Valmistelija
Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi
Perustelut
Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 1.9.2022 päivätyn ja 28.11.2022 tarkistetun asemakaavan muutoksen nro 8924. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.
Lisätietoja osoitteessa: https://ekstrat.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8924
Diaarinumero: TRE:3284/10.02.01/2022
Kaavan laatija: Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, projektiarkkitehti Marjut Ahponen.
Asemakaavan muutos koskee kaupungin keskustassa sijaitsevaa Posteljooninpuistoa, osia Itsenäisyydenkadun ja Rautatienkadun katualueista sekä osia näihin rajautuvista rautatiealueista. Tavoitteena on tarkastaa ja ajantasaistaa aluetta koskevat asemakaavamerkinnät ja -määräykset nykytilanteen sekä suunnitteilla olevien katujärjestelyiden muutosten edellyttämällä tavalla.
Suunnittelualueen alapuolelle sijoittuu osia olemassa olevasta kalliopysäköintilaitoksesta (P-Hämppi) sekä sen Pakkahuoneenaukiolle johtavasta ajotunnelista (Tullin ramppi). Posteljooninpuiston itäreunalla sijaitsevan pystykuilun maanpäällisessä osassa on ilmanvaihtolaitteita, poistumistieportaan yläosa sekä muuta taloteknistä laitteistoa. Alueen maanomistajia ovat Tampereen kaupunki ja VR-Yhtymä Oyj. Alapuolisten kalliotilojen sekä niihin liittyvien maanpäällisten rakenteiden omistaja ja maanvuokraoikeuden haltija on Finnpark Oy.
Kaavamuutoksen laatiminen on tarpeen, koska toteutunut nykytilanne ei ole voimassa olevan asemakaavan mukainen. Lisäksi suunnitteilla olevaan Itsenäisyydenkadun alikulkusillan uudistamiseen liittyvät katujärjestelyiden muutokset edellyttävät muutoksia kaavassa osoitettuihin aluevarauksiin. Muutostarpeet kohdistuvat Itsenäisyydenkadun pohjoisreunaan, jolla osa nykyisistä katurakenteista sijoittuu kaavan mukaisen puistoalueen puolelle, ja jolla Itsenäisyydenkadun pohjoisen tunneliaukon leventäminen mahdollistaa muutoksia nykyisiin katujärjestelyihin.
Alue kuuluu Tampereen Kannen alueeksi kutsuttuun kokonaisuuteen, johon kytkeytyy moninaisia yhdyskunta- ja kaupunkirakenteen, liikennejärjestelmän ja teknisten verkostojen kehittämistarpeita ja -hankkeita sekä merkittäviä kaupunkikuvallisia, kulttuuri- ja rakennushistoriallisia arvoja. Alueella käynnissä olevia kehittämishankkeita ovat kaupungin, valtion ja alueen yksityisten maanomistajien Tampereen Asemakeskus-hanke sekä Tampereen henkilöratapihan kehittämishanke.
Koko Asemakeskus-hankkeen keskeisinä tavoitteina on muun muassa alueen kaupunkirakenteen ja kaupunkikuvan uudistaminen, matkaketjujen sujuvoittaminen sekä kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden parantaminen. Suunnittelussa ovat vahvasti esillä arvokkaan rakennetun kulttuuriympäristön vaalimista sekä korkealaatuisen julkisen kaupunkitilan rakentamista koskevat tavoitteet.
Henkilöratapihan kehittämishankkeessa on suunnitteilla Itsenäisyydenkadun alikulkusillan uudelleen rakentaminen, jonka yhteydessä pyritään mahdollistamaan mm. matkustajalaitureiden saavutettavuuden parantaminen sekä erotellun jalkakäytävän ja pyörätien rakentaminen pohjoiseen tunneliaukkoon. Hankkeen suunnittelu on edennyt rakentamissuunnitteluvaiheeseen ja toteutuksen on määrä käynnistyä vuonna 2023.
