Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 9.12.2020

Lataa  Kuuntele 

§ 129 Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuoden 2021 palvelu- ja vuosisuunnitelma (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:4138/02.02.01/2020

Valmistelija

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Pauliina Laisi, puh. 040 836 2730 ja strategiacontroller Tuomas Huhtala, puh. 040 353 7384, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2021 talousarvion ja vuosien 2022 – 2024 taloussuunnitelman kokouksessaan 16.11.2020 § 158. Palvelu- ja vuosisuunnitelmaesitys perustuu valtuuston hyväksymässä talousarviossa osoitettuihin lautakuntatasolla sitoviin määrärahoihin ja tuloarvioihin.

Lautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Se on väline Tampereen strategian toteuttamiseen ja lautakunnan alaisen toiminnan johtamiseen.

Palvelu- ja vuosisuunnitelma valmistellaan osana vuosittaista toiminnan ja talouden suunnittelua. Se tarkentaa ja toimeenpanee Tampereen strategiaa, strategiaa täydentäviä ohjelmia ja suunnitelmia sekä vuosittaista talousarviota. Palvelu- ja vuosisuunnitelmaan kootaan keskeiset sisällöt lautakunnan alaista toimintaa ohjaavista strategisista tavoitteista ja linjauksista sekä niitä toteuttavista toimenpiteistä. Lisäksi palvelu- ja vuosisuunnitelma sisältää kuvauksen palveluryhmien ja/tai -yksiköiden toiminnasta ja taloudesta sekä riskiprofiilin ja keskeiset sisällöt henkilöstö- ja koulutussuunnitelmasta.

Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen organisaatiossa elinvoima- ja osaamislautakunnan järjestämät palvelut jakautuvat kuuteen palveluryhmään. Niitä ovat ammatillinen koulutus, lukiokoulutus, työllisyys- ja kasvupalvelut, vetovoima ja edunvalvonta, elinkeinopalvelut sekä kehitysohjelmat. Kaupunginhallituksen ohjauksessa ovat valtuustoon nähden erikseen sitovat kehitysohjelmat, joita ovat Hiedanranta, Viiden tähden keskusta, Smart Tampere sekä Vetovoimainen elämyskaupunki. Kehitysohjelmien käyttötalouden toimintakatteet ovat ohjelmittain valtuustoon nähden sitovia.

Elinvoima ja osaamislautakunnan toimivalta palvelu- ja vuosisuunnitelman hyväksymisessä perustuu Tampereen kaupungin hallintosäännön 17 §:ään, jonka mukaan lautakunta päättää tehtäväalueensa osalta palvelu- ja vuosisuunnitelman hyväksymisestä.

Elinvoima ja osaamislautakunnan toimintatulot ovat 104,343 milj. euroa, toimintamenot -195,959 milj. euroa ja toimintakate -91,616 milj. euroa. Talousarvion ja vuosisuunnitelman välinen toimintakatteen ero johtuu Tredun poistojen tarkentumisesta. Tredun osalta sitovaa on tilikauden tulos, jolloin poistoihihn kohdistuvat muutokset vaikuttavat lautakunnan toimintakatteeseen.

Elinvoima- ja osaamislautakunnan nettoinvestointien esitys vuonna 2020 on -2,2 milj. euroa. Talousarvion ja vuosisuunnitelman nettoinvestointien välillä ei ole eroa.

Elinvoima- ja osaamislautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelman tulot koostuvat pääasiassa ammatillisen koulutuksen valtionosuuksista, työllisyydenhoitoon valtiolta saatavista tuista ja avustuksista sekä ammatillisen koulutuksen maksullisen palvelutoiminnan tuotoista.

Ammatillisen koulutuksen yhteistoimintasopimuksen mukaisesti valtiolta ammatilliseen koulutukseen saatava yksikköhintarahoitus käytetään kokonaisuudessaan ammatillisen koulutuksen järjestämiseen. Voimassa olevan rahoitusmallin mukaisesti vuonna 2021 ammatillisen koulutuksen perusrahoituksen osuus on 70 prosenttia, suoritusrahoituksen osuus 20 prosenttia ja vaikuttavuusrahoituksen osuus 10 prosenttia. Palvelu- ja vuosisuunnitelmassa vuoden 2021 valtionosuustulo on 86,8 milj. euroa, johon sisältyy vuonna 2020 lisäsuoritepäätöksellä vuodelle 2021 kohdistettavaa rahoitusta 2,0 milj. euroa sekä toisella lisäsuoritepäätöksellä myönnettyä rahoitusta 1,375 milj. euroa lähihoitajakoulutuksen lisäämiseen ja koronavaikutusten aiheuttamien poikkeusolojen vaikutusten tasoittamiseen. Vuoden 2021 palvelu- ja vuosisuunnitelmassa toimintakate on 1,1 milj. euroa ja tilikauden tulos on 0,0 euroa. Opetus- ja kulttuuriministeriön lopullisten rahoituspäätösten jälkeen kaupunginvaltuusto käsittelee tarvittavat talousarviomuutokset. 

