Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 9.11.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 93 Vetoomus Siuro-Tampere joukkoliikenneyhteyksien ja linjavuoron 79 puolesta 

TRE:7062/08.01.01/2022

Valmistelija

  • Huhtala Leena, Suunnittelija
  • Hakala Petri, Joukkoliikenneinsinööri

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelija Leena Huhtala, puh. 044 4309088, etunimi.k.sukunimi@tampere.fi ja joukkoliikenneinsinööri Petri Hakala puh. 0401493048, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenne on saanut vetoomuksen Siuro-Tampere välisen joukkoliikenneyhteyden kehittämisestä ja linjan 79 liikennöinnistä. Vetoomuksessa vaaditaan, että liikennöinti linjalla 79 palautetaan liikennöimään välille Siuro-Tampere, millä taataan toimivat ja käyttökelpoiset joukkoliikenneyhteydet. Vetoomuksessa vaaditaan myös liikennöitsijää sitoutumaan vuorojen ajamiseen, vaihtojen onnistumiseen tai kaupungin omana tuotantona toteuttamaan liikennöinti vaihtoehtoisella tavalla. Lisäksi vetoomuksessa vaaditaan sähköisten palveluiden kehittämistä niin, että reittioppaassa olevat tiedot ovat ajantasaisia ja poikkeuksista olisi ilmoitettu.

Nokialla toteutettiin Nokian kaupunkikehityslautakunnan tekemän päätöksen (NOK/408/05.03.06/2019) mukaisesti Nokian linjaston rakenteellinen uudistus kesäkaudella 2020. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta hyväksyi Nokian linjastouudistuksen kesäkauden 2020 palvelutasopäätöksen (TRE:6991/08.01.01/2019) ja talvikauden 2020-2021 palvelutasopäätöksen (TRE:512/08.01.01/2020) yhteydessä. Rakenteellisella uudistuksella pystyttiin parantamaan Nokian aseman ja Tampereen välistä nopeaa liikennöintiyhteyttä arjen ruuhka-aikoina ja saavuttamaan samalla kustannussäästöjä, heikentämättä merkittävästi minkään alueen palvelutasoa. Linja 70 jatkoi uudistuksen myötä Nokian asemalta Etelä-Nokialle, linjoina 70A Nokian asema - Vihola - Keho ja 70B Nokian asema - Koskenmäki - Keho, samalla linjan 70 vuorotarjontaa välillä Nokian asema - Tampere parannetaan arjen ruuhka-aikoina. Linjan 71 reitti muuttui välillä Nokian asema - Keho, kun linja 70B korvaa yhteysvälin. Linjaa 71 liikennöitiin jatkossa Nokian asemalta Harjuniittyyn, linjan reitti Tampereen ja Nokian välillä ei muuttunut. Muutoksen myötä linja 73 lakkautettiin ja korvattiin Nokian aseman ja Harjuniityn välisellä osuudella linjalla 71 sekä Nokian aseman ja Kehon välillä linjalla 70A. Muutoksen yhteydessä linja 79 ei enää liikennöinyt Nokian asemalta Tampereen keskustaan. Linjan 72 reitti muuttuu ajettaessa Viholasta Tampereelle ja uusi reitti kulki Paasikiventien kautta.

Ennen kesäkautta 2020 linja 79 liikennöi Siuro/Linnavuoresta Nokian aseman kautta Tampereen keskustaan arjen ruuhka-aikoina. Lisäksi ennen kesäkautta linja 70 Nokian aseman ja Tampereen välillä liikennöintiin ruuhka-aikoina 30 minuutin välein ja linjan 79 tarkoituksena oli tukea linjan 70 matkustajakuormaa. Linjan 79 aikataulut ovat kuitenkin olleet koko ajan kytköksissä Harjuniityn koulun alkamis- ja päättymisaikoihin, sillä linjalla 79 toteutetaan kunnan lakisääteisiä koulukuljetustarpeita Siuro/Linnavuoren alueilta Harjuniityn yläkouluun. Lisäksi linjalla 79 on pyritty mahdollistamaan linja-autoyhteys Siuron kouluun ja Linnavuoren kouluun molemmilta asuinalueilta. Tämän vuoksi linjalla 79 ei pystytty tukemaan linjan 70 matkustajakuormaa ja tarjoamaan tasaisella vuorotarjonnalla yhteyttä Nokian aseman ja Tampereen välillä. Linjan 79 aikataulu pystyttiin kesäkauden 2020 linjastomuutoksen yhteydessä kehittämään toimivammaksi niin Linnavuoren kuin Siuron koulujen alkamis- ja päättymisaikojen osalta sekä muodostamaan vaihtoyhteys linjalta 79 joko junaan tai linjalle 70.

