Yhdyskuntalautakunta, kokous 2.11.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 317 Hervannan pohjoisakselin alueen katusuunnitelmat, Hervanta 

TRE:6373/10.03.02/2021

Valmistelija

  • Sivenius Jouni, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Katuinsinööri Petri Keivaara, puh. 050 382 6459, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Katusuunnitelmat perustuvat vuonna 2020 hyväksytyn Hervannan pohjoisakselin asemakaavan yhteydessä tehtyihin selvityksiin ja yleissuunnitelmiin. Alue rajautuu Insinöörinkadun, Kanjoninkadun, Hepolamminkadun, Tieteenkadun ja Orivedenkadun väliselle alueelle. Katusuunnitelmissa on esitetty muun muassa väylien tulevat sijainnit, korkeusasemat, pintamateriaalit ja pintavesien kuivatus. Hervannan valtaväylällä on 50 km/h:ssa nopeusrajoitus. Muut kadut kuuluvat 40 km/h:ssa nopeusrajoitusalueeseen. Kadut on suunniteltu pääosin asfalttibetonipäällysteisiksi ja aukiot betonikivipäällysteisiksi.

Kanjoninkatu ja Hepolamminkatu

Kanjoninkadulle on suunniteltu keskustan suunnasta kaksi 3,5 metrin kaistaa. Toinen on suoraan menevä kaista ja toinen on vasemmalle kääntyvä kaista Insinöörinkadulle. Keskustan suuntaan on suunniteltu kolme 3,25 metrin kaistaa, joilta pääsee kääntymään molempiin suuntiin Hervannan valtaväylälle ja ajamaan suoraan Hepolamminkadulle.

Kanjoninkadun ja Hervannan valtaväylän liittymän erotuskaistalle on sijoitettu matala pensasryhmä. Kanjoninkadun pohjoispuolen reuna-alueet nurmetetaan ja alueelle istutetaan monilajinen puuryhmä. Kadun eteläpuolelle istutetaan maisemaniittyä, joka jatkuu Hervannan valtaväylälle.

Hepolamminkadun kaistajärjestelyihin on suunniteltu pieniä muutoksia nykyiseen nähden. Hepolamminkadun ja Tieteenkadun liittymään on suunniteltu uusi liikennevaloliittymä. Hepolamminkadun eteläreunaan on merkitty istutettavaa maisemaniittyä. Nykyiset voimajohdot rajoittavat suuremman kasvillisuuden kuten puiden istuttamisen alueelle.

Orivedenkatu

Nykyinen ajorata kavennetaan 6,5 metriin ja kadunvarsipysäköintipaikat jäsennellään uudelleen. Kadun eteläreunaan on suunniteltu 3,0 metriä leveä ajantasauspysäkki kahdelle linja-autolle. Kadun molemmille puolille on suunniteltu erotellut pyörätiet ja jalkakäytävät. Yksisuuntaisten pyöräteiden leveydet ovat 2,0 metriä ja jalkakäytävien leveydet 2,5 metriä. Orivedenkadun länsi- ja itäpäähän on merkitty katupuita ajoradan ja pyörätien välissä olevalle betonikivettävälle erotusalueelle.

Hervannan valtaväylä

Hervannan valtaväylän ajoradat on linjattu osittain uudelleen. Katu toimii alueen pääkatuna ja joukkoliikennekatuna. Ajoratojen leveydet ovat 7,0 metriä. Nykyinen linja-autojen pysäkkipari poistetaan. Kadun välikaistaa kavennetaan noin 7,0 metristä 4,0 metriin ja nykyinen kahden puun rivistö poistetaan ja istutetaan uusi yhden puun rivistö. Puiden alle välikaistalle on suunniteltu nurmetus. Kadun reunaluiskiin on suunniteltu maisemaniittyä. Eteläosassa Orivedenkadun sillan jälkeen luiskat liittyvät nykyiseen ympäristöön nurmetuksella.

