Perustelut
Poikkeamispäätös MRL 171 §:n nojalla MRL 58 § 1 momentin säännöksestä, jonka mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa.
Kaupin urheilupuistoon pesäpallostadionin eteläpuolelle rakennetaan matkaviestintukiasema, joka käsittää 42 metriä korkean maston sekä 10 m2 suuruisen laitetilan.
HAKIJA ON ANTANUT ERITYISET SYYT POIKKEAMISELLE
”Haetaan poikkeamislupaa / -päätöstä DNA Tower Finland Oy:n matkaviestintukiasemalle (kohdenimi:Kaupin urheilupuisto). Tukiasema koostuu 42-metrisestä harustamattomasta ristikkomastosta ja laitesuojasta kooltaan noin 10 m2.
Myös muut teleoperaattorit ovat ilmoittaneet, että on ilmeinen tarve saada parannettua langatonta verkkoaan alueella, joten tukiasema palvelee myös heitä (yhteiskäyttö / -tukiasema).
Alue on asemakaavassa VU-6 Urheilu- ja virkistyspalvelujen alue, liikuntakentän alueella mobiiliverkon käyttäjämäärä on kasvanut ja tukiasemalle on alueella selkeä tarve. Lähistöllä ei ole sopivaa ET- aluetta tukiaseman sijoittamiseen, rakennuksista toteutettuna alueelle ei aikaansaada riittävää mobiilikuuluvuutta, joten haetaan poikkeamispäätöstä maston ja laitesuojan toimenpidelupahakemusta varten. Mastosta aiheutuva ainoa haitta asutukselle on visuaalinen. Maston sijainti on suunniteltu tilalle Kyttälä RN:n 2:0 (Kaupin urheilupuisto). Maston lähiympäristö on virkistys- ja urheilukäytössä, välittömässä läheisyydessä on asutusta vähäisissä määrin sekä lähin asuinrakennus on yli 150 metrin etäisyydellä maston keskipisteestä. Paikan valinnassa on pyritty säilyttämään olemassa oleva luonnollinen alueen ympäristö sekä pyritty kunnioittamaan luontoarvoja. Masto ja laitesuoja sijoittuu avoimelle viheralueelle, eikä mastosta ole haittaa liito-oravalle. Sijoituksesta on neuvoteltu Tampereen kaupungin kiinteistötoimen, liikuntatoimen ja ympäristösuunnittelun kanssa sekä todettu paikka parhaaksi alueella olevaksi, viimeisimmät katselmukset kohteessa ovat olleet 14.11.2022 ja 20.12.2022.”
Hakija on kertonut lisää hankkeesta ja sen vaikutuksista liitteenä olevassa maankäyttö- ja rakennusasetuksen (MRA) 64 §:n mukaisessa selvityksessä.
KUULEMINEN
Naapurit on kuultu kaupungin toimesta ja hakemus on kuulutettu Aamulehdessä 18.5.-9.6.2023. Naapurit on kuultu myös rakennuslupaa varten.
Hakemuksesta saatiin yksi muistutus Petsamon omakotiyhdistykseltä. Petsamon omakotiyhdistys ry vastustaa jyrkästi minkäänlaisen rakentamisen sallimista Kaupin urheilupuistossa alueille, joille ei ole annettu rakennusoikeutta tai rakennusalaa 11.11.2022 voimaantulleessa asemakaavassa nro 8767. Muistutuksessa todetaan, että maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n mukaiset poikkeamisen edellytykset sekä poikkeamisen erityiset eivät täyty. Muistutuksessa otettiin kantaa myös mastojen eri operaattorien yhteiskäyttöön sekä muiden operaattorien mahdolliseen tukiasematarpeeseen.
Muistutus on kokonaisuudessaan hakemuksen liitteenä.
Hakijan vastineessa todetaan mm.:
”Tukiasemat ovat välttämätön osa yhdyskunnan infrastruktuuria ja sen teknistä toimivuutta. Suunnitteilla oleva masto parantaisi alueen infrastruktuuria tarjoamalla parhaat mahdolliset yhteydet teleoperaattoreiden asiakkaille, jotka alueella asuvat, liikkuvat tai työskentelevät. Näin ollen paremmat tietoliikenneyhteydet palvelisivat yhteiskunnallista kehitystä ja toimivuutta tällä alueella. Matkaviestinpalvelujen luotettava kuuluvuus ja kapasiteetti ovat useille käyttäjille jopa turvallisuuskysymys. Ymmärtääksemme tontit ja kiinteistöt hyötyvät positiivisesti siitä, että lähialueella matkaviestinverkon palvelut toimivat.
