Perustelut
Viinikanlahden asemakaava-alueeseen 8755 kuuluvat seuraavat katusuunnitelmaehdotukset XXII Hatanpään kaupunginosassa:
- Bakeliittikuja, jkpp, suunnitelmanumero 1/22755
- Kaseiiniraitti, suunnitelmanumero 1/22756
- Sarviksenkatu, suunnitelmanumero 1/22757
- Katrillinkuja, suunnitelmanumero 1/22758
- Viinikanlahdenaukio, suunnitelmanumero 1/22759
- Vesitehtaanraitti, suunnitelmanumero 1/22760
- Lokomon rantakuja, suunnitelmanumero 1/22761
- Viinikanlahdenraitti, suunnitelmanumero 1/22762
- Waaramäenkuja ja -aukio, suunnitelmanumero 1/22763
- Viinikanlahdenkatu, suunnitelmanumero 1/22764
- Hatanpäänkatu, pohjoispuolen jalkakäytävä ja pyörätie, väli Kaava-alueen raja – Hatanpään valtatie, suunnitelmanumero 1/22765
Viinikanlahden asemakaavalla 8755 mahdollistetaan uuden asuinalueen rakentaminen Hatanpään kaupunginosaan Viinikanlahden jätevedenpuhdistamon alueelle sen toimintojen siirtyessä uudelle Sulkavuoren keskuspuhdistamolle.
Katusuunnitelmat on laadittu Viinikanlahden uuden asemakaavan mukaisten katujen, raittien ja aukion toteuttamista varten. Katusuunnitelmissa on esitetty mm. väylien ja aukioiden tuleva sijainti, poikkileikkaukset, korkeusasemat, pintamateriaalit, valaistukset, kasvillisuudet, kalusteet sekä pintavesien kuivatus.
Viinikanlahden liikenneverkko muodostuu tonttikaduista, pihakaduista, aukioista ja puistoreiteistä. Alueelle johtaa tonttikadut Hatanpään valtatieltä ja Hatanpäänkadulta. Niiden varrella sijaitsee pysäköintilaitokset, joihin osoitetaan alueen pysäköinti. Se mahdollistaa alueen uusien katujen suunnittelun vähäliikenteisinä ja vehreinä pihakatuina.
Bakeliittikuja on yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie, joka liittyy etelässä Hatanpäänkadun jalkakäytävään ja pyörätiehen jatkuen pohjoiseen Viinikanlahden satamapuistoon puistosuunnitelman Nappipolkuna. Bakeliittikujan pituus on noin 80 metriä ja katualueen leveys 8,0–15,0 metriä. Betoni- tai luonnonkivipintaisen jalkakäytävän ja pyörätien leveys on 4,0 metriä. Väylän länsireunalla sijaitsee noin 3,8 metrin levyisiä viheralueita sekä sisäänkäyntejä koulukortteliin. Bakeliittipolun ja Kaseiiniraitin liittymässä, koulukorttelin kohdalla, katu muodostaa betoni- ja luonnonkivipintaisen torimaisen aukion, jossa on myös viheralueita. Kadun pintavedet johdetaan hulevesikourujen, reunakivien ja läpivirtauskaivojen kautta istutusalueille, jossa niitä viivytetään ja käsitellään. Kustannusarvio on 143 000 euroa.
Kaseiiniraitti on pihakatu, jossa on samassa tasossa olevia asfaltti-, luonnonkivi- ja betonikivipintaisia osuuksia. Kaseiiniraitin pituus on noin 260 metriä ja katualueen leveys on pääosin 13 metriä. Kadulle on osoitettu neljä lyhytaikaiseen pysäköintiin tarkoitettua nurmikivipintaista autopaikkaa. Lisäksi kadulle on osoitettu neljään kohtaan pyöräpysäköintipaikkoja, yhteensä 20 pyöräpaikkaa. Kadulle on esitetty 4,0 metrin levyisiä istutusalueita. Kadun pintavedet johdetaan hulevesikourujen kautta istutusalueille, jossa niitä viivytetään ja käsitellään. Kustannusarvio on 583 000 euroa.