Lautakunnan toimintamenoista merkittävimmän osan muodostavat henkilöstömenot ja palvelujen ostot. Toimintamenot ovat yhteensä -195,959 milj. euroa, joka jakautuu palvelukokonaisuuksittain seuraavasti: ammatillinen koulutus 48%, lukiokoulutus 15 %, työllisyys- ja kasvupalvelut 30%, elinkeinopalvelut 2 % (sis. Smart Tampere-kehitysohjelma), vetovoima ja edunvalvonta (sis. Vetovoimainen elämyskaupunki-kehitysohjelma) 2% ja kehitysohjelmat 3 %. Työmarkkinatuen kuntaosuus sisältyy työllisyys- ja kasvupalvelut -palveluryhmän avustuksiin ja sen suuruudeksi vuoden 2020 palvelu- ja vuosisuunnitelmassa on arvioitu 24,1 milj. euroa.

Talousarviossa sitoviksi määriteltyjen vuositavoitteiden, määrärahojen ja tuloarvioiden muutoksista päättää kaupunginvaltuusto. Palvelu- ja vuosisuunnitelman hyväksyvä toimielin voi päättää tarkemmasta sitovuudesta toimielimeen nähden.

Vuoden 2021 talousarviossa kaupunginvaltuustoon nähden sitovaa on lautakuntarakenteen mukainen lautakunnan toimintakate, pois lukien alla luetellut erikseen sitovat erät. Lisäksi elinvoima- ja osaamislautakunnan osalta erikseen sitovaksi on määritelty ammatillisen koulutuksen nettoinvestoinnit.

Elinvoima- ja osaamislautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelmaan sisältyvät seuraavat erikseen sitovat erät:

  • Ammatillinen koulutus, tilikauden tulos, 0,0 milj. euroa
  • Viiden tähden keskusta -kehitysohjelma, toimintakate -4,293 milj. euroa
  • Hiedanranta -kehitysohjelma, toimintakate -0,429 milj. euroa
  • Smart Tampere -kehitysohjelma, toimintakate -0,994 milj. euroa
  • Vetovoimainen elämyskaupunki -kehitysohjelma, toimintakate -0,542 milj. euroa.

Elinvoima- ja osaamislautakuntaan nähden sitovaa on kunkin palveluryhmän toimintakate, pois lukien valtuustoon nähden erikseen sitovat erät.

Palvelu- ja vuosisuunnitelman sisältämät toiminnan painopisteet kuvaavat, mitä lautakunnan alaisessa toiminnassa pitkällä aikavälillä tehdään, jotta strategiset tavoitteet voidaan saavuttaa. Kaupunginhallitus hyväksyi 18.5.2020 viisi kaupunkitasoista toiminnan painopistettä, jotka ovat lasten ja nuorten hyvinvointierojen kaventaminen, kaupungin kasvun vahvistaminen ja hallinta, hiilineutraalisuuden edistäminen, toiminnan ja palveluprosessien tehostaminen sekä työntekijäkokemuksen parantaminen.

Elinvoima- ja osaamislautakunta toteuttaa osaltaan edellä mainittuja kaupunkitasoisia toiminnan painopisteitä. Kukin painopiste sisältää yhden tai useamman toimenpiteen. Toimenpiteistä esitetään palvelu- ja vuosisuunnitelmassa konkreettiset etenemissuunnitelmat vuodelle 2021.

Toiminnan ja talouden tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan lautakunnalle kolmannesvuosittain (tilanteet: 4/20, 8/20 ja 12/20).

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuoden 2021 palvelu- ja vuosisuunnitelma hyväksytään.

Palvelualueen johtaja oikeutetaan tekemään palvelu- ja vuosisuunnitelmaan teknisiä korjauksia.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Tuomas Huhtala oli läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Nina Mustikkamäki, Regina Saari, Outi Kallioinen, Jorma Suonio, Timo Antikainen, Anna-Kaisa Heinämäki, Sanni Pöntinen, Pauliina Laisi, Tuomas Huhtala 

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.