Yhdyskuntalautakunta, kokous 1.2.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 30 Oikaisuvaatimus maksulliseen pysäköintiin tehtyihin muutoksiin 

TRE:7753/08.01.02/2021

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Stenman Pekka, Liikenneinsinööri, pekka.stenman@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupunki on tehnyt tarkistuksia pysäköintimaksuihin viimeksi kesällä 2019. Tuolloin tehtiin melko laaja joukko toimenpiteitä, kuten laajennettiin maksullisen pysäköinnin vyöhykettä 1, otettiin käyttöön sunnuntaipysäköinnin maksullisuus, nostettiin 2-vyöhykkeen hintaa sekä päätettiin asukas- ja yrityspysäköinnin hinnankorotuksista. Samalla päätettiin myös ottaa käyttöön uusia pysäköintilupatyyppejä, kuten vieraspysäköintilupa. Muutoksilla tavoiteltiin pysäköinnistä saatavien tulojen lisäämistä n. 400 000 €:lla vuosittain osana kaupungin talouden tasapainottamisohjelmaa 2019-2020.

Erityisesti koronan takia tehtyjen päätösten vaikutuksia pysäköintituloihin on ollut vaikea seurata. Pysäköintimäärät ovat koronan myötä laskeneet normaalista, eikä vertailukelpoista ajanjaksoa ole käytännössä ollut. Samalla pysäköintitulot ovat pienentyneet, millä on ollut vaikutusta kaupungin talouteen. Raitiotieliikenteen käynnistyminen ja siihen liittyvien työmaiden valmistuminen on samaan aikaan vaikuttanut keskustaan suuntautuvaan liikenteeseen. Tampereen Kannen Areenan avautuminen joulukuussa 2021 tuo lisäksi merkittävän muutoksen sen lähialueen liikenteeseen ja liikkumiseen. Liikennejärjestelmän suunnittelu -yksikössä on selvitetty tarpeita pysäköintijärjestelyiden muutoksiin näistä lähtökohdista.

Asukas- ja yrityspysäköinnin osalta on yhdyskuntalautakunnassa 29.1.2019 päätetty hinnankorotuksista 1.3.2019 alkaen, ja nämä toteutettiin. Samassa yhteydessä päätettiin hinnankorotuksista, joiden tuli tulla voimaan vuoden 2021 alusta. Kuitenkaan erityisesti koronan aiheuttamien vaikutusten vuoksi tätä asukas- ja yrityspysäköinnin hintojen toista nostoa ei ole toteutettu tehdyn päätöksen mukaisesti, vaan kaupunkiympäristön palvelualueella päädyttiin pitäytymään voimassa olleissa hinnoissa (asukaspysäköinti 20 €/kk ja yrityspysäköinti 490 €/vuosi). Koronan vaikutukset ovat jossain määrin lieventyneet, mikä puoltaisi sitä, että asukas- ja yrityspysäköinnin hinnankorotukset voitaisiin nyt toteuttaa tehdyn päätöksen mukaisesti (asukaspysäköinti jatkossa 23 €/kk ja yrityspysäköinti 560 €/vuosi). Asukaspysäköinnin osalta liikennejärjestelmän suunnittelu -yksikkö kuitenkin esittää, että hinta korotettaisiin aiemmin päätettyä hintaa (23 €/ kk) enemmän 25 euroon kuukaudessa. Petsamossa hinta olisi jatkossakin puolet muiden alueiden lupien hinnasta. Muutokset kasvattaisivat kaupungin asukas- ja yrityspysäköinnistä saatavia tuloja n. 125 000 € vuodessa, josta 50 000 € osuus tulisi aiempaa päätettyä suuremmasta asukaspysäköinnin hinnankorotuksesta. 

Areenan tapahtumat houkuttelevat ihmisiä laajalta alueelta ja Areenalle saavutaan kaikilla eri kulkumuodoilla. Tampereen keskustan nykyisissä maksullisen kadunvarsipysäköinnin määrittelyissä ei ole erityisesti huomioitu Areenan rakentumista. Areenalle autolla saapuvia pyritään ensisijaisesti ohjaamaan käyttämään alueen pysäköintilaitoksia, joissa on kadunvarsipysäköintiä varmemmin tarjolla pysäköintikapasiteettia, ja joiden kapasiteetin tilanne voidaan myös kertoa autoilijoille pysäköintisovelluksissa ja telematiikkatauluissa. Vapaata kadunvarsipysäköintiä pyritään sen sijaan takaamaan paremmin alueen eri yritysten, kuten ravintoloiden, tarpeisiin.