Sarviksenkatu on tonttikatu, jonka kautta uusi kaava-alue liittyy länsiosasta Hatanpäänkatuun. Lyhyt tonttikatu johtaa alueen länsiosan pysäköintilaitokseen, jonka sisäänajon jälkeen Sarviksenkatu muuttuu vähäliikenteiseksi pihakaduksi, joissa jalankulkijat sekä pyörä- ja autoliikenne jakavat saman tilan. Sarviksenkadun pituus on noin 70 metriä ja katualueen leveys on 18 metriä. Asfalttipintaisen ajoradan leveys on 6,0 metriä. Ajoradan länsipuolella on 3,0 metrin levyinen kivetty jalkakäytävä, joka on erotettu ajoradasta 4,75 metrin levyisellä istutusalueella. Ajoradan itäpuolella sijaitsee 2,5–4,25 metrin levyinen kivetty jalkakäytävä, joka on osittain erotettu ajoradasta kapealla viheralueella. Kadun pohjoispäähän on osoitettu viisi pyöräpaikkaa. Kadun pintavedet johdetaan reunakivien ja läpivirtauskaivojen kautta istutusalueilla, jossa niitä viivytetään ja käsitellään. Kustannusarvio on 220 000 euroa.
Katrillikuja on pihakatu, jossa on samassa tasossa asfaltti-, luonnonkivi- ja betonikivipintaisia osuuksia. Katrillinkujan pituus on noin 60 metriä ja katualueen leveys on 13 metriä. Kadulle on osoitettu viisi pyöräpysäköintipaikkaa ja 4,0 metrin levyisiä viheralueita. Kadun pintavedet johdetaan hulevesikourujen ja läpivirtauskaivojen kautta istutusalueille, jossa niitä viivytetään ja käsitellään. Kustannusarvio on 146 000 euroa.
Viinikanlahden aukio on asuinalueen keskellä sijaitseva korkeatasoisesti toteutettava torimainen aukio, joka toimii tapahtuma- ja kohtaamispaikkana. Viinikanlahden aukio muodostaa kaupunginosan toiminnallisen ytimen ja ohjaa kulun pääkulkusuuntana alueelle. Sen kautta kulkee jalankulun ja pyöräilyn pääreitit. Aukiolta mahdollistuu näkymä järvimaisemaan. Viinikanlahden aukion pinta-ala on noin 2880 neliömetriä. Aukion pituus on noin 150 metriä ja leveys on 13,0–40,70 metriä. Aukio toteutetaan kivettynä ja sitä korostetaan vaihtelevalla kiveyskuvioinnilla. Viinikanlahden aukion poikki Hatanpään valtatieltä Vesitehtaanraitille kulkee pyöräilyn alueellinen pääreitti. Asfalttipintaisen kaksisuuntaisen pyörätien leveys 3,0 metriä ja se erotetaan molemmilta reunoilta 0,3 metrin levyisillä valkoisilla betonikiviraidoilla muun aukion kivetyksestä. Leveään katutilaan luodaan viihtyisyyttä katupuilla sekä eri korkuisilla istutuksilla. Istutusalueita reunustetaan muureilla, joissa on istuintasoja. Aukion pintavedet johdetaan pinnan kallistusten, reunakivien ja hulevesikourujen kautta viheralueille, jossa niitä viivytetään ja käsitellään. Kustannusarvio on 713 000 euroa.
Vesitehtaanraitti on torimainen katualue, jonka kautta on ajoyhteys tontille. Vesitehtaanraitti liittyy etelässä Viinikanlahden aukioon ja pohjoisessa Viinikanlahdenpuistoon. Vesitehtaanpolku toteutetaan puistosuunnitelman mukaisesti. Vesitehtaanraitin pituus on noin 60 metriä ja katualueen leveys 10,50–13,00 metriä. Kivettävän katualueen keskellä sijaitsee 3,0 metrin levyinen asfalttipintainen kaksisuuntainen pyörätie, joka on erotettu molemmilta reunoilta 0,3 metrin levyisillä valkoisilla betonikiviraidoilla muusta aukion kivetyksestä. Pyöräilyn alueellinen pääreitti jatkuu etelän suuntaan Viinikanlahden aukion kautta Hatanpäänkadulle ja pohjoisessa Viinikanlahdenpuistoon. Kadun pintavedet johdetaan hulevesikourun avulla hulevesikaivoihin. Kustannusarvio on 121 000 euroa.
