Perustelut
Tampereen kaupungin nuorisovaltuusto on tehnyt kuntalaisaloitteen 9.4.2021. Nuorisovaltuusto esittää läsnäolo- ja puheoikeuden myöntämistä nuorisovaltuuston edustajille sosiaali- ja terveyslautakuntaan, sivistys- ja kulttuurilautakuntaan, yhdyskuntalautakuntaan, Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakuntaan, asunto- ja kiinteistölautakuntaan, elinvoima- ja osaamislautakuntaan, alueelliseen jätehuoltolautakuntaan sekä yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaostoon ja yhdyskuntalautakunnan alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaostoon.
Nuorisovaltuusto esittää myös läsnäolo- ja puheoikeuden myöntämistä kaupunginhallitukseen.
Lisäksi nuorisovaltuusto esittää, että hallintosäännön 14. luvun 126 §:ään voisi kirjata nuorisovaltuuston läsnäolo- ja puheoikeudesta kaupungin toimielimissä. Näin ollen nuorisovaltuuston edustuspaikkoja ei tarvitsisi uusia aina kahden vuoden välein, vaan oikeus olisi pysyvä, kuten nuorisovaltuuston kaupunginvaltuuston edustajan kohdalla. Lisäys hallintosääntöön voisi olla seuraavanlainen: ”Nuorisovaltuuston edustajalla seuraavien toimielinten kokouksissa: sosiaali- ja terveyslautakunta, sivistys- ja kulttuurilautakunta, yhdyskuntalautakunta, Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, asunto- ja kiinteistölautakunta, elinvoima- ja osaamislautakunta, alueelliseen jätehuoltolautakunta sekä yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto ja yhdyskuntalautakunnan alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaosto.”
Alueellinen jätehuoltolautakunta, yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto ja alueellinen ympäristöterveydenhuollon jaosto hoitavat pääasiassa viranomaistehtäviä ja suurin osa näissä toimielimissä käsiteltävistä asioista liittyy laillisuusharkintaan ja valvontaan.
Alueellisen jätehuoltolautakunnan tehtävänä on päättää jätelaissa säädetyistä viranomaistehtävistä. Tarkan säätelyn vuoksi sen poliittinen ohjaus on varsin lievää, eikä sen voida katsoa kuuluvan nuorisovaltuuston toimialaan.
Yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto hoitaa pääasiassa viranomaistehtäviä. Sen lisäksi toimielimessä käsiteltävät asiakokonaisuudet luonnonsuojeluun ja ympäristöön liittyen käsitellään myös merkittäviltä osin esimerkiksi asunto- ja kiinteistölautakunnassa sekä yhdyskuntalautakunnassa.
Alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaoston tehtävänä on toimia valvontaviranomaisena. Tarkan säätelyn vuoksi sen poliittinen ohjaus on varsin lievää, eikä sen voida katsoa kuuluvan nuorisovaltuuston toimialaan.
Kaupunginhallituksen kokoonpano halutaan tarkoituksella pitää suppeana. Pysyvää läsnäolo- ja puheoikeutta kaupunginhallituksen kokouksiin ei ole edes palvelualueen johtajilla, minkä vuoksi ulkopuolisten edustajien lisääminen kaupunginhallituksen kokoonpanoon ei ole tarkoituksenmukaista. Kaupunginhallituksen ulkopuoliset edustajat ja asiantuntijat saavat läsnäolo- ja puheoikeuden tarvittaessa yksittäisten pykälien kohdalla. Kaupunginhallitus kokoontuu joka viikko ja kokoukset pidetään koulupäivän aikana, joten niin ikään aikataulusyyt hankaloittavat nuorisovaltuuston edustajan osallistumista kokouksiin. Lisäksi kaupunginhallituksessa käsiteltävien luottamuksellisten ennakkotietojen takia mahdollisimman suppea kokoonpano on perusteltu. Kymmenestä suurimmasta kunnasta ainoastaan Espoon ja Vantaan kaupungilla on nuorisovaltuuston edustaja kaupunginhallituksessa.
Tampereen kaupungin hallintosääntöä on juuri päivitetty ja muutokset hallintosääntöön tulevat voimaan uuden valtuustokauden alusta lukien. Voimassa olevan hallintosäännön 126 §:ssä todetaan, että kaupunginhallitus päättää läsnäolo- ja puheoikeuden myöntämisestä vaikuttamistoimielinten edustajille lautakuntien ja johtokuntien kokouksissa. Läsnäolo-oikeutta ei kuitenkaan voida antaa silloin, kun käsiteltäviin asioihin sisältyy salassa pidettäviä tietoja.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Nuorisovaltuuston aloite ja siihen annettu vastaus merkitään tiedoksi.
Nuorisovaltuuston edustajille on tarkoituksenmukaista myöntää läsnäolo- ja puheoikeus kaudelle 2021–2023 sosiaali- ja terveyslautakunnassa, sivistys- ja kulttuurilautakunnassa, elinvoima- ja osaamislautakunnassa, asunto- ja kiinteistölautakunnassa, yhdyskuntalautakunnassa ja Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa. Läsnäolo- ja puheoikeuden myöntämisestä toimielimiin tehdään erillinen päätös.
Nuorisovaltuuston edustajille ei myönnetä läsnäolo- ja puheoikeutta alueelliseen jätehuoltolautakuntaan, yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaostoon ja alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaostoon.
Nuorisovaltuuston edustajille ei myönnetä läsnäolo- ja puheoikeutta kaupunginhallitukseen.
Nuorisovaltuuston ehdotus hallintosäännön päivittämiseksi otetaan harkittavaksi seuraavan hallintosäännön päivittämisen yhteydessä.
Päätös
Nuorisovaltuuston aloite ja siihen annettu vastaus merkitään tiedoksi.
Nuorisovaltuuston edustajille on tarkoituksenmukaista myöntää läsnäolo- ja puheoikeus kaudelle 2021–2023 sosiaali- ja terveyslautakunnassa, sivistys- ja kulttuurilautakunnassa, elinvoima- ja osaamislautakunnassa, asunto- ja kiinteistölautakunnassa, yhdyskuntalautakunnassa ja Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa. Läsnäolo- ja puheoikeuden myöntämisestä toimielimiin tehdään erillinen päätös.
Nuorisovaltuuston edustajille ei myönnetä läsnäolo- ja puheoikeutta alueelliseen jätehuoltolautakuntaan, yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaostoon ja alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaostoon.
Nuorisovaltuuston edustajille ei myönnetä läsnäolo- ja puheoikeutta kaupunginhallitukseen.
Nuorisovaltuuston ehdotus hallintosäännön päivittämiseksi otetaan harkittavaksi seuraavan hallintosäännön päivittämisen yhteydessä.
Kokeillaan nuorisovaltuuston edustajan puhe- ja läsnäolo-oikeutta erikseen nimettävissä kaupunginhallituksen kehittämiskokouksissa 2021-2023.