Kaupunginhallitus, kokous 12.12.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 500 Ennakkoäänestyspaikkojen määrääminen vuoden 2023 eduskuntavaaleissa 

TRE:7995/00.00.02/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Korhonen Katja, Lakimies, Katja.Korhonen@tampere.fi

Perustelut

Eduskuntavaalien ennakkoäänestys toimitetaan kotimaassa 22–28.3.2023 ja vaalipäivä on sunnuntaina 2.4.2023.

Vaalilain 9 §:n mukaan ennakkoäänestyspaikkoja ovat muun muassa ne kotimaan yleiset ennakkoäänestyspaikat, joiden lukumäärästä ja sijainnista kunnanhallitus päättää ja joita on oltava, jollei erityisestä syystä muuta johdu, jokaisessa kunnassa vähintään yksi. Kunnanhallituksen on huolehdittava siitä, että Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämään äänestyspaikkarekisteriin, jona toimii oikeusministeriön vaalitietojärjestelmän pohjatietojärjestelmä, merkitään Digi- ja väestötietoviraston määräämällä tavalla jokaisen kunnassa olevan yleisen ennakkoäänestyspaikan nimi, käyntiosoite, aukiolopäivät ja päivittäiset aukioloajat sekä muut oikeusministeriön määräämät tiedot.

Ennakkoäänestyspaikat tulee merkitä oikeusministeriön vaalitietojärjestelmään (VAT) perjantaihin 13.1.2023 klo 12 mennessä.

Kunnanhallitus päättää vaalilain 48 §:n mukaisesti myös ennakkoäänestyspaikkojen aukioloajoista. Ennakkoäänestyspaikka ei saa olla avoinna arkipäivisin ennen kello 8 eikä kello 20 jälkeen eikä lauantaisin ja sunnuntaisin ennen kello 9 eikä kello 18 jälkeen.

 

Oikeusministeriön kirje

Oikeusministeriö on lähettänyt 14.9.2022 VN/12272/2022 kunnille kirjeen (liite) liittyen eduskuntavaalien järjestämiseen.  Kirjeessä annetaan ohjeita muun ohella siitä, mitä ennakkoäänestyspaikkoja määrättäessä tulee ottaa huomioon.

Oikeusministeriön kirjeen mukaan ennakkoäänestyspaikkojen olisi hyvä pysyä samoina vaaleista toiseen. Näin edistetään sitä, että äänestäjät tietävät, missä äänestyspaikka on. Kirjeessä todetaan myös, että yleisiä ennakkoäänestyspaikkoja määrätessään kunnanhallituksen tulee kiinnittää huomiota siihen, että ennakkoäänestyspaikkoja on oltava riittävästi suhteessa kunnan äänioikeutettujen määrään ja myös kunnassa asioivien muiden kuntien äänioikeutettujen määrään, jotta ennakkoon äänestäminen olisi äänestäjille mahdollisimman vaivatonta ja vähän aikaa vievää. Edelleen kirjeessä todetaan, että ennakkoäänestyspaikat on syytä sijoittaa sellaisiin paikkoihin, joihin äänestäjien on helppoa tulla ja joihin he vaivattomasti osaavat. Ennakkoäänestyspaikkojen aukiolopäivät ja –kellonajat olisi hyvä pitää mahdollisimman laajoina. Tällä edesautetaan sitä, että äänestäjät voivat käydä äänestämässä eri aikoina, jolloin ruuhkia syntyy vähän. Ennakkoäänestyspaikan on oltava aatteellisilta ja taloudellisilta kytkennöiltään mahdollisimman puolueeton, jotta mahdollisimman monet äänestäjät tulevat sinne mieluusti. Myös liikuntavammaisten ja muiden liikkumisesteisten henkilöiden ennakkoäänestämismahdollisuuksiin on kiinnitettävä huomiota.

