Elinvoima- ja osaamislautakunnan työllisyysjaosto, kokous 24.9.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 20 Tampereen seudun työllisyysalueelle TE-palvelu-uudistuksen voimaanpanolain nojalla siirtyvät sopimukset 

TRE:4328/00.01.02/2024

Valmistelija

  • Viinikka Atte, Hallintopäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Hallintopäällikkö Atte Viinikka,​ puh. 040 167 7736,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi.

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Lakisääteiset työ- ja elinkeinopalvelut (jatkossa TE-palvelut) koostuvat erilaisista työnhakijoille, työnantajille ja yrittäjille tarjottavista ohjaus-, valmennus- ja koulutuspalveluista.  Palvelujen avulla tuetaan työnhakijoiden osaamista, kotoutumista ja työllistymismahdollisuuksia sekä koulutetaan osaajia yritysten tarpeisiin. Ammatillisena työvoimakoulutuksena toteutetaan muun muassa ammatillista lisä- ja täydennyskoulutusta. Yhteishankintakoulutuksina toteutetaan Rekry-, Täsmä- ja Muutoskoulutusta, joilla vastataan yritysten rekrytointitarpeisiin, koulutetaan jo työssä olevaa henkilöstöä sekä koulutetaan henkilöstöä uusiin tehtäviin työvoiman vähentämistilanteissa. Yhteishankintakoulutuksissa yritykset osallistuvat koulutusten kustannuksiin. Lisäksi työvoimakoulutuksena toteutetaan maahanmuuttajien kotouttamiskoulutusta. Valmennuspalveluina tarjotaan työhön johtavaa ura-, työnhaku- ja työhönvalmennusta sekä asiantuntija-arviona toteutettavia työkyvyn arvioita. Yrittäjille ja yrittäjäksi aikoville toteutetaan erilaisia osaamista kehittäviä ja liiketoimintaa edistäviä palveluita. Pirkanmaan Ely-keskus on vastannut julkisten TE-palveluiden hankinnasta koko Pirkanmaan alueelle ja hankinnat on toteutettu TEM:in hankintaperiaatteiden mukaisesti. 

Kunnat ovat työllisyyden edistämisen kuntakokeilun aikana osallistuneet hankintojen sisältösuunnitteluun, seuranneet palvelujen asiakastyytyväisyyttä ja tuloksia omilla seurannoillaan ja jo osin uudistaneet palveluita nykylainsäädännön ja nykytoimivaltansa puitteissa. On myös tunnistettu tarve palvelujen laajemmalle kehittämistyölle, jonka pohjalta kuntakokeilussa on jo käynnistetty asteittainen kehittämisohjelma. Työn kantavina periaatteina on muovata palveluhankinnat vastaamaan muuttuvaan toimintaympäristöön ja palvelemaan vielä tehokkaammin työnantajien työvoiman saatavuutta ja työnhakijoiden nopeaa työllistymistä. Uudistamistyötä on Pirkanmaan Ely-keskuksen kanssa tehty jo esimerkiksi työnhakijoille tarjottaviin valmennuspalveluihin, jotka on uudistettu työelämälähtöisemmiksi ja vahvemmin työllistymiseen tähtääviksi. Palvelujen uudistamisessa tarvitaan lisäksi myös paljon vuoropuhelua ja innovatiivista yhteiskehittämistä palveluntarjoajien, oppilaitosten sekä palvelujen käyttäjien kanssa, jotta päästäisiin mahdollisimman asiakaslähtöisiin, kustannustehokkaisiin ja vaikuttaviin malleihin. Tärkeässä roolissa on myös uudenlaiset hankinta- ja palkkiomallit. Pitkällä tähtäimellä onkin tarkoituksenmukaista kehittää ja käyttää vaikuttavuusperusteisia palkkiomalleja, joissa palveluntuottajille maksetaan todennetusta vaikuttavuudesta. Nämä uudistukset voidaan tehdä lakisääteisiin palveluihin järjestämisvastuun siirryttyä työllisyysalueelle.   

Pirkanmaan työllisyystilanne on haastava ja käytettävissä oleva hankinnoin toteutettu palvelutarjonta on tärkeä osa lakisääteisten palveluiden kokonaisuudesta. Siirtymävaiheen aikana on tärkeää turvata asiakkaiden palvelutarjonta ja varmistaa, että nykyiset palvelut jatkuvat keskeytyksettä, jotta työnhakijoita pystytään tukemaan työllistymisessä ja työnantajat saavat tarvitsemaansa työvoimaa. Tämä edellyttää nykyisten TE-palveluhankintasopimusten siirtoa Pirkanmaan Ely-keskuksesta  Tampereen seudun työllisyysalueelle, optioiden hyödyntämistä, sekä vuoden 2024 loppuun päättyvien palvelusopimusten osalta uusien TE-palveluhankintojen kilpailuttamista.

Työllisyyspalvelujen uudistusta koskevan voimaanpanolain (Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien voimaanpanosta 383/2023) 10 §:ssä on säädetty sitovien sopimusten ja vastuiden siirtymisestä työllisyysalueelle. Säädöksen mukaisesti työ- ja elinkeinotoimisto, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä kehittämis- ja hallintokeskus siirtävät työvoimaviranomaisille työvoimapalveluiden järjestämisestä annetussa laissa tarkoitettujen tehtävien hoitamiseen liittyvät sopimukset 1. päivästä tammikuuta 2025. Jos sopimusta ei ole mahdollista siirtää tai jakaa, valtion ja työvoimaviranomaisten on sovittava sopimukseen liittyvien vastuiden siirtymisestä.  

