Perustelut
Valtuustokysely siirtyi 20.9.2021 kyselytunnilta.
Ilkka Sasin valtuustokysely
Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat tehneet sopimuksen Kotitori-palveluintegraattorin hankinnasta Alustapalvelu Sociala Oy:n ryhmittymän kanssa. Socialan perustajajäseniin kuuluvat muun muassa SOSTE ry.
Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on yhteensä sitoumuksetta noin 80 miljoonaa euroa ja sopimuksen arvonlisäveroton vuosiarvo on noin 16 miljoonaa euroa.
Tampereen Kotitorin historia on ollut erinomainen ja pidetty. Ei kannata korjata sellaista mikä ei ole rikki. Nyt uudistunut toiminta on käynnistynyt.
Kysyn:
1. Onko Kotitori-palveluintegraattorin toiminta käynnistynyt sujuvasti?
2. Minkälaiset ovat sopimussanktiot, jos tavoiteltuun laatuun ei päästä?
3. Miten palvelualueella on ehkäisty mahdollisten kaksoisroolien vaikutus hankintoihin?
Apulaispormestari Johanna Loukaskorven vastaus Ilkka Sasin valtuustokyselyyn:
1. Onko Kotitori-palveluintegraattorin toiminta käynnistynyt sujuvasti?
Kotitori-palveluintegraattoritoiminnan kokonaisuus on rakentunut ja vakiintunut peruspohjaltaan nykymuotoiseksi viimeisen 12 vuoden aikana. Kevään 2021 aikana Kotitori-palveluintegraattoritoiminta kilpailutettiin uudelleen kolmannen kerran. Kilpailutuksen myötä toimivaksi todettuun perusasetelmaan ei tehty merkittäviä muutoksia. Kaupungin sopimuskumppanina toimii integraattoritoimija, joka 1.9.2021 alkaen on Alustapalvelu Sociala Oy:n ryhmittymä. Ryhmittymän jäsenyritykset ovat Alustapalvelu Sociala Oy, Tammenlehväkeskus Oy ja Tampereen Kehitysvammaisten Tuki ry.
Sopimuskokonaisuus käsittää integraattoritoimijan itse hoitamat tehtävät, joita ovat Ohjaus- ja neuvontapalvelu ja siihen kiinteästi liittyen Laitetori, Kehittämisen ja muutosjohtamisen tuki sekä varsinaiset Integraattoritehtävät, jotka käsittävät muun muassa palveluntuottajaverkoston ylläpitämiseen liittyvät asiat. Aiempaan sopimuskauteen peilaten tässä osa- alueessa merkittävimmän muutoksen muodostaa varsinaisen asiakasohjauksen jääminen pois hankinnan piiristä. Ratkaisu perustuu lainsäätäjän tarkentuneeseen näkemykseen julkisen vallankäyttöön liittyvien valmistelevien tehtävien hoitamisesta.
Sopimuskokonaisuus sisältää lisäksi Kotona asumista tukevien palvelujen kokonaisuuden, jota tuottamaan Integraattoritoimija kokoaa palveluntuottajaverkoston. Uusina palveluina kotona asumista tukevien palvelujen kokonaisuuteen lisättiin uudelle sopimuskaudelle Avustaja- ja saattajapalvelu vammaisille henkilöille, Kotihoito vaikeavammaisille henkilöille sekä Erityistä tukea tarvitsevien lasten lastenhoitopalvelu.
Uusi sopimus mahdollistaa lähes kaikkien sopimuksen piirissä olevien kotona asumista tukevien palvelujen hankkimisen sopimuksen puitteissa koko hyvinvointialueen tasoisesti sekä ohjauksen ja neuvonnan palvelun laajentumisen hyvinvointialueen tasoiseksi uuden integraattoritoimijan tehtäväkokonaisuuteen kuuluvan Maakunnallinen kotona asumista tukeva puhelinneuvontapalvelu Pirkanmaalle -palvelun myötä.
