Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 6.10.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 40 Esitys kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksaksi 1.1.2023 alkaen 

TRE:6245/02.04.03/2022

Valmistelija

  • Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltosuunnittelija Jani Suoniemi, puh. 040 596 4737, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kunnan toissijainen vastuu jätehuollon järjestämisessä

Elinkeinoelämän jätehuolto on pääsääntöisesti jätteen haltijan järjestämisvastuulla. Kunta kuitenkin vastaa tietyin ehdoin toissijaisesti näiden jätteiden jätehuollosta. Jätelain 33 §:n mukainen toissijainen vastuu tarkoittaa sitä, että kunnilla on velvollisuus järjestää yrityksille ja muille yhteisöille jätehuoltopalveluja tilanteessa, jossa jätteen haltija tätä pyytää muun palvelutarjonnan puutteen vuoksi ja jäte laadultaan ja määrältään soveltuu kuljetettavaksi tai käsiteltäväksi kunnan jätehuoltojärjestelmässä. Toissijaisen vastuun nojalla tuotettavia jätehuoltopalveluja kutsutaan TSV-palveluiksi. Kunnan toissijaisen jätehuoltovastuun avulla pyritään turvaamaan toimiva jätehuolto ja jätehuoltopalveluiden saatavuus silloinkin, kun muuta palvelutarjontaa ei ole saatavilla. TSV-palveluun liittyvistä menettelyistä säädetään yksityiskohtaisemmin jätelaissa. 

Yleistä TSV-taksasta ja sen valmistelusta

Kunnan toissijaisen vastuun perusteella tuotettavat jätehuoltopalvelut ovat lakisääteisiä palveluja. TSV-palvelusta peritään jätteen haltijalta julkisoikeudellinen jätemaksu. Jätemaksun perusteista määrätään jätetaksassa, jonka kunnan jätehuoltoviranomainen hyväksyy. Jätemaksut määrätään jätteen haltijoille jätetaksan mukaisesti ja maksut suoritetaan jätehuoltopalvelut tuottavalle kunnalliselle jäteyhtiölle, Pirkanmaan Jätehuolto Oy:lle, joka toimii jätehuoltolautakunnan lukuun hoitaen laskutuksen ja maksukertymien seurannan.

Jätelain 78 §:n mukaisesti kunnan lakisääteisestä jätehuollon järjestämisestä on perittävä kustannukset täysimääräisesti kattavaa jätemaksua. TSV-maksujen on vastattava mahdollisimman tarkasti TSV-palvelujen järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia eikä palveluja saa kompensoida asukkaiden jätemaksuilla tai markkinaehtoisen toiminnan tuloilla. Lisäksi kunnan TSV-palvelusta perittävä jätemaksu ei saa alittaa kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvasta jätehuoltopalvelusta perittävää jätemaksua. Tämän vuoksi TSV-jätehuoltopalveluista perittävien jätemaksujen on oltava vähintään yhtä suuria kuin kotitalouksien sekä kuntien hallinto- ja palvelutoiminnan vastaavista palveluista perittävien maksujen.

Kunnan toissijaiselle jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvan jätteen taksan valmistelua varten Pirkanmaan Jätehuolto Oy on tehnyt laskelmat TSV-jätehuoltopalvelujen kustannuksista ja niiden perusteista. Pirkanmaan Jätehuolto Oy on toimittanut jätehuoltolautakunnalle 13.9.2022 päivätyllä kirjeellään TSV-jätetaksan valmisteluaineiston.

Käsittelyssä on nyt esitys kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaksi 1.1.2023 alkaen (liite 1). Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta.

Jätehuoltolautakunta voi jätelain sallimissa puitteissa määritellä maksupolitiikan ja maksujen nimikkeet, kohteet ja suuruuden. Lautakunta ei voi kuitenkaan hyväksyä laillisesti taksaa, jolla ei katettaisi kunnallisen jäteyhtiön toimintaa jätelain mukaisesti.

Jätelain mukaan yrityksille ja muille yhteisöille, joihin asia vaikuttaa, on varattava vaikutusmahdollisuus hallintolain mukaisesti ennen jätetaksan hyväksymistä. Vaikutusmahdollisuuksien varaamisen ja mahdollisten muutosten jälkeen jätetaksa tuodaan jätehuoltolautakunnan hyväksyttäväksi.

