Perustelut
Lautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Se on väline Tampereen strategian toteuttamiseen ja lautakunnan alaisen toiminnan johtamiseen. Palvelu- ja vuosisuunnitelman seurantaraportissa raportoidaan kolme kertaa vuodessa lautakunnan alaiseen toimintaan liittyvät keskeiset toimenpiteet, talouden toteumat ja riskienhallinta.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi helmikuussa (KV 22.2.2021 § 25) suuruudeltaan 0,26 milj. euron teknisen talousarviomuutoksen yhdyskuntalautakunnan ja joukkoliikennelautakunnan palveluostoihin konsernihallinnolta. Muutoksella palveluostojen kohdentumista tarkennettiin lautakuntien välillä vähentämällä yhdyskuntalautakunnan palveluostoja 0,26 milj. euroa ja kasvattamalla samalla määrällä joukkoliikennelautakunnan palveluostoja. Muutoksen nettovaikutus palvelualueen ja kaupungin tulokseen on +/- 0 euroa.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi helmikuussa (KV 22.2.2021 § 25) kaupunkiympäristön palvelualueen yhdyskuntalautakunnan 0,97 milj. euron uudelleen budjetoinnit vuodelta 2020 siirtyneistä kehitysohjelmien hankkeiden rahoista. Uudelleen budjetointi kohdistuu Viiden tähden keskusta –kehitysohjelmaan.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi kesäkuussa (KV 14.6.2021 § 77) 0,6 milj. euron toimintamenojen lisäyksen asemakaavoituksen palveluostoihin, jolla vastataan käynnissä olevien ja käynnistyvien kaavahankkeiden selvitystarpeen merkittävään kasvuun.
Talousarvio sisältää 0,26 milj. euroa kaupunginhallituksen kehyspäätökseen sisältyviä säästötoimenpiteitä kohdistuen lautakunnan palveluryhmien käyttötalousmenoihin.
Yhdyskuntalautakunnan tammi-joulukuun toimintakate toteutui 3,0 milj. euroa vuosisuunnitelmaa parempana. Toimintatuotot ylittivät 3,8 milj. eurolla vuosisuunnitelman, mikä johtuu pääosin ympäristöterveydenhuollon, katutilavalvonnan ja rakennusvalvonnan tuottojen ylityksistä. Myös kaapeliverkkovuokrauksen tuotot toteutuivat suotuisasti. Toisaalta asemakaavoituksen kaavoitustulot toteutuivat vuosisuunnitelmaa pienempinä, sillä kaupungin omien maiden kaavoitus on ollut ennakoitua suurempaa, eikä tämä ole laskutettavaa työtä. Myös maan vastaanottomaksut toteutuivat vuosisuunnitelmaa pienempinä. Toimintakulut toteutuivat 0,8 milj. euroa vuosisuunnitelmaa suurempina. Kaupunki osallistui Tuurnankadun sortuman kustannusten kattamiseen yhdyskuntalautakunnan päätöksen (YLA 9.3.2021 § 76) mukaisesti eikä tätä menoa oltu budjetoitu. Myös asiantuntijapalvelujen ostot ylittyivät pääosin vihersuunnittelussa, liikennejärjestelmien suunnittelussa ja teknisessä suunnittelussa hankkeiden määrien ja niiden ajoittumisten vuoksi. Toisaalta henkilöstökulut alittuivat, mikä johtuu osittain osavuotisesti täyttämättä olevista vakansseista sekä osa-aikaisuuksista, jotka alensivat henkilöstökuluja.
Lautakuntaan nähden sitovaa on projektijärjestelmän projekti M1114_21000, jonka sopimushinta on 0,75 milj. euroa ja joka varataan kaupungin omien maiden asemakaavoitukseen eikä rahaa saa käyttää muuhun käyttötarkoitukseen. Projektin tammi-joulukuun mukainen toteuma on 0,5 milj. euroa.
Yhdyskuntalautakunnan alaisuuteen kuuluvan kaupunkiympäristön palvelualueen bruttoinvestoinnit olivat 69,7 milj. euroa, mikä on 0,2 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempi. Rahoitusosuuksien toteuma on 3,0 milj. euroa vuosisuunnitelmaa suurempi, mikä johtuu Asumisen ja kehittämisen rahastolta, Traficomilta sekä työ- ja elinkeinoministeriöltä saaduista rahoitusosuuksista, joita ei oltu budjetoitu. Nettoinvestoinnit olivat 66,6 milj. euroa, mikä on 3,3 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempi.