Pysäköinnin maksullisuus päättyy nykyisin vyöhykkeellä 1 arkisin klo 20 ja lauantaisin sekä sunnuntaisin klo 18. Vyöhykkeellä 2 pysäköinnin maksullisuus loppuu puolestaan arkisin klo 18 ja lauantaisin klo 16. Pysäköinti on toisin sanoen laajalla alueella Areenan lähettyvillä viimeistään klo 18 jälkeen maksutonta, kun esim. jääkiekko-ottelut alkavat arkisin klo 18.30. Nykyinen malli ohjaa autoilijoita etsimään ilmaista pysäköintiä Areenan läheltä, mikä aiheuttaisi tarpeetonta liikennettä ja sen myötä häiriöitä ja ruuhkia lähialueelle. Liikenteen ohjautuvuuden kannalta olisi parempi, että Areenan välittömän lähialueen pysäköinti olisi maksullista pidemmälle. Alueelle voi siis tulla edelleen pysäköimään, mutta siitä pitäisi maksaa. Tämä toimenpide ohjaisi autoilijoita tukeutumaan tavoitteiden mukaisesti pysäköintilaitoksiin. Samalla kaupungin pysäköintitulot kuitenkin lisääntyisivät, koska kadunvarsipysäköinnin oletetaan olevan silti kysyttyä. Ensimmäisessä vaiheessa, tavoitteellisesti vuoden 2022 alusta alkaen, toteutettaisiin maksullisen pysäköinnin keston muutos siten, että Ratinan rantatien, Tammerkosken, Hämeenkadun, Itsenäisyydenkadun, Sairaalankadun, Kalevantien ja Vuolteenkadun väliin jäävällä alueella pysäköinnin maksullisuus jatkuisi jatkossa arkisin ja lauantaisin klo 20 asti. Muutoksen arvioidaan lisäävän kaupungin pysäköintituloja n. 255 000 € vuodessa. Jatkossa on arvioitava, tuleeko vastaava maksullisuuden keston jatkaminen ulottaa myös laajemmin keskustan alueelle.

Areenan läheisyys vaikuttaa myös Sairaalankadun pysäköintiin. Sairaalankadun alue on nykyisin maksuvyöhykettä 3, jossa pysäköinnin maksullisuus loppuu arkisin klo 18 ja lauantaisin klo 16. Sairaalankadun alue sijaitsee erittäin houkuttelevasti Areenan ja Tampere-talon läheisyydessä, mikä tekee siitä jatkossa entistä kysytymmän pysäköintikohteen. Em. tavoitteiden mukaisesti myös Sairaalankadun maksullisuutta tulisi jatkaa klo 20 asti arkisin ja lauantaisin. Samalla kuitenkin alueen aiempaa keskeisemmäksi muuttuvasta sijainnista johtuen sen siirtämistä maksuvyöhykkeeseen 2 olisi perusteltua. Pelkän vyöhykemuutoksen vaikutus kaupungin pysäköintituloihin arvioidaan olevan n. +43 000 €.

Yhteensä em. toimenpiteet voisivat lisätä maksullisesta pysäköinnistä saatavia tuloja arviolta n. 423 000 € vuodessa. Todellinen summa riippuu ennen kaikkea maksullisen pysäköinnin käyttöasteen kehityksestä, jota on vaikea ennakoida. Liikennemerkkiasennusten vaatiman ajan vuoksi muutosten voitaisiin tavoitella olevan voimassa vuoden 2022 alusta alkaen.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Asukaspysäköintiluvan A-K alueiden arvonlisäverollinen hinta on 1.1.2022 alkaen 25 €/kk ja Petsamon L-alueen lupa 12,50 €/kk. 

Yrityspysäköinnin aiemmin päätetty hinta A-K alueille 560 €/vuosi tai 46,70 €/kk otetaan käyttöön 1.1.2022. Petsamon L-alueella hinta on 280 €/vuosi tai 23,30 €/kk.

Jatketaan maksullisen pysäköinnin kesto 3.1.2022 alkaen Ratinan rantatien, Tammerkosken, Hämeenkadun, Itsenäisyydenkadun, Sairaalankadun, Kalevantien ja Vuolteenkadun väliin jäävällä alueella arkisin ja lauantaisin klo 20 asti.