Uusi sopimuskausi on 1.9. alkaen alkanut suoraan asiakkaille kohdentuvien palvelujen osalta varsin hyvin ohjaus- ja neuvontapalvelujen sekä kotihoidon tukipalvelujen osalta.
Merkittäviä haasteita on kuitenkin ollut noin 300 asiakkaan Tammelan ja Tampellan kotihoidon väestövastuualueen palvelujen tuottamisen käynnistymisessä. Haastava tilanne on johtunut pääosin henkilöstövajeesta sekä olemassa olevien tietojärjestelmien hitaasta haltuun ottamisesta ja toiminnanohjausjärjestelmän puutteesta. Tilanne on ollut hetkittäin kriittinen eikä asiakkaiden käyntien toteutumista ole pystytty palveluntuottajan puolesta täysin varmistamaan. Aluehallintovirasto määräsi kaupungin ottamaan toiminnan haltuun kotisairaanhoidon osalta 20.9.2021 alkaen ja koko kotihoidon osalta, sisältäen kotisairaanhoidon ja kotipalvelun, 18.10.2021 alkaen. Tilanne väestövastuualueella on nyt tasaantunut ja useita parannustoimenpiteitä on tehty. Toiminnanohjausjärjestelmä Hilkka otetaan käyttöön 1.11.2021 alkaen. Pitemmällä tähtäimellä kaupungin ei kuitenkaan ole tarkoitus jatkaa Tammelan ja Tampellan kotihoidon väestövastuualueen kotihoidon toimintaa omana tuotantona, mutta tässä tilanteessa kaupunki toimii alueella vastuullisena tuottajana.
Kotihoidon palvelun lisäksi sopimuskauden alussa on ollut ongelmia hoitajavuokrauspalvelun käynnistymisessä. Vuokrahoitajien saannin vaikeudet ovat näkyneet kuormituksena omassa kotihoidossa, koska hoitajia ei ole saatu hankittua riittävästi sopimuksen nojalla paikkaamaan hoitajien äkillisiä poissaoloja. Tältä osin ollaan kuitenkin sopimuksen mukaisessa tilanteessa, eli sopimuksen mukainen minimitaso täyttyy. Tarve hoitajavuokrauksen käyttöön on kuitenkin minimitasoa suurempi, ja kaupunki järjestäjänä on nostanut sopimuksen mukaisella menettelyllä minimitasoa toimitettavista kuukausitason työvuoroista.
2. Minkälaiset ovat sopimussanktiot, jos tavoiteltuun laatuun ei päästä?
Hankintasopimukseen on määritelty palvelujen aloittamisen viivästymisen osalta viivästyssakko, jonka suuruus riippuu viivästyvästä palvelusta. Viivästyssakon suuruus vaihtelee palveluittain 5000 euron ja 20 000 euron välillä, ja sitä on mahdollista periä jokaiselta alkavalta kuukaudelta, kun palvelu ei ole käynnistynyt.
Hankintasopimukseen on lisäksi määritelty sopimussakko tilanteisiin, jolloin toiminnassa havaitaan poikkeama eli toiminta ei ole sopimuksen mukaista. Sanktiot ovat osa tilaajan keinovalikoimaa ja käytettävissä niissä tilanteissa, joissa toimintaa ei saada korjaantumaan muulla tavoin sopimuksen mukaiseksi.
3. Miten palvelualueella on ehkäisty mahdollisten kaksoisroolien vaikutus hankintoihin?
Tampereen kaupunkikonsernilla on velvollisuus toimia avoimesti sekä turvata tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu hankintamenettelyssä. Kaikki toiminta, joka on omiaan heikentämään luottamusta viranomaistoiminnan tasapuolisuuteen, on kiellettyä. Esteellisyys tarkoittaa sitä, että Tampereen kaupunkikonsernin henkilökuntaan kuuluva tai luottamushenkilö on sellaisessa suhteessa tai asemassa hankinta- asiaan tai siinä mukana olevaan henkilöön, joka voi saattaa hänen puolueettomuutensa kyseenalaiseksi. Esteellinen henkilö ei voi osallistua hankinnan käsittelyyn eikä päätöksentekoon.
