Perustelut
Opetushallitus varhaiskasvatuksen asiantuntijavirastona laatii ja päättää valtakunnalliset varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, joiden pohjalta laaditaan paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet on kansallinen normi. Paikalliset suunnitelmat velvoittavat varhaiskasvatuksen henkilöstöä sitoutumaan varhaiskasvatuslain sekä perusteiden arvoperustan, tavoitteiden ja sisältöjen mukaiseen toimintaan niin päiväkodeissa, perhepäivähoidossa kuin avoimessa varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet on laatukäsikirja, joka määrittelee raamit kaikelle yhtenäisen ja tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen toteuttamiselle. Sen mukaisesti toimimalla varmistetaan jokaisen lapsen oikeus saada tasalaatuista varhaiskasvatusta asuinpaikastaan riippumatta.
Varhaiskasvatuslakiin 1.8.2022 tulevien muutosten vuoksi päivitetyt Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet julkaistiin helmikuussa 2022. Päivityksen tarkoituksena on ollut päivittää perusteasiakirjan käsitteet, sisältö sekä lähdeviitteet vastaamaan uutta lakia. Uudistuksessa huomioitiin valmistelun aikana saatu palaute. Pääsääntöisesti muutokset liittyvät lapsen kehityksen ja oppimisen tuen asioihin.
Päivitetyissä perusteissa määritellään entistä tarkemmin kolmitasoisen tuen mallin mukaan tuen tasot ja muodot sekä se, miten tukea annetaan. Kolmitasoisen tuen mallissa lapselle annettavan tuen tasot jaotellaan yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen. Tuen tarve arvioidaan lapsen yksilöllisen tuen tarpeen perusteella. Muita muutoksia on tehty mm. laaja-alaisen osaamisen osuuteen.
Varhaiskasvatuksen järjestäjän tulee laatia ja hyväksyä paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma ja ottaa se käyttöön viimeistään 1.8.2022.
Tampereen kaupungin tavoitteena on lasten ja nuorten yhtenäinen kasvun- ja opinpolku varhaiskasvatuksesta yläkouluun. Tampereen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma 2022 muodostaa yhtenäisen kokonaisuuden, joka koostuu opetushallituksen varhaiskasvatussuunnitelman perusteista (2022) ja Tampereen kaupungin tarkentamista pedagogisista painotuksista ja erityispiirteistä.
Varhaiskasvatuksen kuntakohtaista suunnitelmaa on osin laadittu seudullisena yhteistyönä Tampereen kaupunkiseudulla. Tampereen kaupunkiseudun muodostavat Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti ja Ylöjärvi. Varhaiskasvatuksen henkilöstöllä, myös yksityisellä, on ollut mahdollisuus osallistua kuntakohtaisen varhaiskasvatussuunnitelman päivittämiseen (2021–2022) erilaisten tilaisuuksien ja työryhmien sekä sähköpostin kautta. Tampereen varhaiskasvatussuunnitelma on laadittu (2017) ja päivitetty (2022) yhteistyössä perusopetuksen, sosiaali- ja terveydenhuollon, Pirkanmaan Voimian, kirjastojen sekä muiden kulttuuri- ja vapaa-aikapalveluiden sekä Tampereen Tilapalvelut Oy:n toimijoiden kanssa. Huoltajat ja lapset osallistuivat Tampereen varhaiskasvatussuunnitelman 2022 laatimiseen sähköisen kyselyn kautta. Saatuja tuloksia hyödynnettiin suunnitelman laatimisessa.
Tukeen liittyvien muutosten lisäksi Tampereen varhaiskasvatussuunnitelmaan on tehty merkittäviä uudistuksia, jotka kohdistuvat mm. arvoperustan tarkentamiseen, positiivisen pedagogiikan painottamiseen sekä leikin ja osallisuuden merkityksen vahvistamiseen. Sosiaalisesti kestävän osallisuuden toimintakulttuurin merkitystä tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden vahvistamisessa sekä syrjäytymisen ehkäisemisessä korostetaan. Lapsen yritteliäisyyden sijaan uusi varhaiskasvatussuunnitelma korostaa sinnikkyyttä voimavarana, jonka avulla saavutetaan itselle tärkeitä asioita. Henkilöstöä ja lapsia kannustetaan aikaisempaa vahvemmin tunnistamaan ja soveltamaan vahvuuksiaan laaja-alaisessa pedagogisessa toiminnassa. Lasten digitaalista osaamista kehitetään Uudet lukutaidot -ohjelman mukaisesti. Digitaalisen toimintakulttuurin vakiinnuttamiseksi lisätään henkilöstön osaamista sekä taataan tarvittava laitemäärä varhaiskasvatuksen yksiköissä. Varhaiskasvatusta toteutetaan ja kehitetään inkluusion periaatteiden mukaisesti. Inkluusiossa on kyse varhaiskasvatustoiminnan järjestämisen arvoperustasta ja ideologisesta kokonaisvaltaisesta tavasta ajatella, joka johtaa lapsen osallisuutta vahvistaviin pedagogisiin ratkaisuihin sekä monimuotoisiin ja joustaviin opetusjärjestelyihin.
Varhaiskasvatuksen laatua kehitetään jatkuvan kehittävän arvioinnin periaatteiden mukaisesti. Arviointia toteutetaan sekä kansallisella että paikallisella tasolla. Varhaiskasvatuksen järjestäjä arvioi muun muassa paikallista varhaiskasvatussuunnitelmaa sekä sen toteutumista. Varhaiskasvatusyksiköiden arviointi kohdistuu erityisesti toiminnan järjestelyihin sekä pedagogiikan toteutumiseen. Varhaiskasvatussuunnitelman toteutumisen seuranta Tampereen varhaiskasvatuksessa perustuu Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen laatimiin laadun tekijöihin ja niitä kuvaaviin indikaattoreihin sekä Tampereen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen arvioinnin ja laadunhallinnan käsikirjaan.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Tampereen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma hyväksytään ja otetaan käyttöön 1.8.2022.
Päätös
Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin.
Tampereen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma hyväksytään ehdolla, että suunnitelmaan tehdään muutosehdotuksen mukainen lisäys. Valmis varhaiskasvatussuunnitelma otetaan käyttöön 1.8.2022.
Lisäksi hyväksyttiin toivomusponsi:
Lautakunta edellyttää, että varhaiskasvatussuunnitelmaa toteutettaessa ja toimintaa arvioitaessa kiinnitetään erityistä huomiota kotialuemallin toimivuuteen ja sen vaikutukseen lapsen edun toteutumiseen sekä henkilöstön työhyvinvointiin. Lisäksi lautakunta edellyttää, että oppimisympäristöjen suunnittelussa varmistetaan osallistava suunnitteluprosessi.