Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 9.12.2020

Lataa  Kuuntele 

§ 47 Kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksa 1.1.2021 alkaen 

TRE:5610/02.04.03/2020

Valmistelija

  • Toppila Anu, Jätehuoltoinsinööri

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltoinsinööri Anu Toppila, puh. 040 806 3362, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Yleistä jätetaksasta

Jätelain (646/2011) 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätemaksuilla katetaan kaikki kustannukset, joita aiheutuu lakisääteisen kuntavastuullisen jätehuollon toteuttamisesta (esim. jätteiden kuljetus, käsittely ja hyötykäyttö, neuvonta, tiedotus ja valistus, jätehuollon kehittäminen ja investointeihin varautuminen). Jätemaksuilla katetaan myös lakisääteisten jätehuollon viranomaistehtävien hoitaminen.

Jätelain luvussa 9 säädetään jätemaksun ja sen perustana olevan jätetaksan laadinnasta. Jätetaksa on asiakirja, joka sisältää luettelon käytössä olevista jätemaksuista ja niiden laskentaperusteista yksikköhintoineen. Kunnassa on oltava voimassa oleva jätetaksa, jotta julkisoikeudellista jätemaksua voidaan periä. Jätetaksan mukaisten maksujen on vastattava kunnan tarjoamaa jätehuollon palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon.

Jätetaksa koskee kunnan jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvia jätteitä, kuten asumisen ja julkisen hallinto- ja palvelutoiminnan jätteitä. Taksa ei koske Tampereen Vuoreksen putkikeräysjärjestelmää, saostus- ja umpisäiliölietteitä sekä kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvia jätteitä, joille on omat taksansa.

Jätetaksa päätetään ilman arvonlisäveroa. Esityksessä jätetaksaksi yksikköhinnoille esitetään myös arvonlisäverollinen yksikköhinta pyöristettynä likiarvona. Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta.

 Jätetaksan valmistelu

Alueellinen jätehuoltolautakunta käsitteli kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesitystä 21.10.2020 § 37. Jätehuoltolautakunta päätti asettaa jätetaksaesityksen julkisesti nähtäville ja varata asianosaisille mahdollisuuden lausua mielipiteensä asiasta. Lisäksi jätehuoltolautakunta päätti pyytää toimialueensa kunnilta lausuntoa taksaesityksestä.

Jätetaksaesityksestä jätetyt lausunnot

Esityslistan valmistumiseen mennessä jätetaksaesityksestä ovat lausuntonsa jättäneet seuraavat kunnat (liite 2):

  • Ikaalisten kaupungin tekninen lautakunta 4.11.2020,
  • Oriveden kaupungin tekninen lautakunta 5.11.2020,
  • Pälkäneen kunnan tekninen lautakunta 9.11.2020,
  • Nokian kaupunginhallitus 10.11.2020,
  • Hämeenkyrön kunnan tekninen lautakunta 10.11.2020,
  • Virtain kaupungin tekninen lautakunta 10.11.2020,
  • Lempäälän kunnan yhdyskuntalautakunta 10.11.2020,
  • Ylöjärven kaupungin tekninen lautakunta 11.11.2020,
  • Sastamalan kaupungin tekninen lautakunta 17.11.2020,
  • Kangasalan kaupungin elinympäristölautakunta 18.11.2020,
  • Mänttä-Vilppulan kaupunginhallitus 23.11.2020,
  • Vesilahden kunnan tekninen lautakunta 25.11.2020.

Pääosalla kunnista ei ollut huomautettavaa kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesityksestä. Lempäälän kunta piti jätetaksaesitystä perusteltuna ja korosti lausunnossaan, että biojätehuollon tukeminen jätetaksan sisäisesti edistää jätelain mukaisen etusijajärjestyksen noudattamista ja sen jatkaminen on siten tarpeellista.

