Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 14.12.2022

§ 106 Suurten kaupunkiseutujen julkisen henkilöliikenteen valtionavustuksen 2023 hakeminen 

TRE:7974/02.04.01/2022

Valmistelija

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, puh. 050 326 7007, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Noora Jalonen, puh. 040 142 4654, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) käynnisti 18.11.2022 julkisen henkilöliikenteen valtionavustushaun 2023 suurille kaupunkiseuduille. Traficom myöntää suurille kaupunkiseuduille joukkoliikenteen valtionavustusta valtion talousarvion momentin 31.20.55 perusteella. Valtionavustuksen myöntämistä säätelee valtionavustuslaki (688/2001) sekä valtioneuvoston asetus liikenteen palvelujen valtionavustuksista (509/2018).

Suurten kaupunkiseutujen valtionavustuskohteet vuodelle 2023 ovat seuraavat:

1. Suurten kaupunkiseutujen julkisen henkilöliikenteen tuki 2023, perusrahoituksen osuus, yhteensä 9,75 miljoonaa euroa

2. Ilmastoperusteinen rahoitus 2023

a) Suurten kaupunkiseutujen ilmastoperusteinen rahoitus, MAL-sopimuksissa sidottu osuus, yhteensä 7 miljoonaa euroa

b) Ilmastoperusteisen rahoituksen kaikille toimivaltaisille viranomaisille haettavissa oleva osuus. Puhtaiden käyttövoimien ja kaluston edistämiseen viranomaisten järjestämässä linja-autoliikenteessä.

c) Ilmastoperusteisen rahoituksen kaikille toimivaltaisille viranomaisille haettava osuus. Joukkoliikenteen kulkutapaosuuden kasvua ja seurantaa edistävät hankkeet.

Kohteiden 2b ja 2c valtionavustus on yhteensä arviolta 6-10 miljoonaa euroa.

Liikennepalvelulain 181 § määrittelee palvelusopimusasetuksessa tarkoitetut tieliikenteen toimivaltaiset viranomaiset. Suuria kaupunkiseutuja ovat valtioneuvoston asetuksessa liikenteen palvelujen valtionavustuksista (509/2018) määritellyt Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä sekä Oulun, Tampereen ja Turun kaupunkiseudut. 

Valtionavustuksen edellytyksenä on, että avustus kytketään maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevassa aiesopimuksessa (jäljempänä MAL-sopimus) sovittuihin liikenteen palvelujen kehittämistoimiin kohteiden 1 ja 2 osalta.

Valtionavustuksen myöntökohteet ovat seuraavat:

Kohde 1: Perusrahoitus

Vuoden 2023 valtionavustushaussa valtionavustuksen myöntökohteena on perusrahoituksen osalta ainoastaan palvelusopimusasetuksen mukaisen liikenteen ostojen nettokustannukset. Myönnettävän valtionavustuksen määrä on sidoksissa MAL-sopimuksen rahoitustasoon sekä siinä sovittuihin liikenteen palvelujen kehittämishankkeisiin. Valtionavustuksen myöntämisessä otetaan huomioon myös JOVARA-kriteerit. Valtionavustukseen oikeutettavien kustannusten tulee olla syntynyt vuoden 2023 aikana.

Tampereen kaupunkiseudun MAL-sopimuksessa sovittu rahoitustaso on 1,925 milj. euroa/vuosi. Kaupunkiseutu on sitoutunut MAL-sopimuksessa edistämään seuraavia kehittämishankkeita:

  • palvelutason nostaminen
  • joukkoliikenneinfran kehittäminen ja joukkoliikenteen nopeuttaminen
  • hintakilpailukyvyn ylläpitäminen ja liikkumispalvelujen kehittäminen
  • puhtaiden käyttövoimien käytön lisääminen
  • markkinoinnin lisääminen

 

Kohde 2: Ilmastoperusteiset toimenpiteet

Kohde 2a:

Suurten kaupunkiseutujen MAL-sopimuksissa sidottu ilmastoperusteisen rahoituksen osuus. Valtionavustuksen tulee edistää alueen MAL-sopimuksessa sovittuja ilmastoperusteisen joukkoliikenteen valtionavustuksen toimenpiteitä. Myönnettävän valtionavustuksen määrä on sidoksissa MAL-sopimukseen. Valtionavustusta voidaan myöntää enintään 50 prosenttia aiheutuneista hyväksyttävistä kustannuksista. Valtionavustukseen oikeutettavien kustannusten tulee olla syntynyt vuoden 2023 aikana.

Tampereen kaupunkiseudun MAL-sopimuksessa sovittu kohdan 2a mukainen rahoitustaso on 1,4 miljoonaa euroa/vuosi. Valtionavustus kohdistetaan erityisesti sähköiseen joukkoliikenteeseen (raitiotie, lähijunat, sähköbussit) ja tukea voi hyödyntää puhtaan käyttövoiman joukkoliikennekaluston ja -palvelun kehittämiseen sekä joukkoliikennepalvelujen ostoon.

Kohde 2b:

Kaikille toimivaltaisille viranomaisille jaettavan ilmastoperusteisen rahoituksen tarkka summa täsmentyy myöhemmin. Kohteiden 2b ja 2c valtionavustus on yhteensä enintään 6-10 miljoonaa euroa. Pääosa rahoituksesta kohdennetaan puhtaiden käyttövoimien ja kaluston edistämiseen viranomaisten järjestämässä linja-autoliikenteessä. Tärkeimpinä kriteereinä tässä ovat CO2-vaikutukset. Lisäksi huomioidaan käyttövoimien alkuinvestointien tarve sekä viranomaisen osoittama aktiivisuus puhtaisiin käyttövoimiin siirtymisessä. Valtionavustukseen oikeuttavien kustannusten tulee olla syntynyt vuoden 2023 aikana.

Kohde 2c:

Rahoituksesta arviolta 1-2 miljoonaa euroa kohdennetaan joukkoliikenteen kulkutapaosuuden kasvua ja seurantaa edistäviin hankkeisiin:

  • Kaluston täyttöasteen seurannan menetelmien ja järjestelmien kehittäminen
  • Joukkoliikenteen markkinointi ja brändäys 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Suurten kaupunkiseutujen joukkoliikennetukea haetaan täysimääräisesti MAL 4 -sopimuksen mukaisesti kohteiden 1 ja 2a osalta. Kohteiden 1 ja 2a valtiontuki jakautuu seudun kunnille samalla prosenttiosuudella liikenteen nettokustannuksista.

Kohteiden 2b ja 2c valtiontukea haetaan ja mahdollinen tuki kohdennetaan erillisiin aiheen mukaisiin hankkeisiin.

Joukkoliikennejohtaja oikeutetaan laatimaan tukihakemukset ja hoitamaan hakuprosessia.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)