Kaupunginvaltuusto, kokous 16.12.2024

§ 195 Pormestarin ja apulaispormestarien palkka tulevalla valtuustokaudella 2025–2028 

TRE:5456/01.03.01/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Klami Laura, Lakiasiainjohtaja, laura.klami@tampere.fi

Perustelut

Kuntalain 80 §:n mukaan valtuusto päättää päätoimiselle ja osa-aikaiselle luottamushenkilölle maksettavasta kuukausipalkasta ja korvauksista. Edelleen Tampereen kaupungin hallintosäännön palkkioliitteen mukaisesti valtuusto päättää pormestarin ja apulaispormestarin palkasta neljän vuoden välein seuraavaa valtuustokautta varten. Uusi valtuustokausi alkaa 1.6.2025.

Palkkatermistä huolimatta pormestari ja apulaispormestari ovat kunnallisia luottamushenkilöitä. Heillä on oikeus saada sosiaalietuuksia kuten vuosilomaa, sairauslomaa ja perhevapaata sekä työterveyshuollon palveluja samoin perustein kuin kunnallisella viranhaltijalla ja luottamustoimesta kertyy eläkettä julkisten alojen eläkelain mukaisesti.

Pormestarin ja apulaispormestarien palkasta on päätetty kuluvalle valtuustokaudelle kaupunginvaltuustossa 22.2.2021 § 27. Tällöin esitettiin pormestarin ja apulaispormestareiden palkkojen palautusta entiselle, vuonna 2017 päätetylle tasolle. Vuonna 2017 päätettiin pormestarin palkka 14 625 euroa pidettäväksi ennallaan, koska palkkataso vastasi suurten kaupunkien vastaavia palkkoja. Apulaispormestareiden palkkaa korotettiin 989 eurolla 7 500 euroon kaupunginvaltuuston päätöksellä 20.2.2017 § 39. Kaupunginvaltuusto teki 23.4.2018 § 74 pormestarin ja apulaispormestareiden palkkoihin viiden prosentin leikkauksen osana talouden tasapainottamisohjelmaa 1.5.2018 alkaen.

Valtuuston päätöksen 22.2.2021 § 27 mukaisesti pormestarin kiinteäksi kokonaispalkaksi päätettiin 14 625 euroa/kuukausi ja apulaispormestarien kiinteäksi kokonaispalkaksi esitetään 7 500 euroa/kuukausi vuonna 2021 alkavan toimikauden alusta alkaen.

Vuoden 2021 jälkeen tulleiden yleiskorotusten jälkeen pormestarin kiinteä kokonaispalkka on tällä hetkellä 15 669,73 euroa/kuukausi ja apulaispormestarien kiinteä kokonaispalkka 8 035,75 euroa/kuukausi.

Pormestarin ja apulaispormestarien palkkoihin ei esitä muutoksia tulevalle valtuustokaudelle.

Mikäli valtuusto kuntalain 34 §:n mukaan erottaa kesken toimikauden pormestarin tai apulaispormestarin, esitetään suoritettavaksi niin sanottuna irtisanomiskorvauksena yhden kuukauden palkkaa vastaava rahakorvaus.

Esitettävän palkan ja matkapuhelinta koskevan luontoisedun lisäksi ei suoriteta muita palkkaetuuksia eikä kokouspalkkioita. Hallintosäännön palkkioliitteessä on säädetty pysäköintiluvasta sekä edustusajoa varten käytössä olevasta kaupungin autosta ja kuljettajasta.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Pormestarin kiinteä kokonaispalkka on 15 669,73 euroa/kuukausi ja apulaispormestareiden kiinteä kokonaispalkka on 8 035,75 euroa/kuukausi 1.6.2025 alkaen.

Pormestarille ja apulaispormestareille myönnetään luontoisetuna matkapuhelimen käyttöoikeus. Muita palkkaetuuksia tai kokouspalkkioita ei makseta. Hallintosäännön palkkioliitteessä on säädetty pysäköintiluvasta sekä edustusajoa varten käytössä olevasta kaupungin autosta ja kuljettajasta.

Mikäli pormestari tai apulaispormestari erotetaan kesken toimikauden, suoritetaan hänelle korvauksena yhden kuukauden palkkaa vastaava rahakorvaus.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtavalle juristille Riikka Viitaniemelle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistui ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

  • Klami Laura, Lakiasiainjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285 ja kehittämispäällikkö Taina Lehmuskoski, puh. 044 423 5633, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Pormestarin kiinteä kokonaispalkka on 15 669,73 euroa/kuukausi ja apulaispormestareiden kiinteä kokonaispalkka on 8 035,75 euroa/kuukausi 1.6.2025 alkaen.

Pormestarille ja apulaispormestareille myönnetään luontoisetuna matkapuhelimen käyttöoikeus. Muita palkkaetuuksia tai kokouspalkkioita ei makseta. Hallintosäännön palkkioliitteessä on säädetty pysäköintiluvasta sekä edustusajoa varten käytössä olevasta kaupungin autosta ja kuljettajasta.

Mikäli pormestari tai apulaispormestari erotetaan kesken toimikauden, suoritetaan hänelle korvauksena yhden kuukauden palkkaa vastaava rahakorvaus.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Juha Yli-Rajala, Niina Pietikäinen, Laura Klami, Taina Lehmuskoski, Anne Valtakari, Riikka Viitaniemi, Monetra Pirkanmaa Oy/Palkat (palkat.pirkanmaa@monetra.fi)

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.