Valmistelija
Huhtala Leena, Suunnittelija, Leena.K.Huhtala@tampere.fi
Perustelut
Tampereen nuorisovaltuusto on tehnyt aloitteen Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteelle (Nysselle) kehittää joukkoliikenteen vuorotarjontaa, lisätä linja-autoihin latauspisteitä sekä suunnitella aikatauluja yhdessä koulujen oppilaskuntien kanssa.
Nyssen matkustajamäärää tarkkaillaan kaikkien linjojen osalta ympäri vuoden eri kellonaikoina ja eri liikennöintipäivinä. Tällä hetkellä Nyssen kyydissä tehdään arkipäivisin yli 170 000 matkaa. Syyskuun 2022 tarkastelun osalta Nysse-matkoja tehdään arkipäivisin eniten klo 6–10 välillä 27,9 % kaikista Nysse-matkoista ja klo 13–18 välillä 43 % kaikista Nysse-matkoista. Ilta-aikaan klo 19–22 Nysse-matkoja tehdään noin 6,6 % koko päivän nousuista. Tämän pohjalta voidaan jo tulkita, että joukkoliikenteen matkustuskysyntä hiipuu merkittävästi ilta-aikaan ja joukkoliikenteen kysyntä on voimakkainta ruuhka-aikoina, jolloin joukkoliikenteen tarjonnassa on pyritty varmistamaan riittävä kapasiteetti. Matkustajamäärän kehityksen pohjalta voidaan liikennöintiä lisätä eri linjoilla, mikäli kysyntää on selvästi enemmän.
Tällä hetkellä Nyssen runkolinjoilla (1-10 ja 19) tehdään noin 64 % kaikista Nysse-matkoista. Nyssen runkolinjoilla tarjotaan laajoilla liikennöintiajoilla paljon vuoroja ja kaikilla näillä linjoilla tarjotaan ruuhka-aikojen jälkeen klo 22 saakka vuoroja vähintään 20 min välein. Runkolinjaa 1 tukevilla liityntälinjoilla 16, 17 ja 18, joilla liikennöidään ratikkalinjan 1 kanssa samoilla liikennöintiajoilla erittäin tiheällä vuorotarjonnalla, tehdään lähes 3 % kaikista Nysse-matkoista. Tämän lisäksi Nyssen seutulinjoilla linja 40 Kangasalle, linjat 50 ja 52 Lempäälään, linja 70 Nokialle ja linja 80 Ylöjärvelle tehdään lähes 8 % kaikista Nysse-matkoista. Seudulle kulkevilla päälinjoilla tarjotaan laajoilla liikennöintiajoilla paljon vuoroja myös ruuhka-ajan ulkopuolella. Näiden lukujen valossa merkittävä osa Nysse-matkoista tapahtuu linjoilla, joilla tarjotaan laajoilla liikennöintiajoilla paljon vuoroja, eikä matkustusta myöskään ilta-aikaan tarvitse merkittävästi suunnitella.
Vuonna 2021 Nysse sai lähes 20 000 asiakaspalautetta, yli 26 000 asiakassoittoa sekä lähes 50 000 käyntiasiakasta Nyssen asiakaspalveluun. Vuoden 2022 osalta olemme saaneet jo yli 16 000 asiakaspalautetta, lähes 20 000 asiakassoittoa sekä lähes 45 000 käyntiasiakasta Nyssen asiakaspalvelussa. Tämän pohjalta voidaan todeta, että asiakastyötä tehdään todella laajasti usealle eri käyttäjälle. Tämän lisäksi Nysse on nyt toteuttanut pitkään asiakasvuorovaikutustyötä aina kausikohtaisessa suunnittelussa, johon olemme aktiivisesti osallistaneet joukkoliikenteen käyttäjiä kommentoimaan ja antamaan palautetta tulevista muutoksista. Nämä palautteet on huomioitu osana joukkoliikennekokonaisuutta ja raportoitu Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle osana päätöksentekoprosessia. Lisäksi olemme viestinnässämme pyrkineet korostamaan asiakkaiden mahdollisuutta antaa meille kommentteja linjojen aikataulusuunnitteluun liittyen, jotta pystymme varmistamaan ennen kausien vaihtumista riittävän hyvin eri käyttäjien tarpeet. Laajan asiakasvuorovaikutustyön johdosta emme suunnittelussa pysty jokaisen seudun koulun oppilaskunnan kanssa käymään erikseen aikatauluja läpi. Kaikki Nyssen asiakaspalveluun tulevat palautteet luetaan läpi ja huomioidaan toiveiden ja muutosten vaikutus koko joukkoliikennekokonaisuuteen. Koulujen oppilaskunnat voivat ottaa Nyssen suunnitteluun oma-aloitteisesti yhteyttä yleisten palautekanavien kautta ja kertoa toiveistaan tai aikataulusuunnitteluun liittyvistä muutostarpeistaan.
Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on hyväksynyt Nyssen hankintalinjaukset (TRE:591/00.01.02/2022) helmikuussa 2022. Hankintojen suunnittelua ja toteuttamista määrittelevät edelleen korkea investointitaso, kaupungin hankintaohjeiden ja konsernimääräysten sekä lain asettamat reunaehdot. Lisäksi Tampere tekemisen kaupunki -strategia, Kestävä Tampere 2030 -linjaukset sekä Hiilineutraali 2030 Tampere -tiekartta ja muut erillisohjelmat asettavat alueen hankintojen ohjauksen ja kehittämisen suuntaviivat. Näissä on tunnistettu ja asetettu kaupunkiympäristön kestävän kehityksen periaatteita, tavoitteita ja toimenpiteitä, jotka ovat yhdenmukaisia hankinnan periaatteissa asetettujen tavoitteiden kanssa. Tunnistetut hyötytavoitteet ja -potentiaali kohdentuvat rakentamisen ja kunnossapidon sekä joukkoliikenneratkaisujen ympäristövaikutusten ja kustannusten hillitsemiseen elinkaaren aikainen toiminta huomioiden. Uusien linja-autojen hankinnassa huomioidaan jo nykyisellään latauspisteiden asentaminen, joita jatkossa uusien hankintojen myötä tulee yhä useammalle linja-autolle. Nykyiseen kalustoon latauspisteiden asentaminen ei kaluston ikään ja hankinnan sykliin nähden nähdä kustannustehokkaana ratkaisuna. Nysse voi kuitenkin jatkossa huomioida yhä enemmän mahdollisuuden vaatia kilpailutuksen yhteydessä latauspistokkeita tulevissa hankinnoissa, joissa kilpailutetaan myös käytettyjä linja-autoja.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja, Mika.Periviita@tampere.fi
Nuorisovaltuustolle annetaan vastauksena perustelutekstissä oleva lausunto.
Aloite ei anna aihetta muihin toimenpiteisiin.
Esitetään kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston päätettäväksi:
Nuorisovaltuuston aloite ja siihen annettu vastaus merkitään tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.