Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 6.10.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 39 Esitys kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksaksi 1.1.2023 alkaen 

TRE:6244/02.04.03/2022

Valmistelija

  • Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltosuunnittelija Jani Suoniemi, puh. 040 596 4737, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Yleistä jätetaksasta

Jätelain (646/2011) 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätemaksuilla katetaan kaikki kustannukset, joita aiheutuu lakisääteisen kuntavastuullisen jätehuollon toteuttamisesta (esim. jätteiden kuljetus, käsittely ja hyötykäyttö, neuvonta, tiedotus ja valistus, jätehuollon kehittäminen ja investointeihin varautuminen). Jätemaksuilla katetaan myös lakisääteisten jätehuollon viranomaistehtävien hoitaminen.

Jätelain luvussa 9 säädetään jätemaksun ja sen perustana olevan jätetaksan laadinnasta. Jätetaksa on asiakirja, joka sisältää luettelon käytössä olevista jätemaksuista ja niiden laskentaperusteista yksikköhintoineen. Kunnassa on oltava voimassa oleva jätetaksa, jotta julkisoikeudellista jätemaksua voidaan periä. Jätetaksan mukaisten maksujen on vastattava kunnan tarjoamaa jätehuollon palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon.

Jätetaksa koskee kunnan jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvia jätteitä, kuten asumisen ja julkisen hallinto- ja palvelutoiminnan jätteitä. Taksa ei koske saostus- ja umpisäiliölietteitä, kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvia jätteitä eikä alueellisen putkikeräysjärjestelmän jätetaksaa, joille on omat taksansa.

Jätetaksa päätetään ilman arvonlisäveroa. Esityksessä jätetaksaksi yksikköhinnoille esitetään myös arvonlisäverollinen yksikköhinta pyöristettynä likiarvona.

 Jätetaksan valmistelu ja päätöksenteko

Jätetaksan valmistelua varten kunnallinen jäteyhtiö, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, on tehnyt laskelmat eri jätehuoltopalvelujen kustannuksista ja niiden perusteista. Pirkanmaan Jätehuolto Oy on toimittanut jätehuoltolautakunnalle 13.9.2022 päivätyllä kirjeellään 1.1.2023 voimaan tulevan jätetaksan valmisteluaineiston. Käsittelyssä on nyt esitys jätemaksutaksaksi 1.1.2023 alkaen (Liite 1). Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta.

Jätelain mukaan kuntalaisille ja muille asianosaisille on varattava vaikutusmahdollisuus asiaan hallintolain mukaisesti ennen jätetaksan hyväksymistä. Vaikutusmahdollisuuksien varaamisen ja mahdollisten muutosten jälkeen jätetaksa 1.1.2023 alkaen tuodaan hyväksyttäväksi jätehuoltolautakunnalle.

Jätehuoltolautakunta voi jätelain sallimissa puitteissa määritellä maksupolitiikan ja maksujen nimikkeet, kohteet ja suuruuden. Lautakunta ei voi kuitenkaan hyväksyä laillisesti taksaa, jolla ei katettaisi kunnallisen jäteyhtiön toimintaa jätelain mukaisesti.

Jätehuoltolautakunnan alaisuudessa toimiva viranhaltija määrää jätemaksut maksuunpantavaksi jätetaksan mukaisesti. Jätemaksut suoritetaan jäteyhtiölle, joka toimii jätehuoltolautakunnan lukuun hoitaen laskutuksen ja maksukertymien seurannan.   

Jätetaksan rakenne ja merkittävimmät muutokset jätetaksaan

Jätetaksaesityksen mukaisesti jätetaksan rakenne on sama kuin vuonna 2022. Jätemaksu koostuu perusmaksuosuudesta sekä järjestetyn jätehuollon maksusta. Järjestetyn jätehuollon maksu on maksu jäteastioiden tyhjennyksistä tai aluejätepisteen käytöstä. Samoin kuin aikaisempina vuosina, perusmaksu sisältyy edelleen aluejätepisteiden käyttäjien vuosimaksuun sekä kiinteistöittäisessä jätehuoltopalvelussa sekajätteen keräysvälineen yksikköhintaan.

