Kaupunginhallitus, kokous 23.8.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 375 Nuorisovaltuuston esitys läsnäolo- ja puheoikeuden myöntämisestä kaupungin toimielimiin kaudelle 2021–2023 

TRE:2748/00.00.03/2021

Valmistelija

  • Hirvelä Heli, Hallintojohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Lakimies Riikka Viitaniemi, puh. 050 526 3225 ja suunnittelija Miia-Hannele Vuori, puh. 044 423 5109, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupungin nuorisovaltuusto on tehnyt kuntalaisaloitteen 9.4.2021. Nuorisovaltuusto esittää läsnäolo- ja puheoikeuden myöntämistä nuorisovaltuuston edustajille sosiaali- ja terveyslautakuntaan, sivistys- ja kulttuurilautakuntaan, yhdyskuntalautakuntaan, Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakuntaan, asunto- ja kiinteistölautakuntaan, elinvoima- ja osaamislautakuntaan, alueelliseen jätehuoltolautakuntaan sekä yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaostoon ja yhdyskuntalautakunnan alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaostoon.

Nuorisovaltuusto esittää myös läsnäolo- ja puheoikeuden myöntämistä kaupunginhallitukseen.

Lisäksi nuorisovaltuusto esittää, että hallintosäännön 14. luvun 126 §:ään voisi kirjata nuorisovaltuuston läsnäolo- ja puheoikeudesta kaupungin toimielimissä. Näin ollen nuorisovaltuuston edustuspaikkoja ei tarvitsisi uusia aina kahden vuoden välein, vaan oikeus olisi pysyvä, kuten nuorisovaltuuston kaupunginvaltuuston edustajan kohdalla. Lisäys hallintosääntöön voisi olla seuraavanlainen: ”Nuorisovaltuuston edustajalla seuraavien toimielinten kokouksissa: sosiaali- ja terveyslautakunta, sivistys- ja kulttuurilautakunta, yhdyskuntalautakunta, Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, asunto- ja kiinteistölautakunta, elinvoima- ja osaamislautakunta, alueelliseen jätehuoltolautakunta sekä yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto ja yhdyskuntalautakunnan alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaosto.”

Alueellinen jätehuoltolautakunta, yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto ja alueellinen ympäristöterveydenhuollon jaosto hoitavat pääasiassa viranomaistehtäviä ja suurin osa näissä toimielimissä käsiteltävistä asioista liittyy laillisuusharkintaan ja valvontaan.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan tehtävänä on päättää jätelaissa säädetyistä viranomaistehtävistä. Tarkan säätelyn vuoksi sen poliittinen ohjaus on varsin lievää, eikä sen voida katsoa kuuluvan nuorisovaltuuston toimialaan.

Yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto hoitaa pääasiassa viranomaistehtäviä. Sen lisäksi toimielimessä käsiteltävät asiakokonaisuudet luonnonsuojeluun ja ympäristöön liittyen käsitellään myös merkittäviltä osin esimerkiksi asunto- ja kiinteistölautakunnassa sekä yhdyskuntalautakunnassa.

Alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaoston tehtävänä on toimia valvontaviranomaisena. Tarkan säätelyn vuoksi sen poliittinen ohjaus on varsin lievää, eikä sen voida katsoa kuuluvan nuorisovaltuuston toimialaan.

Kaupunginhallituksen kokoonpano halutaan tarkoituksella pitää suppeana. Pysyvää läsnäolo- ja puheoikeutta kaupunginhallituksen kokouksiin ei ole edes palvelualueen johtajilla, minkä vuoksi ulkopuolisten edustajien lisääminen kaupunginhallituksen kokoonpanoon ei ole tarkoituksenmukaista. Kaupunginhallituksen ulkopuoliset edustajat ja asiantuntijat saavat läsnäolo- ja puheoikeuden tarvittaessa yksittäisten pykälien kohdalla. Kaupunginhallitus kokoontuu joka viikko ja kokoukset pidetään koulupäivän aikana, joten niin ikään aikataulusyyt hankaloittavat nuorisovaltuuston edustajan osallistumista kokouksiin. Lisäksi kaupunginhallituksessa käsiteltävien luottamuksellisten ennakkotietojen takia mahdollisimman suppea kokoonpano on perusteltu. Kymmenestä suurimmasta kunnasta ainoastaan Espoon ja Vantaan kaupungilla on nuorisovaltuuston edustaja kaupunginhallituksessa.