Matkapuhelintukiasema on suunniteltu tilalle KYTTÄLÄ 837-599-2-0, tällä hetkellä olemassa olevalle nurmialueelle ja tilan kokonaispinta-ala kiinteistörekisterin mukaan on 72,28 ha. Hakija vuokraa Tampereen kaupungilta noin 60 m2 kokoisen vuokra-alueen. Hakijan mielestä kaavasta poikkeaminen tai rakentaminen on hyvin vähäistä tilan kokoon nähden. Varsinainen rakentaminen tapahtuu suurelta osin sl-6 ”keltaisen” alueen ulkopuolelta sekä ”vihreällä” sl-6, luo-4 alueella ei ole rakentamista.
Lainaus hakemuksen liitteenä olevasta MRL 132-1999 ja MRA64§ mukaisesta selvityksestä:
”Maston lähiympäristö on virkistys ja urheilukäytössä. Välittömässä läheisyydessä on asutusta vähäisissä määrin. Paikan valinnassa on pyritty säilyttämään olemassa oleva luonnollinen alueen ympäristö sekä pyritty kunnioittamaan luontoarvoja. Sijoituksesta on neuvoteltu Tampereen kaupungin kiinteistötoimen, liikuntatoimen ja ympäristösuunnittelun kanssa sekä todettu paikka parhaaksi alueella olevaksi, viimeisimmät katselmukset kohteessa ovat olleet 14.11.2022 ja 20.12.2022.”
”Mielestämme maston rakentaminen ei ole ristiriidassa alueen ympäristön, luonnon, naapureiden ja alueen muun kehittämisen kanssa. Korostamme lisäksi, että lähtökohtana tukiaseman rakentamiselle on parempien ja laadukkaampien matkaviestinpalveluiden tarjoaminen.”
"Internetissä olevat mobiiliverkon kuuluvuuden tai yhteysnopeuskartat ovat suuntaa-antavia. Todellista kuuluvuutta tai verkon nopeutta maallikko ei pysty toteamaan karttojen perusteella. Todellinen alueellinen kuuluvuus tai verkon nopeus on todennettava mittauksin. Tukiasemien sijaintitieto ei ole julkista, tässä tapauksessa DNA:lta löytyy jo tukiasemat alueen lähimmistä korkeimmista rakennuksista.”
Hakijan vastine on kokonaisuudessaan hakemuksen liitteenä.
Asemakaavoituksen vastine:
Poikkeamisen myöntämiselle ei ole maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 171 §:ssä esitettyjä esteitä. Hakija on antanut MRL 171 §:n mukaiset erityiset syyt. Matkaviestintukiasemia tarvitaan runsaasti eri puolilla kaupunkia ja koska niille soveltuvia paikkoja on rajoitetusti, tulee operaattorien hyödyntää myös jo olemassa olevia mastoja. Asemakaavoissa on harvoin osoitettu rakennuspaikkoja tukiasemille, joten niiden paikat joudutaan usein ratkaisemaan poikkeamisluvin, tapauskohtaisesti tarkasteltuina.
POIKKEAMINEN
Asemakaavassa rakennuspaikka on osoitettu urheilu- ja virkistyspalvelujen alueeksi. Siitä poiketen alueelle rakennetaan matkaviestintukiasema.
Kulku rakennuspaikalle tapahtuu osin ohjeellista yleiselle jalankululle ja polkupyöräilylle varatun alueen osan, joka on toteutettava esteettömyyden erikoistason kriteereitä noudattaen, kautta.
Poikkeaminen voidaan erityisestä syystä myöntää, mikäli se ei MRL 171 § mukaisesti
- aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
- vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
- vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
- johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
ASEMAKAAVOITUS
Rakennuspakka sijaitsee Kaupin urheilupuistossa, pesäpallostadionin välittömässä läheisyydessä. Rakennuspaikka rajautuu koillisessa Verner Järvisen reittiin, kaakossa ja lounaassa metsään ja luoteessa ulkoliikuntasalin alueeseen.
Lähistölle ei ole kaavoitettu sopivaa yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten ja laitosten aluetta (ET) tukiaseman sijoittamiseen. Hakijan mukaan liikuntakentän alueella mobiiliverkon käyttäjämäärä on kasvanut ja tukiasemalle on alueella selkeä tarve. Tukiaseman sijoittamisella rakennuksiin alueelle ei saada aikaan riittävää mobiilikuuluvuutta, joten tukiasema on sijoitettava maastoon. Mastosta aiheutuva ainoa haitta on visuaalinen, masto näkyy paikoitellen puiden latvojen yli. Lähimmät asuinrakennukset sijaitsevat yli 150 metrin päässä, metsikön takana.