Siirretään Sairaalankadun alue 3.1.2022 alkaen maksuvyöhykkeeseen 2.

Päätös

Asia jätettiin pöydälle.

Kokouskäsittely

Jari Saari ehdotti, että asia jätetään pöydälle. Antti Ivanoff kannatti ehdotusta. Lautakunta hyväksyi yksimielisesti Saaren pöydällepanoehdotuksen.

Valmistelija

Stenman Pekka, Liikenneinsinööri, pekka.stenman@tampere.fi

Perustelut

Asia jäi pöydälle 16.11.2021.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Esittelijä uudisti päätösehdotuksensa:

Asukaspysäköintiluvan A-K alueiden arvonlisäverollinen hinta on 1.1.2022 alkaen 25 €/kk ja Petsamon L-alueen lupa 12,50 €/kk. 

Yrityspysäköinnin aiemmin päätetty hinta A-K alueille 560 €/vuosi tai 46,70 €/kk otetaan käyttöön 1.1.2022. Petsamon L-alueella hinta on 280 €/vuosi tai 23,30 €/kk.

Jatketaan maksullisen pysäköinnin kesto 3.1.2022 alkaen Ratinan rantatien, Tammerkosken, Hämeenkadun, Itsenäisyydenkadun, Sairaalankadun, Kalevantien ja Vuolteenkadun väliin jäävällä alueella arkisin ja lauantaisin klo 20 asti.

Siirretään Sairaalankadun alue 3.1.2022 alkaen maksuvyöhykkeeseen 2.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Eriävä mielipide

Joakim Vigelius

Kokouskäsittely

Joakim Vigelius ehdotti, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi. Tiina Leppänen-Kaarsalo kannatti Vigeliuksen ehdotusta.

Koska oli tehty kannatettu palautusehdotus, jota ei voitu yksimielisesti hyväksyä, asiasta oli äänestettävä.

Puheenjohtajan äänestysesitys: Asian käsittelyn jatkaminen = JAA, asian palauttaminen uudelleen valmisteltavaksi = EI

Äänestysesitys hyväksyttiin. Äänestyksen tulos: Asian käsittelyn jatkaminen hyväksyttiin äänin 10 – 3.

Asian käsittelyä jatkettiin.

Äänestystulokset

  • Jaa 10 kpl 77%

    Petri Rajala, Tiina Mikkonen, Aleksi Jäntti, Leena Heino, Jaakko Vuorio, Jouni Sirén, Antti Ivanoff, Reeta Ahonen, Iida Viljanen, Matti Järvinen

  • Ei 3 kpl 23%

    Joakim Vigelius, Tiina Leppänen-Kaarsalo, Jari Saari

Valmistelija

  • Vandell Ari, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Liikenneinsinööri Pekka Stenman, puh. 040 163 7226, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Yksityishenkilö on tehnyt oikaisuvaatimuksen yhdyskuntalautakunnan 30.11.2021 § 352 tekemään päätökseen (TRE 7753/08.01.02/2021) liittyen maksulliseen pysäköintiin suunniteltuihin muutoksiin. Oikaisuvaatimuksen tekijä on esittänyt kaikkien tehtyjen päätösten hylkäämistä.

Oikaisuvaatimuksen tekijä esittää, että maksulliseen pysäköintiin ei pitäisi tehdä muutoksia, koska koronan vaikutus jatkuu edelleen. Tämä on totta, mutta asia on huomioitu alkuperäistä päätöstä tehtäessä. Maksullisen pysäköinnin kestoon kohdistuvat muutokset (jatkaminen arkisin ja lauantaisin klo 20 asti) kohdistuvat Nokia Areenan ympäristöön, ja tärkein peruste muutosehdotukselle oli liikenteen toimivuus areenan ympäristössä. Samalla pyritään siihen, että alueen pysäköintipaikat säilyisivät paremmin alueen muiden palveluiden, kuten ravintoloiden käytössä. Tarpeellisuus perusteltiin päätöksentekoa varten. Samalla muutos kuitenkin auttaa paikkaamaan koronan vaikutuksesta syntyvää pysäköintitulojen vajetta.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mielestä on ristiriitaista, että pysäköintiä suunnitellaan ns. areena edellä, kun areenalle pitäisi saapua julkisilla kulkuvälineillä. Suunnitelma on kuitenkin tehty nimenomaan tukemaan julkisen liikenteen käyttöä, kun ilmaista ja vapaata pysäköintiä areenan välittömässä ympäristössä rajataan. Tällöin areenalle saapuvat joutuvat miettimään eri vaihtoehtoja autolla saapumiseen ja pohtivat myös keskustan pysäköintilaitoksia vaihtoehtoina kadunvarsipysäköinnille, mikä on laajemmassa kuvassa kaupungin tavoite, ja ohjaamisen sekä tilannetiedon kannalta helpompi viestiä kuin kadunvarsipysäköinti.

