Yhdyskuntalautakunta, kokous 15.2.2022

§ 46 Isokuusen asemakaava-alueen ja Vuoreksen puistokadun välillä Aihkinkatu – Sydänpuunkatu katusuunnitelmat, Vuores 

TRE:7732/10.03.02/2021

Valmistelija

  • Vuoristo Joni, Vanhempi erikoissuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Vanhempi erikoissuunnittelija Joni Vuoristo, puh. 050 382 6458, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Isokuusen uuden asemakaavan (numero 8717) myötä alueelle on suunniteltu uusia maankäyttöä palvelevia katuja sekä aukio. Vuoreksen puistokadulle välillä Aihkinkatu - Sydänpuunkatu sekä Isokuusenkadulle on laadittu katusuunnitelman päivitys. Kadut on suunniteltu asfalttipäällysteisiksi ja reunakivellisiksi. Isokuusentanhuan katuaukio sekä Lounatuulenraitti ja Lounatuulenrinne ovat betonikivipäällysteisiä katualueita. Katujen pinta- ja perusvedet johdetaan salaojien ja hulevesiviemärein tasausaltaiden kautta nykyisiin ojiin/maastoon. Kohteisiin toteutetaan katuvalaistus.

Lounatuulenraitti on uusi maankäyttöä sekä jalankulkua ja pyöräilyä palveleva katu, jolla huoltoajo on sallittu katuvälillä Mistralinkuja - Lounatuulenrinne. Asfaltti- ja betonikivipäällysteiseksi suunnitellun kadun pituus on noin 290 metriä. Lounatuulenraitin katualue on pääosin 14-15 metriä. Lounatuulenraitille sijoittuu katupuita ja muita istutuksia.

Lounatuulenrinne on uusi maankäyttöä sekä jalankulkua ja pyöräilyä palveleva katu, jolla on sallittu tontille ajo kortteliin 7748. Asfaltti- ja betonikivipäällysteiseksi suunnitellun kadun pituus on noin 110 metriä. Lounatuulenrinteen katualueen leveys vaihtelee 15-33,5 metriin. Lounatuulenrinteelle sijoittuu katupuita ja muita istutuksia sekä yhdyskuntajätteen lähikeräyspiste.

Isokuusentanhua on uusi maankäyttöä palveleva katuaukio. Aukio sijoittuu Vuoreksen puistokadun länsi- ja itäpuolelle. Asfaltti- ja betonikivipäällysteiseksi suunnitellun aukion pituus on yhteensä noin 150 metriä. Isokuusentanhuan katualueen leveys vaihtelee 19-37 metrin välillä. Isokuusentanhualle sijoittuu katupuita ja muita istutuksia sekä taidetta.

Vuoreksen puistokatu on nykyinen kokoojakatu. Maankäyttö kadun itäpuolella on muuttunut asemakaavan (numero 8717) myötä, ja tästä syystä on laadittu uusi katusuunnitelma. Kadun linjaus muuttuu Honkakuusenkadun liittymästä 140 metriä pohjoiseen välisellä osuudella. Tälle osuudelle sijoittuvat linja-autopysäkit. Lisäksi kadun poikkileikkausta on muutettu. Kadun keskisaareke pysyy pääosin nykyisellä paikallaan. Kadun varren molemmille puolille tulee kadunsuuntaista pysäköintiä ja katualueen molemmille puolille on suunniteltu eroteltu jalankulku- ja pyöräilyväylä. Kadun itäreunaan istutetaan myös puurivi. Katuosuuden pituus on noin 550 metriä.

Isokuusenkatu on nykyinen Isokuusen itäistä aluetta palveleva tonttikatu, joka on rakennettu 1. vaiheen mukaisena murskepintaisena katuna ja jonka ajoradalla on suoja-asfaltti. Pyöräliikenteeseen ja liikenneturvallisuuteen liittyviä järjestelyjä on päivitetty aiemmin hyväksytystä katusuunnitelmasta, ja tästä syystä on laadittu uusi katusuunnitelma. Lähtökohtana muutoksille on ollut uusi tieliikennelaki, jonka mukaan pyöräliikenteen ensisijainen paikka on ajoradalla osana muuta ajoneuvoliikennettä ja pyöräliikenteen järjestelyt ovat ensisijaisesti yksisuuntaisia. Jos pyöräilyä ei ole autoliikenteen määrän tai liikenneturvallisuuden takia mahdollista sijoittaa ajoradalle, erotellaan pyöräliikenne autoliikenteestä. Isokuusenkadulla muun muassa ajoradan suuntaisen kadunvarsipysäköinnin takia pyöräliikenteelle on suunniteltu ajoradasta erillään olevat yksisuuntaiset pyörätiejärjestelyt. Isokuusenkadun länsireunalla kulkee jalkakäytävän rinnalla yhtenäinen yksisuuntainen pyörätie. Itäreunalla yksisuuntainen pyörätie on laskettu (taivutettu) katuliittymien kohdilla ajoradan rinnalle pyöräkaistaksi, jotta oikealle kääntyvä autoilija näkee pyöräilijän ja voi reagoida tämän liikkeisiin. Isokuusenkadun ja Mistralinkujan liittymäalue toteutetaan korotettuna, koska liittymän läpi kulkee koulureittinäkin tärkeä jalankulun ja pyöräilyn yhteys Isokuusen ja (Vuores keskustan) Vuoreskeskuksen välillä. Kadun pituus on 620 metriä ja katualueen leveys vaihtelee 20,50 metristä 23 metriin.

