Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 9.12.2020

Lataa  Kuuntele 

§ 50 Vuoden 2020 jätehuollon kehittämispalaverit yhteistoiminta-alueella 

TRE:7225/00.01.02/2020

Valmistelija

  • Toppila Anu, Jätehuoltoinsinööri

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltoinsinööri Anu Toppila, puh. 040 806 3362, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Jätehuoltolautakunnan yhtenä toiminnallisena tavoitteena on käydä jätehuollon palveluita ja alueellista yhteistyötä koskevat kuntatapaamiset vuosittain jätehuollon yhteistoiminta-alueen kuntien kesken. Tapaamiset järjestettiin tänä vuonna syys-marraskuun aikana etäyhteyksin koronavirusepidemian vuoksi. Jokaisessa tilaisuudessa oli edustettuna jätehuoltoviranomaisen ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n edustajia sekä kuntien edustajia. Kunnat määrittelivät itse osallistujansa tapaamisiin. Mukana oli vaihtelevasti mm. kuntajohtoa, kuntapäättäjiä, teknisen toimen ja ympäristönsuojelun sekä kaavoituksen edustajia. Palaverit järjestettiin alueellisina tapaamisina siten, että yhdessä palaverissa oli mukana 2-3 kunnan edustajat.  

Tilaisuuksissa kerrottiin jätelain muutoksesta, jätehuoltomääräysten uudistustyöstä sekä ajankohtaisista lieteasioita. Lisäksi jokaiseen tapaamiseen oltiin varattu aikaa kuntien näkemysten ja palautteen kuulemiseen jätehuoltoa koskien. 

Pääpiirteissään jätehuollon järjestämiseen oltiin alueella tyytyväisiä. Jätehuollon järjestämistä koskeva palaute kunnille on ollut vähäistä. Kuntalaiset tuntuvat olevan pääosin tyytyväisiä jätehuollon palveluihin, eikä merkittäviä kehitystarpeita ole ilmennyt.  

Monessa palaverissa keskusteltiin muuttuvan jätelain vaikutuksista kuntalaisten jätehuoltoon. Jätehuoltolautakunnan toimialueella jätehuoltoon ei ole tulossa radikaaleja muutoksia, vaan jätelaki pikemminkin tehostaa jo käynnissä olevaa kehitystä. Lisääntyvä jätteiden erilliskeräys kiinteistöillä aiheuttaa kuitenkin huolta erityisesti tiiviimmin rakennetulla Tampereen kaupunkiseudulla. Kiinteistöillä ongelmaksi voi muodostua soveltuvan sijainnin sekä riittävän tilan löytäminen muiden säännösten puitteissa. Tämän vuoksi yhteistyö kuntien kaavoituksen ja rakennusvalvontojen kanssa nähtiin tärkeäksi. Jätehuoltolautakunta onkin toimittanut kuntien rakennusvalvonnoille kyselyn rakennusjärjestysten sisällöstä jätehuoltoa koskien. Kyselyn avulla pyritään mm. kartoittamaan kiinteistöille kohdennettavan viestinnän sisältöä sekä varautumaan ennakolta mahdollisiin ongelmiin jätehuollon tilantarpeen kasvussa.  

Keskustelua herätti myös uudet jätehuollon järjestämisratkaisut kuten lähikeräysjärjestelmät, joita pohditaan erityisesti uusille kaavoitettaville pientaloalueille. Kunnissa kaivattaisiin lähikeräysjärjestelmien suunnittelusta, mitoituksesta ja vastuunjaosta lisätietoa kaavoitusta varten. Pirkanmaan Jätehuolto laatii parhaillaan ohjeistusta lähikeräysjärjestelmän suunnittelusta. Tämä ohje sovittiin toimitettavaksi kuntiin sen valmistuttua.   

Keskustelun aiheeksi nousi usein myös aluejätepisteverkostoon liittyvät toiveet sekä sekajätteen että pakkausjätteiden osalta. Erityisesti aluejätepisteiden väärinkäytökset ja roskaantuminen puhuttivat miltei jokaisessa palaverissa. Tapaamisissa esitettiin toiveita aluejätepisteiden opastusta ja viestintää koskien, jotta väärinkäytöksiä voitaisiin estää. Aluejätepisteille onkin suunnitteilla uudet opastetarrat, joissa ohjeistetaan mm. jätepisteiden asianmukaisesta käytöstä sekä jäteasemien aukioloajoista. Myös satamien jätehuollon kehittäminen nousi esille erityisesti niissä kunnissa, joissa on paljon vapaa-ajan asuntoja saarissa. Pirkanmaan Jätehuolto pohtii asiaan ratkaisua yhdessä asianosaisten kuntien kanssa.  

