Yhdyskuntalautakunta, kokous 3.5.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 129 Asemakaava nro 8798, IV (Amuri) Kortelahdenkatu 14-16, täydennysrakentaminen 

TRE:4319/10.02.01/2019

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 31.5.2021 päivätyn ja 6.6.2022 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8798. Asian hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan. 

Lisätietoja osoitteessa: https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8798

Diaarinumero: TRE:4319/10.02.01/2019

Kaavan laatija

Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus

Kaavoitusarkkitehti Altti Moisala

Asemakaavalla mahdollistetaan Amurin kaupunginosassa Satakunnankadun ja Kortelahdenkadun kulmassa sijaitsevan kortteli 39:n tonttien purkava uudisrakentaminen. Hanke on ensimmäinen aluetta uudistava asemakaavahanke, ja se pohjaa keskustan strategisen osayleiskaavan Amurin uudistamista koskeviin merkintöihin.

Asemakaavamuutos mahdollistaa tonteilla huomattavasti nykyistä tehokkaamman rakentamisen. Uudistuksessa on pyritty huomioimaan paikallisesti arvokkaan asuinalueen arvoja.

Asemakaavamuutos koskee koko korttelia ja pientä osaa katualuetta. Kortteliin annetaan rakennusoikeutta 9000 kerrosalaneliömetriä. Uutta rakennusoikeutta on 6855 k-m². Tonttitehokkuudeksi e muodostuu 3,38 (oli ennen noin 0,8). Pääkäyttötarkoitus asemakaava-alueella on asuinrakennusten korttelialue, jonne saa rakentaa myös liike- ja toimisto-, työ- ja palvelutiloja. Rakennusoikeudesta 200 k-m² tulee käyttää liike-, toimisto- tai työtiloiksi ja 1,5% asumisen kerrosalasta asukkaiden yhteistiloiksi. 

Kortelahdenkadun ja Satakunnankadun kulmaan on osoitettu korkeintaan yhdeksänkerroksisen rakennuksen rakennusala. Satakunnankadun puolella ja Suokadun päädyssä on viisikerroksisen rakennuksen mahdollistavat rakennusalat. Julkisivujen tulee olla muurattuja ja suurin sallittu runkosyvyys on 16,5m.

Lisäksi tontille saa rakentaa rakennusalojen ulkopuolelle sijoittuvan talousrakennuksen. Pysäköinti on mahdollistettu tontilla pihakannen alla.

Tontin luoteiskulmaan on varattu maanvaraista tilaa isojen puiden istutusta varten. Kaavassa on ympäristön laatuun kohdistuvat määräykset viherkertoimesta, melusuojauksesta, hulevesien käsittelystä ja ilmanotosta. Laadukasta oleskelupihaa tulee olla 10 % asumisen kerrosalasta, ja sitä voidaan sijoittaa sekä maan tasoon että kattopihoille.

Autojen ja polkupyörien pysäköinnistä on kaupungin normien mukaiset määräykset.

Kaavamuutos johtaa purkavaan uudisrakentamiseen

Kaavan mahdollistama rakentaminen muuttaa merkittävästi alueen kaupunkikuvaa, vähentää maanvaraista, hulevesiä imeyttävää maanpintaa sekä tuo alueelle varjostusvaikutusta. Tehokkaampi rakentaminen tuo alueelle lisää asukkaita hyvien kävely-, pyöräily- ja joukkoliikenneyhteyksien lähelle.

Alueelle hyväksytty yleiskaava mahdollistaa voimakkaan uudistumisen alueella. Tämä asemakaavamuutos on alueella ensimmäinen, ja sen vaikutuksia alueen kehitykseen pyritään arvioimaan laajemmin. Samalla tehokkuudella rakennettaessa alueen vehreys ja avaruus vähenevät. Niitä ja muita alueen arvokkaita piirteitä, kuten 1800-luvulta periytyvää korttelirakennetta ja 1960-luvun uudistuksessa muotoutunutta rakennusten pohjoiseteläsuuntaista sommitelmaa on kuitenkin mahdollista jossain määrin säilyttää.

Asemakaavaprosessin vaiheet

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä viitesuunnitelma kuulutettiin nähtäville sekä lähettiin tiedoksi osallisille. Asemakaavamuutosta esiteltiin yleisötilaisuudessa 22.1.2020. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta saatiin 4 viranomaiskommenttia sekä 40 mielipidettä. Palautteessa kritisoitiin erityisesti suunnitellun rakentamisen korkeutta. Viranomaispalautteessa vaadittiin vaikutusten arviointia suuremmalla alueella.

Asemakaavan valmisteluaineistossa oli mukana kolme kaavaluonnosvaihtoehtoa. Aineistosta saatiin kuusi viranomaislausuntoa ja 23 mielipidettä. Palautteessa kehotettiin alueen arvojen tarkempaan selvittämiseen, toivottiin matalampaa (ja korkeampaa) rakentamista ja annettiin näkemyksiä vaihtoehtojen paremmuuksista. Palautteen perusteella selvityksiä täydennettiin. Ehdotukseen valittiin massoitteluratkaisu, joka pysyy kohtuullisen korkuisena ja päämassaltaan pohjoiseteläsuuntaisena.