Oikeusministeriö kehottaa kuntia ottamaan huomioon kulloisenkin epidemiatilanteen ja varautumaan siihen, että tilanne voi vaatia samanlaisia erityisjärjestelyitä, joita toteutettiin Covid-19 –pandemian osalta vuoden 2021 kuntavaaleissa ja vuoden 2022 aluevaaleissa.

 

Ennakkoäänestyspaikat eduskuntavaaleissa

Edellisissä vaaleissa eli vuoden 2022 aluevaaleissa yleisten ennakkoäänestyspaikkojen lukumäärä Tampereella oli 22.  Aluevaaleissa ennakkoon äänesti tamperelaisista 31,1 prosenttia (vaalipäivänä 18,5 prosenttia).

Keskusvaalilautakunnan näkemyksen mukaan ennakkoäänestys on aikaisemmissa vaaleissa sujunut hyvin eikä pitkiä jonoja äänestyspaikoille ole päässyt syntymään. Äänestyspaikkoja on ollut riittävästi ja ne ovat sijainneet eri puolilla kaupunkia.  Keskusvaalilautakunta esittää, että kaupungin yleiset ennakkoäänestyspaikat säilyvät muuten samoina kuin aluevaaleissa, mutta ennakkoäänestystä ei järjestetä Tampereen jäähallissa. Ennakkoäänestyksen järjestäminen Tampereen jäähallissa oli poikkeuksellinen järjestely ja sillä mahdollistettiin sen hetkisessä koronatilanteessa väljä ennakkoäänestäminen sekä ulkoäänestysmahdollisuus. Jäähallin alue on muutostilassa, joten vakiintunutta ennakkoäänestyspistettä kohteeseen ei ole tässä vaiheessa siitäkään syystä tarkoituksenmukaista järjestää.

Ulkoäänestysmahdollisuus on syytä järjestää myös eduskuntavaleissa ja se on arvioitu tarkoituksenmukaisesti järjestää osaksi Prisma Lielahden hyvin vilkasta ennakkoäänestyspaikkaa. Prisma Lielahteen tulisi kaksi erillistä ennakkoäänestyspistettä. Toinen äänestyspiste järjestettäisiin tavanomaiseen tapaan sisätiloissa ja toinen äänestyspiste tulisi ulos kuntavaaleissa 2021 järjestettyyn tapaan.

Myös Prisma Kaleva on aikaisemmista vaaleista saadun kokemuksen perusteella äänestäjämääriltään hyvin vilkas ennakkoäänestyspaikka. Myös Prisma Kalevaan on tarkoituksenmukaista sijoittaa kaksi erillistä äänestyspistettä. Prisma Kalevan tilat mahdollistavat kahden erillisen ennakkoäänestyspaikan sijoittamisen Prisman sisätiloihin siten, että toinen äänestyspisteistä sijaitsisi jo vakiintuneeksi muodostuneessa paikassa ja toinen äänestyspiste sijaitsisi kauppa-alueen eri puolella toisessa kerroksessa.

Tampereen vuoden 2022 eduskuntavaaleissa olisi käytettävissä yhteensä 21 yleistä ennakkoäänestyspaikkaa:

Keskusvirastotalo

Nuorten kulttuurikeskus Monitoimitalo 13

Vuoreksen koulu

Pääkirjasto Metso

Kaukajärven kirjasto 

Kämmenniemen kirjasto

Nekalan lähitori

Pappilanpuiston lähitori 

Pispan lähitori 

Pohjolan lähitori

K-Citymarket Tampere Linnainmaa 

K-Citymarket Tampere Turtola

Prisma Kaleva

Prisma Koivistonkylä 

Prisma Lielahti 

Liikekeskus Westeri

Kauppakeskus Duo

Kauppakeskus Ratina

Tampereen yliopisto keskusta kampus Linna 

Tampereen yliopisto Hervannan kampus Tietotalo 

Tampereen ammattikorkeakoulu pääkampus 

Edellä mainittujen yleisten ennakkoäänestyspaikkojen tarkat aukioloajat sekä osoitteet ilmenevät päätöksen liitteestä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Korhonen Katja, Lakimies, Katja.Korhonen@tampere.fi