Tampereen kaupunkikonsernin tytäryhteisöjen konserniohjeen mukaan tytäryhteisöjen ja säätiöiden johtoon tai hallitukseen kuuluvat henkilöt eivät voi kuulua Tampereen kaupungin konsernijohtoon eivätkä valvonnasta vastaaviin toimielimiin (tarkastustoimikunta ja tarkastuslautakunta). Hallintosäännön 2 §:n mukaan kaupunkikonsernin omistajaohjauksesta ja konsernivalvonnan järjestämisestä vastaavaan konsernijohtoon kuuluvat kaupunginhallitus, konsernijaosto, pormestari ja konsernijohtaja.” Hankintamenettelyyn sovelletaan myös yleisiä hallintomenettelyä koskevia esteellisyysmääräyksiä. Siten jokaisen hankintaprosessin valmistelun aikana tunnistetaan mahdolliset esteellisyystilanteet ja esteellinen henkilö jäävää itsenä hankinnan valmistelusta sekä päätöksenteosta. Kotitori-palveluintegraattorihankinnan valmistelusta vastannut työryhmä on laatinut hankintaprosessin aikana esteellisyysarvioinnin koskien tarjoajatahon omistajuussuhteita ja Tampereen kaupungin viranhaltijan Tammenlehväsäätiön hallituksen jäsenyyttä. Arvioinnissa hankinnan työryhmä on huomioinut hallintolain säädökset esteellisyydestä ja hankintalain suhteellisuusperiaatteen, jonka mukaisesti tarjoajan poissulkemista tulee pitää viimesijaisena toimenpiteenä estää eturistiriidan syntyminen hankintamenettelyssä. Lähtökohtaisesti hankintayksikön tulee ehkäistä eturistiriidan syntyminen etukäteen muulla toimenpiteellä kuin tarjoajan poissulkemisella. Hankintalakia koskevassa hallituksen esityksessä on kirjattu, että hankintayksikkö voisi poistaa eturistiriidan syntymisen henkilöstö- ja organisatorisilla toimenpiteillä. Tästä johtuen, tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun varmistamiseksi, Tampereen kaupungin viranhaltija johtaja Taru Kuosmanen, joka toimii Tammenlehväsäätiön hallituksen jäsenenä, on jäävännyt itsensä hankintaa koskevasta kilpailutusprosessista. Hankintapäätöksen on tehnyt Tampereen kaupungin kehittämisjohtaja. Tammenlehvä Oy:n hallitus ei myöskään käsittele kokouksissaan yhtiön tarjouspyyntöihin osallistumista, näistä vastaa yhtiön operatiivinen johto. Hankinnan työryhmän jäsenet eivät ole olleet siten esteellisiä asiassa.
Kaupunki on nimennyt edustajaehdotukset SOSTE ry:n hallitukseen ja valtuustoon. Viime kaudella päättyen alkuvuoteen 2021 kaupungin edustajana SOSTE ry:n hallituksessa on toiminut apulaispormestari Johanna Loukaskorpi. Esteellisyyttä suhteessa Kotitorin hankintaan ei ole syntynyt. Hankintaa ei ole millään tavoin käsitelty SOSTE ry:n hallituksessa eikä apulaispormestari Loukaskorpi ole osallistunut Kotitori-palveluintegraattorin hankinnan valmisteluun, arviointiin tai hankintapäätöksen tekemiseen kaupungin luottamushenkilönä toimiessaan. Keväästä 2021 alkaen kaupungin edustajana SOSTE ry:n valtuustossa toimii kehittämisjohtaja Anniina Tirronen. Valtuustossa ei ole käsitelty asioina Sociala ry:tä tai Kotitori-hankintaa millään tavalla. Kotitori- kilpailutuksen aikana Tirronen ei kuitenkaan ole osallistunut valtuuston 14.4.2021 pidettyyn kokoukseen. Esteellisyyttä tai kaksoisrooleja suhteessa Kotitorin hankintaan ei ole syntynyt.