Perustelut
Tampere ja Ylöjärvi teettävät yhdessä raitiotien tarkentavaa yleissuunnitelmaa. Suunnitelma on jatkoa raitiotien seudulliselle yleissuunnitelmalle, joka laadittiin 2019–2021 Tampereen, Pirkkalan, Ylöjärven ja Kangasalan yhteistyönä. Raitiotien seudullista suunnittelutyötä koordinoi 1.1.2022 alkaen Tampereen Raitiotie Oy em. neljän kunnan maksamaa hallintovastiketta vastaan.
Raitiotien Lielahti–Ylöjärvi tarkentavan yleissuunnitelman ohjausryhmä on omalta osaltaan 1.2. hyväksynyt väliraportin, jossa on valittu raitiotieradan risteämistapa Vaasantien (kantatie 65) ja Helsinki - Tampere - Oulu -pääradan kanssa sekä Tampereen ja Ylöjärven kuntarajalla että Ylöjärven kaupungin alueella Soppeenmäen ja kirkonseudun välillä.
Raitiotieradan risteämisratkaisuja kantatien ja pääradan kanssa on tarkasteltu teknisen ja hallinnollisen toteutettavuuden ja niihin liittyvien riskien ja epävarmuuksien, raitiotien matkanopeuden, matkustuskokemuksen, jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden, ympäristövaikutusten, kaupunkikuvan ja investointikustannusten näkökulmista. Kuntarajalla on tarkasteltu kahta alittavaa ja yhtä ylittävää vaihtoehtoa. Soppeenmäen ja Ylöjärven kirkonseudun välillä on tarkasteltu alittavaa ja ylittävää vaihtoehtoa.
Väliraportissa ratkaisu kuntarajalla on, että suunnittelua jatketaan ylitysvaihtoehdon mukaisesti. Eli raitiotie ylittää sillalla kantatien ja pääradan. Ylitysvaihtoehto on raitiotien ratageometrialta ja matkanopeudelta paras ratkaisu. Matka-aikaetu alittavaan vaihtoehtoon on parhaimmillaan yli 30 sekuntia tarkastellulla 1,1 kilometrin matkalla. Ylittävässä vaihtoehdossa on vähemmän teknisiä ja taloudellisia riskejä mm. pohjanvahvistustarpeiden, hulevesien hallinnan, siltakustannusten ja kunnossapitorajojen osalta. Ylittävässä vaihtoehdossa on vähäisin estevaikutus jalankululle, pyöräilylle ja viherympäristölle. Ylittävästä vaihtoehdosta arvioidaan olevan vähäisempi rakentamisen aikainen haitta Vaasantien (kantatien 65) ja pääradan Helsinki–Tampere–Oulu liikenteelle. Ylittävä vaihtoehto on arviolta 10–15 % kalliimpi kuntarajan 1,1 km tarkasteluosuudella, kuin alittavat vaihtoehdot.
Väliraportissa ratkaisu Soppeenmäen ja Ylöjärven kirkonseudun välillä on, että suunnittelua jatketaan ylittävän vaihtoehdon mukaisesti. Ylitysvaihtoehto on arviolta 40 % alittavaa vaihtoehtoa edullisempi. Ylittävä vaihtoehto sisältää vähemmän teknisiä riskejä mm. pohjaveden, kunnallistekniikan ja rakentamisen aikaisten liikennejärjestelyjen osalta. Soppeenmäen ja Ylöjärven kirkonseudun välisellä osuudella alittavan ja ylittävän vaihtoehdon välillä ei ole eroa matka-ajassa. Matkakokemus raitiovaunussa arvioidaan olevan parempi ylittävässä ratkaisussa.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Hyväksytään liitteenä oleva tarkentavan yleissuunnitelman väliraportti jatkovalmistelun pohjaksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.