Kaupunginhallitus, kokous 1.11.2021

§ 513 Vuoden 2022 talousarvio ja vuosien 2022-2025 taloussuunnitelma sekä talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet ja talousarvioon liittyvät asiat 

TRE:511/02.02.01/2021

Valmistelija

  • Männikkö Jukka, Talousjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Talousjohtaja Jukka Männikkö, puh. 050 576 7539 ja strategiajohtaja Reija Linnamaa, puh. 040 572 9610, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Talousarvion rakenne ja sisältö
Kuntalain 14 §:n mukaan valtuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta. Kuntalain 110 §:ssä on kunnan talousarviosta säädetty seuraavaa:

’Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.

Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.’

Ehdotus kaupungin vuoden 2022 talousarvioksi ja vuosien 2022–2025 taloussuunnitelmaksi on laadittu ottaen soveltuvin osin huomioon talousarvion laadintaa koskevat säännökset ja ohjeet.

Tampereen kaupungin talousarvio koostuu seuraavista osista: yleiset lähtökohdat, käyttötalousosa ja investoinnit yksiköittäin, laskelmat sekä liitteet.

Organisaatiomuutoksia ja talousarviorakenteen muutoksia
Sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastustoimen järjestämisvastuu ja niiden kustannukset siirretään kunnilta hyvinvointialueille vuoden 2023 alusta, mikä näkyy taloussuunnitelmakaudella vuosien 2023–2025 laskelmissa.

Talousarvio 2022
Vuoden 2022 talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelun lähtökohdat muodostavat Tampereen strategia 2030, pormestari Anna-Kaisa Ikosen pormestariohjelma, kaupungin vuoden 2020 tilinpäätös ja vuoden 2021 talousarvion toteumaennuste sekä vuosia 2021–2025 koskevat taloudelliset ennusteet.

Tuloperusteet ja tilikauden tulos
Vuoden 2022 talousarvio on valmisteltu nykyisen 20,25 tuloveroprosentin ja nykyisten kiinteistöveroprosenttien mukaan.

Verotulojen arvioidaan kasvavan ensi vuonna 14,8 milj. euroa (1,3 prosenttia) vuoden 2021 toteumaennusteesta. Kunnallisverotulojen kasvuksi arvioidaan 40 milj. euroa ja kiinteistöverotulojen 4,0 milj. euroa. Yhteisöverotulojen arvioidaan vähenevän 29,2 milj. eurolla, kun kuntien koronapandemian vuoksi kahdelle vuodelle korotettu yhteisöveron jako-osuus laskee 10 prosenttiyksiköllä.

Valtionosuudet ovat kasvamassa noin 7,4 milj. eurolla. Kasvu aiheutuu veromenetysten kompensaatiosta ja muiden opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuuksien 14,4 milj. euron kasvusta. Valtiovarainministeriön alaiset peruspalvelujen valtionosuudet vähenevät 7,0 milj. eurolla.

Verorahoitus (verotulot+valtionosuudet) kasvaa vuoden 2021 ennusteeseen verrattuna 22,0 milj. euroa eli 1,5 prosenttia.

Talousarviossa koko kaupungin yhteenlasketut nettomenot kasvavat vuoden 2021 tilinpäätösennusteeseen verrattuna 60,6 milj. euroa (4,5 %). Vuoden 2022 talousarviossa pysyvien vastaavien myyntivoittojen arvioidaan 53,8 milj. euroa. 

Vuosina 2023-2025 tavoitteena on pitää nettomenojen vuotuinen kasvu verorahoituksen kasvua pienempänä, jotta tuloslaskelma saadaan nostetuksi ylijäämäiseksi.

Vuoden 2022 talousarvion vuosikate on 83,6 milj. euroa ja tilikauden tulos on 26,6 milj. euroa alijäämäinen. Vuosikate kattaa suunnitelman mukaisista poistoista 76 prosenttia.