 TSV-jätetaksan rakenne ja merkittävimmät muutokset jätetaksaan

TSV-jätetaksan mukaisilla jätemaksuilla katetaan kuntavastuullisen TSV-jätehuollon järjestämisen ja toteutuksen kaikki jätelain mukaiset kustannukset, jotka muodostuvat jätteen käsittelystä ja tiedotuksesta, neuvonnasta ja hallinnosta. Jätemaksuilla katetaan myös kaatopaikkojen käytöstä poistaminen ja jälkihoito sekä jätehuoltoviranomaisen toiminta. Jäteastioiden tyhjennysmaksut sisältävät lisäksi keräyksen ja kuljetuksen.

TSV-jätetaksa on laadittu kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvalle jätekeskuksissa ja jäteasemilla vastaanotettaville jätteille, Tarastenjärven jätekeskuksessa vastaanotettavalle vaaralliselle jätteelle sekä jäteastioiden tyhjennyksille. TSV-jätetaksan rakenteen esitetään säilyvän samanlaisena kuin vuonna 2022.

 Jäteastioiden tyhjennysmaksut

TSV-jätetaksaesityksessä on määritelty maksut jäteastioiden tyhjennyspalveluille kunnittain ja jätelajeittain. Sekajäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään muutoksia kuljetusurakkakustannusten sekä jätteenkäsittelykustannusten muutoksiin perustuen. Alue- ja astiakohtaisia eroja syntyy kilpailutuksen seurauksena eri urakka-alueilla. Kuljetusurakoiden kustannustasomuutokset on viety taksaan alue- ja astiakohtaisesti.

TSV-palvelujen jätetaksassa sekajätteen käsittelymaksua on esitetty korotettavaksi viidellä eurolla 93 euroon/tonni (alv 0 %). Voimassa olevassa jätetaksassa vastaava käsittelymaksu on ollut 88,00 €/t (alv 0 %). Kuten kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksassa, myös TSV-palvelujen jätetaksassa sekajätteen käsittelymaksun korotusesityksen taustalla on arvio yleiskustannusten noususta sekä jätteenkäsittelyn aliurakoinnin kustannustason muutos.

TSV-palvelujen taksassa sekajätteen käsittelymaksu on korkeampi kuin kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksassa, minkä vuoksi sekajäteastioiden tyhjennyshinnat ovat korkeampia kuin kotitalouksien ja muiden kunnan ensisijaiselle jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvien asiakkaiden jäteastioiden tyhjennyshinnat. Korkeampi sekajätteen käsittelyhinta TSV-asiakkaille johtuu siitä, että jäteyhtiöllä on TSV-palvelutuotantoon yksilöityjä resursseja, jotka nostavat palvelun hintaa. Korkeampi käsittelyhinta vastaa myös jätelain vaatimuksia. Kunnan toissijaisesta jätehuoltopalvelusta perittävän jätemaksun tulisi kattaa jätehuollon järjestämisestä aiheutuvat kustannukset, mukaan lukien kunnan jätelaitokselle jätteiden ja sivuvirtojen tietoalustan käytöstä sekä kunnan toissijaiseen jätehuoltopalveluun liittyvästä neuvonnasta aiheutuvat hallinnolliset kustannukset. Vastaavia kustannuksia ei aiheudu kunnan ensisijaisen jätteen jätehuoltopalveluiden järjestämisestä.

Biojätteen tyhjennysmaksuihin esitetään muutoksia kuljetusurakkakustannusten sekä jätteenkäsittelykustannusten muutoksiin perustuen. Alue- ja astiakohtaisia eroja syntyy kilpailutuksen seurauksena eri urakka-alueilla. Kuljetusurakoiden kustannustasomuutokset on viety taksaan alue- ja astiakohtaisesti.

Biojätteen käsittely on siirtynyt Tampereen Tarastenjärven kompostointilaitoksesta Nokian Koukkujärven uuteen biolaitokseen, jossa aiemman aumakompostoinnin sijaan biojätteestä tehdään biokaasua ja lannoitteita. Biolaitoksen käyttöönotosta on aiheutunut henkilöstö-, operointi- ja pääomakustannuksia, joita ei ole vastaavissa määrin syntynyt aiemman aumakompostoinnin aikana. Tämän vuoksi TSV-jätetaksassa biojätteen käsittelymaksua esitetään korotettavaksi 91,50 eurosta 95,00 €/t (alv 0 %), jotta käsittelyn kustannukset olisivat kustannusvastaavia. TSV-jätetaksassa biojäteastioiden tyhjennysmaksut ovat kotitalouksia korkeampia, koska ensisijaisen vastuun jätehuoltopalvelujen jätetaksassa biojätteen käsittelymaksua tuetaan jätemaksun perusmaksuosuudella. Vastaavanlainen subventio ei ole mahdollinen TSV-jätetaksassa jätelain 78 §:n perusteella.