Hervannan valtaväylälle Afrikansillan pohjoispuolelle on suunniteltu suuntaisliittymä pysäköintilaitokseen. Sinne johtavan kääntymiskaistan leveys on 3,25 metriä. Lisäksi Hervannan valtaväylälle on suunniteltu uusi kolmihaarainen liikennevalo-ohjattu liittymä Orivedenkadun sillan pohjoispuolelle minkä kautta kytketään uusien pysäköintilaitosten liikenne katuverkolle. Liittymässä olevien kääntymiskaistojen leveydet ovat noin 3,7 metriä.

Aasianpiha, Afrikanpiha, Oseanianpiha ja Euroopanpiha

Hervannan pohjoisakselin aukioiden suunnitteluratkaisuissa on huomioitu kunkin maanosan piirteitä. Jokaisella aukiolla on oma tunnistettava identiteettinsä. Aukioita yhdistävänä ja aluekokonaisuuden yhteen sitovana elementtinä on pintakiveys, jonka periaatteita varioidaan eri aukioilla niihin sopivilla tavoilla.

Aasianpihalla yhdistyvät liike ja runsaat istutukset. Aukion keskelle sijoittuu sillalta johtava pyöräreitti ja sitä reunustavat jalankulkupainotteiset alueet. Kulkureitille työntyvät istutusalueet tasaavat sillalle nousevan aukion korkeuseroja ja ohjaavat kulkua ja kulkunopeuksia aukiolla. Aukion istutukset ovat monilajisia ja kerroksellisia. Istutusalueiden keskelle on suunniteltu puuistuksia sekä varauksia suojaisille oleskelu- ja levähdysalueille.

Afrikanpihalla korostuvat suurehkot ja suojaisat istutus- ja kokoontumissaarekkeet. Aukion kasvillisuus on savannimaista esimerkiksi monilajisia heinäistutuksia ja pikkupuita. Afrikanpihalla eri liikkumismuotoja ei ole eroteltu vaan pyöräilijät ja jalankulkijat voivat käyttää haluamiaan reittejä.

Oseanianpihan ratkaisut muistuttavat rantapolkuja ja riuttoja. Aukiolle muodostuvat kulkuväylät ja oleskelualueet ovat pienipiirteisiä. Istutusalueet polveilevat rantadyynien lailla ja kasvillisuus on matalaa.

Euroopanpiha on piazzatyyppinen kokonaisuus, jossa oleskelu sijoittuu pääasiassa aukion reunoille. Euroopanpihalla istutukset ovat monilajista, perinteisempää kaupunkivihreää. Istutussaarekkeet suojaavat ja erottavat aukion Orivedenkadun katualueesta.

Tutkijanpolku

Tutkijanpolku on 5,2 metriä leveä eroteltu pyörätie- ja jalkakäytävä Hervannan valtaväylän ja Tieteenkadun välillä.

Aasiantanhua

Aasiantanhualle sijoittuu 5,9 m leveä eroteltu pyörätie- ja jalkakäytävä, jonka kautta saavutetaan yhteys Insinöörinkadulta Tieteenkadulle ja Hepolamminkadulle.

Aasiansilta ja Afrikansilta

Jalankulun ja pyöräliikenteen yhteyksiä parannetaan Hervannan valtaväylän ylittävillä Aasiansillalla ja Afrikansillalla. Aasiansillan kautta kulkee esteetön pääreitti Insinöörinkadulta Aasianpihan ja Aasiantanhuan kautta Tieteenkadulle. Aasiansillalla erotellun pyörätien ja jalkakäytävän leveys on 5,9 metriä.

Afrikansillan kautta kulkee jalankulku- ja pyörätieyhteys Insinöörinkadulta Afrikanpihan ja Tutkijanpolun kautta Tieteenkadulle. Afrikansillalla on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä.

Ajoratojen, siltojen, aukioiden, jalkakäytävien ja pyöräteiden pintavedet johdetaan pinnan kallistusten avulla hulevesiverkostoon.