Katujen rakennustyöt eivät kuulu vuoden 2022 alustavaan vuosisuunnitelmaan.

Lounatuulenraitin, Lounatuulenrinteen ja Isokuusentanhuan katutöiden kustannusarviot ovat yhteensä noin 1 460 000 euroa.

Lounatuulenraitti 550 000 € (161 €/m2)

Lounatuulenrinne 237 000 € (151 €/m2)

Isokuusentanhua 673 000 € (162 €/m2)

Vuoreksen puistokadun ja Isokuusenkadun tekemättömien töiden (kadun pintarakenteet) kustannusarviot ovat yhteensä noin 1 431 000 euroa.

Vuoreksen puistokatu 960 000 €

Isokuusenkatu 471 000 €.

Katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet julkisesti nähtävillä 22.11.-7.12.2021.

Katusuunnitelmaehdotusta vastaan on jätetty kaksi muistutusta.

Muistutus 1

Muistutus koskee Isokuusenkadun kirjastoautopysäkkiä, josta kertovaa liikennemerkkiä ei ole esitetty suunnitelmassa.

Muistutus 2

Muistutuksessa käsitellään useita asioita. Isokuusenkadun sivukadut on katusuunnitelmassa esitetty etuajo-oikeutetuiksi ja tällöin Isokuusenkatua pyöräilevä on myös väistämisvelvollinen. Muistutuksessa pohdittiin, ymmärtääkö pyöräilijä olevansa väistämisvelvollinen ja että onko sivukatujen liittymissä harkittu ajoneuvolle osoitettua liikennemerkkiä Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa. Muistutuksessa nähdään ongelmallisena, että pyöräilyväylä esitetään liittymäalueilla samaan aikaan sekä pyörätienä että pyöräkaistana.

Muistutuksessa esitetään myös, että pyörätie-liikennemerkki ei voi olla yhdessä pyöräkaistamerkinnän kanssa ja että onko merkintätapa oikea ja selkeä.

Muistutuksessa tuodaan esille, että liikenneympyrät olisivat yksisuuntaisia, koska tutkimusten mukaan onnettomuusriski kasvaa ajettaessa kiertoliittymän kiertosuuntaa vastaan.

Muistutuksessa liikenneympyröihin esitetään punaista korostus- tai huomioväriä pyöräilijän paikan selkeämmäksi osoittamiseksi.

Muistutuksessa esitettiin myös liikenneympyröiden toteuttamista siten, että pyörätie pysyy koko kiertokehän matkalla ajoradan tasossa, jalkakäytävää matalan reunatuen verran matalammalla. Tällöin pyöräilijän kulku liikenneympyrässä on tasaisempaa ja muun muassa suuntamerkin näyttäminen on helpompaa.

Vastine 1

Isokuusenkadulle on lisätty pysäköintikieltomerkin alle lisäkilpi Sallittu kirjastoautoille. Kirjastoauton paikka sijoittuu betonikivetykselle, jossa pysäköinti ei ole muille ajoneuvoille sallittu.

Vastine 2

Nopeusrajoituksen 30 km/h alueiden yleisten periaatteiden mukaisesti ja liikenteen rauhoittamiseksi Isokuusenkadun sivukatujen liittymät on osoitettu katusuunnitelmassa tasa-arvoisiksi. Mistralinkujan liittymää on haluttu korostaa ja toteuttaa korotettuna liittymänä. Kyseisen liittymän läpi kulkee koulureittinäkin tärkeä jalankulun ja pyöräilyn yhteys Isokuusen ja Vuoreskeskuksen välillä.

Sivukatujen osalta ajoneuvolle osoitettua liikennemerkkiä Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa ei ole merkitty, koska kyseessä ei ole pyöräliikenteen pääreitti. 

Isokuusenkadun pyöräilyväylältä on poistettu ehdotusvaiheen jälkeen katuliittymien kohdalta pyörätiestä kertovat liikennemerkit. Pyörätie-liikennemerkki koski hyvin lyhyitä pyörätieosuuksia erotelluilta jalankulku- ja pyöräilyväyliltä pyöräkaistoille. Pyöräilyväylä jatkuu liittymien kohdalla pyöräkaistana ja on esitetty riittävän selkeästi ilman siitä kertovaa liikennemerkkiä.

