Perustelut
Yleistä kuntavastuullisen sako- ja umpikaivolietteen jätehuoltopalvelujen taksasta
Sako- ja umpikaivolietteet ovat jätelain (646/2011) mukaista jätettä. Jätelain 32 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan kunnan on järjestettävä vakinaisessa asunnossa, vapaa-ajan asunnossa, asuntolassa ja muussa asumisessa syntyvän jätteen, mukaan lukien sako- ja umpikaivolietteen, jätehuolto.
Jätehuoltolautakunta päättää kuntavastuullisen sako- ja umpikaivolietteen jätehuoltopalvelujen taksassa lietteen kuljetus- ja käsittelymaksuista. Taksa koskee jätehuoltolautakunnan toimialueen kaikkien kuntien sako- ja umpikaivolietteen jätehuoltopalveluita, pois lukien Nokian kaupungin alueen sako- ja umpikaivolietteen kuljetus- ja lisätyöt, joiden hinnoista päättävät palveluita tarjoavat kuljettajat.
Tämä taksaesitys koskee ainoastaan kunnan jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvia sako- ja umpikaivolietteitä, muille kuntavastuullisille jätehuoltopalveluille on esitetty oma taksansa.
Jätelain vaatimukset jätetaksalle
Jätelain 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Maksuilla katetaan kaikki kustannukset, joita aiheutuu lakisääteisen kuntavastuullisen jätehuollon toteuttamisesta (esim. tyhjennys, kuljetus, käsittely ja hyötykäyttö, neuvonta, tiedotus ja valistus, jätehuollon kehittäminen ja investointeihin varautuminen). Maksuilla katetaan myös lakisääteisten jätehuollon viranomaistehtävien hoitaminen.
Jätelain luvussa 9 säädetään jätemaksun ja sen perustana olevan jätetaksan laadinnasta. Jätetaksa on asiakirja, joka sisältää luettelon käytössä olevista jätemaksuista ja niiden laskentaperusteista yksikköhintoineen. Kunnassa on oltava voimassa oleva jätetaksa, jotta julkisoikeudellista jätemaksua voidaan periä.
Sako- ja umpikaivolietteiden taksa päätetään ilman arvonlisäveroa. Taksaesityksessä jätetaksaksi yksikköhinnoille esitetään myös arvonlisäverollinen yksikköhinta pyöristettynä likiarvona.
Sako- ja umpikaivolietteiden taksan valmistelu ja päätöksenteko
Alueellinen jätehuoltolautakunta käsitteli sako- ja umpikaivolietteen jätetaksaesitystä 21.10.2020 § 37. Jätehuoltolautakunta päätti asettaa jätetaksaesityksen julkisesti nähtäville ja varata asianosaisille mahdollisuuden lausua mielipiteensä asiasta. Lisäksi jätehuoltolautakunta päätti pyytää toimialueensa kunnilta lausuntoa taksaesityksestä.
Sako- ja umpikaivolietteen jätetaksaesityksestä jätetyt lausunnot
Hämeenkyrö, Ikaalinen, Kangasala, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Pälkäne, Sastamala, Vesilahti, Virrat ja Ylöjärvi jättivät lausunnot taksaesityksestä. Lausunnot ovat kokonaisuudessaan liitteessä 2.
Ikaalisten, Kangasalan, Mänttä-Vilppulan, Nokian, Oriveden, Pälkäneen, Sastamalan, Virtain ja Ylöjärven kunnilla ei ollut lausuttavaa tai huomautettavaa taksasta.
Hämeenkyrön teknisen lautakunnan lausunnon mukaan kuljetusyrittäjien alikatteista toimintaa ei tule paikata kuntalaisten kustannuksella. Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n ja kuljetusyrittäjien on ensisijaisesti pyrittävä omaa toimintaansa tehostamalla ja järkeistämällä saamaan kuljetustoiminta kannattavaksi. Mikäli toimintaa ei Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n organisoimana saada kannattavaksi on syytä harkita siitä kokonaan luopumista ja palata kuntalaistenkin haluamaan valinnanvapauteen lietekuljetuksissa.
Lempäälän yhdyskuntalautakunta tuo lausunnossaan esille mm. että taksojen korotuksia ei voida perustella kilpailutetun toiminnan huonolla kannattavuudella. Lautakunta katsoo, että urakoitsijan toiminta tulee ensisijaisesti sopeuttaa kysyntään ja kannattavuus saavuttaa paremmalla tuottavuudella.