Jätemaksun perusmaksuosuutta esitetään korotettavaksi 9,8 prosenttia vuoden 2023 jätetaksaan. Korotusesitys johtuu perusmaksulla katettavien palveluiden kustannusten noususta. Kotitalouksien vaarallisten jätteiden jatkokäsittelyprosessin kustannukset nousevat noin 6 prosenttia sekä jätekeskusten, jäteasemien ja ekopisteiden ylläpito- ja kuljetuskustannukset noin 7 prosenttia. Lisäksi perusmaksulla katettavat jätehuoltoviranomaisen toiminnan kustannukset nousevat vuodelle 2023 noin 10 prosenttia uuden jätelain ja jätehuoltomääräysten tuomien velvoitteiden vuoksi. Samoin perustein nousevat myös lakisääteisen jäteneuvonnan ja -viestinnän kustannukset (korotus noin 10 prosenttia). Myös uusi jätelain muutoksesta aiheutuva tekstiilijätteen erilliskeräysvelvoite aiheuttaa lisäkustannuksia. Euromääräisesti mitattuna suurin korotustarve kohdistuu kotitalouksien vaarallisten jätteiden jatkokäsittelyprosessin kustannusten muutokseen.

Perusmaksuosuudeksi vuodelle 2023 esitetään vakinaiselle asuinkiinteistölle/huoneistolle 21,75 € (alv 0%) /vuosi ja vapaa-ajan asunnolle 11,51 € (alv 0 %) /vuosi. Samoin kuin vuonna 2022, jätemaksun perusmaksuosuudella esitetään katettavaksi tiedotusta ja neuvontaa, kotitalouden vaarallisten jätteiden jätehuoltoa, jäteasemien ja ekopisteiden hoitoa sekä jätehuoltoviranomaisen kustannuksia. Lisäksi biojätehuoltoa esitetään edelleen tuettavaksi jätetaksan sisäisesti siten, että osa biojätehuollon kustannuksista sisällytetään sekajätteen jätetaksan perusmaksuosuuteen.

Liitteessä 2 on esitetty jätetaksaesityksen hinnoittelumuutokset verrattuna vuoden 2022 jätetaksaan.

Uutena elementtinä taksaesitykseen on tuotu lähikeräysjärjestelmän jätemaksut. Lähikeräysjärjestelmä on kaavassa tai muussa suunnittelussa määritelty asuntoaluekohtainen jätteiden keräysjärjestelmä. Lähikeräysjärjestelmän alueella on Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n toimesta järjestettyjä jätteenkeräyspisteitä, joihin saa viedä kerralla kohtuullisen määrän tavanomaisessa asumisessa syntyvää päivittäistä jätettä. Lähikeräysalueella ei ole järjestetty kiinteistökohtaista jätteenkeräystä, vaan koko alueen jätehuolto järjestetään yhteisten jätteenkeräyspisteiden avulla. Lähikeräysjärjestelmän piiriin kuuluvilta pienkiinteistöasiakkailta (enintään 15 huoneistoa sisältävät kiinteistöt) peritään kiinteää huoneistojen lukumäärään perustuvaa vuosimaksua. Suurkiinteistöasiakkailta (yli 15 huoneistoa sisältävät kiinteistöt) peritään puolestaan asemakaavan mukaiseen kerrosneliömetrimäärään perustuvaa vuosimaksua. Lähikeräysjärjestelmän vuosimaksu sisältää jätehuollon järjestämisen ja perusmaksun sekä liittymisen lähikeräysjärjestelmään. Lähikeräysjärjestelmän maksuperusteet ja vuosimaksut on esitetty liitteessä 1.

