Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 6.10.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 41 Esitys saostus- ja umpisäiliölietteen jätetaksaksi 1.1.2023 alkaen 

TRE:6243/02.04.03/2022

Valmistelija

  • Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltosuunnittelija Jani Suoniemi, puh. 040 596 4737, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Yleistä kuntavastuullisen saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuoltopalvelujen taksasta

Saostus- ja umpisäiliölietteet ovat jätelain (646/2011) mukaista jätettä. Jätelain mukaan kunnan on järjestettävä vakinaisessa asunnossa, vapaa-ajan asunnossa, asuntolassa ja muussa asumisessa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuolto. Kunnan on lisäksi järjestettävä kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuolto sekä liikehuoneistoissa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuolto, mikäli se kerätään yhdessä asumisessa tai kuntien hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen kanssa.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan toimialueella on käytössä kunnan järjestämä lietteenkuljetus. Poikkeuksena on Nokian kaupunki, jossa saostus- ja umpisäiliölietteiden kiinteistöittäinen kuljetus järjestetään kiinteistön haltijan järjestämänä.

Jätehuoltolautakunta päättää kuntavastuullisen saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuoltopalvelujen taksassa lietteen kuljetus- ja käsittelymaksuista siltä osin kuin ne kuuluvat kunnan jätehuoltojärjestelmään. Tämä taksaesitys koskee jätehuoltolautakunnan toimialueen kaikkia kuntia, pois lukien Nokian kaupungin alueen lietteen kuljetus- ja lisätyöhinnat, joista päättää kukin kuljettaja itse.

Jätelain vaatimukset jätetaksalle

Jätelain mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Maksuilla katetaan kaikki kustannukset, joita aiheutuu lakisääteisen kuntavastuullisen jätehuollon toteuttamisesta (esim. tyhjennys, kuljetus, käsittely ja hyötykäyttö, neuvonta, tiedotus ja valistus, jätehuollon kehittäminen ja investointeihin varautuminen). Maksuilla katetaan myös lakisääteisten jätehuollon viranomaistehtävien hoitaminen.

Jätelain luvussa 9 säädetään jätemaksun ja sen perustana olevan jätetaksan laadinnasta. Jätetaksa on asiakirja, joka sisältää luettelon käytössä olevista jätemaksuista ja niiden laskentaperusteista yksikköhintoineen. Kunnassa on oltava voimassa oleva jätetaksa, jotta julkisoikeudellista jätemaksua voidaan periä. Jätetaksan mukaisten maksujen on vastattava kunnan tarjoamaa jätehuollon palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon.

Saostus- ja umpisäiliölietteiden taksa päätetään ilman arvonlisäveroa. Esityksessä jätetaksaksi yksikköhinnoille esitetään myös arvonlisäverollinen yksikköhinta pyöristettynä likiarvona.

Saostus- ja umpisäiliölietteiden taksan valmistelu ja päätöksenteko

Saostus- ja umpisäiliölietteiden jätetaksan valmistelua varten kunnallinen jäteyhtiö, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, on tehnyt laskelmat saostus- ja umpisäiliölietteen eri jätehuoltopalvelujen kustannuksista ja niiden perusteista. Pirkanmaan Jätehuolto Oy on toimittanut 13.9.2022 jätehuoltolautakunnalle 1.1.2023 voimaan tulevan saostus- ja umpisäiliölietteiden jätetaksan valmisteluaineiston.

Käsittelyssä on nyt esitys saostus- ja umpisäiliölietteiden jätemaksutaksaksi 1.1.2023 alkaen (Liite 1). Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta.

Jätelain mukaan kuntalaisille ja muille asianosaisille on varattava vaikutusmahdollisuus asiaan hallintolain mukaisesti ennen jätetaksan hyväksymistä. Vaikutusmahdollisuuksien varaamisen ja mahdollisten muutosten jälkeen saostus- ja umpisäiliölietteiden taksa 1.1.2023 alkaen tuodaan hyväksyttäväksi jätehuoltolautakunnalle.

Jätehuoltolautakunta voi jätelain sallimissa puitteissa määritellä maksupolitiikan ja maksujen nimikkeet, kohteet ja suuruuden. Lautakunta ei voi kuitenkaan hyväksyä laillisesti taksaa, jolla ei katettaisi kunnallisen jäteyhtiön toimintaa jätelain mukaisesti.

Jätehuoltolautakunnan alaisuudessa toimiva viranhaltija määrää jätemaksut maksuunpantavaksi jätetaksan mukaisesti. Jätemaksut suoritetaan jäteyhtiölle, joka toimii jätehuoltolautakunnan lukuun hoitaen laskutuksen ja maksukertymien seurannan.

Jätetaksan rakenne

Jätemaksu koostuu lietteen kuljetuksesta, lietteen käsittelystä ja mahdollisista kiinteistökohtaisista lisämaksuista. Kuljetusmaksu sisältää keräysvälineen lietetilan tyhjennyksen ja lietteen kuljetuksen vastaanottopaikalle. Kuljetusmaksu määräytyy tyhjennetyn lietetilavuuden perusteella.

Käsittelymaksu määräytyy tilavuusperusteisesti. Tilavuus laskutetaan poiskuljetettuna saostus- ja umpisäiliölietemääränä 0,5 kuutiometrin tarkkuudella. Käsittelymaksu määräytyy kiinteistön sijaintikunnan jätevedenpuhdistamon tai jätehuoltoviranomaisen hyväksymän muun vastaanottopaikan vastaanottohinnoittelun perusteella. Pirkkalan osalta noudatetaan Tampereen Veden vastaanottohintaa, Vesilahden osalta Lempäälän Veden vastaanottohintaa ja Juupajoen osalta Oriveden jätevedenpuhdistamon vastaanottohintaa.

