Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 14.2.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 25 Antti ja Airi Soljan säätiön tuki työnantajalle -tuen myöntämisperiaatteiden päivittäminen 15.2.2024 alkaen (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:2403/12.01.01/2023

Valmistelija

  • Viskari Kirsi, Johtaja, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja, ammatillinen koulutus Kirsi Viskari, puh. 0400 376 420, oppisopimuspäällikkö Liisa Klinge, puh. 050 540 5309 ja suunnittelupäällikkö Johanna Järvensivu, puh. 040 517 0316, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu ja Antti ja Airi Soljan säätiö sr ovat 8.6.2023 allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen 1.7.2023–30.6.2026 väliselle ajalle, jossa on sovittu kokeilumuotoisesta yhteistyöstä oppisopimuskoulutuksen kehittämiseksi. Sopimuksen hyväksymisestä on tehty viranhaltijapäätös (johtaja, ammatillinen koulutus Kirsi Viskari 26.4.2023 § 65).

Kokeilu kestää kolme kahdentoista kuukauden pituista jaksoa, joista ensimmäinen on alkanut 1.7.2023. Säätiö lahjoittaa kullekin 12 kuukauden jaksolle 50 000 euroa edellä mainittuun tarkoitukseen, yhteensä 150 000 euroa. Yhteistyösopimuksessa on sovittu, että mikäli kaikkea säätiön antamaa rahaa ei saada käytettyä sopimuksen aikana, niin mahdollisesta palautuskäytännöstä sovitaan erikseen. Tredu koordinoi ja ohjaa säätiön sille ohjaamaa rahoitusta/tukea työnantajille.

Tredun ja säätiön yhteistyösopimuksen mukaan Tredu päättää itsenäisesti, missä määrin kussakin oppisopimushankkeessa käytetään säätiön varoja sopimuksessa sovituissa kehyksissä. Tredun edelleen jakaman säätiön tuen myöntämisperiaatteista laadittiin ohje: Antti ja Airi Soljan säätiön tuki työnantajille -tuen myöntämisperiaatteet. Elinvoima- ja osaamislautakunta hyväksyi ohjeen kokouksessaan 13.9.2023 (§ 139).

Yhteistyösopimuksessa on sovittu, ettei yrityksen saama tuki voi olla Tredun oman ja mahdollisten muiden tukijoiden antama tuki huomioiden enempää kuin 1 000 euroa/kuukaudessa/oppisopimus. Jotta edellä oleva sopimusehto tuli käytännössä täytettyä, määriteltiin tuen myöntämisperiaatteisiin yrityksen saamaksi tukisummaksi 700 euroa/kuukaudessa/opiskelija.

Tredulle on myönnetty korotettua koulutuskorvausta kuluvalle vuodelle. Kysessä on opetus- ja kulttuuriministeriön harkinnanvarainen lisärahoitus, jonka käyttäminen päättyy 31.12.2024. Saatu lisärahoitus aiheuttaa sen, että joidenkin opiskelijoiden kohdalla yrityksen saama kuukausittainen tuki voi mennä yli 1 000 euron. Antti ja Airi Soljan säätiön kuukausittaista tukisummaa olisi siksi tarkoituksenmukaista muuttaa joustavammaksi. Elinvoima- ja osaamislautakunnalle ehdotetaan, että Antti ja Airi Soljan Säätiön tuki työnantajalle -tuen myöntämisperiaatteisiin muutetaan yrityksen saamaksi tukisummaksi 300–700 euroa/kuukaudessa/opiskelija. Ehdotus 15.2.2024 voimaan tulevaksi Antti ja Airi Soljan säätiön tuki työnantajalle -tuen myöntämisperiaatteiksi on tämän asian liitteenä.

Tampereen kaupungin hallintosäännön (1.6.2023) 17 § mukaisesti lautakunta päättää oman tehtäväalueensa osalta avustusten ja tukien myöntämisperusteista ja myöntämisestä kaupunginhallituksen määräämien yleisten periaatteiden mukaisesti. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Antti ja Airi Soljan säätiön tuki työnantajalle -tuen myöntämisperiaatteiden muutos oheisen liitteen mukaisena hyväksytään. Päivitetty ohje tulee voimaan 15.2.2024.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Kirsi Viskari, Regina Blom, Ari Mäkitalo, Virpi Siiranen, Marko Kankaanpää, Liisa Klinge, Raija Mäkelä, Mika Uronen, Johanna Järvensivu, Riikka Viitaniemi, Jyri Nuojua, sisäinen tarkastus

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.