Kaupunginhallitus, kokous 12.2.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 60 Lausunto oikeusministeriölle julkisuuslain ajantasaistamista valmistelleen työryhmän mietinnöstä 

TRE:6085/03.06.00/2023

Valmistelija

  • Klami Laura, Lakiasiainjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Oikeusministeriö on pyytänyt lausuntoa julkisuuslain ajantasaistamista valmistelleen työryhmän mietinnöstä. Lausunto suomenkielisestä mietinnöstä tulee toimittaa viimeistään 16.2.2024 mennessä.

Työryhmän mietinnössä ehdotetaan säädettäväksi uusi julkisuuslaki. Voimassa oleva viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettu laki (621/1999) kumottaisiin. 

Mietinnössä ehdotetaan, että lakia sovellettaisiin perustuslain 124 §:ssä tarkoitetun julkisen hallintotehtävän hoitamiseen kokonaisuudessaan. Tampereen kaupunkikonsernin kannalta keskeinen on mietinnössä ehdotettu soveltamisalan laajentaminen siten, että julkisuuslakia sovellettaisiin julkisyhteisön, valtion liikelaitoksen tai julkisyhteisöjen yhteisessä määräysvallassa kirjanpitolain (1336/1997) 1 luvun 5 §:ssä tarkoitetulla tavalla olevaan yhteisöön tai säätiöön ja näiden määräysvallassa oleviin tytäryhteisöihin ja tytärsäätiöihin siltä osin kuin ne harjoittavat muuta kuin kilpailulain (948/2011) 30 d §:n 1 momentissa tarkoitettua kilpailutilanteessa markkinoilla tapahtuvaa taloudellista toimintaa. Näiden henkilöstöön kuuluvaan tai muutoin siinä toimivaan henkilöön sovellettaisiin rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä, lukuun ottamatta viraltapanoseuraamusta, hänen suorittaessaan julkisuuslaissa tarkoitettuja tehtäviä. 

Työryhmän mietinnön mukaan ehdotuksilla selkeytettäisiin ja ajantasaistettaisiin julkisuuslain sääntelyä. Erityisesti selkeytettäisiin tietopyyntöjen käsittelyä koskevia menettelysäännöksiä ja täsmennettäisiin tiedonsaantioikeuden kohdetta määrittävää viranomaisen asiakirjan määritelmää. Lisäksi ehdotetaan menettelysäännöksiä, joilla voitaisiin varmistaa henkilötietojen suojan ja julkisuusperiaatteen yhteensovittaminen EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mahdollistamalla tavalla. Julkisuuslain salassapitoperusteiden ja niihin liittyvien vahinkoedellytysten systemaattinen sisällöllinen tarkastelu ja uudistaminen eivät kuitenkaan kuuluneet työryhmän tehtävänantoon, vaan salassapitoperusteita koskeva mahdollinen uudistaminen jää toteutettavaksi myöhemmin.

Ehdotuksessa laajennettaisiin voimassa olevaan lakiin nähden viranomaisen velvollisuutta pitää tiedot saatavilla yleisessä tietoverkossa. Ehdotuksen mukaan kuntalaissa ja hyvinvointialueista annetussa laissa olevat velvoitteet tulisivat kuitenkin sovellettavaksi erityissääntelynä ensisijaisina kuntien ja hyvinvointialueiden viestinnässä.

Lakiehdotukseen sisältyvät säännökset salassapitovelvollisuuden, vaitiolovelvollisuuden ja hyväksikäyttökiellon perusteista ja niiden välisistä suhteista, salassa pidettävistä tiedoista ja salassapitosäännösten soveltamisesta, salassapidon toteuttamisesta sekä salassapitomerkinnän tekemisestä. Säännökset vastaisivat pitkälti voimassa olevan lain sääntelyä. Jatkossa asiakirjasalaisuuden ehdotetaan kuitenkin kohdentuvan nimenomaan viranomaisen asiakirjassa olevaan salassa pidettävään tietoon. Asiakirjan turvallisuusluokittelusta ja turvallisuusluokkaa koskevan merkinnän tekemisestä säädetään tiedonhallintalaissa.

Lakiehdotuksessa säädettäisiin, mitä maksuja voidaan periä annettaessa tietoja viranomaisten asiakirjoista. Ehdotus vastaa keskeisiltä perusratkaisuiltaan voimassa olevan lain 34 §:ää, mutta pykälää päivitettäisiin vastaamaan erityisesti sähköiseen asiakirjahallintoon siirtymisestä aiheutuneita käytännön muutoksia. 

Tampereen kaupungin lausuntoehdotus työryhmän mietinnöstä on liitteenä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Liitteenä oleva Tampereen kaupungin lausunto oikeusministeriölle julkisuuslain ajantasaistamista valmistelleen työryhmän mietinnöstä hyväksytään.

Konsernijohtaja oikeutetaan tekemään lausuntoon vähäisiä korjauksia.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Eriävä mielipide

  • Mitja Tapio ja Aarne Raevaara ilmoittivat päätökseen eriävän mielipiteen, jotka liitetään pöytäkirjan liitteisiin.

Kokouskäsittely

Asian käsittelyn aikana Mitja Tapio esitti, että päätösehdotus hylätään. Aarne Raevaara kannatti Tapion hylkäysehdotusta.

Puheenjohtaja totesi, että oli tehty kannatettu hylkäysehdotus, josta on äänestettävä.

Puheenjohtajan äänestysesitys: esittelijän pohjaehdotus JAA, Mitja Tapion hylkäysehdotus EI. Äänestysesitys hyväksyttiin.
Äänestyksen tulos: Esittelijän pohjaehdotus hyväksyttiin äänin 9-4.

Äänestystulokset

  • Kyllä 9 kpl 69%

    Taina Anneli, Lyly Lauri, Rokosa Inna, Jussila Anne-Mari, Hanhilahti Vilhartti, Kummola Kalervo, Markkanen Jouni, Stenhäll Jaakko, Kaivonen Kirsi

  • Ei 4 kpl 31%

    Raevaara Aarne, Kaleva Lassi, Tapio Mitja, Haapa-aho Olga

Tiedoksi

lausuntopalvelu.fi, Laura Klami, Riikka Viitaniemi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)