Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 14.12.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 103 Joukkoliikenteen tarjouskilpailu 2/2022 - hankintapäätös 

TRE:4395/02.07.01/2022

Valmistelija

  • Mustalahti Antti, Hankinta-asiantuntija
  • Kortteus Juha, Joukkoliikennelogistikko

Valmistelijan yhteystiedot

Hankinta-asiantuntija Antti Mustalahti, puh. 041 730 6059, etunimi.sukunimi@tuomilogistiikka.fi ja Juha Kortteus, puh. 050 466 0687, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Noora Jalonen, puh. 040 142 4654, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on 15.06.2022 § 60 hyväksynyt Joukkoliikenteen tarjouskilpailu 2/2022 - hankinnan käynnistämisen. Tuomi Logistiikka Oy pyysi Tampereen seudun   joukkoliikenteen toimeksiannosta tarjouksia joukkoliikennepalvelujen 2/2022 hankinnasta. Hankintaan sovelletaan erityisalojen hankintalakia (Laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1398/2016)). Hankinta koski kohteiden 73 kilpailutusta. Kohteen 73 sopimuksen kohteena on linjat 42, 48 sekä linja 49.

Kohteessa 73 kyseessä on palveluhankinta sopimuskaudelle 07.08.2023- 09.08.2026. Hankintaan sisällytettiin mahdollisuus jatkaa kohteen sopimusta kahdella yhden vuoden (1+1) optiokaudella. 

Kohteella 73 kilpailutettiin viisi (5) M-Tyypin linja-autoa.

Hankintamenettely oli avoin. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankinnasta ilmoitettiin HILMA-palvelussa ja tarjouspyyntö oli saatavilla internetissä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa. Hankintailmoitus 2022–109852 lähetettiin julkaistavaksi 04.10.2022.  Tarjoukset tuli jättää 21.11.2022 kello 12:00 mennessä sähköisesti. Määräaikaan mennessä saapui neljä (4) tarjousta. Kaikki tarjouksen jättäneet toimijat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset ja kaikki tarjoukset olivat vähimmäisvaatimusten mukaisia.

Kohteeseen 73 tarjouksen jättivät seuraavat neljä tarjoajaa: Länsilinjat Oy (0944671–1), Pirkanmaan Tilausliikenne Oy (1880452–5), Vekka Group Oy (0146866–8) ja Väinö Paunu Oy (0722567–5).

Kohteen 73 valintaperusteena hankinnassa on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 96,00 % ja laadun 4,00 %.

Hinnan arviointi tapahtuu siten, että edullisimman vuotuisen liikennöintikustannuksen antanut saa 96,00 pistettä ja muiden pisteet lasketaan kaavalla (pienin annettu vuotuinen liikennöintikustannus/pisteytettävän tarjouksen vuotuinen liikennöintikustannus) *96,00. Laadunarviointi on tapahtunut tarjoajien täyttämän laatupisteytyskriteerien perusteella.

Laatupisteet koostuvat korvaavan liikenteen järjestämisestä siten, että palveluntuottaja sitoutuu omalla kustannuksellaan korvaavan kyydin järjestämiseen tilanteissa, jossa vuoro jää ajamatta tai tapahtuu kalustorikko. ”Kyllä”-vastauksella saa 2 laatupistettä.

Sopimuskaudelle tarjotun kaluston iän perusteella (käyttöönottovuosisitoumus koskee jokaista tarjottua autoa) jaetaan laatupisteitä seuraavasti: 2016 tai vanhempi: 0 pistettä, 2017: 0,25 pistettä, 2018: 0,50 pistettä, 2019: 0,75 pistettä, 2020: 1 piste, 2021: 1,5 pistettä ja 2022–2023: 2 pistettä.

Kokonaisvertailun lopulliset pisteet saadaan laskemalla yhteen hinta- ja laatupisteet. Kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous saa suurimmat kokonaispisteet ja tämän vertailun perusteella parhaat pisteet saanut vaihtoehto valikoituu voittajaksi.

Pirkanmaan Tilausliikenne Oy on ilmoittanut tarjouksellaan, että eivät käytä alihankintaa tämän sopimuksen palvelutuotannossa.

Sopimus voidaan allekirjoittaa 14 vuorokautta hankintapäätöksen tiedoksiannosta edellyttäen, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hankinnan valmistelijoina toimivat Tampereen kaupungin joukkoliikenneyksiköstä joukkoliikennelogistikko Juha Kortteus, joukkoliikenneinsinööri Maarit Kaartokallio, sekä Tuomi Logistiikasta hankinta-asiantuntija Antti Mustalahti.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen lukuun ottamatta liikesalaisuuksiksi merkittyjä ja hyväksyttyjä kohtia tai asiakirjoja. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Sopimus kohteen 73 joukkoliikennepalveluiden tuottamisesta solmitaan Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:n kanssa sopimuskaudeksi.

Optiovuosien käyttämisestä joukkoliikennelautakunta tekee erillisen päätöksen. Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:n tulee toimittaa hankintamenettelyote ja yhteisösakko-ote ennen sopimuksen allekirjoittamista. Tämä päätös sitoo Tampereen kaupunkia vasta sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Kohteen 73 sopimuksen arvo sitoumuksetta on 3 935 000 euroa sisältäen mahdollisten optiokausien käytön.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

  • Timo Lapila ilmoitti olevansa esteellinen asian käsittelyyn palvelussuhteen vuoksi. Esteellisyys todettiin hallintolain 28 §:n 1 momentin 4) kohdan perusteella. Lapila poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Kokouskäsittely

Nuorisovaltuuston edustajat Eetu Hukkanen ja Rasmus Riikonen poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Matti Joki poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Hankintapalvelut/Tuomi Logistiikka, Tarjoajat, KAPA/Joli; Juha Kortteus, Juha-Pekka Häyrynen, Maarit Kaartokallio 

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) annetun lain mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016) 13 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan EU-kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
   
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun (sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja
postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 123 §:n mukaisen viittaussäännöksen perusteella). Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta viranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.


2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan (sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 128 §:n mukaisen viittaussäännöksen perusteella) puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:

1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 121 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n (sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 128 §:n viittaussäännöksen perusteella) mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
 
Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Markkinaoikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki

puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §, jota sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 128 §:n viittaussäännöksen perusteella). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.