Jäteastioiden tyhjennysmaksut

Jäteastioiden tyhjennysmaksut koostuvat noudosta, kuljetuksesta ja käsittelystä. Noudon ja kuljetuksen kustannuksiin vaikuttavat kuljetusmatka ja keräysvälinetyyppi. Lisäksi jäteastioiden tyhjennysmaksu sisältää jätehuoltomääräysten mukaisen jäteastian (140 l, 240 l, 360 l, 660 l ja 770 l). Astioita toimitetaan lakisääteisesti kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen kuuluville asiakkaille. Astia toimitetaan kiinteistöittäiseen jätehuoltoon liittyville uusille asiakkaille, joilla jäteastiaa ei ole, sekä jätteen kuljettajan tai asiakkaan ilmoitusten perusteella vanhan rikkoutuneen tai muutoin jätehuoltomääräysten vastaisen astian tilalle. Astiat toimitetaan kiinteistöille maksutta.

Vuoden 2023 jäteastioiden tyhjennysmaksuja esitetään muutettavaksi kuljetusurakkakustannusten muutoksiin sekä seka- ja biojätteen käsittelykustannusten muutokseen perustuen.

Kuljetusurakoiden kustannusten arvioidaan nousevan noin 12 prosenttia. Alue- ja astiakohtaisia eroja kuitenkin syntyy kilpailutuksen ja urakkasopimusten mukaisten indeksikorotusten seurauksena eri urakka-alueilla. Kustannustasomuutokset on viety taksaan alue- ja astiakohtaisesti.

140-660 litran sekajäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään kohonneiden kuljetuskustannusten johdosta muutoksia kunnasta ja jäteastian koosta riippuen. Esimerkiksi Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Oriveden, Pirkkalan ja Tampereen 140, 240, 360 ja 660 litran sekajäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään astiakoosta riippuen 0,30-0,61 € (alv 0 %) hinnan korotusta per astiatyhjennys. Ylöjärven, Sastamalan, Ikaalisten, Parkanon, Mänttä-Vilppulan ja Virtain 140-660 litran jäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään 0,33-0,82 € hintojen korotusta per astiatyhjennys kunnasta ja keräysvälinetyypistä riippuen. Juupajoella ja Ruovedellä 140, 240, 360 ja 660 litran jäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään 0,49-1,00 € hintojen korotusta per astiatyhjennys kunnasta ja keräysvälinetyypistä riippuen. Pälkäneelle esitettävät korotukset ovat 140, 240, 360 ja 660 litran astioiden kohdalla 0,39-0,61 € per astiatyhjennys astiakoosta riippuen. Hämeenkyrössä ja Vesilahdella 140, 240, 360 ja 660 litran jäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään 0,38-0,92 € hintojen korotusta per astiatyhjennys kunnasta ja keräysvälinetyypistä riippuen. Pintakeräysastioiden kunta- ja astiakohtaiset tyhjennyshinnat on esitetty liitteessä 1.

Syväkeräyssäiliöiden tyhjennyshintoihin esitetään muutoksia koko toimialueelle siten, että hinta per tyhjennys laskee enimmillään 5,57 € ja nousee enimmillään 7,80 €, kunnasta ja astiakoosta riippuen. Syväkeräyssäiliöiden kunta- ja astiakohtaiset tyhjennyshinnat on esitetty liitteessä 1.  

Vaihtolavasäiliöiden osalta jätetaksassa määrätään säännönmukaisesti ainoastaan vaihtolavasäiliöiden perusmaksu- ja kuljetusosuus, mutta käsittelymaksuosuus on painoperusteinen, jolloin käsittelymaksu peritään tuotetun jätteen määrän mukaisesti. Vaihtolavasäiliöiden tyhjennyshintoihin esitetään muutoksia siten, että hinta per tyhjennys laskee enimmillään 32,85 € ja nousee enimmillään 30,56 € kunnasta ja astiakoosta riippuen. Vaihtolavasäiliöiden kunta- ja astiakohtaiset tyhjennyshinnat on esitetty liitteessä 1.

140 – 660 litran biojäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään muutoksia siten, että hinta per tyhjennys laskee enimmillään 0,73 € ja nousee enimmillään 1,30 € kunnasta ja astiakoosta riippuen. Biojätteen syväkeräyssäiliöiden tyhjennyshintoihin esitetään muutoksia siten, että hinta per tyhjennys laskee enimmillään 0,63 € ja nousee enimmillään 9,11 € kunnasta ja astiakoosta riippuen. Biojäteastioiden kunta- ja astiakohtaiset tyhjennyshinnat on esitetty liitteessä 1.