Alueen rakennustöiden aloittaminen sisältyy kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2022 alustavaan vuosisuunnitelmaan. Rakentamistöiden kustannusarviot ovat seuraavat:

  • Kanjoninkatu 180 000 euroa
  • Hepolamminkatu 300 000 euroa
  • Orivedenkatu sisältäen sillan korjauksen 1000 000 euroa
  • Hervannan valtaväylä 1 800 000 euroa
  • Aasianpiha 200 000 euroa
  • Afrikanpiha 190 000 euroa
  • Oseanianpiha 70 000 euroa
  • Euroopanpiha sisältäen kansirakenteen 1 100 000 euroa
  • Tutkijanpolku 50 000 euroa
  • Aasiantanhua 100 000 euroa
  • Aasiansilta 1 200 000 euroa
  • Afrikansilta 930 000 euroa

 

Katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet julkisesti nähtävillä 27.9. – 11.10.2021. Ehdotuksia vastaan on tehty yksi muistutus.

Muistutus

Muistutuksessa huomautetaan, että Aasiansillalta ja Afrikansillalta lasketaan kohti katujen ylittäviä suojateitä, eikä niitä ennen ole riittävästi tasaisia alueita. Alamäissä pyöräilijöiden ajonopeudet saattavat kasvaa ja aiheuttaa vaaratilanteita. Aasiansillan 3,0 metrin pyörätieleveyttä pidetään alimitoitettuna, kun huomioidaan sillan kaiteet ja suojaetäisyydet. Lisäksi muistutuksessa esitetään, että Hervannan valtaväylän ylittävää suojatietä ei poisteta ennen Aasiansillan käyttöönottoa.

Muistutuksessa vaaditaan, että Insinöörinkadun ja Aasianpihan liittymä suunnitellaan turvalliseksi. Insinöörinkatua kulkeville pyöräilijöille muodostuu 90 asteen käännös kadunylityskohdassa ja siten takaa tulevia autoja on hankala havaita. Muistutuksessa esitetään ratkaisua, jossa Insinöörinkadun pyörätie koukkaa Aasianpihan kautta ennen suojatieylitystä.

Muistutuksessa huomautetaan myös, että Tieteenkadun pyöräliikenneratkaisut ovat huonot ja ne pitäisi suunnitella uudelleen Hervannan pohjoisakselin suunnitteluhanketta laajentamalla. Muistutuksessa tiedustellaan myös, miksi Tieteenkadun ja Orivedenkadun liittymästä lähtevä 6,3 metriä leveä väylä huoltoaseman pihaan on merkitty jalkakäytäväksi ja että sinne on tarkoitus pyöräillä.

Vastine

Aasiansillalla ja Afrikansillalla sekä näiden jatkeilla on enimmillään noin 5,0 % pituuskaltevuudet. Ennen kadunylityskohtia on pyöräteillä ja jalkakäytävillä lyhyellä osuudella pienemmät pituuskaltevuudet. Mikäli tasaisempia osuuksia pidennettäisiin, niin silloin pituuskaltevuudet muilla osuuksilla kasvaisivat. Siltojen alituskorkeuksia ei voida pienentää. Aukioiden väylägeometriat on suunniteltu siten, että pyöräilijöiden ajonopeudet eivät olisi kovin suuret. Aasiansillan pyörätien leveys 3,0 metriä on riittävä, vaikka sen reunaan kiinni sijoitetaan sillan reunapalkki. Katusuunnitelmissa ei oteta kantaa, missä vaiheessa Hervannan valtaväylän ylittävä suojatie poistetaan.

Hervannan pohjoisakselin katusuunnitelmissa ei ole suunniteltu Insinöörinkadun pyörätieratkaisuja, vaan ne ratkaisut on esitetty hyväksytyssä Insinöörinkadun katusuunnitelmassa. Insinöörinkadun pyörätietä ei ole tarpeellista kääntää Aasianpihan puolelle, vaan katu on turvallista ylittää varovaisuutta noudattaen näillä ratkaisuilla. Muistutuksessa esitetty pyörätieratkaisu ei olisi myöskään aukion viihtyisyyden ja esteettisyyden kannalta hyvä ratkaisu.