Tampereen seudun työllisyysalueen valmistelusta vastaava TYÖSI-projekti on selvittänyt lakisääteisten TE-palveluiden siirtyvät sopimukset edellä mainituilta valtion viranomaisilta tammi-helmikuun 2024 aikana. Selvitys ei koske toimitilojen vuokrasopimuksia, joista säädetään voimaanpanolain 8 §:ssä ja joiden vastaanottamisesta on päätetty työllisyysalueen kuntien toimesta osana työllisyysalueen perustamista. Tietopyyntöön saatujen vastausten perusteella vain Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella (myöhemmin Pirkanmaan ely-keskus) on voimaanpanolain 10 §:n mukaisia Tampereen seudun työllisyysalueelle siirtyviä sopimuksia. Sopimukset ovat asiakkaille suunnattujen valmennuspalveluiden, työvoimakoulutusten, työkyvyn arviointien sekä yrittäjyyttä tukevien palveluiden hankintasopimuksia. Sopimukset kattavat koko Pirkanmaan Ely-keskuksen toimialueen.   

Pirkanmaan Ely-keskuksen toimialueen tulevat työvoimaviranomaiset (Tampereen seudun työllisyysalue, Läntisen Pirkanmaan työllisyysalue ja Eteläisen Keski-Suomen työllisyysalue) ovat käyneet Pirkanmaan Ely-keskuksen johdolla neuvotteluja siirtyvistä ja siirtyviksi sopimuksiksi optiopäätöksillä tehtävistä sopimuksista. Tampereen seudun työllisyysalue on lisäksi neuvotellut Pirkanmaan Ely-keskuksen kanssa tiettyjen katkolla olevien sopimusten kilpailuttamisesta vielä vuoden 2024 aikana, jolloin myös näistä sopimuksista tulee siirtyviä sopimuksia.  

Siirtyvillä sopimuksilla, optioiden käytöllä ja uusilla kilpailutettavilla sopimuksilla turvataan lakisääteisten TE-palvelujen jatkuvuus Tampereen seudun työllisyysalueella ja tehokas sekä vaikuttava palvelutuotanto työllisyyden vahvistamiseksi haasteellisessa työllisyystilanteessa. 

Siirtyviksi tulevat sopimukset ovat luonteeltaan sekä puitesopimuksia ilman määräostovelvoitetta (ei sitoumuksia) että hankinta/tilaussopimuksia, joiden mukana siirtyy sopimuksella sidotut taloudelliset vastuut. Asiakaspalvelujen hankinnan periaatteita ja palveluhankintojen kohdentumista talousarvion puitteissa käsitellään työllisyysjaoston kokouksessa marraskuussa 2024.  

Sikäli kun loppuvuoden 2024 aikana syntyy uusia Tampereen seudun työllisyysalueelle siirtyviä sopimuksia, ne tuodaan jaostolle tiedoksi. 

Siirtyvät sopimukset 

Tampereen seudun työllisyysalueelle voimaanpanolain (Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien voimaanpanosta 383/2023) 10 §:n nojalla siirtyvät sopimukset ovat liitteenä 1. Sopimukset ovat puitesopimuksia ilman määräostovelvoitetta ja hankinta/tilaussopimuksia. Hankinta/tilaussopimuksilla siirtyvät vastuut ovat arvoltaan kokonaisuudessaan noin 810 000 euroa. 

Optioiden käyttäminen   

Työllisyyden edistämiseksi ja katkeamattomien palvelujen turvaamiseksi Tampereen seudun työllisyysalueella tarvitaan myös liitteenä 2 olevat sopimukset, jotka siirtyvät työllisyysalueelle vain, jos Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusta on ohjeistettu käyttämään sopimusten optiokaudet. 

Liitteen 2 sopimukset ovat puitesopimuksia ilman määräostovelvoitetta, eli optiokauden käyttöönottaminen ei sido vielä käytettävissä olevia talousarviomäärärahoja. Puitesopimuksista tehdään erilliset hankinta-/tilaussopimukset myöhemmin linjattavien palveluhankintojen periaatteiden mukaisesti.  

Vuoden 2024 loppuun päättymässä olevien palveluhankintojen puitesopimusten kilpailuttaminen  

Tampereen seudun työllisyysalue on selvittänyt yhteistyössä Pirkanmaan ely-keskuksen kanssa vuoden 2024 loppuun päättyviä palveluhankintojen puitesopimuksia, joiden tilalle on tarve kilpailuttaa uudet sopimukset. Tunnistettujen tarpeiden pohjalta on käynnistetty valmistelu liitteen 3 mukaisten sopimusten kilpailuttamisesta yhdessä Pirkanmaan ely-keskuksen kanssa. Pirkanmaan ely-keskuksella on valmius kilpailuttaa sopimukset siten, että sopimukset tulevat voimaan ennen vuodenvaihdetta ja siirtyvät Tampereen seudun työllisyysalueelle. Kilpailutettavat sopimukset ovat luonteeltaan puitesopimuksia ilman määräostovelvoitetta, eivätkä siten sido käytettävissä olevia määrärahoja ilman erillisiä tilaus/hankintasopimuksia. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Saari Regina, Työllisyysjohtaja

Merkitään tiedoksi liitteen 1 mukaisesti voimaanpanolain (Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien voimaanpanosta 383/2023) 10 §:n nojalla työllisyysalueelle siirtyvät sopimukset.  

Merkitään tiedoksi liitteen 2 mukaiset sopimukset, joiden optiokaudet otetaan käyttöön vuonna 2024 sekä liitteen 3 mukaiset sopimukset, jotka kilpailutetaan siirtyviksi sopimuksiksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Sari Pirttiluoto oli läsnä kokouksessa asian käsittelyn ajan ja poistui kokouksesta päätöksen jälkeen. Atte Viinikka oli läsnä kokouksessa asian esittelyn ajan.

Tiedoksi

Pirkanmaan ely-keskus

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)