Yhdyskuntalautakunta, kokous 15.2.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 39 Yhdyskuntalautakunnan vuoden 2022 vuosisuunnitelma 

TRE:5869/02.02.01/2021

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Marko Sivonen, puh. 040 741 6821, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2022 talousarvion ja vuosien 2022 – 2025 taloussuunnitelman kokouksessaan 15.11.2021. Vuosisuunnitelmaesitys perustuu valtuuston hyväksymässä talousarviossa osoitettuihin lautakuntatasolla sitoviin määrärahoihin ja tuloarvioihin.

Lautakunnan vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Vuosisuunnitelmalla tarkennetaan ja toimeenpannaan palvelusuunnitelmaa ja vuosittaista talousarviota. Vuosisuunnitelmalla edistetään myös pormestariohjelman sisältöjä. Vuosisuunnitelma laaditaan osana toiminnan ja talouden prosessia ja hyväksytään ko. toimielimessä vuoden loppuun mennessä. Strategiavalmistelun aikataulusta johtuen vuoden 2022 vuosisuunnitelman hyväksymisen takaraja on poikkeuksellisesti 18.2.2022.

Vuosisuunnitelmaan kootaan lautakunnan alaisen toiminnan suunnittelua ohjaavat palvelusuunnitelmien toimenpidekokonaisuudet ja vuosittaiset talousarviotavoitteet sekä niitä toteuttavat toimenpiteet. Lisäksi vuosisuunnitelma sisältää kuvauksen palveluryhmien ja -yksiköiden toiminnasta ja taloudesta sekä riskiprofiilin ja keskeiset sisällöt henkilöstö- ja koulutussuunnitelmasta. Vuosisuunnitelmassa esitetään myös hankintasuunnitelma. Vuosisuunnitelmasta raportoidaan lautakunnalle huhtikuun, elokuun ja vuoden lopun tilanteesta. Vuosisuunnitelman poikkeuksellisesta hyväksymisaikataulusta johtuen vuoden 2022 toimenpiteistä raportoidaan kuitenkin ainoastaan elokuun ja vuoden lopun tilanteesta.

Kaupunkiympäristön palvelualueen organisaatiossa yhdyskuntalautakunnan järjestämät palvelut jakautuvat kolmeen palvelukokonaisuuteen. Ne ovat kaupunkiympäristön suunnittelu, kaupunkiympäristön rakennuttaminen ja ylläpito sekä kestävä kaupunki. Yhdyskuntalautakunnan vuosisuunnitelmassa on lisäksi esitetty kaupunkiympäristön palvelualueeseen sisältyvä joukkoliikenteen palveluryhmä, jonka osalta vuosisuunnitelman hyväksyy Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta.

Yhdyskuntalautakunnan toimivalta palvelu- ja vuosisuunnitelman hyväksymisessä perustuu Tampereen kaupungin hallintosäännön 17 §:ään, jonka mukaan lautakunta päättää tehtäväalueensa osalta palvelu- ja vuosisuunnitelman hyväksymisestä.

Yhdyskuntalautakunnan tehtävänä on järjestää kaupunkirakenteen kehittämistä kokonaisuutena, kaupunkisuunnittelua, rakentamista ja ylläpitoa koskevat palvelut sekä viranomaispalvelut. Lautakunnan tehtävänä on vastata kestävän kaupunkikehityksen ja ympäristöpolitiikan linjausten ja sitoumusten koordinaatiosta, toimeenpanosta, projektoinnista ja seurannasta. Lautakunnalle kuuluu liikenteen hallinta lukuun ottamatta ympäristö- ja rakennusjaostolle sekä Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle kuuluvia tehtäviä, tulvariskien hallinta sekä yleisen vesi- ja viemärilaitoksen toiminta-alueesta määrääminen. Lautakunta toimii lainsäädännön mukaisena viranomaisena edellä mainituissa asioissa.

Kaupunginhallituksen ohjauksessa ovat erikseen sitovat kehitysohjelmat, joita ovat Viiden tähden keskusta, Hiedanranta ja Hiilineutraaleja tekoja.