Myös Vesilahden kunta piti biojätehuollon tukemisen jatkamista jätetaksan sisäisesti tärkeänä ja tarpeellisena. Edellä mainitun lisäksi Vesilahden kunnan lausunnossa katsottiin kuitenkin myös, ettei jäteaseman taksoihin tulisi tehdä korotuksia. Kotitalouksien pientuojamaksuihin on esitetty korotuksia enintään 2 m3:n ja 4 m3:n sekajätekuormien osalta. Lisäksi kyllästetyn puun vastaanotto on aiemmin ollut maksutonta enintään 1 m3:n erille kalenterikuukaudessa. Vuodelle 2021 kyllästetyn puun vastaanotosta esitetään maksullista myös alle 1 m3:n kuormien osalta. Sekajätekuormien vastaanottohinnan korotus johtuu sekajätteen käsittelymaksun korotuksesta. Kyseessä on yleiskustannusten noususta (mm. maanvuokrat, henkilöstökulut) johtuva indeksikorotus. Koska sekajätteen käsittelyhinta nousee, on sillä vaikutus myös pientuojamaksujen vastaanottohintoihin. Mikäli korotusta ei tehtäisi, tulisi aiheutuva maksuvaje kattaa esimerkiksi muiden jätteiden vastaanottohintoja korottamalla. Sekajätekuormien vastaanottohinnan subventoiminen lajiteltujen jätteiden jätemaksuilla ei kuitenkaan ole jätelain hengen mukaista. Lisäksi lautakunta huomauttaa, että korotukset ovat hyvin maltillisia. Kyllästetyn puun vastaanoton asettaminen kokonaisuudessaan maksulliseksi on välttämätöntä jatkokäsittelyprosessin aiheuttamien olennaisten kustannusmuutosten vuoksi. Nämä lisäävät kyllästetyn puun vastaanoton kustannuksia. Aiemmin jatkokäsittelijä on tarjonnut mm. ilmaista noutopalvelua kyllästetylle puulle, mutta tämä palvelu poistuu, jolloin kuljetusten järjestäminen jää jäteyhtiön järjestettäväksi. Myös käsittelystä aiheutuu jatkossa kustannuksia jäteyhtiölle. Tästä aiheutuu kustannuksia, jotka on katettava jätemaksuin. Lautakunta kuitenkin selventää, että kyllästetylle puulle taksassa asetettu vastaanottohinta ei ole edelleenkään kustannusvastaava, vaan vastaanottoa tuetaan perusmaksun maksutuloilla. Tällä pyritään siihen, että kyllästetyn puun vastaanottohinta olisi edelleen kohtuullinen pientuojille.

Ylöjärven kaupungin lausunnossa esitettiin lisäksi, että vaikka nyt esitetyt korotukset ovat maltillisia ja perusteltuja, on syytä kiinnittää huomiota varsinkin yleiskustannusten vuosittaiseen kehittymiseen sekä uuden teknologian kustannustehokkaaseen hyödyntämiseen, jotta kustannukset ja korotuspaineet pysyvät jatkossa maltillisina. Jätehuoltolautakunta toteaa, että yleiskustannuksiin vaikuttavat mm. polttoainehintojen, palkkakustannusten, vuokrien ym. yleinen kustannuskehitys, joten näiden vuosittaiseen kehitykseen on vain rajatut vaikutusmahdollisuudet. Toiminnan kustannustehokkuutta pyritään kuitenkin jatkuvasti parantamaan mm. digitalisaation, automaation ja robotiikan keinoin, jotta jätehuollon kustannukset pysyisivät jatkossakin maltillisina.

