Perustelut
Kesäkuun raportin tulosennuste on -21,7 milj. euroa, mikä on 3,8 milj. euroa vuosisuunnitelmaa heikompi. tulosennuste on heikentynyt huhtikuun talouskatsauksen ennusteesta 3,6 milj. eurolla.
Toimintakatteen kasvuksi ennustetaan 6,0 prosenttia (76,7 milj. euroa) edellisvuodesta, mikä aiheutuu erityisesti koronapandemian aiheuttamista menojen kasvusta sekä koronakustannuksiin saatavien tuloarvioiden pienenemisestä. Vuonna 2020 toimintakatteen muutos oli 6,1 prosenttia.
Toimintakatteen ennustetaan toteutuvan 30,9 milj. euroa vuosisuunnitelmaa heikompana ja vuosikatteen 7,6 milj. euroa vuosisuunnitelmaa heikompana. Merkittävin poikkeama on sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualueen 37 milj. euron ylitysennuste. Valtion korona-avustuksista tuli heinäkuussa uutta tietoa, jonka mukaan valtion korona-avustuksia on ennustettu selvästi kevään raportointia varovaisemmin (tuloennuste pienentyi noin 10 milj. eurolla). Vuodelle 2021 kohdistuu vain tammi-elokuun koronakustannuksiin haettavat avustukset, joista päätetään loppuvuonna. Ennusteessa on arvioitu, että avustukset kattavat 60 prosenttia tammi-elokuun välittömistä koronakustannuksista. Lisäksi koronatilanteen pitkittyminen ja heikkeneminen on nostanut koronakustannusten ennustetta mm. koronatestien osalta. Yhteensä sosiaali- ja terveyslautakunnan ennuste heikkeni huhtikuun ennusteesta 17,2 milj. euroa.
Kaupunkiympäristön palvelualueen 6,5 milj. euron ylitys aiheutuu pääasiassa joukkoliikenteen tulosennusteen heikkenemisestä koronatilanteen vuoksi.
Sivistyspalvelujen palvelualueen 5,5 milj. euron ylitys aiheutuu pääasiassa varhaiskasvatuksen henkilöstömenoennusteen tarkentumisesta ja koronan vaikutuksesta kulttuurin ja liikunnan toimintatuloihin.
Elinvoima- ja kilpailukyvyn palvelualueen toimintakate on toteutumassa 14,7 milj. euroa vuosisuunnitelmaa parempana, mikä aiheutuu pääosin rakennusten ja maa-alueiden myyntivoittoennusteiden tarkentumisesta (mm. Teivon tontit ja Tammelan stadionin asuntotontit).
Konsernihallinnon toimintakate on toteutumassa 1,6 milj. euroa vuosisuunnitelmaa parempana.
Verorahoitusta on kertymässä 21,4 milj. euroa vuosisuunnitelmaa enemmän, mikä aiheutuu verotulojen kasvusta. Vuodesta 2020 verorahoitus on kasvavamassa vain 4,7 milj. euroa (0,3 %). Syynä on valtionosuuksien pieneneminen 40 milj. eurolla (10,1 %) valtion maksamien koronatukien vähenemisen vuoksi. Valtionosuusien kokonaismääräksi arvioidaan 354,6 milj. euroa.
Verotulot ovat ylittymässä vuosisuunnitelmasta 21,3 milj. eurolla. Verotulot ovat kasvamassa 4,3 prosenttia (44,7 milj. euroa) vuodesta 2020. Kunnallisverotulojen kasvuksi ennustetaan 1,5 prosenttia (13,1 milj. euroa). Yhteisöverojen kasvuarvio on 23,0 prosenttia (19,7 milj. euroa) ja kiinteistöveron 14,3 prosenttia (11,9 milj. euroa). Yhteisöveron verovuoden 2020 lisäennakot, vuoden 2021 ennakot sekä kuntaryhmän jako-osuuden määräaikainen korotus ovat toteutumassa arvioitua suurempina. Kiinteistöveron kasvuun vaikuttaa kiinteistöveron joustavan valmistumisen aiheuttamat kertaluonteiset vaikutukset, joiden seurauksena vuodelle 2020 kuuluvia kiinteistöveroja on tilitetty 9,5 milj. euroa vuonna 2021.
Ulkoisia nettoinvestointeja arvioidaan toteutuvan 259,7 milj. euroa, mikä alittaa vuosisuunnitelman 32,2 milj. eurolla. Alituksen syynä on erityisesti talonrakennushankkeiden lykkääntyminen. Investointien tulorahoitusprosentiksi on tulossa 34.
Kaupungin lainakantaennuste on 981 milj. euroa. Asukaskohtaiseksi lainamääräksi vuoden lopussa ennustetaan 4 013 euroa.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Tampereen kaupungin talouskatsaus 6/2021 merkitään tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.