Kehitysohjelmien tulot ja menot sisältyvät lautakunnan meno- ja tuloarvioihin niiltä osin, kuin ne kohdistuvat ko. lautakuntaan. Kehitysohjelmien valtuustoon nähden sitovaa määrärahaa on 2022 talousarviossa elinvoiman ja kilpailukyvyn sekä kaupunkiympäristön palvelualueella. Vuosisuunnitelmissa määrärahat jakautuvat elinvoima- ja osaamislautakunnalle, asunto- ja kiinteistölautakunnalle sekä yhdyskuntalautakunnalle. Kehitysohjelmien käyttötalous- ja investointimäärärahat ovat ohjelmittain valtuustoon nähden sitovia. Kehitysohjelmia koskevat sitovat toiminnan tavoitteet ja niitä tarkentavat toimenpiteet on esitetty konsernihallinnon vuosisuunnitelmassa, koska kaupunginhallitus ohjaa kehittämisohjelmien toteuttamista. Määrärahojen käytön ohjelmointi tapahtuu hyväksyttyjen ohjelmasuunnitelmien tavoitteiden mukaisesti.

Talousarviossa sitoviksi määriteltyjen vuositavoitteiden, määrärahojen ja tuloarvioiden muutoksista päättää kaupunginvaltuusto. Vuosisuunnitelman hyväksyvä toimielin voi päättää tarkemmasta sitovuudesta toimielimeen nähden.

Vuoden 2022 talousarviossa on kaupunginvaltuustoon nähden sitovaa lautakunnan toimintakate ja nettoinvestoinnit sekä erikseen sitoviksi merkityt kehitysohjelmat.

Vuoden 2020 aikana levinnyt koronapandemia on vaikuttanut, ja vaikuttaa, merkittävästi vuosien 2020-2024 talouteen. Pandemian keston pituutta eikä vaikutuksia talouteen ole ollut mahdollista täysin luotettavasti arvioida, mikä vaikeuttaa huomattavasti taloussuunnitelmakauden talouden suunnittelua.

Tuottavuuden tavoitteet ja kehityksen seurantaa jatketaan vuonna 2022 lautakuntien alaisessa toiminnassa. Tuottavuuden parantamiseksi palvelualueella on ollut käynnissä tuottavuus- ja tuloksellisuuspilotti, jossa kehitetään tuottavuuden mittaamista, johtamista ja seurantaa. Koronapandemian aikana toteutettuja uusia toimintatapoja hyödynnetään digitalisaation edistämisessä.

Nollapohjabudjetointikokeilu jatkuu kaupungissa ja lautakunnan palveluista mukana on ilmasto- ja ympäristöpolitiikan yksikkö, joka ohjaa kaupungin ympäristö- ja ilmastopolitiikan toteutumista. Vuoden 2022 budjetointikierroksella on tarkasteltu yhä mallin soveltuvuutta, ja lisäksi sisällytetty yksikön talousarvio osaksi lautakunnan talousarvioehdotusta yksikölle valitun talousarviovaihtoehdon mukaisesti.

Yhdyskuntalautakunnan toimintatulot ovat 30,173 milj. euroa, toimintamenot -71,520 milj. euroa ja toimintakate -41,347 milj. euroa. Talousarvion ja vuosisuunnitelman toimintakatteen välillä ei ole eroa.

Yhdyskuntalautakunnan nettoinvestointien esitys vuonna 2022 on -68,2 milj. euroa, josta -8,2 milj. euroa kohdistuu lautakunnan alaisen Viiden tähden keskusta -kehitysohjelman investointimenoihin. Talousarvion ja vuosisuunnitelman nettoinvestointien välillä ei ole eroa.

Toimintatuloista merkittävimmät ovat pysäköintimaksut, pysäköintivirhemaksut ja rakennusvalvonnan maksut sekä hulevesimaksut. Toimintamenoista merkittävimmän muodostavat palvelujen ostot ja henkilöstömenot. Lautakunnan palveluihin kohdistuvat kaupungin projektitoiminnan tulot ja menot on huomioitu.

