Perustelut
Yhdyskuntalautakunta hyväksyi 29.12.2016 pykälässä 157 asuinalueiden aluenopeusrajoituksen muutoksen "Nopeusrajoitusjärjestelmän päivittäminen" (TRE:3591/08.01.02/2016). Päätöksen mukaan aluenopeusrajoituksen muutos on tavoitteena toteuttaa vuosien 2017-2021 kuluessa tarkempien asuinaluekohtaisten suunnitelmien perusteella. Samassa yhteydessä toteutetaan tarvittavat liikenteen rauhoittamistoimenpiteet, ja arvioidaan pyöräilyn mahdollinen sijoittaminen ajoradalle. Aluenopeusrajoitusmuutokset tehdään alueittain perustuen liikennevirtoihin ja aluekohtaiset päätösesitykset tuodaan vielä aina erikseen lautakunnan päätettäviksi.
Aluenopeusrajoitusten toteuttamisjärjestykseen vaikuttaneita tekijöitä ovat viimeisen viiden vuoden aikana saapuneiden liikenteen rauhoittamisaloitteiden määrä, onnettomuusriskiarvioinnin perusteella tunnistetut kohteet sekä tapahtuneet liikenneonnettomuudet kuluneen 5 vuoden aikana.
Ala-Pispala, Amuri, Finlayson, Hyhky, Jussinkylä, Kaakinmaa, Kyttälä, Nalkala, Pyynikinrinne, Pyynikki, Ratina, Santalahti, Särkänniemi, Tahmela, Tammerkoski, Tampella ja Ylä-Pispala -asuinalueista on laadittu suunnitelma aluenopeusrajoituksen 30 km/h toteuttamisesta asuinalueella. Suunnitelmaehdotus perustuu nykyisen liikenneverkon analyysiin, alueella tehtyihin ajoneuvoliikenteen, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden laskentoihin, mitattuihin todellisiin nykyisiin ajonopeuksiin, liikenneonnettomuusanalyysiin, kulkumuotojen verkkohierarkiaan ja asuinalueella olevien palvelujen sijoittumiseen (liite 1).
Vuorovaikutus
Suunnitelmaa esiteltiin kaupungin internet-sivuilla, jossa oli katsottavissa videoesitys kahden viikon ajan 24.5.-6.6.2021. Suunnitelmasta sai halutessaan antaa palautetta, ohjeet palautteen antamiseen oli videoesittelyn yhteydessä. Palautteenantajia oli kaksi. Toisessa toivottiin hidasteita Tahmelan viertotielle ja toisessa toivottiin suojateitä ja hidasteita Santalahdentielle.
Suunnitelmaehdotuksesta oli lisäksi mahdollisuus antaa sähköisessä karttakyselyssä palautetta ajalla 19.10.-8.11.2020. Kyselyyn vastasi 438 vastaajaa. Vastaajista miehiä oli 47 % ja naisia 47 %, 6 % ei halunnut ilmoittaa sukupuoltaan. Kaikista vastaajista selkeä enemmistö (78 %) kannatti aluerajoitusta 30 km/h nykyisen 40 km/h sijaan. Suunnittelualueella asuvista vastaajista 81 % piti aluerajoitusta 30 km/h alueelle parempana kuin aluerajoitusta 40 km/h.
Turvattomiksi koettuja paikkoja esitettiin kartalle noin 770 kappaletta. Merkittävimpänä syynä turvattomuuden tunteeseen mainittiin suuret autoliikenteen nopeudet ja vilkas liikenne. Myös lähinnä pysäköidyistä autoista johtuvat näkemäesteet huolestuttivat, sekä autoilijoiden piittaamattomuus suojateistä. Alempia nopeusrajoituksia toivottiin useassa vastauksessa myös pääkaduille. Karttavastauksissa useita mainintoja turvattomuudesta kertyi seuraaville kaduille: Hämeenpuisto, Laiskolankuja, Lapintie, Palomäentie, Pyynikintie, Santalahdentie, Satakunnankatu ja Satamakatu.
Aluenopeusrajoitussuunnitelma
Suunnitelman mukaan aluenopeusrajoitus 40 km/h muuttuu aluenopeusrajoitukseen 30 km/h liitteessä 1 esitetyllä tavalla. Nopeusrajoituksen tueksi on esitetty liikenteen rauhoittamistoimenpiteitä, joita ovat mm ajoratamerkinnät ja/tai heräteraidat 30 km/h sisääntulokohtiin, suojateiden havaittavuuden parantaminen, tyynyhidasteet tai korotettu liittymäalue/suojatie. Aluenopeusrajoitussuunnitelma poikkeaa muutamilla katujaksoilla vuonna 2016 "Nopeusrajoitusjärjestelmän päivittäminen" esityksestä:
- Mariankatu 40 km/h säilyy nykyisellään välillä Pirkankatu - Satamakatu, liikenneympäristö ei tue nopeusrajoituksen alentamista toistaiseksi. Katujaksosta käynnistyy erillinen tarkastelu, jossa arvioidaan suojatieturvallisuutta parantavat toimenpiteet.
- Satamakatu 40 km/h säilyy nykyisellään välillä Mariankatu - Hämeenpuisto, liikenneympäristö ei tue nopeusrajoituksen alentamista toistaiseksi. Katujaksosta käynnistyy erillinen tarkastelu, jossa arvioidaan suojatieturvallisuutta parantavat toimenpiteet.
- Pyynikintie 40 km/h säilyy nykyisellään puistoon sijoittuvalla jaksolla, jolla ei ole maankäyttöä kummallakaan puolella. Jaksolla olevien suojatieylitysten havaittavuutta parannetaan.
- Rautatienkatu jatkossa 30 km/h välillä Satakunnankatu - Erkkilänkatu, sekä Erkkilänkatu, Postikatu ja Rongankatu Rautatienkadusta itään, sillä katujaksot ovat koulun välittömässä läheisyydessä.
- Pispalan valtatie välillä Porintie - kirkko jatkossa 40 km/h turvallisuustarkastelun perusteella. Jaksolla sijaitsevat vilkkaasti käytetyt linja-autopysäkit ja suojatiet, joiden kautta kuljetaan mm Hyhkyn ja Pispan koulutaloille.
Pyöräilyn siirtämistä ajoradalle arvioidaan jatkosuunnittelussa tarkemmin. Alempi aluenopeusrajoitus tukee pyöräilyn siirtämistä ajoradalle, etenkin, jos vaihtoehtona on kapea yhdistetty kevyen liikenteen väylä. Vuonna 2021 toteutetaan kevyemmät rauhoittamistoimenpiteet, ja seurataan nopeusrajoitusmuutoksen vaikutuksia. Seurantojen perusteella toteutetaan vuonna 2022-2023 tarpeelliset lisärauhoittamistoimenpiteet.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Suunnitteluesitys Kaleva-Lappi-Lapinniemi-Tulli-Tammela -asuinalueiden nopeusrajoitusjärjestelmän muutoksesta ja toteutettavaksi esitetyt liikenteen rauhoittamistoimenpiteet (liite 2) hyväksytään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.