Investoinnit
Kaupungin ja liikelaitosten yhteenlasketut ulkoiset bruttoinvestoinnit ovat 234,8 milj. euroa ja nettoinvestoinnit 234,4 milj. euroa. Toiminnan ja investointien rahavirta on talousarviossa 135,8 milj. euroa negatiivinen. Investointien tulorahoitusprosentti on 36.

Suurimmat investointimenot (netto) ovat talonrakennushankkeiden 96,9 milj. euron, yhdyskuntalautakunnan 60,0 milj. euron, Tampereen Vesi Liikelaitoksen 21 milj. euron sekä asunto- ja kiinteistölautakunnan 12,3 milj. euron investoinnit. Viiden tähden keskustan kehitysohjelman investointeihin varataan 10,4 milj. euroa.

Lainamäärä
Lainamäärä kasvaa 114 milj. eurolla ja asukaskohtainen lainamäärä nousee ensi vuoden lopussa 4 363 euroon. Kaupungin kasvun edellyttämien suurten investointitarpeiden vuoksi paine kaupungin lainamäärän kasvuun kuitenkin jatkuu lähivuosina. Taloussuunnitelmakaudella vuosikatteen tasoa suhteessa investointeihin on nostettava.

Toiminnan tavoitteet
Anna-Kaisa Ikosen pormestariohjelman 2021–2025 pohjalta laadittu Tampereen strategia 2030 hyväksyttäneen kaupunginvaltuustossa 15.11.2021. Vuosi 2022 on uuden strategian ensimmäinen toteutusvuosi.

Strategialuonnoksen visio on Tekemisen kaupunki. Strategia jakautuu neljään painopisteeseen: yhdenvertaiset yksilöt, tekevät yhteisöt, hiilineutraaleja tekoja sekä tulevaisuuden edelläkävijyyttä. Painopisteille on luotu vuoteen 2030 tähtäävä tavoitetila sekä valtuustokaudelle kohdistuvat linjaukset, tavoitteet ja mittarit. Lisäksi strategia sisältää painopisteiden toteuttamista tukevan, rohkeasti uudistuva kaupunki -painopisteen sekä kaupunkitasoiset asiakaskokemusta koskevat linjaukset.

Talousarviossa asetetaan valtuustoon nähden sitovia toiminnan tavoitteita perustuen Tampereen strategiaan ja pormestariohjelmaan. Tavoitteita asetetaan ensisijaisesti strategian painopisteille sekä näitä tarkentaville valtuustokauden tavoitteille. Tavoitteissa korostuvat uuden strategian mukaiset, toiminnan pitkän aikavälin vaikuttavuutta tavoittelevat teemat, joita ovat kokonaisuudessaan mm. tamperelaisten yhdenvertaisuuden edistäminen ja hyvinvointierojen kaventaminen, osallisuuden ja yhteisöllisyyden tukeminen, kestävän kaupunkikehityksen edistäminen sekä yritystoiminnan ja tulevaisuuden osaamisen vahvistaminen. Uusia tavoitteita on kohdistettu mm. keskustan saavutettavuudelle, lukioihin siirtymiselle, pientalotonteille, lasten ja nuorten kokemalle hyvinvoinnille koulussa, oppimistuloksille, luonnon monimuotoisuudelle ja hiilineutraalisuuden edistämiselle, kansainvälisille osaajille, talouden tasapainottamiselle sekä Tampereen houkuttelevuudelle työnantajana. Lisäksi tavoitteissa huomioidaan vuonna 2023 toteutuva sote-uudistus.

Talousarviossa asetetaan toiminnan tavoitteita kaupunkitasoisesti sekä erikseen lautakunnille, liikelaitoksille ja konserniyhteisöille. Myös liikelaitosten ja konserniyhteisöjen tavoitteet toteuttavat Tampereen strategiaa.