Asukaspysäköinnin hinnankorotuksien perumista oikaisuvaatimuksen tekijä perustelee sillä, että Turussa ja Jyväskylässä hinnat ovat Tamperetta alhaisempia. Tämä on totta, mutta esimerkiksi Turun kaupungin internetsivuilla kerrotaan, että asukaspysäköintiluvan hinnat (12,90-16,00 €/kk) tulevat nousemaan 0,25-2 €/kk vuoden 2023 ja vuoden 2024 alussa vyöhykkeestä riippuen, eli lupien hinnat ovat nousussa ja saavuttamassa saman hintatason kuin Tampereella nyt (10-20 €/kk). Jyväskylässä taas pysäköinnin tilanne on hyvin erilainen kuin Tampereella (mm. asukaspysäköintialueita vain 2 kpl) ja hintaa on tarkistettu viimeksi 1.7.2017. Tampereella ollaan edelleen kuitenkin asukaspysäköinnin osalta selvästi Helsinkiä alemmalla tasolla (15-30 €/kk). Kaupunkien välillä on pysäköintitarpeissa eroja, ja ratkaisut on tehtävä paikallisesti. Tampereella asukaspysäköintiluvan hinnankorotusta perusteltiin ennen kaikkea taloudellisella näkökulmalla.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mielestä asukaspysäköinnin hinnankorotus myös rankaisee auton käyttäjiä ja maksu on korkea. Kuitenkin asukaspysäköintilupajärjestelmä on luotu nimenomaan mahdollistamaan auton säilyttäminen kadunvarsipaikoilla niissä paikoissa, joissa mahdollisuutta auton säilyttämiseen tonteilla ei ole. Autojen säilyttämisestä kaduilla tulee kaupungille haasteita erityisesti kunnossapitoon liittyen, mistä aiheutuu kaupungille jatkuvia kustannuksia. Asukaspysäköintiluvan hinta ei korotuksenkaan jälkeen kata näitä kustannuksia. Asukaspysäköinnin maksua ei myöskään voida pitää erityisen korkeana, jos verrataan taloyhtiöiden saati pysäköintilaitosten kuukausihintoihin.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mielestä Sairaalankadun alueen vyöhykemuutos maksuvyöhykkeestä 3 vyöhykkeeseen 2 sekä maksullisuuden keston jatkaminen klo 20 asti kohdistuu erityisesti Sorsapuiston kentän käyttäjiin ja vielä niihin, jotka tulevat kentälle kauempaa. Tämä on varmasti osittain totta, mutta toisaalta Sorsapuiston kentän käyttö on jossain määrin kausittaista. Muutos on päätöksentekoon perusteltu Nokia Areenan ja Tampere-talon läheisyydellä ja kohdistuu enemmän näiden asiakkaisiin. Oikaisuvaatimuksen tekijän esitys siitä, että pysäköinti olisi maksullista vain tapahtumien aikaan on käytännössä mahdotonta, sillä näissä kahdessa tapahtumapaikassa on tapahtumia kuitenkin lähes päivittäin.

Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole perusteluissaan esittänyt sellaista uutta näkökulmaa, jota ei oltaisi voitu arvioida päätöstä tehdessä ja päätöksen perusteluissa annetuilla tiedoilla.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Oikaisuvaatimus hylätään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Ari Vandell, Timo Seimelä, Pekka Stenman, Heljä Aarnikko, Katja Seimelä, Tuula Somppi, Pasi Palmu, Petri Keivaara, katutilavalvonta, pysäköinninvalvonta, oikaisuvaatimuksen tekijä

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa muutosta hakea se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta myös se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen, kuntayhtymän jäsenkunta ja sen jäsen sekä kuntien yhteisen toimielimen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Hallinto-oikeus ei ota tutkittavakseen yksityisoikeudellista asiaa koskevaa valitusperustetta, jonka osalta toimivalta on käräjäoikeudella.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.