Tampereen kaupungin hallintosääntöä on juuri päivitetty ja muutokset hallintosääntöön tulevat voimaan uuden valtuustokauden alusta lukien. Voimassa olevan hallintosäännön 126 §:ssä todetaan, että kaupunginhallitus päättää läsnäolo- ja puheoikeuden myöntämisestä vaikuttamistoimielinten edustajille lautakuntien ja johtokuntien kokouksissa. Läsnäolo-oikeutta ei kuitenkaan voida antaa silloin, kun käsiteltäviin asioihin sisältyy salassa pidettäviä tietoja.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Nuorisovaltuuston aloite ja siihen annettu vastaus merkitään tiedoksi.

Nuorisovaltuuston edustajille on tarkoituksenmukaista myöntää läsnäolo- ja puheoikeus kaudelle 2021–2023 sosiaali- ja terveyslautakunnassa, sivistys- ja kulttuurilautakunnassa, elinvoima- ja osaamislautakunnassa, asunto- ja kiinteistölautakunnassa, yhdyskuntalautakunnassa ja Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa. Läsnäolo- ja puheoikeuden myöntämisestä toimielimiin tehdään erillinen päätös.

Nuorisovaltuuston edustajille ei myönnetä läsnäolo- ja puheoikeutta alueelliseen jätehuoltolautakuntaan, yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaostoon ja alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaostoon.

Nuorisovaltuuston edustajille ei myönnetä läsnäolo- ja puheoikeutta kaupunginhallitukseen.

Nuorisovaltuuston ehdotus hallintosäännön päivittämiseksi otetaan harkittavaksi seuraavan hallintosäännön päivittämisen yhteydessä.

Päätös

Nuorisovaltuuston aloite ja siihen annettu vastaus merkitään tiedoksi.

Nuorisovaltuuston edustajille on tarkoituksenmukaista myöntää läsnäolo- ja puheoikeus kaudelle 2021–2023 sosiaali- ja terveyslautakunnassa, sivistys- ja kulttuurilautakunnassa, elinvoima- ja osaamislautakunnassa, asunto- ja kiinteistölautakunnassa, yhdyskuntalautakunnassa ja Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa. Läsnäolo- ja puheoikeuden myöntämisestä toimielimiin tehdään erillinen päätös.

Nuorisovaltuuston edustajille ei myönnetä läsnäolo- ja puheoikeutta alueelliseen jätehuoltolautakuntaan, yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaostoon ja alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaostoon.

Nuorisovaltuuston edustajille ei myönnetä läsnäolo- ja puheoikeutta kaupunginhallitukseen.

Nuorisovaltuuston ehdotus hallintosäännön päivittämiseksi otetaan harkittavaksi seuraavan hallintosäännön päivittämisen yhteydessä.

Kokeillaan nuorisovaltuuston edustajan puhe- ja läsnäolo-oikeutta erikseen nimettävissä kaupunginhallituksen kehittämiskokouksissa 2021-2023.

Kokouskäsittely

Asian käsittelyn kuluessa puheenjohtaja Anna-Kaisa Ikonen teki seuraavan lisäponsiesityksen:

"Kokeillaan nuorisovaltuuston edustajan puhe- ja läsnäolo-oikeutta erikseen nimettävissä kaupunginhallituksen kehittämiskokouksissa 2021-2023." Lauri Lyly ja Kalervo Kummola kannattivat ehdotusta.

Puheenjohtaja tiedusteli ehdotuksensa saamaa kannatusta. Hän totesi, ettei sitä voitu hyväksyä yksimielisesti, joten siitä oli äänestettävä.

Puheenjohtajan äänestysesitys: Esittelijän pohjaehdotus JAA, Ikosen lisäponsiehdotus EI. Äänestyksen tulos: Ikosen lisäponsiehdotus hyväksyttiin äänin 11-2.

Äänestystulokset

  • Jaa 11 kpl 85%

    Anna-Kaisa Ikonen, Lauri Lyly, Kalervo Kummola, Aila Dündar-Järvinen, Milka Hanhela, Anne-Mari Jussila, Kirsi Kaivonen, Brigita Krasniqi, Jouni Markkanen, Jaakko Stenhäll, Sari Tanus

  • Ei 2 kpl 15%

    Lassi Kaleva, Aarne Raevaara

Tiedoksi

Nuorisovaltuusto, Päivi Niskanen, Laura Saartoala, luottamushenkilömuutokset

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.