Kesäkauden 2018 alussa Nokia – Siuro/Linnavuori liikennöinnissä tehtiin muutos, jossa linjan 79 liikennöinti toteutettiin Purson kautta. Tämän yhteydessä linjalla 79 perustettiin linjavariaatiot 79A Nokia – Siuron koulu ja 79B Nokia – Linnavuori. Molemmat linjat kiersivät Nokian asemalle ajettaessa aina Murhasaaren ja Purson kautta. Aikaisemmin linja 79 liikennöi Nokian asemalta suoraan Linnavuoreen ja siitä takaisin Siuron koululle. Liikennöinti Nokian asemalle tapahtui ajamalla Siuron koululta Linnavuoreen, Siuron keskustan kautta. Kiertäminen Purson kautta tuli adressina Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle. Adressissa vaadittiin yhteyden muodostamista Siuro/Linnavuori linjalta myös Purson alueelle. Adressi vietiin Nokian kaupunkikehityslautakunnalle (ent. tekninen lautakunta) lausuttavaksi ja lautakunta vaati päätöksessään (NOK 404/2017), että linja 79 pitää jatkossa kiertää Murhasaaren ja Purson kautta. Tämä lisäsi osittain matka-aikaa merkittävästi ja heikensi mahdollisuuksia kehittää liikennettä. Lausunnossa sanoitettiin etenkin, että linjan aikataulut on suunniteltava huomioiden koulujen yhteystarpeet. Muutoksen yhteydessä Nysse sai paljon asiakaspalautetta linjan 79 ajantasauksesta, kun se toteutettiin Linnavuoren tai Siuron koulun päätepysäkillä. Moni palautteenantaja koki, että tämä heikensi merkittävästi Linnavuoren tai Siuron, linjan toisen pään saavutettavuutta. Tämän palautteen pohjalta linjan 79 ajantasaus eli pääteseisonta toteutettiin Nokian asemalle. Tämän pohjalta linja 79 saattoi saapua aiemmin Nokian asemalle ja vaihtoaika junaan tai bussilinjalle 70 saattoi olla pidempi. Suunnittelussa ollaan kuitenkin koko ajan pyritty varmistamaan mahdollisimman lyhyet vaihtoajat niin junaan että bussiin.

Linjalla 79 tehtiin välillä Linnavuori/Siuro – Nokian asema vuoden 2019 lokakuun arkipäivänä alle 250 nousua. Vuoden 2022 lokakuussa matkustajamäärä Linnavuori/Siuro – Nokian asema arkipäivän keskimääräinen matkustajamäärä oli lähes 200 matkustajaa. Matkustajamäärä ei ole siis merkittävästi muuttunut, etenkin, kun oppilaiden määrä Siuron ja Linnavuoren osalta on vuoden 2019 lähes 330 oppilaasta laskenut vuoden 2022 alle 300 oppilaaseen.

Matka-ajan osalta nykyisellään ruuhka-aikana Siuron keskustasta Keskustorille kestää noin 45 minuuttia. Aikaisemmin, kun linja 79 liikennöi vaihdottomasti, Tampereen keskustaan matka kesti noin 35 minuuttia. Vaihtoaikoihin on haluttu jättää riittävä vara, jotta vaihdot toteutuvat onnistuneesti. Lisäksi Nysse on tehnyt liikennöitsijöille erillisen vaihto-ohjeistuksen, jotta vaihdot toteutuisivat sovitusti. Nyssen tietoon ei ole tullut merkittäviä vaihtojen epäonnistumisia linjojen 79 ja 70 välillä ja mikäli vaihdot ovat toistuvasti syystä tai toisesta epäonnistuneet, on Nysse puuttunut tilanteeseen ja aikatauluja on korjattu. Jokaisesta epäonnistuneesta vaihtoyhteydestä on lisäksi lähtenyt erikseen selvityspyyntö liikennöitsijälle.

