Perustelut
Lautakunnan tehtävänä on vastata palvelujen järjestämisestä, tuottamisesta ja kehittämisestä kaupunkistrategian ja talousarvion linjausten mukaisesti sekä vastata valtuuston ja kaupunginhallituksen asettamien tavoitteiden toteuttamisesta ja seurannasta. Sivistys- ja kulttuurilautakunta käsittelee vuosittain toimialueensa valvontaan liittyvän Yksityisen varhaiskasvatuksen sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan valvonnan vuosisuunnitelman sekä edellisen vuoden valvontakertomuksen.
Valvonta yksityisessä varhaiskasvatuksessa perustuu varhaiskasvatuslakiin (540/2018) sekä palvelusetelipäiväkotien osalta seudulliseen palvelusetelisääntökirjaan. Yksityisen varhaiskasvatuksen valvontaviranomaisia ovat Aluehallintovirasto, Valvira sekä kunnan toimielin tai sen määräämä viranhaltija.
Varhaiskasvatuslain lisäksi varhaiskasvatusta ohjaa valtioneuvoston asetus varhaiskasvatuksesta (753/2018). Yksityisiä varhaiskasvatuspalveluntuottajia velvoittaa edellisten lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriön asetus varhaiskasvatuksen yksityisten palveluntuottajien ilmoitusmenettelystä (772/2018). Kun varhaiskasvatusta suunnitellaan, järjestetään tai tuotetaan ja siitä päätetään, on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu (varhaiskasvatuslaki 4 §).
Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen palveluverkkoa suunnitellaan kokonaisuutena, huomioiden sekä kunnan oma tuotanto että yksityiset palveluntuottajat. Yksityisessä varhaiskasvatuksessa olevien lasten osuus Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksessa olevista lapsista oli vuonna 2022 yhteensä 24 % (2021: 25 %) eli 2143 lasta. Vuoden aikana toimintansa lopetti kaksi palvelusetelipäiväkotia, kaksi ryhmäperhepäiväkotia ja 12 perhepäivähoitajaa. Syksyn aikana aloitti toimintansa kaksi uutta palvelusetelipäiväkotia. Kaikkiaan 41 päiväkotia oli valvonnan ja ohjauksen piirissä vuoden 2022 aikana.
Valvontaa toteutetaan ensisijaisesti antamalla ohjausta ja neuvontaa. Yksityisille palveluntuottajille tarkoitettuja koulutuksia ja ohjaustilaisuuksia ajankohtaisista aiheista järjestettiin vuoden aikana 17. Sähköpostin ja puhelimen välityksellä annettu neuvonta ja ohjaus olivat merkittävässä roolissa.
Uusille toimijoille annettiin ohjausta sekä palvelujen tuottamiseen että tiloihin liittyen. Alustavia tilakatselmuksia tehtiin 10, käyttöönottotarkastuksia 3 ja tontinluovutuksiin liittyviä neuvotteluita oli 9.
Suunnitelmalliset valvontakäynnit ovat osa ohjausta, neuvontaa ja seurantaa eli ennakoivaa valvontaa. Palveluntuottajien kanssa ennalta sovittuja valvontakäyntejä päiväkoteihin tehtiin 72, kerhoihin 3, ryhmäperhepäiväkoteihin 19, perhepäivähoitajille 17 sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaan 28. Ennalta ilmoittamattomia valvontakäyntejä tehtiin päiväkoteihin 83 ja ryhmäperhepäivähoitokoteihin 28. Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto avusti huoltajien muistutuksiin liittyvissä prosesseissa.
Valvonnan ja ohjauksen toimijat osallistuivat Tampereen kaupungin Ympäristöterveyden valvontasuunnitelman mukaisiin terveydellisten olojen tarkastuksiin (11).
Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan yksityisten palveluntuottajien toimipisteisiin tehdään ohjauskäynti vuosittain. Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan yksityisiä palveluntuottajia oli yhteensä 15 eri palveluntuottajaa, jotka toimivat 27 toimipisteessä, joiden toiminta jakautui noin 55 toimintaryhmään. Kaikkiaan näiden ryhmien toimintaan osallistui 1401 lasta, joka oli 41 % kaikista aamu- ja iltapäivätoimintaan osallistuvista lapsista.
Vuoden 2022 valvontakertomus on asian liitteenä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Yksityisen varhaiskasvatuksen sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan valvontakertomus 2022 merkitään tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.