Lempäälän lausunnon mukaan säännöllisen tyhjennyksen määritelmän muuttaminen siten, että määritelmästä poistetaan maininta asiakkaan kanssa erikseen sovittavasta tyhjennysohjelmasta, ei aiheuttane kohtuutonta ongelmaa asiakkaiden näkökulmasta. On tärkeää, että kuljetusten reititys voidaan optimoida mahdollisimman tehokkaasti ja ruuhkahuiput saadaan tasattua. Taksaesityksen mukaan muutoksesta ilmoitetaan asiakkaalle etukäteen esimerkiksi kirjeitse. Kirjeitse ilmoittaminen on hyvä tehdä riittävän ajoissa etukäteen, jotta asiakkaat voivat tarvittaessa tilata esim. kertaluonteisen ylimääräisen tyhjennyksen, jos tyhjennysohjelmaan tulee muutoksen myötä aluksi viive.
Lempäälän lausunnossa tuodaan myös esille, että täsmä- ja päivystystyhjennyksen muutokset ovat perusteltuja ajojärjestelyjen ja -kustannusten osalta. Lietetyhjennyksiin liittyvässä tiedottamisessa on hyvä korostaa kiinteistön haltijoiden velvollisuutta tarkkailla jätevesijärjestelmän toimintaa ja sitä, että hyvällä ennakoinnilla voidaan usein välttää hinnaltaan kalliimpia päivystystyhjennyksiä. Taksan tuntityön määritelmän selventäminen maininnalla, että urakka-alueen kuljetusajoneuvosta poikkeavalla kalustolla suoritettavat huoltotyöt eivät sisälly taksaan, on hyvä tuoda esille taksassa. On myös hyvä, että kiinteistökohtaisia lisätöitä ei ole sisällytetty tyhjennyshintaan, koska ne eivät koske kaikkia kiinteistöjä. Kiinteistökohtaisiin lisiin esitettävä hinnankorotus on kohtuullinen.
Lempäälän lausunnossa tuodaan lisäksi esille, että taksan 5 §:n mukaan jätteen haltijan tulee toimittaa Pirkanmaan Jätehuolto Oy:lle tiekunnan kirjallinen poikkeuslupa lietetyhjennysten suorittamiseen paino- tai muutoin rajoitetulla yksityistiellä. Yksityisellä kiinteistönhaltijalla ei juuri ole mahdollisuutta saada tienhoitokunnalta poikkeuslupaa tien käyttöön raskaalle kuljetuskalustolle painorajoitetulla tiellä. Tämän takia jätehuoltoyhtiön tulee edelleen varautua kevyemmän kaluston käyttöön lietekuljetusten varmistamiseksi mahdollisissa poikkeustapauksissa. Toimintaa olisi hyvä jatkossa kehittää niin, että asiakas saisi tiedon lietteen tyhjennyksen arvioidusta ajankohdasta ja tyhjennyksen jälkeen kuittauksen, että tyhjennys on tehty (esim. tekstiviesteillä). Tämä oletettavasti vähentäisi asiakkaan tarvetta tilata hinnaltaan kalliimpaa täsmätyhjennystä. Lisäksi näin asiakas voisi paremmin varautua lietteentyhjennykseen (olla tarvittaessa itse paikalla, tehdä lumityöt yms.) ja lietteentyhjennyksen jälkeen tehdä tarvittavat jätevesijärjestelmän tarkkailu- ja hoitotoimenpiteet. Tällaisia ovat esim. säiliöiden kunnon tarkastaminen ja saostussäiliön täyttämisen puhtaalla vedellä.
Vesilahden teknisen lautakunnan lausunnon mukaan taksojen korotuksia ei voida perustella kilpailutetun toiminnan huonolla kannattavuudella. Tekninen lautakunta katsoo, että urakoitsijan toiminta tulee ensisijaisesti sopeuttaa kysyntään ja kannattavuus saavuttaa paremmalla tuottavuudella. Jätehuoltolautakunnan vastineet kuntien lausunnoissa esille nostettuihin asioihin ovat liitteessä 4.
