Kaupunginhallitus, kokous 14.2.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 59 Raitiotien Lielahti-Ylöjärvi tarkentavan yleissuunnitelman väliraportti 

TRE:1179/08.01.01/2022

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Mikko Nurminen, puh. 040 8012665, etunimi.sukunimi@tampere.fi ja kehityspäällikkö Ville-Mikael Tuominen, puh. 050 343 0700, etunimi.sukunimi@tampereenraitiotie.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampere ja Ylöjärvi teettävät yhdessä raitiotien tarkentavaa yleissuunnitelmaa. Suunnitelma on jatkoa raitiotien seudulliselle yleissuunnitelmalle, joka laadittiin 2019–2021 Tampereen, Pirkkalan, Ylöjärven ja Kangasalan yhteistyönä. Raitiotien seudullista suunnittelutyötä koordinoi 1.1.2022 alkaen Tampereen Raitiotie Oy em. neljän kunnan maksamaa hallintovastiketta vastaan. 

Raitiotien Lielahti–Ylöjärvi tarkentavan yleissuunnitelman ohjausryhmä on omalta osaltaan 1.2. hyväksynyt väliraportin, jossa on valittu raitiotieradan risteämistapa Vaasantien (kantatie 65) ja Helsinki - Tampere - Oulu -pääradan kanssa sekä Tampereen ja Ylöjärven kuntarajalla että Ylöjärven kaupungin alueella Soppeenmäen ja kirkonseudun välillä. 

Raitiotieradan risteämisratkaisuja kantatien ja pääradan kanssa on tarkasteltu teknisen ja hallinnollisen toteutettavuuden ja niihin liittyvien riskien ja epävarmuuksien, raitiotien matkanopeuden, matkustuskokemuksen, jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden, ympäristövaikutusten, kaupunkikuvan ja investointikustannusten näkökulmista. Kuntarajalla on tarkasteltu kahta alittavaa ja yhtä ylittävää vaihtoehtoa. Soppeenmäen ja Ylöjärven kirkonseudun välillä on tarkasteltu alittavaa ja ylittävää vaihtoehtoa.

Väliraportissa ratkaisu kuntarajalla on, että suunnittelua jatketaan ylitysvaihtoehdon mukaisesti. Eli raitiotie ylittää sillalla kantatien ja pääradan. Ylitysvaihtoehto on raitiotien ratageometrialta ja matkanopeudelta paras ratkaisu. Matka-aikaetu alittavaan vaihtoehtoon on parhaimmillaan yli 30 sekuntia tarkastellulla 1,1 kilometrin matkalla. Ylittävässä vaihtoehdossa on vähemmän teknisiä ja taloudellisia riskejä mm. pohjanvahvistustarpeiden, hulevesien hallinnan, siltakustannusten ja kunnossapitorajojen osalta. Ylittävässä vaihtoehdossa on vähäisin estevaikutus jalankululle, pyöräilylle ja viherympäristölle. Ylittävästä vaihtoehdosta arvioidaan olevan vähäisempi rakentamisen aikainen haitta Vaasantien (kantatien 65) ja pääradan Helsinki–Tampere–Oulu liikenteelle. Ylittävä vaihtoehto on arviolta 10–15 % kalliimpi kuntarajan 1,1 km tarkasteluosuudella, kuin alittavat vaihtoehdot.

Väliraportissa ratkaisu Soppeenmäen ja Ylöjärven kirkonseudun välillä on, että suunnittelua jatketaan ylittävän vaihtoehdon mukaisesti. Ylitysvaihtoehto on arviolta 40 % alittavaa vaihtoehtoa edullisempi. Ylittävä vaihtoehto sisältää vähemmän teknisiä riskejä mm. pohjaveden, kunnallistekniikan ja rakentamisen aikaisten liikennejärjestelyjen osalta. Soppeenmäen ja Ylöjärven kirkonseudun välisellä osuudella alittavan ja ylittävän vaihtoehdon välillä ei ole eroa matka-ajassa. Matkakokemus raitiovaunussa arvioidaan olevan parempi ylittävässä ratkaisussa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Hyväksytään liitteenä oleva tarkentavan yleissuunnitelman väliraportti jatkovalmistelun pohjaksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Mikko Nurmiselle ja kehityspäällikkö Ville-Mikael Tuomiselle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Asian käsittelyn kuluessa Lassi Kaleva teki seuraavan toivomusponsiehdotuksen: "Voimavarat tulee heti kohdistaa lähijuna-liikenteen suunnitteluun ja käyttöönottoon Tampere-Ylöjärvi-välille. Raitiotien toteuttamispäätös Lielahti-Ylöjärvi-välillä siirretään vuoteen 2050." Aarne Raevaara kannatti ehdotusta.

Puheenjohtaja totesi, että oli tehty kannatettu toivomusponsiehdotus, josta oli äänestettävä.

Puheenjohtajan äänestysesitys: Kalevan toivomusponsiehdotus JAA, hylkäys EI. Äänestysesitys hyväksyttiin.

Äänestyksen tulos: Kalevan toivomusponsiehdotus hylättiin äänin 11-2.

Äänestystulokset

  • Jaa 2 kpl 15%

    Lassi Kaleva, Aarne Raevaara

  • Ei 11 kpl 85%

    Lauri Lyly, Milka Hanhela, Jaakko Stenhäll, Anne-Mari Jussila, Aila Dundar-Järvinen, Anna-Kaisa Ikonen, Kirsi Kaivonen, Brigita Krasniqi, Kalervo Kummola, Jouni Markkanen, Sari Tanus

Tiedoksi

Mikko Nurminen, Jukka Lindfors, Elina Karppinen, Susanna Virjo, Pekka Stenman, Ylöjärven kaupunki, Essi Jokinen/Ylöjärven kaupunki, Tampereen Raitiotie Oy, Ville-Mikael Tuominen/Tampereen Raitiotie Oy

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)