Perustelut
Joukkoliikenteen palveluryhmä on laatinut suunnitelman Nysse-liikenteen kesäkauden 2023 palvelutasosta. Suunnitelma on esityslistan liitteenä.
Suunnitelman mukainen liikennetilaus on joukkoliikenteen vuoden 2023 hyväksytyn talousarvion mukainen.
Nyssen kesäkauteen 2023 ei ole suunnitteilla merkittäviä muutoksia. Linjasto 2021 -kokonaisuus on saatu otettua käyttöön ja pieniä muutoksia kokonaisuuteen on toteutettu jo kesäkauden 2022 sekä talvikauden 2022-2023 palvelutarjontaan. Lisäksi Nysse on käynnistänyt keväällä 2022 Nyssen läntisen linjastosuunnittelun vuodelle 2024, jonka myötä linjasto kehittyy Nyssen läntisellä liikennöintialueella Länsi-Tampereella ja Ylöjärvellä vaiheittain vuoden 2024 aikana ja viimeistään, kun ratikkaliikennöinti käynnistyy Lentävänniemeen vuoden 2025 alussa.
Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on helmikuun 2022 kokouksessaan hyväksynyt joukkoliikenteen hankinnan 1/2022 käynnistämisen (TRE:8574/02.07.01/2021), minkä yhteydessä on uudistettu Nokian linjastokokonaisuutta. Nokian linjastoa on kehitetty yhdessä asukkaiden kanssa marraskuussa 2021 toteutetulla liikkumiskyselyllä sekä linjastoluonnoksen kommentoinnilla vuodenvaihteessa 2021-2022. Lisäksi Nokian kaupunkikehityslautakunta antoi linjastosta helmikuussa 2022 lausunnon (NOK/1911/05.03.06/2021). Uusi linjasto otetaan käyttöön kesäkauden 2023 alussa.
Nokian linjastouudistuksen yhteydessä linjastosuunnittelussa asetettiin tavoitteet tukemaan Nokian liikkumista ja joukkoliikenteen kehittämistä. Tavoitteet kirkastuivat erityisesti asukasvuorovaikutustyössä ja liikkumiskyselyiden vastauksien pohjalta. Nokian linjastouudistuksella halutaan tukea M-junaliikenteen matkustusta muodostamalla matkaketjut bussilinjastosta junaan toimiviksi. M-junaliikenteen kehittäminen ei poista tarvetta liikennöidä busseilla Tesoman ja Nokian aseman välillä. Linjastouudistuksella halutaan tukea ja parantaa Nokian sisäisiä ja vaihdottomia matkoja kolmeen merkittävään palvelukohteeseen ja toteuttaa ruuhka-aikoina riittävä bussien kapasiteetti Nokian aseman ja Tampereen välillä. Uudessa linjastokokonaisuudessa halutaan myös toteuttaa kustannustehokkaasti Sammaliston ja Siuron palvelutasomäärittelyn mukainen joukkoliikennepalvelu ja karsia matkustajavirraltaan heikomman kysynnän Pirkkala – Nokia välistä yhteyttä. Lisäksi Etelä-Nokialta ylläpidetään nopeaa yhteyttä Tampereelle ruuhka-aikoina vt. 12 kautta.
Nokian linjastouudistus
Linja 70 liikennöi jatkossa Tampereen Keskustorilta Nokian asemalle ja edelleen Taka-Lauttalan kautta Harjuniittyyn. Ratkaisu mahdollistaa matkustajakysynnän pohjalta kasvaneelle Harjuniityn alueelle vaihdottoman yhteyden Tampereen keskustaan. Yöliikennöinti Nokian ja Tampereen välillä toteutetaan jatkossakin linjalla 70Y Nokian aseman ja Tampereen keskustan välillä.
Linja 71 liikennöi jatkossa arkipäivisin Nokian aseman ja Kankaantaan kautta Myllypuroon ja edelleen Tesomalle. Liikennöinti mahdollistaa työssäkäyntiyhteyden Nokian keskusta-alueelta Nokian Kankaantaan teollisuusalueelle sekä Tampereen Myllypuron alueelle. Yhteys Nokian ja Lielahden välillä on jatkossa vaihdollinen.
Linja 72 tarjoaa jatkossakin arkipäivisin ruuhka-aikoina nopean yhteyden Tampereen keskustaan Etelä-Nokialta. Linjareittiä muutetaan ja linjalla tarjotaan jatkossa Koskenmäen ja Ketolanmäen alueelta Viholan kautta nopea yhteys Tampereen keskustaan Keskustorille. Linja 72 ei ole matkustajamäärän pohjalta kerännyt merkittävästi matkustajia Sammaliston ja Ketolanmäen välillä. Uudella linjauksella saadaan palveltua tiivisti asutetun ja joukkoliikennepalvelua käyttävän Koskenmäen aluetta. Lisäksi linjalla 72X palvellaan jatkossa Tampereen keskustan suunnalta yhteyttä Nuijamiestentien työpaikka-alueelle arjen ruuhka-aikoina.
