Perustelut
Yhdyskuntalautakunta hyväksyi 29.12.2016 pykälässä 157 asuinalueiden aluenopeusrajoituksen muutoksen "Nopeusrajoitusjärjestelmän päivittäminen" (TRE:3591/08.01.02/2016). Päätöksen mukaan aluenopeusrajoituksen muutos on tavoitteena toteuttaa vuosien 2017-2021 kuluessa tarkempien asuinaluekohtaisten suunnitelmien perusteella. Samassa yhteydessä toteutetaan tarvittavat liikenteen rauhoittamistoimenpiteet, ja arvioidaan pyöräilyn mahdollinen sijoittaminen ajoradalle. Aluenopeusrajoitusmuutokset tehdään alueittain perustuen liikennevirtoihin ja aluekohtaiset päätösesitykset tuodaan vielä aina erikseen lautakunnan päätettäviksi.
Aluenopeusrajoitusten toteuttamisjärjestykseen vaikuttaneita tekijöitä ovat viimeisen viiden vuoden aikana saapuneiden liikenteen rauhoittamisaloitteiden määrä, onnettomuusriskiarvioinnin perusteella tunnistetut kohteet sekä tapahtuneet liikenneonnettomuudet kuluneen 5 vuoden aikana.
Hervanta-Vuores -asuinalueista on laadittu suunnitelma aluenopeusrajoituksen 30 km/h toteuttamisesta asuinalueella. Suunnitelmaehdotus perustuu nykyisen liikenneverkon analyysiin, alueella tehtyihin ajoneuvoliikenteen, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden laskentoihin, mitattuihin todellisiin nykyisiin ajonopeuksiin, liikenneonnettomuusanalyysiin, kulkumuotojen verkkohierarkiaan ja asuinalueella olevien palvelujen sijoittumiseen (liite 1).
Vuorovaikutus
Suunnitelmaa esiteltiin kaupungin internet-sivuilla, jossa oli katsottavissa videoesitys kahden viikon ajan. Suunnitelmasta sai halutessaan antaa palautetta, ohjeet palautteen antamiseen oli videoesittelyn yhteydessä. Palautteenantajia oli muutama, jotka toivoivat rauhoittamistoimenpiteitä Vuoreksen puistokadulle ja Vannepuunkadulle.
Suunnitelmaehdotuksesta oli lisäksi mahdollisuus antaa sähköisessä karttakyselyssä palautetta ajalla 17.8.-6.9.2020. Kyselyyn vastasi 786 vastaajaa. Vastaajista miehiä oli 57 % ja naisia 40 %, 3 % ei halunnut ilmoittaa sukupuoltaan. Kaikista vastaajista noin puolet (49 %) kannatti aluerajoitusta 30 km/h nykyisen 40 km/h sijaan. Aluerajoitukseen 30 km/h positiivisimmin suhtautuivat 35-49 -vuotiaat. Suunnittelualueella asuvista vastaajista 49 % piti aluerajoitusta 30 km/h alueelle parempana kuin aluerajoitusta 40 km/h.
Turvattomiksi koettuja paikkoja esitettiin kartalle Hervannan osalta 515 ja Vuoreksen osalta 227 kappaletta, jotka pääosin koskivat kävelijöiden ja pyöräilijöiden näkökulmasta turvattomiksi koettuja paikkoja. Merkittävimpänä syynä turvattomuuden tunteeseen mainittiin vilkas liikenne ja suuret autoliikenteen nopeudet. Karttavastauksissa useita mainintoja turvattomuudesta kertyi seuraaville kaduille: Hervannan valtaväylä, Insinöörinkatu, Opiskelijankatu, Ahvenisjärvenkatu ja Ruskonkehä sekä Vuoreksen asuinalueen osalta koulun kohta ja Vuores aukion kohta.
Aluenopeusrajoitussuunnitelma
Suunnitelman mukaan aluenopeusrajoitus 40 km/h muuttuu aluenopeusrajoitukseen 30 km/h liitteessä 1 esitetyllä tavalla. Nopeusrajoituksen tueksi on esitetty liikenteen rauhoittamistoimenpiteitä, joita ovat mm ajoratamerkinnät ja/tai heräteraidat 30 km/h sisääntulokohtiin, suojateiden havaittavuuden parantaminen, ajoradan kavennukset tai korotettu liittymäalue tai suojatie. Aluenopeusrajoitussuunnitelma poikkeaa muutamilla katujaksoilla vuonna 2016 "Nopeusrajoitusjärjestelmän päivittäminen" esityksestä:
- Hervannantie 50 km/h välillä Sarrinkatu-Hervannantie 31 - yhtenäinen nopeusrajoitus Hervannantielle
- Ruskontie 40 km/h välillä Huppionmäenkatu-Kauhakorvenkatu -katujaksolla sijaitsee useita käytettyjä valo-ohjaamattomia suojateitä ja tonttiliittymiä
- Mäyränmäenkatu 40 km/h säilyy nykyisellään välillä koulun länsipuoli - Mäyränmäen asuinalue, liikenneympäristö ei tue nopeusrajoituksen alentamista toistaiseksi
Pyöräilyn siirtämistä ajoradalle arvioidaan jatkosuunnittelussa tarkemmin. Alempi aluenopeusrajoitus tukee pyöräilyn siirtämistä ajoradalle, etenkin, jos vaihtoehtona on kapea yhdistetty kevyen liikenteen väylä. Vuonna 2021 toteutetaan kevyemmät rauhoittamistoimenpiteet, ja seurataan nopeusrajoitusmuutoksen vaikutuksia. Seurantojen perusteella toteutetaan vuonna 2022-2023 tarpeelliset lisärauhoittamistoimenpiteet.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Suunnitteluesitys Hervanta-Vuores -asuinalueiden nopeusrajoitusjärjestelmän muutoksesta ja toteutettavaksi esitetyt liikenteen rauhoittamistoimenpiteet (liite 2) hyväksytään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.