Pakkausjätteiden osalta jäteastian tyhjennyshintoihin esitetään korotuksia. Korotusesitykset vastaavat kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvien jätehuoltopalvelujen jätetaksaan esitettäviä korotuksia. Pienmetallin ja lasipakkausten astiahintojen esitetään nousevan 7,1–28,7 % per astiatyhjennys jätelajista, astiatyypistä ja -koosta riippuen. Euromääräisesti tarkasteltuna korotusesitykset ovat 0,50–8,47 €/tyhjennys (alv 0 %). Korotusesitykset johtuvat urakointikustannusten muuttumisesta, minkä vuoksi tyhjennyshintoja joudutaan korottamaan paremman kustannusvastaavuuden saavuttamiseksi. Suurimmat korotuspaineet ovat lasipakkausten 3 m3:n syväsäiliöiden tyhjennyshinnassa, mihin esitetään 8,47 € (alv 0 %) hinnan korotusta per tyhjennys. Suuria syväsäiliöitä käytetään lasinkeräyksessä kuitenkin verrattain vähän, minkä lisäksi astioita tyhjennetään hyvin harvoin. Tämän vuoksi hinnankorotus jää TSV-asiakkaille käytännössä vähäiseksi.

Kartonkipakkausten osalta Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Oriveden, Pirkkalan, Tampereen ja Ylöjärven tyhjennyshintoihin esitetään kokonaisuudessaan korotuksia. Korotukset vastaavat kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvien jätehuoltopalvelujen tyhjennyshintoihin esitettäviä korotuksia. Korotusesitykset ovat pääasiassa kuljetuskustannusten muutokseen perustuvia indeksikorotuksia ollen 5,0–9,8 % astiatyypistä riippuen. Euromääräisesti tarkasteltuna korotukset ovat hyvin maltillisia, korkeintaan 1,10 € (alv 0 %) per astiatyhjennys. Muiden kuntien osalta korotusesitykset ovat 2,5-12,7 % kartonkiastiatyypistä riippuen. Euromääräisesti tarkasteltuna korotukset ovat myös hyvin maltillisia, korkeintaan 1,00 € (alv 0 %) per astiatyhjennys. 

Aiemmin muovipakkausten keräys- ja kuljetuspalvelua on ollut tarjolla ainoastaan Tampereen kaupunkiseudun kunnissa, mutta vuosien 2022 ja 2023 aikana keräys- ja kuljetuspalvelut laajenevat kattamaan koko toimialueen jätehuoltomääräysten muutoksesta johtuen. Voimassa olevassa jätetaksassa asetettuihin Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Oriveden, Pirkkalan, Tampereen ja Ylöjärven muovipakkausten tyhjennyshintoihin esitetään 4,8-7,3 % hinnan korotusta astiatyypistä riippuen. Euromääräisesti tarkasteltuna korotukset ovat korkeintaan 1,60 € (alv 0 %) per astiatyhjennys. Muiden kuntien osalta vastaavat korotukset ovat 4,5-6,5 % astiatyypistä riippuen ollen euromääräisesti tarkasteltuna korkeintaan 1,60 € (alv 0 %) per astiatyhjennys. Korotusesitykset johtuvat urakointikustannusten muuttumisesta, minkä vuoksi tyhjennyshintoja joudutaan korottamaan paremman kustannusvastaavuuden saavuttamiseksi. Korotusesitys vastaa kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvien jätehuoltopalvelujen jätetaksaan esitettyjä hinnankorotuksia, koska TSV-asiakkaiden jäteastioiden tyhjennyshinnat eivät saa alittaa kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvasta jätehuoltopalvelusta perittävää jätemaksua. Pakkausjätteiden maksuihin esitettävät muutokset on kokonaisuudessaan esitetty liitteessä 2.

Jätehuollon lisätöiden maksut kuljetuspalveluiden osalta ovat TSV-asiakkailla samat kuin muilla lakisääteisillä asiakkailla. Lisätyömaksuihin esitetään kokonaisuudessaan korotuksia. Korotukset johtuvat pääasiassa yleisistä indeksikorotuksista. Maksuihin esitettävät muutokset on kokonaisuudessaan esitetty liitteessä 2.