Strategian sisältöjä tarkennetaan lautakuntien ja kaupunginhallituksen alaiselle toiminnalle laadittavissa palvelusuunnitelmissa. Palvelusuunnitelmat laaditaan valtuustokaudelle 2022–2025. Palvelusuunnitelmien sisällöt tarkentuvat vuosisuunnitelmissa. Johtokunnat tarkentavat strategian sisältöjä vuosittain laadittavissa palvelu- ja vuosisuunnitelmissa.

Tavoitteet hyväksytään lopullisessa muodossaan osana talousarviota 15.11.2021.

Vuoden 2022 toiminnan tavoitteiden lopulliset muotoilut ovat listatekstin liitteenä olevalla korjauslistalla.

Taloussuunnitelma 2022–2025
Talousarviokirjaan sisältyy taloussuunnitelma vuosille 2022–2025. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Taloussuunnitelma on laadittu karkealla tasolla. Investoinneista esitetään taloussuunnitelmakauden investoinnit sekä alustavat arviot vuosille 2026–2031.

Taloussuunnitelmakaudella palvelutarpeiden kasvu ja suuret investointitarpeet asettavat paineita kaupungin rahoitusaseman vakaana pitämiselle. Tilikauden tuloksen tasapainottaminen edellyttää, että verorahoitus kasvaa toimintakatetta enemmän. Hyvinvointialueen perustamisen kaikkia talouteen kohdistuvia vaikutuksia ei vielä ole tiedossa. Taloussuunnitelmakaudella toiminnan rakenteellisilla muutoksilla ja palveluverkon tiivistämisellä on menojen kasvuvauhtia saatava hidastetuksi.

Kunnallisveron ja yhteisöveron tilitykset heilahtelevat taloussuunnitelmakaudella voimakkaasti sote-uudistuksen vaikutuksesta. Taloussuunnitelmakauden verotulojen arviointi onkin hyvin ongelmallista. Verotulot ja valtionosuudet ja toimintamenot putoavat sote-uudistuksen myötä vuonna 2023 voimakkaasti. Kunnallisverotilitykset vähenevät vielä 2024, mutta kääntyvät sen jälkeen noin 4 prosentin kasvuun. Yhteisöverotilitykset putoavat vuosina 2022 ja 2023, jonka jälkeen yhteisöverotuoton arvioidaan kasvavan maltillisesti.

Kuntatalouden vuodesta 2022 on tulossa vaikea. Valtiovarainministeriön laskelmien mukaan valtion toimenpiteet heikentävät kuntataloutta noin 1,1 miljardilla eurolla vuonna 2022. Koronatukien poistumisen jälkeen valtion toimenpiteiden kuntataloutta heikentävä vaikutus noin 400 milj. euroa, mikä on 2000-luvun suurin summa. Valtiovarainministeriö arvioi optimistisesti, että kuntien toimintamenojen kasvu hidastuu 3,0 prosenttiin vuonna 2022, kun suurin osa koronapandemian aiheuttamista lisäkustannuksista vähenee rokotekattavuuden parantuessa. Kuntien toimintakatteen arvioidaan kuitenkin heikkenevän voimakkaasti, sillä toimintatulojen arvioidaan laskevan noin 5,5 prosenttia.

Kuntalain 110 §:n mukaan ’taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.’ Tampereen kaupungin taseessa on edellisiltä tilikausilta kertyneitä ylijäämiä 517 303 616,30 euroa.

Investoinnit 2022–2025
Taloussuunnitelmakauden investointitaso pysyy suurena. Kaupungin ja liikelaitosten yhteenlasketut nettoinvestoinnit nousevat taloussuunnitelmakaudella noin 970 milj. euroon. Keskimääräinen investointitaso on taloussuunnitelmakaudella 243 milj. euroa.

Taloussuunnitelmakauden suurimmat investointimenot ovat talonrakennushankkeiden 422 milj. euron investoinnit ja yhdyskuntalautakunnan 231 milj. euron investoinnit.

