Kaupunginhallitus, kokous 15.12.2025

§ 534 Tampereen henkilöratapiha -hankkeeseen liittyvien sopimusten päivittäminen ja eteläisiä ratasiltoja koskevasta sopimuksesta irtautuminen 

TRE:6275/10.03.02/2025

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Hankejohtaja Tero Tenhunen, puh. 050 540 2860 ja hankekehityspäällikkö Markku Ahonen, puh. 040 564 7934, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen henkilöratapiha on yksi Suomen keskeisimpiä henkilöliikenteen junanvaihtopaikkoja. Sen kautta tehdään noin 6,3 miljoonaa kaukojunamatkaa vuodessa. Henkilöliikenteen lisäksi aseman raiteistoa kuormittaa sen läpi kulkeva tavaraliikenne.

Väyläviraston Tampereen henkilöratapiha -hankkeen tavoitteena on yhdistää Itsenäisyydenkadun alikulkusilta ja nykyinen asematunneli moderniksi ja avaraksi matkaterminaaliksi, jonne tulee myös raitiotiepysäkki. Rakentamisen yhteydessä parannetaan pyörätietä ja jalkakäytäviä, rakennetaan pyöräparkki sekä hissejä ja liukuportaita. Uuteen matkaterminaaliin syntyy täysin uutta liiketilaa noin 600 neliötä. 

Rakentamisen ajaksi kaluston seisotus siirretään henkilöratapihalta Perkiön raiteiston alueelle. Naistenlahteen rakennetaan vaunuhuoltoalue, jotta matkustajaliikenteen junille saadaan tulevaisuudessa enemmän tilaa ratapihalle. Lisäksi tehdään rata-, turvalaite- ja sähköratamuutoksia, uudistetaan asetinlaitetila ja rakennetaan kolmas välilaituri sujuvoittamaan junaliikennettä. 

Osana hanketta uudistetaan rautatieaseman pohjoispuolella sijaitseva Erkkilän ylikulkusilta. Siltaa korotetaan, jotta tarvittavat suojaetäisyydet radan rakenteisiin säilyvät Naistenlahden raiteiston alueella. Koko henkilöratapihahankkeen kustannukset ovat yli 200 miljoonaa. Rakentaminen jatkuu vuoteen 2031 saakka.

Hanke on Väyläviraston vastuulla, mutta kaupunki on sitoutunut osiin, joilla on maankäytön ja kaupunkikehittämisen kannalta olennainen merkitys. Näistä tärkein on Itsenäisyydenkadun alikulkusilta eli ns. matkaterminaali, joka yhdistää tulevan rautatieaseman raitiotiepysäkin sujuvasti junaraiteisiin. Kaupunkikuvallisesti näkyvä ja liikenteellisesti tärkeä osa hanketta on myös Erkkilän silta, joka valmistuu syksyllä 2026. Kolmannen kokonaisuuden muodostavat ns. eteläiset ratasillat eli Viinikanojan alikulkusilta, Tampereen valtatien alikulkusilta ja Viinikan alikäytävä. Edelliset henkilöratapihaan liittyvät päätökset on tehty kaupunginvaltuustossa 18.12.2023 (§ 191), jolloin päätettiin hankkeen sopimuskohtaisista kustannusosuuksista.

Hankkeen suunnittelun edetessä kehitysvaiheesta toteutusvaiheeseen kustannusarviot ovat nousseet.  Vuonna 2025 hankkeen toteutus käynnistettiin ensimmäisellä vaiheella, johon sisältyi Erkkilän sillan, Tullin Risteyssillan, Perkiön raiteiston ja Naistenlahden vaunuhuoltoalueen toteutukset. Samassa yhteydessä Väylävirasto on muuttanut hankelaajuutta kustannusnousun vuoksi. Eteläiset ratasillat eli Viinikanojan alikulkusilta, Tampereen valtatien alikulkusilta ja Viinikan alikäytävä eivät kuulu enää Väyläviraston hankelaajuuteen. Jotta hanke voi edetä ja siirtyä toiseen vaiheeseen, hankeosapuolten on tullut varautua korkeampaan rahoitukseen. Hanke sai 20 miljoonaa euroa lisärahoitusta valtion lisätalousarviossa keväällä 2025, mikä kattaa Väyläviraston osuuden kustannusnoususta.