Lokomon rantakuja on pihakatu, jossa on samassa tasossa asfaltti-, luonnonkivi- ja betonikivipintaisia osuuksia. Lokomon rantakujan pituus on noin 120 metriä ja katualueen leveys on 13 metriä. Kadun nurmikivipäällysteisille osuuksille on osoitettu viisi pyöräpysäköintipaikkaa sekä kolme lyhytaikaiseen pysäköintiin tarkoitettua autopaikkaa. Kadulle on esitetty 4,0 metrin levyisiä viheralueita. Kadun pintavedet johdetaan hulevesikourujen ja läpivirtauskaivojen kautta istutusalueille, jossa niitä viivytetään ja käsitellään. Kustannusarvio on 310 000 euroa.
Viinikanlahdenraitti on pihakatu, jossa on samassa tasossa asfaltti-, luonnonkivi- ja betonikivipintaisia osuuksia. Viinikanlahdenraitin pituus on noin 210 metriä ja katualueen leveys on 13,0–13,5 metriä. Kadun nurmikivipäällysteisille osuuksille on osoitettu yhteensä kymmenen pyöräpysäköintipaikkaa sekä kaksi lyhytaikaiseen pysäköintiin tarkoitettua autopaikkaa. Viinikanlahdenraitin pihakadun liittyminen Viinikanlahdenkadun tonttikatuun toteutetaan korotettuna ja kivettynä. Kadulle on esitetty viheralueita, joiden leveys on eteläosassa 4,0 metriä, pohjoisosassa leveys vaihtelee. Kadun pintavedet johdetaan hulevesikourujen ja läpivirtauskaivojen kautta istutusalueilla, jossa niitä viivytetään ja käsitellään. Kustannusarvio on 540 000 euroa.
Waaramäenkuja on pihakatu ja Waaramäenaukio uusi torimainen aukio, joka mahdollistaa ajoyhteyden kortteleille. Waaramäenkujan ja -aukion pituus on noin 100 metriä. Katualueen leveys on Waaramäenkujalla 13 metriä ja levenee Waaramäenaukiolla 41,35 metriin. Waaramäenkujan pihakadulla on samassa tasossa asfaltti-, luonnonkivi- ja betonikivipintaisia osuuksia. Kadun nurmikivipäällysteisille osuuksille on osoitettu viisi pyöräpysäköintipaikkaa sekä kolme lyhytaikaiseen pysäköintiin tarkoitettua autopaikkaa. Kadulle on esitetty 4,0 metrin levyisiä viheralueita. Kadun pintavedet johdetaan hulevesikourujen ja läpivirtauskaivojen kautta istutusalueille, jossa niitä viivytetään ja käsitellään.
Waaramäenaukio on luonnonkivi- ja betonikivipintainen aukio, jonka keskellä ja eteläreunassa on viheralueita. Kivetty aukio on mitoitettu siten, että se toimii ajoneuvojen kääntöpaikkana. Kadun pintavedet johdetaan pinnan kallistuksilla ja hulevesikourulla hulevesikaivoihin tai viheralueille, jossa niitä viivytetään ja käsitellään. Aukiolle esitetään penkkejä sekä pollareita estämään ajoneuvoliikenteen pääsy Hatanpään valtatien jalkakäytävälle. Kustannusarvio on 377 000 euroa.
Viinikanlahdenkatu on tonttikatu, jonka kautta kaava-alue liittyy itäosasta Hatanpään valtatielle. Tonttikatu johtaa myös alueen itäosan pysäköintilaitokseen. Pysäköintilaitoksen sisäänajon jälkeen Viinikanlahdenkatu muuttuu vähäliikenteiseksi pihakaduksi, joissa jalankulkijat sekä pyörä- ja autoliikenne jakavat saman tilan. Viinikanlahdenkadun pituus on noin 80 metriä ja katualueen leveys vaihtelee 18,0–30,0 metriä. Asfattipintaisen ajoradan leveys on 6,00 metriä, joka levenee Hatanpään valtatien liittymäalueella 11,3 metriin. Hatanpään valtatien ja Viinikanlahden liittymään on suunniteltu liikennevalot Hatanpään valtatien raitiotiesuunnitelman yhteydessä. Ajoradan pohjoispuolella on 2,50 metrin levyinen jalkakäytävä, joka on erotettu ajoradasta reunakivellä. Ajoradan eteläpuolella sijaitsee 2,5–9,5 metrin levyinen jalkakäytävä, joka on osittain erotettu ajoradasta 4,3–10,0 levyisellä viheralueella. Kadun pintavedet johdetaan läpivirtauskaivojen kautta istutusalueille, jossa niitä viivytetään ja käsitellään. Kustannusarvio on 239 000 euroa.