Pakkausjätteiden jätemaksut

1.7.2021 voimaan tulleiden kunnallisten jätehuoltomääräysten vuoksi pakkausjätteiden keräys- ja kuljetuspalvelut tulevat laajenemaan toimialueella entistä useammille kiinteistöille vuosien 2022 ja 2023 aikana. Muutosten myötä jätekuljetusten määrissä on tapahtunut merkittäviä muutoksia, millä on väistämättä vaikutuksia jätekuljetusten kustannuksiin. Muutos koskee koko toimialuetta.

Metallin ja lasin keräys on aiemmin ollut maksutonta kiinteistöille, joilla on biojätteen erilliskeräys. Taksan mukaista lasin ja metallin tyhjennyshintaa on peritty niiltä kiinteistöiltä, joilla ei ole ollut biojätteen erilliskeräystä. Jätelain ja jätehuoltomääräysten muutoksen seurauksena lasin ja pienmetallin keräys on laajentunut huomattavasti toimialueella ja siitä aiheutuu merkittävästi suuremmat kuljetuskustannukset aiempaan verrattuna. Edellä mainittuun perustuen maksuttoman lasin ja metallin keräyksen esitetään poistuvan 1.1.2023 alkaen myös niiltä kiinteistöiltä, joilla on biojätteen erilliskeräys.

Pienmetallin ja lasipakkausten keräysastioiden tyhjennyshintoihin koko toimialueelle esitetään 7,1 – 28,7 prosentin korotusta kunnasta ja astiakoosta riippuen. Muutosta perustellaan kuljetusurakkakustannusten muutoksilla ja urakkasopimusten mukaisilla indeksikorotuksilla. Pienmetallin ja lasipakkausten keräysastioita tyhjennetään kuitenkin pääsääntöisesti hyvin harvoin, joten esitetty maksuttomuuden poistuminen sekä esitetyt hintamuutokset eivät aiheuta asukkaille merkittäviä muutoksia jätemaksuun.  Astia- ja kuntakohtaiset tyhjennyshinnat koko toimialueelle on esitetty liitteessä 1.

Kartonkipakkausten tyhjennyshintoihin esitetään koko toimialueelle 2,5–12,7 prosentin korotusta kunnasta ja astiakoosta riippuen. Muutosta perustellaan kuljetusurakkakustannusten muutoksella ja urakkasopimusten mukaisilla indeksikorotuksilla.

Muovipakkausjätteiden keräys laajenee koko toimialueelle ja sen seurauksena muovipakkausten kuljetusmäärät kasvavat voimakkaasti. Keräyksen laajenemisen ja kuljetusmäärien kasvun seurauksena tyhjennyshintoihin esitetään koko toimialueelle 4,5 – 7,3 prosentin korotusta.  Korotusta perustellaan muovinkeräyksen laajenemisen aiheuttamien kuljetuskustannusten muutoksilla ja urakkasopimusten mukaisilla indeksikorotuksilla. Astia- ja kuntakohtaiset tyhjennyshinnat koko toimialueelle on esitetty liitteessä 1.

Aluejätepisteen käyttäjän vuosimaksut

Kiinteistöille, joilta ei noudeta säännöllisesti yhdyskuntajätteitä, on osoitettu sekajätteen vastaanottopaikaksi aluejätepiste, johon saa viedä kerralla kohtuullisen määrän normaalissa asumisessa syntyvää jätettä. Aluejätepisteitä käyttäviltä kiinteistöiltä peritään vuotuinen jätemaksu kiinteistön käyttötarkoituksen ja asuinhuoneistojen tai vapaa-ajan asuntojen lukumäärän mukaan.