Saostus- ja umpisäiliölietteiden kuljetusmaksut

Pienempien enintään 6 m3:n lietesäiliöiden kuljetusmaksuihin esitetään noin 15 prosentin korotusta ja vastaavasti suurempien yli 6 m3:n lietesäiliöiden kuljetusmaksuihin esitetään keskimäärin noin 19 prosentin korotusta.  Korotusesitys johtuu pääosin siitä, että liikennepolttoaineiden voimakkaan hinnannousun seurauksena saostus- ja umpisäiliölietteen kuljetuskustannukset ovat nousseet merkittävästi. Korotusesitykset on laadittu taksaesitykseen kustannusvastaavasti per kaivoluokka.

Esitetty muutos vaikuttaisi lietesäiliöiden tyhjennyshintaan siten, että esimerkiksi säännöllisessä tyhjennyksessä olevan 0–6 m3:n säiliön kuljetushinta nousisi vuodelle 2023 13,47 euroa (alv 0 %).  Vuonna 2022 vastaava kuljetusmaksu on ollut 88,57 € (alv 0 %). Yli 6 m3:n säiliön kuljetushinta nousisi vastaavasti 19,46 euroa (alv 0 %). Vuonna 2022 vastaava kuljetusmaksu on ollut 102,87 € (alv 0 %). Säännöllisessä tyhjennyksessä olevan enintään 6 m3:n säiliön kuljetushinnaksi muodostuisi esityksen mukaan 102,04 € (alv 0 %) ja yli 6 m3:n säiliölle 122,33 € (alv 0 %).

Kuljetusmaksu sisältää kohteen keräysvälineen lietetilan tyhjennyksen ja lietteen kuljetuksen purkupaikalle. Kuten vuoden 2022 jätetaksassa, myös ensi vuoden taksaesityksessä perushintaiseen tyhjennykseen sisältyy kiinteistöllä sijaitsevien kaivojen tyhjennys ja kuljetus jatkokäsittelyyn. Kiinteistöllä sijaitsevien kaivojen enimmäismäärää ei ole rajoitettu ja kuormauspaikan etäisyys keräysvälineestä on määritelty enintään 30 metriksi vuoden 2022 taksan mukaisesti. Kuljetusmaksuihin sisältyy myös yleiskuluja, joilla katetaan kuljetusten tilaaminen ym. hallinnointi lietejätehuoltoon liittyen.

Säännöllinen tyhjennys, tilaus-, täsmä-, päivystys- ja saarityhjennys sekä lisätyöt

Kiinteistökohtaisiin lisätöihin kuuluvan tuntityön määritelmää esitetään täydennettäväksi vuoden 2023 taksaesitykseen. Esityksen mukaan poikkeavan kuljetuskaluston käytöstä perittäisiin tuntityön mukainen lisämaksu, mikäli poikkeavan kaluston käyttämiselle ei ole Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n arvioimaa perustetta. Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n mukaan on esiintynyt yksittäisiä tilanteita, joissa asukas on vaatinut esimerkiksi vapaa-ajan asunnon jätevesisäiliön tyhjennystä kelirikkoaikana, jolloin sen tyhjentäminen ei ole ollut mahdollista normaalilla käytössä olevalla urakka-alueen kalustolla. Kelirikkoaikana tapahtuva tyhjennys vaatii usein poikkeavan kaluston käyttöä, josta aiheutuu lisäkustannuksia jäteyhtiölle. Esitettyä muutosta perustellaan normaalista urakka-alueen kalustosta poikkeavan kaluston käyttämisestä aiheutuvien lisäkustannusten ohjaamisella aiheuttamisperiaate huomioiden näiden palveluiden käyttäjille (asiakkaasta johtuva syy poikkeavan kaluston käytölle). Mikäli poikkeavan kaluston käyttämiselle on olemassa Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n arvioima hyväksyttävä peruste, ei lisätöiden mukaista tuntihintaa käytetä.

Kiinteistökohtaisia lisätöitä ei ole sisällytetty tyhjennyshintaan, koska ne eivät koske kaikkia kiinteistöjä. Kiinteistökohtaisiin lisätöihin esitettävät hinnankorotukset perustuvat urakkasopimuksen mukaiseen indeksin tarkastukseen. Kiinteistökohtaisten lisätöiden yksikköhintoihin esitettävät korotukset ovat 0,80 - 10,00 € (alv 0 %) työlajista riippuen.

Saostus- ja umpisäiliölietteiden käsittelymaksut

Vuoden 2023 taksaehdotuksessa esitetyt lietteen käsittelykustannukset ovat kuntien vesilaitosten vastaanottohintojen mukaisia. Puhdistamoiden vastaanottohintojen muuttuessa taksassa asetetut käsittelyhinnat muuttuvat vastaavasti. Niiden vaikutus otetaan huomioon vastaanottohintojen voimaantulopäivästä lukien.  

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Esitys saostus- ja umpisäiliölietteen jätetaksaksi 1.1.2023 alkaen asetetaan julkisesti nähtäville 13.10-11.11.2022 toimialueen kuntien virallisille ilmoitustauluille.

Asianosaisille varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta 11.11.2022 mennessä.

Toimialueen kunnilta pyydetään lausuntoa saostus- ja umpisäiliölietteen jätetaksaesityksestä 11.11.2022 mennessä.

Toimialueen kuntien vesilaitoksia pyydetään 11.11.2022 mennessä ilmoittamaan vuoden 2023 lietteen vastaanottohinnat jätevedenpuhdistamoilla.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Toimialueen kunnat, Toimialueen kuntien vesilaitokset, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, Kuulutus

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)