Kaupunginhallitus, kokous 14.2.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 61 Konsernihallinnon vuosisuunnitelma 2022 

TRE:733/02.02.01/2022

Valmistelija

  • Varonen Jukka, Hallintojohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Hallintopäällikkö Heli Turunen, puh. 050 342 0652, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Konsernihallinnon vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää, jolla tuetaan toiminnan strategian mukaista suunnittelua, kehittämistä ja johtamista.  

Vuosisuunnitelma valmistellaan osana vuosittaista toiminnan ja talouden suunnittelua. Se tarkentaa ja toimeenpanee palvelusuunnitelmaa ja vuosittaista talousarviota. Vuosisuunnitelmaan kootaan konsernihallinnon toiminnan suunnittelua ohjaavat palvelusuunnitelman toimenpidekokonaisuudet ja vuosittaiset talousarviotavoitteet sekä niitä toteuttavat toimenpiteet. Lisäksi vuosisuunnitelma sisältää kuvauksen yksiköiden toiminnasta ja taloudesta sekä riskiprofiilin ja keskeiset sisällöt henkilöstö- ja koulutussuunnitelmasta.   

Kaupunginhallitus on linjannut neljä kaupunkitasoista toiminnan painopistettä, joihin panostamalla strategian pitkän tähtäimen tavoitteet voidaan saavuttaa. Painopisteet ovat yhdenvertaiset yksilöt, tekevät yhteisöt, hiilineutraaleja tekoja ja tulevaisuuden edelläkävijyyttä. Konsernihallinnon toiminnassa painottuvat näiden ohella rohkeasti uudistuva kaupunki ja odotukset ylittävä asiakaskokemus.

Vuosisuunnitelmasta raportoidaan kaupunginhallitukselle kerran vuodessa.

Konsernihallinnon suunniteltu henkilötyövuosien määrä on 352,09, mikä on 10,59 enemmän kuin vuonna 2021. Aluevaalit työllistävät keskusvaalilautakuntaa 6 henkilötyövuoden verran vuonna 2022. Konsernihallinnosta siirtyi vuoden 2021 aikana sivistyspalvelujen palvelualueelle 1,67 henkilötyövuotta. Täysin uusia rekrytointeja esitetään yhteensä 10,5 henkilötyövuotta, joista osa on määräaikaisia. Palvelualueiden ja konserniyksiköiden panostukset uudistumiseen näkyvät laajana digikehittämisen määränä, joista aiheutuu tarpeita panostaa ICT-kehittämiseen uusia resursseja vähentäen samalla tarvetta ostaa ulkoa asiantuntijapalveluita.

Konsernihallinnon suunniteltu toimintakate on yhteensä -32,8 milj. euroa ja yhteisten erien toimintakate on -129,7 milj. euroa.

Konsernihallinnon toimintakate sisältää erikseen sitovina erinä tarkastuslautakunnan, jonka toimintakate on -0,4 milj. euroa, keskusvaalilautakunnan -0,6 milj. euroa sekä ICT-kehittämisen -5,5 milj. euroa.

ICT-kehittämiseen on kokonaisuudessaan varattu yhteensä 11,5 milj. euroa, josta 6,0 milj. euroa on investointimenoja. 

Konsernihallinnon toimintakate on 1,7 milj. euroa vuoden 2021 muutettua vuosisuunnitelmaa parempi. Merkittävin syy tähän on ICT-kehittämisraha, jonka käyttötalousosuus vuoden lopussa oli 1,7 milj. euroa vuoden 2022 suunnitelmaa suurempi; ICT-kehittämisrahaa on siirretty sitovuustason sisällä investoinneista käyttötalouteen.

Kaupungin yhteisiin eriin on koottu muun muassa kaupunkitasoisia yhteistoimintaosuuksia, jäsenmaksuja ja suurtapahtumakustannukset sekä työntekijöiden liikunta- ja kulttuurietuudesta aiheutuvat kustannukset. Myös Pirkanmaan pelastuslaitoksen Tampereen kaupungin maksuosuus sisältyy yhteisiin eriin. Ammatillisen koulutuksen valtionosuus osoitetaan täysimääräisenä koulutuksen järjestäjälle Tredulle yhteisten erien kautta ja se muodostaakin valtaosan yhteisten erien budjetista. 

Yhteisten erien toimintakate heikkenee vuoden 2021 vuosisuunnitelmaan nähden 2,6 milj. euroa. Suurin vaikuttava tekijä on Tredun yksikköhintarahoituksen kasvu 1,8 milj. eurolla. Kustannuksia lisää myös pelastustoimen maksuosuuden kasvu sekä liikunta- ja kulttuurietuuden työntekijäkohtaisen summan nosto 80 eurosta/vuosi 100 euroon/vuosi.

Yhteisten erien investointeihin on varattu 2 milj. euroa kaupunginhallituksen käyttöön erillisten päätösten mukaan. Lisäksi osakkeisiin ja osuuksiin on varattu 0,2 milj. euroa Suomi-rata Oy:öön ja 1,5 milj. euron varaus sijoituksesta Sara Hildénin taidemuseon kiinteistöyhtiöön. Pysyvien vastaavien luovutustuloihin odotetaan Finnpark Oy:ltä sijoitetun vapaan oman pääoman palautusta 0,5 milj. euroa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Konsernihallinnon vuosisuunnitelma 2022 hyväksytään.

Kaupunginvaltuustoon nähden sitovia eriä ovat konsernihallinnolla tarkastuslautakunnan, keskusvaalilautakunnan ja muun konsernihallinnon toimintakatteet ja nettoinvestoinnit, tietohallinnon ICT-kehittämisen (113251) toimintakate + nettoinvestoinnit yhteensä sekä yhteisissä erissä toimintakate ja nettoinvestoinnit.

Suurtapahtumien (kustannuspaikka 113002) yhteenlaskettu toimintakate on kaupunginhallitukseen nähden sitova. Vuosisuunnitelman liitteenä esitetty suurtapahtumakohtainen erittely on suuntaa-antava ja uudelleenkohdennuksia suurtapahtumien välillä voidaan tehdä ilman kaupunginhallituksen erillistä päätöstä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden strategiajohtaja Reija Linnamaalle sekä hallintojohtaja Jukka Varoselle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Tiedoksi

Jukka Varonen, Heli Turunen, Jukka Männikkö, Anniina Ylä-Mattila

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.