Hervannan pohjoisakselin katusuunnitelmissa ei ole suunniteltu uudelleen Tieteenkadun pyöräliikenneratkaisuja, koska niiden muutokset eivät sisälly rakentamisohjelmiin. Tieteenkadun ja Orivedenkadun liittymän ja huoltoaseman pihan välinen väylä muutetaan jalkakäytävästä yhdistetyksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi. Tämä ratkaisu mahdollistaa turvallisemman kulkuyhteyden pyöräilijöille Orivedenkadulta huoltoasemalle.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Kanjoninkadun välillä Insinöörinkatu – Hervannan valtaväylä, Hepolamminkadun välillä Hervannan valtaväylä – Tieteenkatu, Orivedenkadun välillä Insinöörinkatu – Tieteenkatu, Hervannan valtaväylän välillä Kanjoninkatu – Orivedenkatu sekä Aasianpihan, Afrikanpihan, Oseanianpihan, Euroopanpihan, Tutkijanpolun, Aasiantanhuan, Aasiansillan ja Afrikansillan katusuunnitelmat numero 1/21493 – 1/21503 ja 1/21507 hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksesta huolimatta siten muutettuna, että

Tieteenkadun ja Orivedenkadun liittymän ja huoltoaseman pihan välinen väylä muutetaan jalkakäytävästä yhdistetyksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi.

Aasianpihan, Aasiansillan ja Aasiantanhuan kunnossapitoluokaksi määrätään luokka A ja Afrikanpihan, Afrikansillan ja Tutkijanpolun kunnossapitoluokaksi luokka B. Muiden katujen kunnossapitoluokat säilyvät nykyisellään.

Maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Päätös

Kanjoninkadun välillä Insinöörinkatu – Hervannan valtaväylä, Hepolamminkadun välillä Hervannan valtaväylä – Tieteenkatu, Orivedenkadun välillä Insinöörinkatu – Tieteenkatu, Hervannan valtaväylän välillä Kanjoninkatu – Orivedenkatu sekä Aasianpihan, Afrikanpihan, Oseanianpihan, Euroopanpihan, Tutkijanpolun, Aasiantanhuan, Aasiansillan ja Afrikansillan katusuunnitelmat numero 1/21493 – 1/21503 ja 1/21507 hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksesta huolimatta siten muutettuna, että

Tieteenkadun ja Orivedenkadun liittymän ja huoltoaseman pihan välinen väylä muutetaan jalkakäytävästä yhdistetyksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi.

Aasianpihan, Aasiansillan ja Aasiantanhuan kunnossapitoluokaksi määrätään luokka A ja Afrikanpihan, Afrikansillan ja Tutkijanpolun kunnossapitoluokaksi luokka B. Muiden katujen kunnossapitoluokat säilyvät nykyisellään.

Maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Katusuunnitelma-alueen siltojen pyörätiet toteutetaan suunnittelun puitteissa leveämpinä, ja n. 25 cm lisätilaa varataan kävelytien puolelta.

Kokouskäsittely

Jaakko Vuorio ehdotti, että päätösehdotukseen lisätään seuraava ponsi:

"Katusuunnitelma-alueen siltojen pyörätiet toteutetaan suunnittelun puitteissa leveämpinä, ja n. 25 cm lisätilaa varataan kävelytien puolelta." 

Puheenjohtaja totesi, että keskustelun aikana Jaakko Vuorio oli ehdottanut ponnen lisäystä päätösehdotukseen ja se oli saanut koko lautakunnan kannatuksen. Puheenjohtaja tiedusteli, voidaanko ponsi yksimielisesti hyväksyä. Koska lautakunta oli yksimielinen, ponsi hyväksyttiin.

Jouni Sivenius poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon jälkeen.

Tiedoksi

Muistuttaja, Petri Keivaara, Olli Halme, Petri Kujala/Tampereen Infra, Leena Tala

Liitteet


Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Yleistiedoksiannossa tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla. Jos ilmoitus julkaistaan kaupungin verkkosivujen lisäksi myös sanomalehdessä, katsotaan tiedoksiannon tapahtuneen kuitenkin seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta verkkosivuilla. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.