Perustelut
Joustavan perusopetuksen valintaprosessi ja opiskeluun liittyvät kuvaukset siirretään koulukohtaisista opetussuunnitelmista kuntakohtaiseen opetussuunnitelmaan.
Tampereen perusopetuksen opetussuunnitelmaa on kuntakohtaisesti tarkennettu seuraavissa joustavaa perusopetusta koskevissa asioissa:
- Oppilasvalinnan perusteet ja valintamenettely: Tampereella joustava perusopetus järjestetään osana tehostettua tukea. Oppilaat valitaan pedagogisen tiimin arvion ja haastattelun perusteella.
- Ryhmäkoko: Pienryhmän kooksi on määritelty enintään 12 oppilasta.
- Hakukelpoisuus: Hakukelpoisia ovat vähintään 13-vuotta täyttäneet 7.–8.vuosiluokkien oppilaat.
- Erityisluokanopettajan ja kouluvalmentajan roolit joustavan perusopetuksen pienryhmässä.
- Työpaikkaopiskelun rooli joustavan perusopetuksen opiskelumuotona.
Valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteiden mukaan opetuksen järjestäjä päättää edellä mainituista asioista.
Uudistettu Tampereen perusopetuksen kuntakohtainen tarkennus korvaa Perusopetuksen opetussuunnitelman kuntakohtaisen tarkennuksen luvusta 5.4.4 Joustava perusopetus.
5.4.4 Joustava perusopetus, paikallinen tarkennus kokonaisuudessaan:
Joustavan perusopetuksen järjestämisestä, arvioinnista ja kehittämisestä kunnan tasolla vastaa Tampereen kaupungin perusopetus. Tampereella joustava perusopetus järjestetään osana tehostettua tukea. Joustavan perusopetuksen opetusta (JOPO) tarjotaan jokaisessa koulutiimissä ja oppilas hakee oman koulutiiminsä JOPO-luokalle.
Joustavan perusopetuksen pienryhmän koko on enintään 12 oppilasta. Joustavaan perusopetukseen haetaan kevätlukukaudella. Hakea voivat vähintään 13-vuotiaat 7.–8.-luokkalaiset. Haastatteluun kutsutaan oppilas ja hänen huoltajansa. Valittaessa oppilaita joustavaan perusopetukseen hakijoiden haastattelun ja koulun pedagogisen tiimin arvion pisteytykseen sovelletaan yhdenvertaisesti ennalta määriteltyjä arviointikriteereitä.
Joustava perusopetus toteutetaan perusopetusta koskevien säädösten ja opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
Toiminnan tavoitteena on toiminnallisella ja työpainotteisella opiskelulla tukea elämänhallintataitojen ja opiskeluvalmiuksien kehittymistä sekä tukea peruskoulun loppuun saattamista. Lisäksi oppilasta tuetaan yksilöllisesti toisen asteen koulutukseen siirtymisessä ja edistetään hänen valmiuksiaan menestyä jatko-opinnoissa.
Joustavan perusopetuksen pienryhmän opetuksesta vastaa ensisijaisesti erityisluokanopettaja ja opettajan työparina toimii kouluvalmentaja, joka on läsnä luokkatilanteissa ja ryhmän muussa toiminnassa. Kouluvalmentajan vastuualueena on ryhmätoiminnan tukeminen sekä oppilaiden yksilöllinen ohjaus ja tuki.
Koulun toimintatapoja ja opetusmenetelmiä kehitetään niin, että ne vastaavat joustavaan perusopetukseen valittujen oppilaiden yksilöllisiä tarpeita. Opetuksessa painotetaan toiminnallisia ja työpainotteisia opiskelumenetelmiä. Opetus järjestetään koulussa lähiopetuksena sekä ohjattuna opiskeluna työpaikoilla. Opiskelu koulun ulkopuolella muissa oppimisympäristöissä on oleellinen osa joustavaa perusopetusta. Opiskeluun sisältyy opetussuunnitelmaan soveltuvia erilaisia opinto- ja vierailukäyntejä ja tutustumista 2. asteen oppilaitoksiin.
Joustavassa perusopetuksessa opiskeluun kuuluu työpaikkaopiskelu. Työpaikkaopiskelu on joustavan perusopetuksen keskeinen opiskelumuoto. Sen tarkoituksena on tukea oppilasta oivaltamaan oppiaineiden tarpeellisuus käytännön työn kautta sekä tarjota mahdollisuus etsiä omaa ammattia työelämän kokemusten kautta. Työpaikkajaksolla opitaan vaihtoehtoisilla menetelmillä opetussuunnitelman mukaisia oppisisältöjä opiskelutehtävien avulla. Työpaikkajaksojen määrä ja kesto suunnitellaan jokaiselle nuorelle yksilöllisesti nuoren tarpeita vastaavaksi.
Joustavan perusopetuksen oppilaalla on oikeus säädösten mukaiseen oppimisen ja koulunkäynnin tukeen, ohjaukseen ja oppilashuoltoon. Poikkeuksellisesti joustavaan perusopetukseen voidaan ottaa myös erityistä tukea saava oppilas, mikäli oppilas kykenee noudattamaan opetuksessa käytettävää opetussuunnitelmaa ja järjestelyä voidaan pitää oppilaan edun mukaisena.
Joustavan perusopetuksen oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma tai päivitetään hänelle jo aiemmin laadittua oppimissuunnitelmaa. Oppimissuunnitelmassa kuvataan myös oppilaan opetuksen järjestäminen koulun ulkopuolisissa oppimisympäristöissä. Mikäli oppilas saa erityistä tukea, hänelle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma eli HOJKS.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Tampereen kaupungin perusopetuksen joustavan perusopetuksen opetussuunnitelman 1.8.2022 voimaan tulleet muutokset ja lisäykset hyväksytään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.