Nysse järjestää joukkoliikennepalvelua kahdeksan kunnan alueella. Joukkoliikenteen järjestämisestä on sovittu yhteistoimintasopimuksella, jossa Nysse järjestää kuntarajoja ylittävää joukkoliikennepalvelua. Nokian osalta Nysse hankkii ja suunnittelee linjojen 70-72 ja 77-79 kokonaisuudet. Tämän lisäksi Nokian kaupunki toteuttaa omana hankintanaan ja toteutuksenaan kaupungin palveluliikennekokonaisuuden sekä koululaislinjan 75. Nyssen tiedossa ei ole, että linjalla 79 olisi ollut merkittävästi enemmän ajamatta jääneitä vuoroja, kuin muussa Nysse-liikenteessä. Elokuussa 2022 linjan 79 liikennöitsijällä oli kuljettajapula, joka heijastui myös muihin liikennöitsijän liikennöimiin linjoihin. Liikennöitsijä sai kuitenkin ajamattomien vuorojen osalta tilanteen stabiloitua syyskuun alussa. Liikennöinnin hankintakokonaisuudessa on asetettu erilaisia sanktiomalleja, jotka kannustavat liikennöitsijää ajamaan vuorot suunnitellusti. Lisäksi Nysse maksaa liikennöitsijälle asiakastyytyväisyyden pohjalta liikennöintibonusta. Nämä molemmat vaikuttavat oleellisesti liikennöitsijän toimintaan. Nyssen yhteistoimintasopimus ei estä Nokian kaupunkia järjestämästä omaa liikennöintiä tai huolehtimaan siitä, että kaikkien linjojen osalta olisi varautumissuunnitelma.

Nyssellä on panostettu voimakkaasti tiedotukseen ja erityisesti peruttujen vuorojen informoimiseen. Kaikki perutut vuorot eivät vielä näy reittioppaassa, mutta vuorojen perumista voi seurata myös Nyssen peruttujen vuorojen sivulta sekä twitteristä. Lähtöjen peruuttaminen on kuitenkin lähtökohtaisesti liikennöitsijän vastuulla. Liikennöitsijällä on paras tilannetieto ja perumiset vaikuttavat liikennöitsijöille maksettaviin suoritekorvauksiin. Sopimusten mukainen määräaika peruttujen vuorojen ilmoittamisesta tilaajalle on seuraava päivä klo 15. Perumisominaisuuden käyttöönoton jälkeen on otettu käyttöön kannuste perua lähtö järjestelmään ennen lähtöaikaa. Liikennöitsijät saavat ajamattoman vuoron sanktioon huojennuksen, mikäli näin on tehty. Tästä huolimatta kaikkia perumisia ei ole tehty ajallaan järjestelmään. Syitä voivat olla esimerkiksi tilanteen yllätyksellisyys (esimerkiksi auton hajoaminen) tai kiire (esimerkiksi työvuorojen tai korvaavan kaluston selvittely). Liikennöitsijöitä voidaan edelleen huomauttaa perumisen tärkeydestä. Kun peruminen on tehty, välittyy tieto sekunneissa lukuisiin eri järjestelmiin. Näitä ovat esimerkiksi aikataulupalvelu, Nysse.fi sivun koontinäkymä, reittiopas ja pysäkkinäytöt. Myös lukuisat avoimia rajapintoja käyttävät sovellukset tarjoavat perumistiedon.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Vetoomukseen Siuro-Tampere joukkoliikenneyhteyksien ja linjavuoron 79 puolesta annetaan perustelutekstiin kirjattu vastaus.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Nokian kaupunki/Ville Lipasti, vetoomuksen tekijä

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)