Linja 73 aloittaa liikennöinnin Kehon ja Koskenmäen kautta Nokian asemalle ja edelleen Kankaantaan kautta Ilkan alueelle. Linjalla halutaan vahvistaa Nokian sisäistä vaihdotonta joukkoliikenneyhteyttä ja samalla parantaa matkaketjuja linja-auton ja junan välillä.
Linja 74 aloittaa liikennöinnin Kehon ja Viholan kautta Nokian asemalle ja edelleen Lähdeniityn kautta Ilkan alueelle. Linjalla halutaan vahvistaa Nokian sisäistä vaihdotonta joukkoliikenneyhteyttä ja samalla parantaa matkaketjuja linja-auton ja junan välillä.
Linja 77 aloittaa kesäkauden alussa liikennöinnin päivittäin Sammaliston ja Nokian aseman välillä. Linjan matkustajamäärän kehitystä tarkkaillaan ja siihen asetetaan selkeä tavoitetaso. Mikäli tavoitetasoon ei päästä, liikennöinti päivittäin Sammaliston ja Nokian aseman välillä lakkautetaan viimeistään liikennöintisopimuksen päättyessä. Linjaa 77 ei liikennöidä kesäkaudella Tottijärven ja Sammaliston välillä. Linjan matkustajamäärä kyseisellä välillä on ollut erittäin vähäinen ja kustannustehokkaan joukkoliikenteen järjestämisen kannalta ei ole kannattavaa liikennöidä kyseistä väliä. Nokialla varmistetaan kuitenkin yhteys palveluliikenteellä Tottijärven alueelle, myös kesäaikaan.
Linjaa 78 ei liikennöidä lainkaan kesäkaudella 2023. Linjan 78 matkustajamäärä kesäkaudella 2022 ja aiempina kesinä on ollut erittäin vähäinen. Kustannustehokkaan joukkoliikenteen järjestämisen kannalta ei ole kannattavaa järjestää liikennettä. Nokialla varmistetaan kuitenkin yhteys palveluliikenteellä Sarkolan alueelle, myös kesäaikaan.
Linja 79 ei liikennöi kesäkaudella Nokian ja Pirkkalan välillä. Matkustajamäärän osalta matkustajia Pirkkalan ja Nokian välillä on kesäaikaan ollut erittäin vähän. Kustannustehokkaan joukkoliikenteen järjestämisen kannalta ei ole kannattavaa järjestää liikennettä. Linjalla 79B tullaan talvikaudella järjestämään yhteys Linnavuori/Siuro - Nokian asema välillä päivittäin. Linjan matkustajamäärän kehitystä tarkkaillaan ja siihen asetetaan selkeä tavoitetaso. Mikäli tavoitetasoon ei päästä, liikennöinti päivittäin Siuro/Linnavuori ja Nokian aseman välillä lakkautetaan viimeistään liikennöintisopimuksen päättyessä.
Muut muutokset joukkoliikennepalveluihin
Linja 10 on pitkäaikaisella poikkeusreitillään Tammelassa kesäkaudella 2023. Tahmelan viertotiellä tehdään kunnallistekniikan uusimistöitä sekä katusaneerausta. Työmaa on pitkäaikainen ja vaatii merkittävästi katutilaa. Tämän johdosta linjan 10 päätepysäkki siirretään poikkeuksellisesti työmaan ajaksi Tahmelankadun ja Pyynikintien risteykseen. Työmaan ajaksi linjan 10 Tahmelan päätteelle ei lähdetä perustamaan korvaavaa liikennettä. Tahmelan ja Pispalan katuverkon vuoksi ei ole mahdollista liikennöidä riittävällä kalustolla alueen kaduilla.
Linja 15A ei liikennöi kesäkaudella 2023. Linjalle 15A toteutettiin talvikauteen 2022-2023 reittimuutos, jonka pohjalta saatiin ruuhka-aikoina varmistettua riittävä palvelutarjonta Lempääläntielle, etenkin koululaisten kulkemista parantamaan Etelä-Tampereelta Koivistonkylään Hatanpään koululle, Koivistonkylän koulutalolle. Kesäaikaan matkustajamäärä Lempääläntiellä on vähäisempi, jonka vuoksi linja 15A ei liikennöi kesäaikaan. Linjalla 15B toteutetaan yhteydet Pitkäniemen sairaala-alueelle, kuten nykyisin. Yhteys Myllypuron teollisuusalueelle toteutetaan kesällä linjalla 71.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja
Liitteenä oleva joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma kesäkaudelle 2023 hyväksytään noudatettavaksi 5.6.-6.8.2023.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.