Lautakunnan talousarvioon sisältyvän, ja erikseen talousarviossa sitovan, Viiden tähden keskusta -kehitysohjelman nettoinvestoinnit toteutuivat 3,9 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempinä. Alitus johtui joidenkin talousarviovuodelle suunniteltujen hankkeiden siirtymisestä vuodelle 2022 (muun muassa Ranta-Tampellan viimeistelytyöt, Santalahden rantapuisto ja Särkänniemen tapahtumaranta, Hämeenkadun valoviikkovalaistus). Alituksesta esitettiin uudelleenbudjetoitavaksi vuodelle 2022 Viiden tähden keskusta -kehitysohjelmaan 3,8 milj. euroa ja 0,1 milj. euroa Hiedanranta -kehitysohjelmaan.
Pääosin seuraavat kohteet aiheuttivat investointien vuosisuunnitelmaan ylityspainetta. Hämeenkadun reunojen rakentamisen osalta laadittiin erillinen sopimus raitiotien allianssi-kumppanin kanssa. Palvelutuottajalla on mahdollista saada bonusta avaintulosalueiden mittareiden tavoitteiden toteutumisen perusteella. Lisäksi rakentaminen sidottiin maarakennusindeksiin. Raitiotiehen sekä kansiareenan alueen rakentamiseen liittyi laajoja liikennevalo-, telematiikka- sekä tietoverkkojärjestelmien rakentamisia. Lisäksi Tampereen Raitiotie Oy:ltä siirrettiin liikennevalojen omaisuutta kaupungille sekä raitiotien rakentamisen yhteydessä toteutettiin taidehankintoja. Jäähallinkaaren siltojen ja tukimuurin kohdilla pohjaolosuhteet osoittautuivat suunnittelun aikana huonommiksi. Teiskontien jalankulku ja pyöräilyväylän parantaminen toteutettiin yhteishankkeena ely-keskuksen kanssa, ja toteutettiin pääosin tänä vuonna.
Toisaalta joidenkin hankkeiden aloituksia siirtyi tai niitä ei voitu toteuttaa alkuperäisen suunnitelman puitteissa pääosin palvelualueesta johtumattomista syistä (pääosin kohteiden ympärillä tapahtuvasta muusta rakentamisesta). Tällaisia kohteita olivat muun muassa Morkun aukion ja Tammelan kaava-alue valmistuminen, Niemenrannan sataman aallonmurtaja, Santalahden kaava-alueen, Santalahden sillan hissi- ja porraskäytävän sekä Rivinterinpuiston tukimuurin valmistuminen. Kangasalantien meluseinän rakentaminen siirtyi pääasiassa vuodelle 2022. Ojala-Lamminrahkan kaava-alueen rakentamiskohteet alittivat vuosisuunnitelman. Näistä kohteista syntyi investointeihin säästöä.
Tampereen strategiaa ja muita pitkän aikavälin tavoitteita toteutetaan palvelu- ja vuosisuunnitelmassa määritellyillä toimenpiteillä. Yhdyskuntalautakunnan alaisen toiminnan osalta toimenpiteet ovat edistyneet vuoden 2021 aikana pääosin hyvin ja valtaosa toimenpiteistä toteutui vuoden 2021 loppuun mennessä suunnitellusti. Kuusi toimenpidettä toteutui vuoden 2021 aikana osittain. Näiden toimenpiteiden kohdalla poikkeamat liittyvät pääasiassa aikataulujen venymiseen, joskin työnteon edellytysten parantamista on vaikeuttanut ensisijaisesti koronapandemian pitkittyminen. Vuoteen mahtui myös monia huomattavia onnistumisia liittyen mm. kestävän rakentamisen ja kestävien hankintojen edistämiseen sekä ilmastonmuutokseen sopeutumiseen. Toimenpiteiden poikkeamia, keskeisiä onnistumisia sekä riskienhallinnan tilannetta on avattu tarkemmin raportointiliitteessä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Yhdyskuntalautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelman katsaus 1-12/2021 hyväksytään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.