Aluejätepisteen käyttöön oikeuttava maksu on jokaisessa toimialueen kunnassa samansuuruinen. Maksuja on entiseen tapaan kolme luokkaa: vakinaisen asuinkiinteistön/huoneiston, yksin asuvan sekä vapaa-ajan asunnon maksuluokat. Aluejätepisteen käyttäjän vuosimaksua esitetään korotettavaksi 8,0 prosenttia vuodelle 2023. Aluejätepisteen käyttäjän vuosimaksun korotusesityksen taustalla ovat perusmaksuosuuden korotus, sekajätteen käsittelyhinnan korotus sekä aluejätepisteiden ylläpidon ja kuljetuskustannusten kustannustason nousu.

Vakituisen asuinkiinteistön/huoneiston vuosimaksuksi esitetään 101,99 € (alv 0 %), yksin asuvan vuosimaksuksi 68,26 € (alv 0 %) ja vapaa-ajan asunnon vuosimaksuksi 56,89 € (alv 0 %) vuodelle 2023.

Lisätöistä perittävät maksut

Jätehuoltopalveluihin liittyvistä lisätöistä perittäviin maksuihin esitetään pieniä euromääräisiä korotuksia kaikkien lisätyöluokkien osalta. Muutoksia perustellaan yleiskustannusten nousun mukaisilla indeksikorotuksilla sekä urakkakustannusten muutoksilla.

Pientuojien maksut

Jäteasemilla ja jätekeskuksissa vastaanotettaviin kotitalouksien pientuojamaksuihin esitetään korotuksia. Muutoksia esitetään, jotta käsittelyhinnat olisivat entistä kustannusvastaavampia. Enintään 2 m3:n sekajätekuorman vastaanottohintaan esitetään 1,61 euron (alv 0 %) korotusta ja enintään 4 m3:n sekajätekuormaan 2,42 euron (alv 0 %) korotusta. Uusiksi vastaanottohinnoiksi esitetään enintään 2 m3:n kuormalle 18,55 € (alv 0 %) ja 4 m3:n kuormalle 31,45 € (alv 0 %).  Pientuojien sekajätteen minimimaksuun esitetään 0,80 euron korotusta (alv 0 %). Minimimaksu kattaa enintään 500 l vastaavan jätemäärän. Hinnan korotuksia perustellaan jätteen käsittelyssä ja vastaanotossa tapahtuneiden urakointikustannusten muutosten sekä yleisen kustannusindeksimuutoksen perusteella.

Puujätekuormien vastaanottohintoihin esitetään korotuksia. Muutoksia esitetään, jotta käsittelyhinnat olisivat entistä kustannusvastaavampia. Enintään 2 m3 puujätekuorman vastaanottohintaan esitetään 1,61 euron (alv 0 %) korotusta ja enintään 4 m3 vastaanottohintaan 3,23 euron (alv 0 %) korotusta. Kyllästetyn puun vastaanottohintaan esitetään 0,41 euron (alv 0 %) korotusta. Taksaan esitetty hinta on asetettu kustannusvastaavaksi toiminnan kustannuksiin nähden.

Maa-aineksen sekä betoni- ja tiilijätteen osalta pientuojamaksuihin esitetään 0,81 euron (alv 0 %) hinnan korotusta per kuorma. Muutoksia esitetään, jotta käsittelyhinnat olisivat entistä kustannusvastaavampia.

Enintään 2 m3:n erissä tuotujen maatuvien puutarhajätteiden vastaanotosta jätekeskuksissa ei ole aiemmin peritty maksua. Vuoden 2023 jätetaksassa vastaanoton esitetään muuttuvan maksulliseksi. Maatuvan puutarhajätteen vastaanottomaksuksi enintään 2 m3:n kuormille esitetään 4,03 € (alv 0 %). Muutosta perustellaan sillä, että maatuvan puutarhajätteen jatkokäsittelyprosessissa on tapahtunut merkittävä muutos biolaitoksen toiminnan alkaessa. Jatkokäsittelyprosessin muutos aiheuttaa aiempaa suurempia kustannuksia, joita pyritään osakattamaan vastaanottomaksulla.  