Sako- ja umpikaivolietteen jätetaksaesityksestä jätetyt mielipiteet
Esityslistan valmistumiseen mennessä taksasta jätettiin kaksi mielipidettä. Mielipiteet ovat kokonaisuudessaan liitteessä 3.
Mielipiteissä tuodaan esiin mm. säännöllisen tyhjennyksen ja tilaustyhjennyksen välinen hintaero. Mielipiteissä tuodaan lisäksi esiin säännöllisen tyhjennyksen soveltuvuus mökkiläisten jätevesisäiliöiden tyhjennykseen sekä suuremmille yli 6 kuutiometrin jätevesisäiliöille esitetty korkeampi kuljetusmaksun korotus. Mielipiteissä on myös tuotu esiin taksaan esitetyn hinnankorotuksen perusteet sekä parhaillaan valmistelussa olevan jätelain muutoksen vaikutukset kuntavastuullisten jätehuoltopalveluiden järjestämiseen. Mielipiteissä on lisäksi kyseenalaistettu mm. jätehuoltoviranomaisen toimivalta jätelain mukaisen kuntavastuullisten jätehuoltopalveluiden jätetaksan päättämisessä.
Jätehuoltolautakunnan vastineet mielipiteissä esille nostettuihin asioihin ovat liitteessä 4.
Lausuntojen ja mielipiteiden perusteella tehdyt muutokset taksaesitykseen
Jätetaksaesitykseen ei esitetä sisällöllisiä muutoksia. Lausunnoilla ja nähtävillä olleeseen jätetaksaesitykseen on kuitenkin tehty kaksi teknistä korjausta. Täsmätyhjennyksen määritelmää on selkeytetty, mutta sisältö on pysynyt samana. Teksti keräyspisteen tai keräysvälineen lukitsemiseen liittyvästä asiasta on siirretty §:n 5 yhteyteen, johon se sisällöllisesti kuuluu aiempaa paremmin.
Toimialueen kuntien vesilaitosten lietteen vastaanottohinnat
Jätehuoltolautakunta on pyytänyt 20.11.2020 mennessä toimialueensa kuntia ilmoittamaan sako- ja umpikaivolietteen vastaanottohinnat vuodelle 2021. Jätehuoltolautakunta hyväksyy kuntien ilmoittamat lietteen vastaanottohinnat jätetaksaan sellaisenaan muuttamatta niitä. Toimialueen kunnista Ikaalinen, Pirkkala ja Tampere ovat ilmoittaneet muutoksista lietteen vastaanottohintoihin vuodelle 2021. Ikaalinen on ilmoittanut alentavansa sako- ja pienpuhdistamolietteen vastaanottohintaa. Pirkkala ja Tampere ovat puolestaan ilmoittaneet hinnan korotuksista sekä sako- ja pienpuhdistamolietteen että umpikaivolietteen osalta. Muiden kuntien osalta ei ole esitetty hintamuutoksia. Ilmoitetut hintamuutokset on päivitetty jätetaksan käsittelyhintoihin.
Oikaisut ja maksumuistutukset sekä taksan voimaantulo
Julkisoikeudellisen taksan myötä jätelaki säätelee jätemaksuja koskevien oikaisujen tai maksumuistutusten käsittelyä. Jätehuoltoviranomainen voi jätelain 81 §:n mukaisesti kohtuullistaa jätemaksua, mikäli taksan mukaista maksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä. Maksuvelvollisella on oikeus tehdä 14 päivän kuluessa jätelaskun saamisesta kirjallinen muistutus asiasta kunnan jätehuoltoviranomaiselle.
Jätetaksa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Taksa on voimassa toistaiseksi, kunnes eri päätöksellä toisin määrätään. Taksa kumoaa voimaantullessaan jätehuoltoviranomaisen 11.12.2019 § 61 hyväksymän jätetaksan.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Toppila Anu, Jätehuoltoinsinööri
Liitteenä 1 oleva sako- ja umpikaivolietteen jätetaksa hyväksytään käyttöönotettavaksi toimialueen kunnissa.
Taksa tulee voimaan 1.1.2021 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.
Alueellisen jätehuoltolautakunnan 11.12.2019 § 61 hyväksymä sako- ja umpikaivolietteen jätetaksa kumotaan.
Nokian kaupungin alueella tämä taksa koskee vain kuntavastuullisten sako- ja umpikaivolietteiden käsittelyhintoja.