Henkilötietoja sisältävän oheismateriaalin verkkojulkisuutta on rajoitettu.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Asemakaavaehdotus nro 8798 (päivätty 31.5.2021 ja tarkistettu 6.6.2022) hyväksytään asetettavaksi nähtäville. 

Asemakaavaehdotus esitetään nähtävilläolon jälkeen kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston hyväksyttäväksi edellyttäen, että kaavan toteuttamiseen liittyvät sopimukset on hyväksytty.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Kaavoitusarkkitehti Altti Moisala, puh. 044 431 4369, etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 1241 626, etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 31.5.2021 päivätyn, 6.6.2022 ja 24.4.2023 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8798. Asian hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan. 

Lisätietoja osoitteessa: https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8798

Diaarinumero:TRE:4319/10.02.01/2019

Kaavan laatija: Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus

Kaavaehdotuksesta saatiin kolme viranomaislausuntoa ja 18 muistutusta. Lausunnoissa todettiin asemakaavaluonnoksen ja vaikutusten arvioinnin kehittyneen parempaan suuntaan.   

ELY-keskus totesi, että laajempialainen vaikutusten arviointi olisi edelleen tarpeen ja laajempialainen kaavamuutos olisi tarkoituksenmukaisin suunnitteluväline.   

Koko alueen kehittymisen osalta ELY-keskus kiinnitti huomiota mm. lisääntyvän liikenteen aiheuttamaan meluun, hulevesien käsittelyyn, lämpösaarekeilmiöön sekä siihen, että kaikkiin kortteleihin pystytään järjestämään riittävät ja valoisat ulko-oleskelualueet.   

Melun osalta ELY-keskus esitti VNP 1993/1192 viitaten, että päivämelutason saavuttaessa 55-60 dB(A):n tason, tulisi huoneistojen avautua myös ns. hiljaisen julkisivun puolelle, eikä parvekkeita saisi sijoittaa julkisivulle, jonka keskiäänitaso ylittää 60dB.  

Ilmastonäkökulmasta tulisi selvittää myös rakennusten säilyttämistä sisältävä vaihtoehto ja elinkaarivertailua. Amurintunnelin hankkeen läheisyyteen liittyvät riskit tulisi tutkia.  

Yksityishenkilöiden ja yhteisöjen muistutuksissa korostui kritiikki rakentamisen määrää ja korkeutta kohtaan sekä koko alueen muutoksen aiheuttamaa puuston, vehreyden ja väljyyden vähenemistä kohtaan.

Lisäksi muistutuksissa mainittiin hulevesien käsittelystä, lisääntyvän liikenteen aiheuttamasta turvattomuudesta ja melusta, kansipihojen vaikutuksesta, kesän kuumuudesta sekä alueen arvoista ja yhtenäisyydestä. 

Palautteen perusteella asemakaavaehdotusta muutettiin vähentämällä kortteliin osoitettua rakennusoikeutta 500 kerrosneliömetriä. Kaupungin vastineet ovat erillisessä liitteessä.

Henkilötietoja sisältävän oheismateriaalin verkkojulkisuutta on rajoitettu. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Asemakaavaehdotus nro 8798 (päivätty 31.5.2021, tarkistettu 6.6.2022 ja 24.4.2023) hyväksytään ja esitetään kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston hyväksyttäväksi edellyttäen, että kaavan toteuttamiseen liittyvät sopimukset on hyväksytty.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Jouni Sirén teki seuraavan muutosehdotuksen: "Asemakaavan yleismääräyksiin lisätään lause: Rakennuksen julkisivujen tulee olla pääosin muurattuja tai rapattuja. Perustelu: Kuten asemakaavassa todetaan, kyseessä on kaupunkikuvallisesti tärkeä korttelialue. Siksi tulee asemakaavalla varmistaa, että julkisivut toteutetaan laadukkaasti. Asemakaavan edellisessä versiossa, joka asetettiin nähtäville yhdyskuntalautakunnan kokouksessa 16.8.2022 oli samansisältöinen määräys (ju-57: rakennuksen julkisivujen tulee olla pääosin paikalla muurattuja)."

Tiina Mikkonen kannatti ehdotusta.

Koska oli tehty kannatettu muutosehdotus, jota ei voitu yksimielisesti hyväksyä, asiasta oli äänestettävä.

Äänestysesitys: esittelijän päätösehdotus = JAA, Sirénin muutosehdotus = EI

Äänestysesitys hyväksyttiin.

Äänestyksen tulos: Esittelijän päätösehdotus hyväksyttiin äänin 7-5, 1 tyhjä.

Äänestystulokset

  • Jaa 7 kpl 54%

    Matti Järvinen, Aleksi Jäntti, Antti Ivanoff, Terhi Marjukka Leino, Reeta Ahonen, Riina-Eveliina Eskelinen, Leena Heino

  • Ei 5 kpl 38%

    Jaakko Vuorio, Jouni Sirén, Tiina Leppänen-Kaarsalo, Tiina Mikkonen, Joakim Vigelius

  • Tyhjä 1 kpl 8%

    Jari Saari

Tiedoksi

yhdyskuntalautakunnan päätöksestä: muistuttajat (18), valtuuston päätöksestä: hakija, Pirkanmaan ELY-keskus, viranomaislausunnon ehdotuksen nähtävilläoloaikana antaneet viranomaiset (3) ja muistuttajat (18), Sirpa Lehtonen, Jaana Huttunen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)