Yhdyskuntalautakunnan vuosisuunnitelmaesityksessä on huomioitu tulojen lisäyksiä yhteensä 1,6 milj. euroa ja menojen lisäyksiä yhteensä 6,2 milj. euroa. Tuloja lisää muun muassa rakennusvalvonnan tuoma tulojen lisäys, asukaspysäköinti- ja pysäköintivirhemaksutulojen lisäys sekä tietoliikenneverkoista saadut kaapeliverkkotulot. Menojen lisäyksistä merkittävimpänä ovat raitiotien infra- ja hallintovastikkeen maksamiseen varattu menojen 5,4 milj. euron lisäys sekä kaupungin kasvun myötä aiheutuvasta palvelutarpeen kasvusta johtuvat menojen lisäykset. Menojen vähennyksistä merkittävimmät ovat Raitiotie-kehitysohjelman henkilöstön siirtyminen tehtävineen Tampereen Raitiotie Oy:n palvelukseen (1,5 milj. euroa) sekä kaupungin laajennetun johtoryhmän 8.6.2021 asettama lisäsäästövelvoite, josta lautakuntaan kohdistuu 1,1 milj. euroa.

Vuosisuunnitelmaesityksessä on pystytty huomioimaan useita lisäyksiä palvelutarpeen kasvuun, vaikka kaikkia lisäysesityksiä ei voitu huomioida. Kaupunkiympäristön suunnittelussa on varauduttu maankäyttö- ja rakennuslain uudistuksen tuomiin muutoksiin, raitiotien jatkolinjojen suunnittelun kustannuksiin sekä varauduttu kaupungin kasvuun mahdollistamalla oman suunnitteluresurssin lisääminen. Kaupunkiympäristön rakennuttamisessa ja ylläpidossa on varauduttu raitiotien infra- ja hallintovastikkeen kasvuun, kunnossapidettävien alueiden määrän kasvuun, maan- ja lumenvastaanottopaikkojen toimintojen kehittämiseen sekä liikennetelematiikan ylläpitokustannusten nousuun. Lisäksi kaupungin kasvun aiheuttamaan teknisen suunnittelun ja rakennuttamisen määrän kasvuun on varauduttu mahdollistamalla oman suunnitteluresurssin lisääminen. Myös pysäköinninvalvonnan ja joukkoliikenteen lipuntarkastuksen resursointia on vahvistettu. Kestävä kaupunki palveluryhmässä on varauduttu vieraslajiasetuksen (704/2019) edellyttämään vieraslajitorjuntaan.

Vuosisuunnitelmaesityksessä palveluryhmien toimintamenoihin kohdistuu lisäksi 0,326 milj. euron menojen lisäys palkkaratkaisun kustannusvaikutusten kattamiseen sekä kiinteistötoimen perimiin vuokramuutoksiin.

Vuosisuunnitelmassa merkittävimmät uudet investoinnit kohdistuvat kaupunkiympäristön rakennuttamisen palveluryhmään. Investoinneista merkittävimpiä ovat muun muassa raitiotien rinnakkaishankkeiden osan 2 rakennustöiden jatkuminen. Muita merkittävimpiä investointeja ovat muun muassa Ojala-Lamminrahkan alueen kunnallistekniikan rakentamisen jatkuminen. Uutena alueena alkaa mm. Hervannan pohjoisakselin kaava-alue, jonne tulee monipuolista asumista. Lautakunnan palveluihin kohdistuvat Viiden tähden keskusta -kehitysohjelman investoinnit sisältyvät esitykseen. Tarkemmat kuvaukset on esitetty kaupunkiympäristön rakennuttaminen ja ylläpito palveluryhmän vuosisuunnitelmassa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Yhdyskuntalautakunnan vuoden 2022 vuosisuunnitelma hyväksytään.

Palveluryhmän johtaja oikeutetaan tekemään vuosisuunnitelmaan teknisiä korjauksia.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Tuomas Huhtala, Matias Ansaharju ja Marko Sivonen olivat paikalla asiantuntijoina ja poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Tiedoksi

Mikko Nurminen, Kari Kankaala, Milko Tietäväinen, Jukka Lindfors, Matias Ansaharju, Tuomas Huhtala, Marko Sivonen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.