Myös pakkausjätteiden keräys herätti keskustelua. Varsinkin muovipakkausten keräyspisteitä toivottiin lisää useassa kunnassa. Muovipakkausten keräyksen mahdollisuutta kuntien hallinto- ja palvelutoiminnassa toivottiin myös paljon.  

Jäteasemia koskeva uudistus- ja kehitystyö on käynnissä Pirkanmaan Jätehuollossa, joten tapaamisissa käytiin myös paljon keskustelua jäteasemapalvelujen kehittämisestä. Erityisesti niissä kunnissa, joihin suunnitellaan uutta jäteasemaa, sovittiin yhteydenpidosta jäteyhtiön ja kunnan välillä asian edistämiseksi. Esillä oli myös jäteasemien entistä pidemmät aukioloajat sekä jäteasemien digitalisoinnin kehittäminen. 

Biolaitoksen valmistuminen Nokian Koukkujärvelle on hieman myöhässä aikataulusta koronan aiheuttamien viivästysten vuoksi. Koekäyttö alkaa vuoden 2021 alussa. Laitos tuottaa biokaasua myös liikennekäyttöön. Kunnilla on kiinnostusta biokaasun hyödyntämiseen mm. puhtaiden ajoneuvojen direktiivistä johtuen. Keskusteluissa todettiin, että Pirkanmaan Jätehuollon ja kuntien on hyvä linjata yhdessä laajemmin biokaasuun, sen jakeluun ja kuljetuksiin liittyvistä tarpeista. 

Lietejätehuollon osalta todettiin, että kunnan järjestämään lietteenkuljetukseen siirtymistä koskeva palaute on vähentynyt. Uudesta järjestelmästä on tullut kuntiin enää vain yksittäisiä palautteita kuntalaisilta. Palaute on koskenut lähinnä jäteyhtiön asiakaspalvelun ruuhkautumista kesäaikaan.  

Keskusteluissa nousi esille, että ympäristönäkökohdat ovat parantuneet kunnallisen lietteenkuljetuksen myötä. Lietekaivojen vuosittaiset tyhjennysmäärät ovat lisääntyneet monessa kunnassa 10-30 % vuoden 2016 tietoihin verrattuna. Kunnalliseen lietteenkuljetukseen siirtymisen myötä jätehuoltoviranomaiselle on tullut myös toistuvasti ilmoituksia puutteellisista jätevesijärjestelmistä. Ennen kunnalliseen lietteenkuljetukseen siirtymistä ilmoituksia ei saatu lainkaan. Kunnan ympäristönsuojelun sekä jätehuoltoviranomaisen yhteistyötä asiassa pidettiin erittäin tärkeänä ja tätä toivottiin monessa kunnassa entisestään vahvistettavan.  

Lietejätehuoltoa koskevaa viestintää toivottiin myös tehostettavan erityisesti kelirikkoajan tyhjennysten ja säännöllisten tyhjennysten hyötyjen osalta. Viestinnässä tulisi myös pyrkiä tavoittamaan vapaa-ajan asukkaat aiempaa paremmin.  

Esille nousivat myös tulevat lietekuljetusten kilpailutukset. Aiemmasta poiketen koko toimialuetta ei tulla kilpailuttamaan samanaikaisesti, vaan kilpailutukset tullaan järjestämään portaittain. Tätä pidettiin monessa kunnassa hyvänä ratkaisuna. Tulevia kilpailutuksia silmällä pitäen kunnilta pyydetiin myös ajatuksia siitä, miten kuljetusten hankintaa voisi kehittää aiemmasta. 

Kaikista tapaamisista laadittiin muistiot. Tapaamisissa saatuja palautteita ja kehitysehdotuksia käytetään alueen jätehuollon suunnittelussa ja kehittämisessä. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltoinsinööri

Asia merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kirsi Kallio poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Toimialueen kunnat, Pirkanmaan Jätehuolto Oy

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)