Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 9.12.2020

Lataa  Kuuntele 

§ 48 Kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksa 1.1.2021 alkaen 

TRE:5615/02.04.03/2020

Valmistelija

  • Toppila Anu, Jätehuoltoinsinööri

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltoinsinööri Anu Toppila, puh. 040 806 3362, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Yleistä TSV-taksasta

Elinkeinoelämän jätehuolto on pääsääntöisesti jätteen haltijan järjestämisvastuulla. Kunta kuitenkin vastaa tietyin ehdoin toissijaisesti näiden jätteiden jätehuollosta. Jätelain 33 §:n mukainen toissijainen vastuu tarkoittaa sitä, että kunnilla on velvollisuus järjestää yrityksille ja muille yhteisöille jätehuoltopalveluja tilanteessa, jossa jätteen haltija tätä pyytää muun palvelutarjonnan puutteen vuoksi ja jäte laadultaan ja määrältään soveltuu kuljetettavaksi tai käsiteltäväksi kunnan jätehuoltojärjestelmässä. Toissijaisen vastuun nojalla tuotettavia jätehuoltopalveluja kutsutaan TSV-palveluiksi.

TSV-palvelusta peritään jätteen haltijalta julkisoikeudellinen jätemaksu. Jätemaksun perusteista määrätään jätetaksassa, jonka kunnan jätehuoltoviranomainen hyväksyy. 1.1.2020 voimaan tullut jätelain muutos täsmensi kunnan toissijaisesta jätehuoltopalvelusta perittävien jätemaksujen vaatimuksia. Kunnan TSV-palvelusta perittävä jätemaksu ei saa alittaa kunnan ensisijaisen vastuun nojalla järjestetystä lajiltaan ja laadultaan vastaavan jätteen jätehuoltopalvelusta perittävää jätemaksua. TSV-maksujen on vastattava mahdollisimman tarkasti jätehuollon järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia eikä palveluja saa kompensoida asukkaiden jätemaksuilla tai markkinaehtoisen toiminnan tuloilla. 

Jätetaksan valmistelu

Alueellinen jätehuoltolautakunta käsitteli kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesitystä 21.10.2020 § 39. Jätehuoltolautakunta päätti asettaa jätetaksaesityksen julkisesti nähtäville ja varata asianosaisille mahdollisuuden lausua mielipiteensä asiasta. Lisäksi jätehuoltolautakunta päätti pyytää toimialueensa kunnilta lausuntoa taksaesityksestä.

Jätetaksaesityksestä jätetyt lausunnot

Esityslistan valmistumiseen mennessä jätetaksaesityksestä ovat lausuntonsa jättäneet seuraavat kunnat (liite 2):

  • Ikaalisten kaupungin tekninen lautakunta 4.11.2020,
  • Oriveden kaupungin tekninen lautakunta 5.11.2020,
  • Pälkäneen kunnan tekninen lautakunta 9.11.2020,
  • Nokian kaupunginhallitus 10.11.2020,
  • Hämeenkyrön kunnan tekninen lautakunta 10.11.2020,
  • Virtain kaupungin tekninen lautakunta 10.11.2020,
  • Lempäälän kunnan yhdyskuntalautakunta 10.11.2020,
  • Ylöjärven kaupungin tekninen lautakunta 11.11.2020,
  • Sastamalan kaupungin tekninen lautakunta 17.11.2020,
  • Kangasalan kaupungin elinympäristölautakunta 18.11.2020,
  • Mänttä-Vilppulan kaupunginhallitus 23.11.2020,
  • Vesilahden kunnan tekninen lautakunta 25.11.2020.

Kunnilla ei ollut huomautettavaa tai lausuttavaa kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesityksestä.

Pälkäneen kunnan lausunnossa esitettiin lisäksi, että alueellisia jätepisteitä ei pitäisi enää supistaa ja että aluepisteiden kunnosta tulisi pitää hyvää huolta. Jätehuoltolautakunta toteaa tähän, että kunnan toissijaisen vastuun jätetaksalla ei kateta aluejätepisteiden ylläpitoa tai siihen liittyviä kustannuksia. Aluejätepisteiden ylläpitoa katetaan kunnan ensisijaisen vastuun jätetaksalla, koska aluejätepisteet on tarkoitettu ainoastaan kotitalouksien päivittäiselle jätteelle. Tämän vuoksi jätehuoltolautakunta käsittelee aluejätepisteitä koskevan toivomusponnen kunnan ensisijaisen vastuun jätetaksan yhteydessä.

Ylöjärven kaupungin lausunnossa puolestaan esitettiin lisäksi, että vaikka nyt esitetyt korotukset ovat maltillisia ja perusteltuja, on syytä kiinnittää huomiota varsinkin yleiskustannusten vuosittaiseen kehittymiseen sekä uuden teknologian kustannustehokkaaseen hyödyntämiseen, jotta kustannukset ja korotuspaineet pysyvät jatkossa maltillisina. Jätehuoltolautakunta toteaa, että yleiskustannuksiin vaikuttavat mm. polttoainehintojen, palkkakustannusten, vuokrien ym. yleinen kustannuskehitys, joten näiden vuosittaiseen kehitykseen on vain rajatut vaikutusmahdollisuudet. Toiminnan kustannustehokkuutta pyritään kuitenkin jatkuvasti parantamaan mm. digitalisaation, automaation ja robotiikan keinoin, jotta jätehuollon kustannukset pysyisivät jatkossakin maltillisina.

Jätetaksaesityksestä jätetyt mielipiteet

Jätetaksaesityksestä ei jätetty mielipiteitä.

Lausuntojen ja mielipiteiden perusteella tehdyt muutokset taksaesitykseen

Asiasta jätettyjen lausuntojen perusteella ei esitetä muutoksia jätetaksaan. 

Maksumuistutukset ja jätetaksan voimaantulo

Jätelaki säätelee jätemaksuja koskevien maksumuistutusten käsittelyä. Maksuvelvollisella on oikeus tehdä 14 päivän kuluessa jätelaskun saamisesta kirjallinen muistutus asiasta kunnan jätehuoltoviranomaiselle. Jätehuoltoviranomainen voi jätelain 81 §:n mukaisesti kohtuullistaa jätemaksua, mikäli taksan mukaista maksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä.

TSV-jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Taksa on voimassa toistaiseksi, kunnes eri päätöksellä toisin määrätään.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltoinsinööri

Liitteenä 1 oleva kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksa hyväksytään käyttöönotettavaksi toimialueen kunnissa.

Taksa tulee voimaan 1.1.2021 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

 Alueellisen jätehuoltolautakunnan 11.12.2019 § 60 hyväksymä kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksa kumotaan.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Toimialueen kunnat, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, Kuulutus

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.