Hatanpäänkadun pohjoispuolen jalkakäytävä ja pyörätie uusitaan välillä kaava-alueen raja – Hatanpään valtatie. Kaksisuuntaisen asfalttipintaisen pyörätien leveys on 2,75–3,00 metriä ja kivetyn jalkakäytävän 2,20–4,75 metriä. Pyörätie erotetaan jalkakäytävästä 0,3 metrin levyisellä valkoisella betonikiviraidalla. Sarviksenkadun liittymässä pyörätie toteutetaan väriasfaltilla. Hatanpäänkadun ajorata säilyy pääosin nykyisellään, mutta Bakeliittikujan ja Sarviksenkadun kohdalla ajorataa levennetään ja toteutetaan keskisaarekkeelliset suojatiet. Paaluvälille 320–400 ajoradan pohjoispuolelle on suunniteltu huoltoliittymä Keskusaukion päivittäistavarakaupan huoltoliikennettä varten sekä asiakasliikennettä palvelevia lyhytaikaisia pysäköintipaikkoja. Pohjoispuolen jalkakäytävä ja pyörätie erotetaan ajoradasta viherkaistalla, jossa olevat nykyiset katupuut pyritään säilyttämään. Kadun pintavedet johdetaan nykyisien hulevesikaivojen kautta hulevesiviemäreihin. Katuvalaistus säilyy pääosin nykyisellään. Kustannusarvio on 699 000 euroa.
Alueen katuihin on suunniteltu myös katuvalaistus.
Katusuunnitelmien mukaiset rakennustyöt sisältyvät osin Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2026 alustavaan vuosisuunnitelmaan, ja rakentaminen jakautuvat usealle vuodelle. Katujen tarkempi rakentamisajankohta tarkentuu esirakentamisen ja ympäröivän maankäytön toteutusajankohdan mukaan.
Katusuunnitelmaehdotukset olivat julkisesti nähtävillä 9.12. – 23.12.2024. Näitä vastaan jätettiin yksi muistutus.
Yhdistyksen muistutus:
Tampereen seudun polkupyöräilijät ry huomauttaa uuden sillan heikosta saavutettavuudesta. Erityisesti Pirkkalan suunnasta tulijoiden on käännyttävä sillalle useamman mutkan kautta. Lisäksi sillalle pääsyä tulisi sujuvoittaa joka suunnasta.
Yhdistys huomauttaa vielä, että Sarviksenkadun ja Hatanpäänkadun liittymässä voisi olla ylijatkettu jalkakäytävä ja pyörätie, siitäkin huolimatta, että kyseessä on pysäköintilaitoksen sisäänajoväylä.
Viinikanlahdenkadun ja Hatanpään valtatien risteyksessä toivomme, ettei moottoriliikenteen ajolinjoista tehtäisi kovin loivia. Loivat kaarresäteet kasvattavat nopeuksia ja onnettomuusriskiä. Konfliktitilanteiden välttämiseksi toivomme myös, että kyseisen risteyksen liikennevalot suunniteltaisiin niin, että moottoriliikenne ei voi kääntyä samanaikaisesti Hatanpään valtatieltä Viinikanlahdenkadulle mikäli Hatanpään valtatien pyörätiellä palaa vihreä valo.
Vastine:
Katusuunnitelmien alueella pyörätien ovat suunniteltu mahdollisimman sujuviksi ja niin loivin kaartein kuin asemakaavan katualueet mahdollistavat.
Katusuunnitelmaa on muutettu Sarviksenkadun ja Hatanpään liittymässä siten, että liittymän kaarresäteitä on pienennetty ajoneuvoliikenteen ajonopeuksien hiljentämiseksi ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Hatanpään valtatien kaarresäteiden pienentäminen Viinikanlahden liittymässä sekä liittymän liikennevalojen suunnittelu liittyvät raitiotien hyväksyttyyn Hatanpään valtatien katusuunnitelmaan. Asiaa viedään mahdollisuuksien mukaan eteenpäin yhdessä Raitiotien hankkeen kanssa.