Perustelut
Katusuunnitelmaehdotus on ensisijaisesti laadittu Tampereen henkilöratapihahankkeeseen liittyvän Erkkilän sillan parantamisen sovittamiseksi katurakenteeseen. Samalla parannetaan pyöräliikenteen olosuhteita erottelemalla pyöräliikenne ja autoliikenne toisistaan osoittamalla pyöräliikenteelle pyöräkaistat.
Katusuunnitelmaehdotuksessa on esitetty mm. väylien tuleva sijainti, korkeusasema, pintamateriaalit, katuvalaistus sekä pintavesien kuivatus ja istutukset. Katusuunnitelmaehdotuksen mukaan asfalttipäällysteiseksi suunnitellun Erkkilänkadun katuosuuden pituus on noin 285 metriä. Kadun poikkileikkaus muuttuu nykyisestä siten, että autoliikenteelle varataan tilaa 6,5 metriä ja sen molemmille reunoille tulee 1,5 metriä leveät pyöräkaistat. Pyöräkaistojen materiaalina käytetään punaista väriasfalttia. Jalkakäytävien leveys kadun reunoilla vaihtelee pääasiassa 2,30–2,75 metrin välillä. Kapeimmillaan jalkakäytävät ovat Technopoliksen ja PMK-talon kiinteistön tukimuurin välillä ollen noin 2,00 metriä kadun molemmissa reunoissa. Kadun eteläreunassa jalkakäytävä kivetään betonikivellä.
Peltokadun liittymäalueelta poistuu Erkkilänkadun ajosuuntia erottavat saarekkeet, mikä mahdollistaa riittävän tilan joukkoliikenteen sujuvalle liikennöinnille. Pyöräkaistat kytkeytyvät Peltokadun liittymäalueella nykytilaan siten, että kadun pohjoisreunassa pyöräkaista alkaa Peltokadun liittymän jälkeen ja eteläreunassa pyöräkaista menee liittymän läpi päättyen Kullervonkadulla ennen viereisen kiinteistön pysäköintialueen tonttiliittymää.
Huhtimäenkadun liittymässä korostetaan jalankulun asemaa rakentamalla ylijatkettu jalkakäytävä. Huhtimäenkadun liittymäalueelta poistuu saareke Erkkilänkadun ylittävältä suojatieltä, mutta suojatieylitys turvataan tyynyhidastein kuten nykytilassa.
Erkkilänkadun nopeusrajoitus on 30 km/h.
Katuosuuden tonttiliittymät säilyvät nykyisen mukaisissa sijainneissa. Kadun pintavedet johdetaan reunakivien ja pinnan kallistusten avulla hulevesiviemäriin. Erkkilänkadun katusaneerauksen toteuttaminen sisältyy kaupunkiympäristön palvelualueen vuosien 2024 ja 2025 alustaviin vuosisuunnitelmiin.
Katusuunnitelman kustannusarvio on noin 490 000 euroa.
Katusuunnitelmaehdotukset olivat julkisesti nähtävillä 20.12.2021 – 14.1.2022 sekä 23.10.2023 – 6.11.2023. Katusuunnitelmaehdotuksista jätettiin ensimmäisellä kerralla kymmenen muistutusta. Jälkimmäisellä kerralla muistutuksia tuli yksi.
Muistutus 20.12.2021 – 14.1.2022 nähtävillä olleeseen versioon:
Tampereen polkupyöräilijät ry, As. oy Oma-Tupa sekä kuusi (6) yksityishenkilöä (A-F) jättivät muistutukset, joissa päällimmäisenä huolenaiheena oli kadun pohjoisreunaan suunnitellun erotellun jalkakäytävän ja pyörätien muodostamat ongelmat, sekä kadulle suunnitelmakuvauksessa esitetty 40 km/h nopeusrajoitus.
Vastine:
Erkkilänkadun uudessa katusuunnitelmaversiossa esitetään ratkaisua, jossa ajorataa kaventamalla 6,5 metriin mahdollistetaan 1,5 metriä leveiden pyöräkaistojen toteuttaminen ajoradan reunaan. Lisäksi Erkkilänkadun nopeusrajoitus korjataan 30 km/h.
Muistutus 20.12.2021 – 14.1.2022 nähtävillä olleeseen versioon:
Pirkanmaan maakuntamuseo pitää erittäin valitettavana katusuunnitelmaehdotuksen mukaista ratkaisua, jossa Erkkilänsillan hyvin tunnistettava kaarirakenne katoaa kaupunkikuvasta.
Vastine:
Ratapihan uusimisen yhteydessä raidejärjestelyt Erkkilän sillan kohdalla muuttuvat, jolloin nykyisen sillan välitukien paikkaa on muutettava. Lisäksi nykyinen silta on metrin verran liian matala eikä täytä Väylän sähköradan ATU:n (aukean tilan ulottuma) vaatimuksia. Näiden ratapihan uusimistarpeitten takia on päädytty nykyisen sillan korvaamiseen kokonaan uudella.
Yksityishenkilön muistutus 20.12.2021 – 14.1.2022 nähtävillä olleeseen versioon:
Muistuttaja (G) tiedustelee muistutuksessaan, että mistä joukkoliikenteen linja 26 kulkee remontin aikana Pohjolankadulle.
Vastine:
Remontin aikana linja tulee kulkemaan Pohjolankadulle Lapintien kautta.
Muistutus 23.10.2023 – 6.11.2023 nähtävillä olleeseen versioon:
Tampereen polkupyöräilijät ry pitää ongelmallisena pyöräkaistan ja ajoradan tilanjakoa. Muistutuksen mukaan kapea pyöräkaista koetaan turvattomaksi, mutta se on myös haasteellinen talvikunnossapidon kannalta. Kaistoja on vaikea pitää puhtaina lumesta ja loskasta, käytännössä talvella käytettävissä olevat kaistat kapenevat lumen takia. Tilanjakoa onkin muutettava siten, että pyöräkaistan leveys ei ole mitoitusohjeen (Väylä 18-2020) mukaisessa minimissä (1,5m).
Vastine:
Erkkilänkadun ajoratojen kaventaminen alle 3,25 m ei ole mahdollista, koska kadulla kulkee myös joukkoliikenteen reittejä. Erkkilänkatu on lisäksi jalankulun kannalta merkittävässä roolissa läheisen koulun ja ydinkeskustan läheisyyden vuoksi. Pyöräkaistojen leventämiselle ei ole mahdollisuutta, koska kaikkien kulkumuotojen tilavaraukset ovat jo minimissään.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Erkkilänkadun katusuunnitelma 1/21643 hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta.
Erkkilänkadun ajoradan kunnossapitoluokaksi määrätään kunnossapitoluokka 1. Pyöräkaistojen ja niiltä osin kuin jalkakäytävät tulevat kaupungin ylläpidettäviksi, määrätään niiden kunnossapitoluokaksi A.
Maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.