Paikan valinnassa on pyritty säilyttämään olemassa oleva luonnollinen alueen ympäristö sekä pyritty kunnioittamaan luontoarvoja. Sijaintipaikalle on tehty maastokatselmus ympäristönsuojelun, viheralueet ja hulevedet -yksikön sekä liikuntapalvelujen edustajien kanssa, jotka puolsivat esitettyä sijoituspaikkaa. Tukiasemalle on aiemmin esitetty muutamia muita sijoituspaikkoja, mutta niistä on luovuttu mm. luontoarvoihin sekä alueen virkistyskäyttöön kohdistuvien haittojen takia. Esitetty sijoituspaikka ei estä alueen virkistyskäyttöä millään tavoin. Rakennusaikaa lukuun ottamatta jalankululle ja pyöräilylle varatun alueen osan kautta kulkeminen tukiasemalle ei aiheuta haittaa alueen käytölle. Voidaan todeta, että tukiaseman rakentaminen ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.
Liito-oravaselvityksen (2019) mukaan rakennuspaikka sijoittuu liito-oravalle soveltuvaan ympäristöön. Kaavakartassa paikalle on annettu määräys sl-6: Alueen osa, jolla liito-oravan elinolosuhteiden ja kulkureittien turvaamiseksi tulee säilyttää ja istuttaa lajiltaan liito-oravalle suotuisaa puustoa. Pirkanmaan ELY-keskuksen lausunnon mukaan ELY-keskuksen tiedossa ei ole liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkoja (pesäpuut suojapuineen) rakennettavan matkaviestintukiaseman alueelta tai sen välittömästä läheisyydestä. Matkaviestintukiaseman rakentamiselle suunniteltuun paikkaan ei ole estettä liito-oravan kannalta, mikäli asemapiirroksessa todetun mukaisesti puustoa ei kaadeta. Mikäli puustoa kuitenkin joudutaan kaatamaan, tulee ELY-keskuksen lausunnon mukaan tällöin varmistaa, että poistettavissa puissa ei ole liito-oravalle soveltuvaa pönttöä, risupesää tai koloa, eivätkä puut kuulu oleellisina liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikan suojapuustoon (pesäpuun ympärillä n. 30 m etäisyydellä jätettävä suojavyöhyke).
Matkaviestintukiaseman alue sijoittuu Kaupin asemakaavojen lahokaviosammalselvityksessä v. 2020 todetun rauhoitetun ja uhanalaisen lahokaviosammalen ydinalueen tuntumaan (Urheilupuisto läntinen). Laji esiintyy kaatuneilla lahorungoilla ja lahokannoilla (lähinnä havupuu). Lahokaviosammalen havaintoja koskevan paikkatiedon mukaan yksi selvityksessä havaituista lahokaviosammalen itujyväsryhmistä sijoittuu matkaviestintukiaseman alueen eteläreunan tuntumaan. Pirkanmaan ELY-keskuksen lausunnon mukaan tätä esiintymää on syytä pyrkiä säästämään toimenpiteissä. Mikäli tukiaseman toimenpidealueelle muutoin sijoittuu kaatuneita lahoavia havupuurunkoja, olisi niitä hyvä säästää ja tarvittaessa mahdollisuuksien mukaan siirtää viereiseen metsään toimenpidealueen ulkopuolelle. Raivattava toimenpidealue olisi hyvä pitää mahdollisimman pienialaisena.
Ehtojen mukaan toimittaessa poikkeaminen asemakaavasta ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista.
Rakennuspaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä ei ole arvokkaita rakennetun kulttuuriympäristön kohteita, joten poikkeaminen asemakaavasta ei vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.
