Kaupunginhallitus, kokous 14.2.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 60 Konsernihallinnon palvelusuunnitelma 2022-2025 

TRE:591/00.01.02/2022

Valmistelija

  • Linnamaa Reija, Strategiajohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Kehittämispäällikkö Sirpa Kolehmainen, puh. 040 801 6353, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Konsernihallinnon palvelusuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää ja sillä tuetaan toiminnan pitkän aikavälin strategian mukaista suunnittelua, kehittämistä ja johtamista. Palvelusuunnitelma laaditaan ja hyväksytään valtuustokaudelle 2022-2025, mutta sen sisällöt tarkistetaan tarvittaessa osana toiminnan ja talouden suunnittelua. Palvelusuunnitelma tarkentaa ja konkretisoi strategiaa, strategiaa täydentäviä ohjelmia ja suunnitelmia sekä strategian laadinnan pohjana olevaa pormestariohjelmaa.

Palvelusuunnitelmaan kootaan konsernihallinnon strateginen perusta sekä konsernihallintoon kohdistuvat painopisteet ja niitä toteuttavat toimenpidekokonaisuudet. Palvelusuunnitelmissa esitetään myös toimenpidekokonaisuuksien toteuttamiseen liittyvät riskit ja epävarmuudet sekä hankintalinjaukset. Palvelusuunnitelmasta raportoidaan kaupunginhallitukselle kerran vuodessa.  

Palvelusuunnitelman sisältämät painopisteet kokoavat konsernihallintoon kohdistuvat strategiset tavoitteet, linjaukset ja mittarit. Konsernihallinto toimeenpanee ja konkretisoi Tampereen strategian painopisteitä yhdenvertaiset yksilöt, tekevät yhteisöt, hiilineutraaleja tekoja ja tulevaisuuden edelläkävijyyttä. Konsernihallinnon painopisteitä ovat lisäksi rohkeasti uudistuva kaupunki ja odotukset ylittävä asiakaskokemus, jotka ohjaavat konsernihallinnon toiminnan ja palveluiden kehittämistä.

Kukin painopiste sisältää yhden tai useamman toimenpidekokonaisuuden. Toimenpidekokonaisuuksilla kuvataan niitä keskeisiä temaattisia kokonaisuuksia, joissa konsernihallinnon toimintaa tulee valtuustokauden 2022-2025 aikana uudistaa, muuttaa tai painottaa, jotta strategian ja konsernihallinnon omat painopisteet ja niille asetetut tavoitteet ja linjaukset on mahdollista saavuttaa.

Konsernihallinto tukee omalla toiminnallaan palvelualueita strategian painopisteiden tavoitteiden ja toimenpiteiden toteuttamisessa. Strategian painopisteessä yhdenvertaiset yksilöt konsernihallinnolla on keskeinen rooli erityisesti turvallisuussuunnitelman kehittämistoimenpiteiden ja siihen liittyvän monialaisen yhteistyön koordinoinnissa sekä digiturvallisuuden parantamisessa. Tekevät yhteisöt -painopisteessä konsernihallinnon roolina on tukea palvelualueita yhteisöllisyyden, osallisuuden ja kumppanuuksien rakentamisessa. Hiilineutraaleja tekoja -painopisteessä korostuu Hiilineutraali Tampere 2030 -tiekartan toteuttaminen. Tulevaisuuden edelläkävijyyttä painopisteessä konsernihallinto tukee kaupungin kansainvälistymistä vahvistamalla kaupungin yhtenäistä brändiä sekä koordinoimalla yhteistyötä kansainvälisten osaajien pitämiseksi Tampereella. Konsernihallinnolla on lisäksi keskeinen rooli automaattisten ja ennakoivien palveluiden sekä tiedon hyödyntämisen kehittämisessä esimerkiksi datastrategian luomisen, tekoälyn hyödyntämisen ja analytiikkakyvykkyyden vahvistamisen kautta.

Konsernihallinnon omilla painopisteillä ja toimenpidekokonaisuuksilla tavoitellaan kestävää perustaa kaupungin uudistumiselle kuluvalla valtuustokaudella. Tähän kuuluu muun muassa hyvinvointialueen hallitun aloituksen ja vahvojen yhdyspintojen syntymisen tukeminen, kaupungin uuden roolin perustan vahvistaminen, talous- ja tuottavuusohjelman laadinta ja toteutus, työnantajakuvan vetovoimaisuuden ja hyvän työntekijäkokemuksen vahvistamisen toimenpiteet, hankintatoimen uudistaminen ja tuloksellisuuden parantaminen sekä konsernina toimimisen vahvistaminen. Lisäksi konsernihallinto panostaa odotukset ylittävään asiakaskokemukseen sujuvoittamalla omia toimintaprosessejaan ja palveluitaan, tukemalla palvelualueita asiakaskokemuksen todentamisessa ja mittaamisessa sekä toimimalla palvelualueiden vahvana kumppanina digitalisaation hyödyntämisessä.  

Strategian ja konsernihallinnon painopisteiden toimenpidekokonaisuudet ohjaavat talousarvion ohella vuosittaisten toimenpiteiden määrittelyä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Konsernihallinnon palvelusuunnitelma 2022-2025 hyväksytään.

Päätös

Konsernihallinnon 14.2.2022 päivitetty palvelusuunnitelma 2022-2025 hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden strategiajohtaja Reija Linnamaalle sekä hallintojohtaja Jukka Varoselle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Ilkka Sasi poistui kokouksesta.

Asian käsittelyn kuluessa asian esittelijä konsernijohtaja Juha Yli-Rajala täydensi liitteenä olevaa palvelusuunnitelmaa, joka liitetään pöytäkirjaan.

Puheenjohtaja totesi näin muutetun palvelusuunnitelman olevan päätöksenteon pohjana.

Tiedoksi

Teppo Rantanen, Mikko Nurminen, Lauri Savisaari, Taru Kuosmanen, Reija Linnamaa, Jukka Varonen, Niina Pietikäinen, Jukka Männikkö, Jarkko Oksala, Arto Vuojolainen, Heli Turunen, Nina Mustikkamäki, Heidi Ilvonen, Tuomas Huhtala, Sirpa Kolehmainen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.