Isokuusenkadun liikenneympyröitä ei ole mahdollista toteuttaa pyöräliikenteen osalta yksisuuntaisina. Vuoreksen puistokadun nykyiset pyörätiejärjestelyt eivät tue tätä. Vuoreksen puistokadulla ei kulje molemmin puolin yhtenäistä pyörätietä, itäreunalta puuttuu pyörätie mm. Isokuusen ja Virolaisen välisellä osuudella. Vuoreksesta Lahdesjärvelle ja keskustaan suuntautuva pyöräliikenteen pääreitti sijaitsee Vuoreksen puistokadun länsireunalla.

Väriasfaltin sijaan katusuunnitelmissa on suunniteltu liikenneympyröiden jalankulkuosuudet kivettyinä. Väriasfalttia käytetään pyöräliikenteen pääreiteillä liittymissä, linja-autopysäkkien kohdalla ja jatkuvuuden osoittamiseksi. Vuoreksen puistokadulla ainoastaan länsireunan pyörätie on pääreittiä. Koska vain osa liikenneympyröiden pyöräteistä on pääreittiä, niin selkeyden vuoksi väriasfalttia ei tässä tapauksessa käytetä.

Liikenneympyröissä on tehty muutos ehdotusvaiheen suunnitelmiin nähden sisäkaarteen osalta reunakiveä lisäämällä, jolla voidaan rakentaa liikenneympyrän pyöräliikenteen kiertotila tasaisemmaksi. Tarkempi jalkakäytävän ja pyörätien korkeusasemien yhteensovitus tehdään myöhemmin tonttisuunnitelmien kanssa yhteensovittaen.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Hyväksytään kustannusarvioineen seuraavat katusuunnitelmat:

  • Lounatulenraitti, suunnitelma n:o 1/21257
  • Lounatuulenrinne, suunnitelma n:o 1/21258
  • Isokuusentanhua, suunnitelma n:o 1/21259
  • Vuoreksen puistokatu väli Aihkinkatu – Sydänpuunkatu, suunnitelma n:o 1/21260
  • Isokuusenkatu, suunnitelma n:o 1/21506

 

Vuoreksen puistokadun kunnossapitoluokka on 1.

Vuoreksen puistokadun jalankulku- ja pyörätien kunnossapitoluokka on A.

Isokuusenkadun kunnossapitoluokka on 3.

Isokuusenkadun jalankulku- ja pyörätiet kunnossapitoluokka B1.

Lounatuulenraitti, Lounatuulenrinteen ja Isokuusentanhua kunnossapitoluokka on B1.

Maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin seuraavasti muutettuna:

Hyväksytään kustannusarvioineen seuraavat katusuunnitelmat:

  • Lounatulenraitti, suunnitelma n:o 1/21257
  • Lounatuulenrinne, suunnitelma n:o 1/21258
  • Isokuusentanhua, suunnitelma n:o 1/21259
  • Vuoreksen puistokatu väli Aihkinkatu – Sydänpuunkatu, suunnitelma n:o 1/21260

 

Vuoreksen puistokadun kunnossapitoluokka on 1.

Vuoreksen puistokadun jalankulku- ja pyörätien kunnossapitoluokka on A.

Lounatuulenraitti, Lounatuulenrinteen ja Isokuusentanhua kunnossapitoluokka on B1.

Maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Kokouskäsittely

Asian esittelijä, johtaja Nurminen muutti päätösehdotustansa seuraavasti:

Hyväksytään kustannusarvioineen seuraavat katusuunnitelmat:

  • Lounatulenraitti, suunnitelma n:o 1/21257
  • Lounatuulenrinne, suunnitelma n:o 1/21258
  • Isokuusentanhua, suunnitelma n:o 1/21259
  • Vuoreksen puistokatu väli Aihkinkatu – Sydänpuunkatu, suunnitelma n:o 1/21260

 

Vuoreksen puistokadun kunnossapitoluokka on 1.

Vuoreksen puistokadun jalankulku- ja pyörätien kunnossapitoluokka on A.

Lounatuulenraitti, Lounatuulenrinteen ja Isokuusentanhua kunnossapitoluokka on B1.

Maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Puheenjohtaja totesi näin muutetun päätösehdotuksen olevan asian käsittelyn pohjana.

Tiedoksi

Muistuttajat, Petri Keivaara, Tapio Lindström, Joni Vuoristo, Leena Tala

Liitteet


Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Yleistiedoksiannossa tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla. Jos ilmoitus julkaistaan kaupungin verkkosivujen lisäksi myös sanomalehdessä, katsotaan tiedoksiannon tapahtuneen kuitenkin seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta verkkosivuilla. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.