Vaikutuksiltaan merkittävänä rakentamisena pidetään ympäristöstään täysin poikkeavaa rakentamista, kuten kerrostalon rakentamista omakotialueelle tai suuren päivittäistavarakaupan perustamista. Nyt on kyse 46 metriä korkean maston ja 10 m2 suuruisen laitetilan rakentamisesta pesäpallostadionin välittömään läheisyyteen, etäälle asutuksesta. Poikkeaminen asemakaavasta ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Haetun poikkeamisluvan mukaisen matkaviestintukiaseman rakentaminen parantaa alueen matkapuhelinverkon palvelukykyä. Nykyiset vaatimukset edellyttävät aiempaa suurempaa tukiasematiheyttä. Laki sähköisen viestinnän palveluista huomioiden kunnan on edistettävä sähköisen viestinnän palvelujen tarjontaa ja käyttöä sekä varmistaa, että viestintäverkkoja ja viestintäpalveluja on jokaisen saatavilla. Lain mukaan tulee myös varmistaa, että nämä ovat teknisesti kehittyneitä, laadultaan hyviä, toimintavarmoja ja turvallisia (Laki sähköisen viestinnän palveluista 7.11.2014/917). Näin ollen poikkeamisluvan myöntämiselle voidaan katsoa olevan MRL 171 § mukaisia erityisiä syitä.
Ottaen huomioon hakijan selvityksen sekä saadut lausunnot, asemakaavayksikkö toteaa, että ehtojen mukaan toteutettuna poikkeaminen asemakaavan käyttötarkoituksesta sekä ohjeellisesta yleiselle jalankululle ja polkupyöräilylle varatusta alueen osasta, joka on toteutettava esteettömyyden erikoistason kriteereitä noudattaen, ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta luonnon tai rakennetun ympäristön arvojen säilyttämistä koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Poikkeamisluvan myöntämisellä ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.
LIITTEET:
Sijaintikartta: Kartassa on esitetty rakennuspaikan sijainti ja poikkeuslupatilanne. Rakennuspakka sijaitsee Kaupin urheilupuistossa, pesäpallostadionin välittömässä läheisyydessä. Rakennuspaikka rajautuu koillisessa Verner Järvisen reittiin, kaakossa ja lounaassa metsään ja luoteessa ulkoliikuntasalin alueeseen.
Kohteen pohjoispuolella on kaksi aikaisempaa, vuosina 2021 ja 2022 myönnettyä poikkeamislupaa.
Asemakaava ja suojelumerkinnät-kartta: Rakennuspaikan pääkäyttötarkoitus on urheilu- ja virkistyspalvelujen alue. Kulku rakennuspaikalle tapahtuu osin yleiselle jalankululle ja polkupyöräilylle varatusta alueen osan, joka on toteutettava esteettömyyden erikoistason kriteereitä noudattaen, kautta. Suojelumerkinnät-kartassa on esitetty suojelualueiden rajaukset.
Hakijan vastine muistutukseen
Lausunnot
MRA 64 §:n mukainen selvitys
Muistutus
Poikkeamishakemus: Liitteessä on kerrottu hankkeen, rakennuspaikan ja hakijan tiedot.
Suunnitelmat: Masto on 46 metriä korkea. Laitesuojan koko on 10 m2. Laitesuojan julkisivut ja katto ovat tummanharmaata profiilipeltiä. Kattomuoto on loiva harjakatto. Havainnekuvssa on näytetty tukiaseman sijoittuminen metsän eteen, aukealle paikalle.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Myönnetään kiinteistölle 837-599-2-0 lupa saada poiketa asemakaavan käyttötarkoituksesta sekä ohjeellisesta yleiselle jalankululle ja polkupyöräilylle varatusta alueen osasta, joka on toteutettava esteettömyyden erikoistason kriteereitä noudattaen, matkaviestintukiaseman rakentamiseksi hakemuksen liitteenä olevien suunnitelmien periaatteiden mukaisesti Kaupin kaupunginosassa, osoitteessa Verner Järvisen reitti 9 (Kaupin urheilupuisto) sillä ehdolla,
että mikäli puustoa kuitenkin joudutaan kaatamaan, varmistetaan, että poistettavissa puissa ei ole liito-oravalle soveltuvaa pönttöä, risupesää tai koloa, eivätkä puut kuulu oleellisina liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikan suojapuustoon (pesäpuun ympärillä n. 30 m etäisyydellä jätettävä suojavyöhyke), ja
että matkaviestintukiaseman eteläreunan tuntumassa olevaa lahokaviosammalen itujyväsryhmää pyritään säästämään toimenpiteissä. Mikäli tukiaseman toimenpidealueelle muutoin sijoittuu kaatuneita lahoavia havupuurunkoja, on niitä hyvä säästää ja tarvittaessa mahdollisuuksien mukaan siirtää viereiseen metsään toimenpidealueen ulkopuolelle. Raivattava toimenpidealue on pidettävä mahdollisimman pienialaisena.
Lupa on voimassa kaksi (2) vuotta siitä, kun tämä päätös on saanut lainvoiman. Päätöstä vastaavaa rakennuslupaa on haettava luvan voimassaoloaikana.