Myös kaupungin vastuulle kuuluvat kustannukset ovat nousseet vuonna 2023 päätetyistä kustannuksista, sillä kaupungin prosentuaalinen osuus kokonaiskustannuksista säilyy ennallaan. Erkkilän sillan kaupungin vastuulla olevat kustannukset on nousseet 3,3 miljoonasta eurosta 5,3 miljoonaan euroon. Itsenäisyydenkadun alikulkusillan eli matkaterminaalin kaupungin kustannukset ovat nousseet 26,8 miljoonasta eurosta 40,6 miljoonaan euroon. Koska kustannusnousu on merkittävä, taloustilanteen ja Väyläviraston hankelaajuusmuutosten vuoksi on käyty neuvotteluja Väyläviraston kanssa, ja asiassa on saavutettu neuvottelutulos.

Kaupungin tulee kohdistaa hankkeelle lisärahoitusta, sillä hankkeen vaikutus keskustan kaupunkikuvaan, raideliikenneyhteyksiin sekä maankäyttöön keskeisellä asemakorttelien alueella on merkittävä. Kaupunki irtautuu eteläisten ratasiltojen sopimuksista ja niihin liittyvistä kustannuksista, sillä siltojen toteuttamisaikataulu on Väyläviraston puolesta epävarma ja uudistamiseen liittyvät maankäytön muutoshyödyt kustannuksiin nähden vähäiset. Näin siltoihin aiemmin varatut 5,4 miljoonaa euroa voidaan käyttää Erkkilän sillan ja matkaterminaalin rahoitukseen, jolloin merkittävät liikenteelliset ja kaupunkikuvalliset hyödyt realisoituvat kaupunkilaisille jo hankkeen aikana. Valtuusto on jo päättänyt kustannusnousun edellyttämästä budjetista osana ensi vuoden talousarviota ja -suunnitelmaa.

Neuvottelutulos edellyttää kahden sopimuksen päivittämistä ja yhdestä sopimuksesta irtautumista. Päivitettävät sopimukset ovat sekä toteuttamissopimus Itsenäisyydenkadun alikulkusillasta sekä toteuttamissopimus Erkkilän ylikulkusilta -hankkeen toteuttamisesta, yhteistyöstä ja rahoitusjärjestelyistä. Sopimuksiin päivitetään uusi kustannusarvio.

Viinikanojan alikulkusilta, Tampereen valtatien alikulkusilta ja Viinikan alikäytävä -hankkeen toteuttamista, yhteistyötä ja rahoitusjärjestelyitä koskevasta toteuttamissopimuksesta irtaudutaan. Irtautuminen edellyttää irtautumissopimusta, jossa määritellään irtautumisen käytännöt ja yksityiskohdat. Kaikkien uusien sopimusten vastuuhenkilönä toimii kaupunkiympäristön palvelualueen johtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Mikko Nurminen. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Tampereen kaupungin hallintosäännön (2.9.2025) 14.2 § 29. kohdan mukaan kaupunginhallitus päättää merkittävien sopimusten hyväksymisestä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Liitteenä oleva päivitetty toteuttamissopimus Itsenäisyydenkadun alikulkusillasta (SOP-003591) hyväksytään.

Liitteenä oleva päivitetty toteuttamissopimus Erkkilän ylikulkusilta -hankkeen toteuttamisesta, yhteistyöstä ja rahoitusjärjestelyistä (SOP-003589) hyväksytään.

Liitteenä oleva irtautumissopimus (SOP-003590) hyväksytään, ja sopimuksella irtaudutaan Viinikanojan alikulkusilta, Tampereen valtatien alikulkusilta ja Viinikan alikäytävä -hankkeen toteuttamista, yhteistyötä ja rahoitusjärjestelyitä koskevasta toteuttamissopimuksesta.

Kaikkien edellä mainittujen sopimusten vastuuhenkilöksi nimetään kaupunkiympäristön palvelualueen johtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Mikko Nurminen.

Hankejohtaja Tero Tenhunen oikeutetaan allekirjoittamaan sopimukset. Sopimukset voidaan allekirjoittaa, kun päätös on saanut lainvoiman.

Tiedoksi

Magnus Nygård/Väylävirasto, Janne Wikström/Väylävirasto, Jetro Matilainen/Väylävirasto, Mikko Nurminen, Milko Tietäväinen, Janne Kytö, Heini Ruski