Vuoden 2022 tapaan jäteasemilla ja jätekeskuksissa otetaan velvoituksetta erikseen lajiteltuna vastaan kotitalouksien materiaalina hyötykäyttöön kelpaavaa jätettä kuten paperia, pahvia, kartonkia, metallia ja lasipakkauksia. Veloituksetta otetaan vastaan myös kotitalouksien vaarallisia jätteitä, lukuun ottamatta yli 200 litran eriä öljyjä tai muita nesteitä, ja kotitalouksien sähkö- ja elektroniikkalaitteita. Lisäksi jätekeskuksissa otetaan veloituksetta vastaan erikseen lajiteltuna risuja, oksia ja pieniä puunrunkoja enintään 2 m3:n eriä.

Kotitalouksien painoperusteisten jätemaksujen maksuperusteet (euroa/tonni) yli 4 m3 kuormien osalta on esitetty 54 §:ssä. Painoperusteisiin maksuihin esitetään 1,17 – 8,70 euron (alv 0 %) hinnankorotusta/tonni jätelajista riippuen. Hinnankorotuksia perustellaan jatkokäsittelyprosessin kustannusten muutoksella.

Repsikkanoudon maksuperusteita on vuoden 2023 taksaesitykseen tarkennettu. Vuonna 2022 maksuperusteina on käytetty kotitalouksien pientuojien maksuja jäteasemilla ja jätekeskuksissa sekä taksassa esitetyn kiinteistökohtaisten lisätöiden mukaista tuntiveloitushintaa. Vuoden 2023 taksaesityksessä Repsikkanoudon maksuperusteet on aiempaa tarkemmin yksilöity vastaamaan siitä aiheutuvia todellisia kustannuksia. Tarkennetut maksuperusteet on esitetty §:ssä 55. 

Jätetaksan ohjaavuus etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon

Jätetaksalla pyritään jätelain mukaisesti kannustamaan etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon. Tämä tarkoittaa sitä, että eri jätelajien jätehuollosta perittäviä maksuja voidaan porrastaa niin, että kierrätettävistä jätteistä peritään suhteessa pienempää maksua kuin energiana hyödynnettävistä jätteistä. Jätemaksujen on kuitenkin kokonaisuudessaan katettava jätteen tuottajien aiheuttamat kustannukset.

Biojätehuollon kustannuksia esitetään edelleen tuettavaksi jätetaksassa. Biojätehuollon tuki sisällytetään täysimääräisesti sekajätteen jätetaksan perusmaksuosuuteen sekä toiminnan katteeseen. Biojätteen käsittelyhintaa tuetaan perusmaksuosuuden kautta laskennallisesti 60,00 eur/t. Biojätteen käsittelyhinta vuonna 2022 on ollut 31,50 eur/t ja käsittelyhinnaksi vuodelle 2023 esitetään 35,00 eur/t. Muutosta perustellaan mm. uuden biolaitosinvestoinnin aiheuttamilla kohonneilla henkilöstö-, operointi- ja pääomakustannuksilla, joita ei vastaavassa määrin ole syntynyt biojätteen aumakompostoinnin yhteydessä. Biolaitoksen mahdollistamat tulevaisuuden lisätuotot mm. liikennebiokaasun myynnistä ovat vielä spekulatiivisia sekä toteutuvat arvioiden mukaan pienempinä kuin kustannustason ennakoitu nousu. Tämä aiheuttaa nostopainetta biojätteen käsittelyhintaan.

Vuonna 2022 sekajätteen käsittelymaksu on ollut 85,00 eur/t. Sekajätteen käsittelymaksuksi vuodelle 2023 esitetään 90,00 eur/t. Korotusesityksen taustalla on jätteen esikäsittelyyn ja välivarastointiin vaikuttavat nousseet aliurakoinnin kustannukset.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Jätetaksaesitys 1.1.2023 alkaen asetetaan julkisesti nähtäville 13.10 – 11.11.2022 toimialueen kuntien virallisille ilmoitustauluille.

Asianosaisille varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta 11.11.2022 mennessä.

Toimialueen kunnilta pyydetään lausuntoa jätetaksaesityksestä 11.11.2022 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Toimialueen kunnat, kuulutus, Pirkanmaan Jätehuolto Oy.

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)