Kaupunginhallitus, kokous 12.12.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 494 Tampereen kaupungin hankinnan strategiset painopisteet 

TRE:6105/00.01.01/2022

Valmistelija

  • Varonen Jukka, Hallintojohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Hankintajohtaja Kari Paju, puh. 040 554 6050 ja hankintapäällikkö Tanja Welin, puh. 040 128 6644, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Hankintojen toiminnallinen ja taloudellinen merkitys Tampereen kaupungissa on suuri. Kaupunkilaisille järjestettävien palvelujen ohella hankitaan kaupungin palvelutuotannon tarvitsemia urakoita, tuotteita ja palveluja. Hankintatoiminnalla on näin ollen keskeinen rooli kaupungin strategisten tavoitteiden toteuttamisessa. Kaupungin hankintatoimintaa on ohjattu kaupunginhallituksen 2.9.2019 § 369 hyväksymillä strategiasta johdetuilla hankinnan periaatteilla ja toimenpiteillä, jotka päivitetään valtuustokausittain. Tampereen strategian 2030 Tekemisen kaupunki hyväksymisen myötä periaatteiden päivitys tuli ajankohtaiseksi.

Hallintoyksikön strateginen hankinta on valmistellut periaatteiden päivitystä yhteistyössä kaupungin hankintaverkostoon kuuluvan henkilöstön kanssa. Valmistelussa on otettu huomioon kansallinen julkisten hankintojen strategia 2020. Lopullinen sisältö ja hyväksyminen jätettiin kuitenkin odottamaan hankintojen kategoriajohtamisen mallin tarkentumista, jotta eri tahojen roolit hankintojen johtamisessa sekä johtamisen välineet muodostaisivat jatkossa tarkoituksenmukaisen kokonaisuuden. Päivityksessä on haluttu myös ottaa riittävästi huomioon tuleva hyvinvointialueiden muodostuminen ja tämän vaikutus kaupungin hankintoihin. Hyvinvointialueiden muodostuminen muuttaa kaupungin hankintojen painopistettä merkittävästi sosiaali- ja terveydenhuollon ostopalvelujen ja palvelutuotannon tarvikehankintojen poistuessa. Keskeisimmiksi hankintakokonaisuuksiksi nousevat muun muassa joukkoliikenteen ja infran rakentamiseen liittyvät hankinnat. Sidosyksikköhankintojen volyymit laskevat, mutta niiden osuus kaupungin hankintojen toteutustapana säilyy edelleen merkittävänä.

​Vuoden 2023 aikana kaupungissa otetaan asteittain käyttöön hankintojen kategoriajohtamisen malli. Kaupungin hankinnat jaotellaan tarkoituksenmukaisiksi kokonaisuuksiksi ja niitä johdetaan kategoriasuunnitelmien avulla. Kategoriasuunnitelmissa kaupunginhallituksen hyväksymät hankinnan strategiset painopisteet sekä lautakuntien hankintalinjaukset konkretisoidaan kunkin kategorian hankintatoimintaa ohjaaviksi tavoitteiksi ja toimenpiteiksi. Hankintajohtaja yhdessä palvelualueiden johdon kanssa hyväksyy kategoriasuunnitelmat ja seuraa niiden toteutumista. Konsernihallinnon hankintapalvelujen ja palvelualueiden muodostamat kategoriatiimit vastaavat kategoriasuunnitelmien ylläpitämisestä ja toteuttamisesta. Edellä mainitun johdosta ei ole enää tarvetta linjata hankintatoiminnan kehittämistä koskevista toimenpiteistä kaupunkitasoisesti, vaan kaupunginhallitus linjaa niistä strategisista päämääristä, joita kaupungin hankintatoiminnassa tavoitellaan. Tämän johdosta linjausten nimeä on muutettu hankinnan periaatteista ja toimenpiteistä kaupungin hankinnan strategisiksi painopisteiksi.

Hankinnan strategisia painopisteitä on kolme ja niiden teemat noudattelevat strategiaa. Strategiset painopisteet ovat:

  • Hiilineutraaleja ja vastuullisia tekoja: Hankimme tuotteet ja palvelut ilmaston, ympäristön ja yhteiskunnan kannalta vastuullisesti sekä toimimme edelläkävijänä kestävissä hankinnoissa.
  • Edelläkävijyyttä ja elinvoimaa: Teemme rohkeasti uudenlaisia ja vaikuttavia hankintoja kaupunkiseudun markkinoiden elinvoimaisuutta ja innovatiivisuutta edistäen.
  • Kokonaistaloudellisuutta: Olemme edelläkävijöitä hankintojen tuloksellisuudessa. Hankimme kustannusten, laadun sekä vaikutusten näkökulmasta optimaalista lopputulosta, vastinetta rahalle.


Painopisteet mukailevat aiempien hankinnan periaatteiden teemoja. Sisällöissä painottuvat kuitenkin aiempaa enemmän strategiasta nousevat hiilineutraalisuus, sosiaalinen vastuu ja arvon tuottaminen palvelun käyttäjille ja kuntalaisille.

Hankinnan strategisten painopisteiden toteutumista seurataan kaupunkitasoisesti kunkin painopisteen kohdalla mainittujen mittareiden avulla. Toteutumisesta raportoidaan toiminnan ja talouden katsauksessa ja tilinpäätöksessä. Lisäksi hankintajohtaja yhdessä palvelualueiden johdon kanssa seuraa kategoriasuunnitelmien tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumista suunnitelmissa määriteltyjen tarkempien mittareiden avulla.

Hankinnan periaatteiden toteutumista on seurattu osana toiminnan ja talouden raportointia. Kaupungin hankintatoiminnan tehokkuudessa on edistytty edellisestä vuodesta. Hankintatoiminnan tuloksellisuuden parantamiseksi on tehty monipuolista kehitystyötä. Hankintojen johtaminen sekä toimintamallien kehittäminen ja digitalisointi ovat olleet keskiössä. Hankinnan strategiset painopisteet ja hankintatoimen tuloksellisuustavoitteet vuoteen 2026 suuntaavat jatkossa hankintojen kehittämisen toimenpiteitä.

Kaupungin hallintosäännön 15 §:n 16)-kohdan mukaan kaupunginhallitus päättää hankinnan konsernitason strategisista linjauksista.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Tampereen kaupungin hankinnan strategiset painopisteet hyväksytään.

Kaupungin hankintatoiminnan tilannekatsaus merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden hallintojohtaja Jukka Varoselle, hankintajohtaja Kari Pajulle, hankintapäällikkö Tanja Welinille sekä kehittämispäällikkö Marika Pakkaselle. He olivat läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Anne-Mari Jussila, Kalervo Kummola ja Ilkka Sasi liittyivät kokoukseen.

Tiedoksi

Jukka Varonen, Kari Paju, Tanja Welin, konsernihallinto-palvelualueet-liikelaitokset

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)