 Jätekeskuksien ja lajitteluasemien sekä Tarastenjärven vaarallisen jätteen vastaanottomaksut

Jätteiden vastaanotolle jätekeskuksilla ja jäteasemilla on määritelty kustannusperusteisesti tonnihinnat (euroa/tonni), joilla katetaan jätteen vastaanoton ja käsittelyn kustannukset sekä osin jätekeskuksien kiinteitä kustannuksia.  

Tavanomaisen jätteen käsittelymaksujen esitetään säilyvän samansuuruisina kuin vuonna 2022 tai hintojen esitetään nousevan jätelajista riippuen. Korotukset ovat pääosin maltillisia, noin 1,36–10,00 %. Suurin euromääräinen käsittelyhintojen korotuspaine on esikäsiteltävän energiahyödynnettävän jätteen käsittelyhinnassa, jonka esitetään nousevan 11,12 €/t (alv 0 %). Esitetyt korotukset johtuvat jätteenkäsittelykustannusten noususta.

Jätekeskuksissa tehtäviin lisätöihin esitetään myös korotuksia työlajista riippuen. Esitetyt hinnankorotukset ovat prosentuaalisesti 1,91-9,09 % ja euromääräisesti mitattuna korotusesitykset ovat 0,03-10,40 euroa työlajista riippuen. Korotusesityksiä perustellaan jätteenkäsittelykustannusten muutoksella ja yleisellä indeksikorotuksella.

Vaarallisten jätteiden vastaanotolle Tarastenjärven jätteenkäsittelykeskuksessa on määritelty TSV-taksassa kustannusperusteisesti kilohinnat (euroa/kg), joilla katetaan jätteen vastaanoton ja käsittelyn kustannukset sekä osin jätekeskuksen kiinteitä kustannuksia. Vaarallisten jätteiden asema Varmalla vastaanotettavien jätteiden käsittelymaksuihin esitetään monelta osin korotuksia muuttuneiden yleiskustannusten perusteella. 

Jäteasemilla ja jätekeskuksissa vastaanotettavien pienkuormien käsittelymaksuihin esitetään korotuksia rakentamisen ja purkamisen jätteen sekä sekajätteen pienkuormien jätemaksujen osalta. Korotusesitys johtuu sekajätteen käsittelymaksun korotuksesta sekä jätteenkäsittelyn kustannusten muutoksesta. Enintään 0,5 m3:n pienkuormille korotusesitys on noin 14,2 % eli 0,80 € (alv 0 %) per kuorma, enintään 2 m3:n pienkuormille noin 19,0 % eli 3,22 € (alv 0 %) per kuorma sekä enintään 4 m3:n pienkuormille noin 8,3 % eli 2,42 € (alv 0 %) per kuorma.  

Myös kyllästämättömän puujätteen käsittelymaksuihin esitetään noin 11,7 % hinnankorotusta. Korotusesitys johtuu jätteenkäsittelyn kustannusten muutoksesta sekä yleiskustannusten indeksikorotuksesta. Taksaan esitetty hinta on asetettu kustannusvastaavaksi toiminnasta aiheutuviin kustannuksiin nähden.

TSV-jätetaksassa on lisäksi esitetty Repsikka-noutopalvelun kuljetushinnat sekä siihen liittyvät tuntiveloitukseen perustuvat yksikköhinnat. Kuljetushintoihin esitetään noin 6,7 – 11,1 % hinnan korotusta kohonneisiin kuljetuskustannuksiin perustuen. Muihin tuntiveloitukseen perustuviin maksuihin esitetään kouranoudon osalta noin 17,2 prosentin hinnan alennusta ja apumiehen tuntiperusteiseen hintaan noin 6,8 % hinnan korotusta. Esitetyt muutokset maksuihin perustuvat niistä aiheutuvien kustannusten muutokseen. Taksassa asetetut kuljetushinnat sekä muut tuntiveloitukseen perustuvat työlajit ovat kustannusvastaavia toiminnasta aiheutuviin kuluihin nähden.

Hintamuutokset on esitetty kokonaisuudessaan liitteessä 2.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Esitys kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksaksi 1.1.2023 alkaen asetetaan julkisesti nähtäville 13.10. -11.11.2022 toimialueen kuntien virallisille ilmoitustauluille.

Asianosaisille varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta 11.11.2022 mennessä.

Toimialueen kunnilta pyydetään lausuntoa jätetaksaesityksestä 11.11.2022 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Toimialueen kunnat, kuulutus, Pirkanmaan Jätehuolto Oy.

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)