Esitetään kaupunginhallituksen päätettäväksi,

Tampereen kaupungin yleiset ennakkoäänestyspaikat eduskuntavaaleissa 2023 ovat perusteluosassa esitetyt ennakkoäänestyspaikat ja yleisten ennakkoäänestyspaikkojen aukioloajat ovat liitteen mukaiset,

Keskusvaalilautakunta oikeutetaan tekemään aukioloaikoihin mahdollisesti tulevia pieniä muutoksia,

Kaupunginhallitus määrää keskusvaalilautakunnan tekemään tarpeelliset merkinnät äänestyspaikkarekisteriin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Varonen Jukka, Hallintojohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Keskusvaalilautakunnan 2. sihteeri Katja Korhonen puh. 040 128 6993,​etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 5144 884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Vuoden 2023 eduskuntavaalien ennakkoäänestys toimitetaan kotimaassa 22.–28.3.2023.

Keskusvaalilautakunta on kokouksessaan 30.11.2022 esittänyt kaupunginhallitukselle ehdotuksensa yleisiksi ennakkoäänestyspaikoiksi ja niiden aukioloajoiksi.

Keskusvaalilautakunnan kokouksen jälkeen on käynyt ilmi, että virastotalo on suljettu eduskuntavaalien ennakkoäänestyksen aikana 22-28.3.2023. Keskusvaalilautakunnan sihteerit ovat selvitelleet virastotalon korvaavaa ennakkoäänestyspaikkaa ja sopivaksi korvaavaksi paikaksi on todettu lähellä virastotaloa sijaitsevan palvelupiste Frenckellin tilat. Tätä syystä keskusvaalilautakunnan esittämiin ennakkoäänestyspaikkoihin on muutettu ennakkoäänestyspaikaksi palvelupiste Frenckell virastotalon sijaan. 

 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Tampereen kaupungin yleiset ennakkoäänestyspaikat eduskuntavaaleissa 2023 ovat keskusvaalilautakunnan päätöksen 30.11.2022 perusteluosassa esitetyt ennakkoäänestyspaikat, ja yleisten ennakkoäänestyspaikkojen aukioloajat ovat liitteen 2 mukaiset.

Keskusvaalilautakunta oikeutetaan tekemään aukioloaikoihin mahdollisesti tulevia pieniä muutoksia.

Kaupunginhallitus määrää keskusvaalilautakunnan tekemään tarpeelliset merkinnät äänestyspaikkarekisteriin.

Päätös

Tampereen kaupungin yleiset ennakkoäänestyspaikat eduskuntavaaleissa 2023 ovat keskusvaalilautakunnan päätöksen 30.11.2022 perusteluosassa esitetyt ennakkoäänestyspaikat, ja yleisten ennakkoäänestyspaikkojen aukioloajat ovat liitteen 2 mukaiset.

Lisäksi ennakkoäänestyspaikaksi esitettiin Tampereen yliopistollisen sairaalan aulaa mikäli TAYS sen mahdollistaa. Aukioloajat ovat mahdollisimman laajat.

Keskusvaalilautakunta oikeutetaan tekemään aukioloaikoihin mahdollisesti tulevia pieniä muutoksia.

Kaupunginhallitus määrää keskusvaalilautakunnan tekemään tarpeelliset merkinnät äänestyspaikkarekisteriin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden lakimies Katja Korhoselle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Asian esittelijä Juha Yli-Rajala lisäsi päätösehdotukseen ponnen: "Lisäksi ennakkoäänestyspaikaksi esitetään Tampereen yliopistollisen sairaalan aulaa mikäli TAYS sen mahdollistaa. Aukioloajat ovat mahdollisimman laajat."

Puheenjohtaja totesi näin täydennetyn päätösehdotuksen olevan päätöksenteon pohjana.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.