Pälkäneen kunnan lausunnossa esitettiin lisäksi toivomusponsi aluejätepisteitä koskien. Pälkäneen alueelta on poistettu useita aluejätepisteitä, joten niitä ei tulisi enää vähentää, vaan varsinkin kesäaikana niiden tyhjennysvälejä tulisi lisätä ja huoltoa tehostaa. Tähän liittyen lautakunta toteaa, että aluejätepisteitä joudutaan poistamaan mm. toistuvien väärinkäytösten tai maanomistajien kanssa tehtyjen vuokrasopimusten päättymisen vuoksi. Myös niissä tapauksissa, mikäli aluejätepisteet ovat hyvin vähäisellä käytöllä, voidaan aluejätepistettä harkita poistettavaksi. Tilanteissa, joissa aluejätepisteverkostossa tapahtuu muutoksia, pyritään asiakkaille tarjoamaan vaihtoehtoista palvelua, esimerkiksi omaa jäteastiaa tai yhteistä kimppa-astiaa. Tämä parantaa palvelutasoa ja on myös usein kiinteistön haltijalle edullisempi vaihtoehto. Tarvittaessa kunta ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy voivat myös selvittää vaihtoehtoista sijaintia aluejätepisteelle. Aluejätepisteiden käyttömäärien kasvuun erityisesti kesäaikana pyritään vastamaan tyhjennysvälejä tihentämällä ja tarvittaessa myös astiamäärää lisäämällä. Aluejätepisteitä myös siivotaan säännöllisesti. Lisäksi neuvonnallisin keinoin pyritään vaikuttamaan siihen, että aluejätepisteitä käytettäisiin oikein ja niihin vietäisiin vain sinne kuuluvaa jätettä.

Jätetaksaesityksestä jätetyt mielipiteet

Jätetaksaesityksestä ei jätetty mielipiteitä.

 Lausuntojen ja mielipiteiden perusteella tehdyt muutokset taksaesitykseen

Asiasta jätettyjen lausuntojen perusteella ei esitetä muutoksia jätetaksaan.

Maksumuistutukset ja jätetaksan voimaantulo

Jätelaki säätelee jätemaksuja koskevien maksumuistutusten käsittelyä. Jätehuoltoviranomainen voi jätelain 81 §:n mukaisesti kohtuullistaa jätemaksua, mikäli taksan mukaista maksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä. Maksuvelvollisella on oikeus tehdä 14 päivän kuluessa jätelaskun saamisesta kirjallinen muistutus asiasta kunnan jätehuoltoviranomaiselle.

Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Taksa on voimassa toistaiseksi, kunnes eri päätöksellä toisin määrätään.

Vuoreksen alueellisen putkikeräysjärjestelmän jätetaksan valmistelu on edelleen kesken. Asiaa on käsitelty jätehuoltolautakunnassa 11.12.2019 (§ 62) sekä 5.2.2020 (§ 5). Tämän jälkeen Pirkanmaan Jätehuolto Oy, yhtiön hallitus, jäteyhtiön omistajakunnat sekä jätehuoltoviranomainen ovat neuvotelleet ratkaisuista alueellisen putkikeräysjärjestelmän jätetaksaan esitettyihin korotuksiin. Tavoitteena on ollut löytää ratkaisu siten, ettei esitettyjä korotuksia tarvitsisi toteuttaa täysimääräisesti. Alueellisen putkikeräysjärjestelmän jätetaksasta pyritään päättämään jätehuoltolautakunnan kokouksessa 10.2.2021. Alueellisen putkikeräysjärjestelmän alueella noudatetaan voimassa olevaa, jätehuoltolautakunnan 12.12.2018 § 48 hyväksymää jätetaksaa siihen saakka, kunnes uusi jätetaksa on hyväksytty jätehuoltolautakunnassa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltoinsinööri

Liitteenä 1 oleva kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksa hyväksytään käyttöönotettavaksi toimialueen kunnissa.

Jätetaksa tulee voimaan 1.1.2021 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan 11.12.2019 § 59 hyväksymä jätetaksa kumotaan.

Tampereen Vuoreksen alueellisen putkikeräysjärjestelmän alueella noudatetaan jätehuoltolautakunnan 12.12.2018 § 48 hyväksymää jätetaksaa siihen saakka, kunnes putkikeräysjärjestelmän uusi jätetaksa on hyväksytty jätehuoltolautakunnassa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Toimialueen kunnat, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, Kuulutus

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.