Korkean investointitason aiheuttamaa lisärahoitustarvetta katetaan osittain omistuksien uudelleenjärjestelyillä ja omaisuuden myynnillä. Omaisuuden myynnistä saatavia tuloja tulee ensisijaisesti kohdistaa suunniteltujen investointien omarahoitusosuuden vahvistamiseen ja velanottotarpeen vähentämiseen.

Lainamäärän kehitys 2022–2025
Lainamäärä on kasvamassa taloussuunnitelmakaudella 1,482 miljardiin euroon ja asukaskohtainen lainamäärä on nousemassa vuoden 2025 loppuun mennessä 5 790 euroon. Lainamäärän kasvua kuitenkin saadaan hidastetuksi kehittämällä ja myymällä peruspalveluiden tuottamiseen liittymättömiä kiinteistöjä, yhtiöitä ja osuuksia. Myytävää omaisuutta eikä tavoitetasoa taloussuunnitelmassa ole yksilöity.

Talousarviokirjan toimitus
Esitys vuoden 2022 talousarvioksi ja vuosien 2022–2025 taloussuunnitelmaksi on jaettu kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle 25.10.2021 talousarvion esittelytilaisuudessa sekä lähetetty postitse 26.10.2021.

Talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet ja muut talousarvioon liittyvät asiat
Kaupunginvaltuusto on 26.9.2005 päättänyt, että aloitteiden käsittelyohjeistusta ja sen noudattamista tarkennetaan, jotta vastaukset aloitteisiin tulisivat nopeammassa tahdissa käsittelyyn. Päätöksen mukaan ’jos aloitteessa edellytetään määrärahaa, se käsitellään talousarvion yhteydessä’.

Lautakunnat ja johtokunnat ovat käsitelleet aloitteita tällaisina talousarvioaloitteina. Lisäksi joihinkin lauta- ja johtokunnille kuulumattomiin aloitteisiin on viranhaltijavastaukset. Aloitteet, tiivistelmä vastauksista sekä vastaukset kokonaisuudessaan on koottu liitteeksi.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Ikonen Anna-Kaisa, Pormestari

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Vuoden 2022 talousarvion ja vuosien 2022-2025 taloussuunnitelma hyväksytään.

Talousarvio sitoo valtuustoon ja muihin toimielimiin nähden Yleisperustelut-osan Talousarvion sitovuus -luvussa määriteltyjen sitovuussäännösten mukaisesti.

Konsernijohtajalle annetaan oikeus päättää organisaatiomuutoksiin liittyvien toimintojen ja niihin liittyvien määrärahojen siirroista.

Konsernijohtajalle tai hänen määräämälleen konsernihallinnon viranhaltijalle annetaan seuraavat oikeudet:

  • oikeus ottaa vuoden 2022 mahdollisiin muutettuihin talousarvioihin sisältyvä lainamäärä
  • oikeus ottaa vuoden 2022 aikana lyhytaikaisia lainoja 60 milj. euron määrään saakka maksuvalmiuden turvaamiseksi
  • oikeus myöntää lyhytaikaisia antolainoja konserniyhteisöille yhteensä enintään 30 milj. euron määrään saakka
  • oikeus konvertoida ja maksaa ennenaikaisesti takaisin kaupungin taseeseen sisältyviä ottolainoja.


Talousarvion liitetietoihin sisältyvät konserniyhteisöjen tavoitteet hyväksytään kuntalain 110 §:n tarkoittamiksi kuntakonsernin tavoitteiksi.

Konsernihallinnon talousyksikkö oikeutetaan tekemään talousarvioasiakirjaan teknisluonteisia korjauksia ja tarkistuksia.

Vuoden 2022 talousarvioehdotuksen yhteydessä käsiteltävät valtuusto- ja kuntalaisaloitteet sekä niihin liitteessä annetut vastaukset merkitään tiedoksi. Aloitteet eivät anna aihetta muihin kuin liitteessä mainittuihin toimenpiteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Jukka Männikkö, Reija Linnamaa, konsernihallinto, palvelualueet, liikelaitokset, aloitteiden tekijät

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)