Asemakeskuksen uuden matkaterminaalin kehittämistä ja Itsenäisyydenkadun alikulkusillan uusimista koskeva toteuttamissopimus hyväksyttiin kaupunginhallituksessa 18.1.2021. Hankkeisiin liittyviä suunnitelmia on esitelty vuosina 2019-2022 mm. kaupunginhallitukselle, yhdyskuntalautakunnalle ja kaupunkikuvatoimikunnalle.
Vireilletulo sekä aloitus- ja valmisteluvaiheessa saatu palaute
Asemakaavamuutos kuulutettiin vireille 1.9.2022. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä valmisteluaineisto oli julkisesti nähtävillä 1.-22.9.2022. Valmisteluaineistossa oli mukana asemakaavakartan ja -selostuksen luonnokset sekä Posteljooninpuiston yleissuunnitelman ja Itsenäisyydenkadun pohjoispuolista katualueen osaa koskeneen katusuunnitelman luonnokset.
Nähtävilläoloaikana suunnitelmista saatiin yhteensä kymmenen mielipidettä ja viranomaiskommenttia.
Yksityishenkilöiden sekä Tampereen polkupyöräilijät ry:n jättämissä mielipiteissä esitettiin muutoksia alustavan katusuunnitelmaluonnoksen sisältöön. Palautteissa toivottiin mm. Rautatienkadulle lisää linja-autopysäkkejä, Rautatienkadun ja Itsenäisyydenkadun risteysalueelle väljempiä odotustiloja sekä muutoksia pyöräteiden linjaukseen ja leveyteen.
Viranomaispalautteissa esitettiin mm. valtakunnallisesti arvokkaan rakennetun kulttuuriympäristön huomioimista, Posteljooninpuiston puustoa, hulevesien ja ympäristöhäiriöiden hallintaa, jalankulun yhteyksiä ja katujärjestelyitä, nykyisen tunneliaukon jatkeena olevaa kaarevaa tukimuuria sekä osallisten luetteloa koskeneita kommentteja ja täydennystarpeita.
Palautteen huomioon ottaminen ja valmisteluaineiston täydentäminen kaavaehdotukseksi
Aloitus- ja valmisteluvaiheessa saadun palautteen johdosta osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan täydennettiin maakuntakaavaa koskevia tietoja. Tampereen Raitiotie Oy lisättiin osallisten luetteloon. Kaavakartalle lisättiin kulttuuriympäristön huomioon ottamista sekä purettavien rakenteiden ja materiaalien hyödyntämistä koskevia yleismääräyksiä. Katujärjestelyiden ja puiston suunnitelmaluonnoksia koskenut palaute toimitettiin tiedoksi niistä vastaaville yksiköille ja suunnitelmien laatijoille. Puiston yleissuunnitelmaan tarkennettiin kaakkoiskulman jalankulun reitin ja portaiden sijaintia, ja lisättiin kaava-alueen ulkopuolelle siirtyvän tukimuurin alustava uusi sijainti.
Palautteesta johtuneiden muutosten ja täydennysten lisäksi kaavakartalle tehtiin Posteljooninpuiston rajoihin pieniä nykytilanteeseen ja puiston yleissuunnitelmaan perustuvia tarkastuksia. Kaavaselostukseen tehtiin aloitus- ja valmisteluvaiheen nähtävilläoloa sekä lähtötietoja ja suunnittelutilannetta koskevia täydennyksiä. Lisäksi laadittiin katusuunnitelman ja puiston yleissuunnitelman luonnoksiin perustuva kaavan havainnepiirros.
Kaavaselostukseen on liitetty kooste aloitus- ja valmisteluvaiheen palautteesta sekä siihen laaditut vastineet. Henkilötietoja sisältävän oheismateriaalin verkkojulkisuutta on rajoitettu.
Kaavaehdotus
Asemakaavassa Posteljooninpuisto osoitetaan historiallisesti ja kaupunkikuvallisesti merkittäväksi puistoksi, jonka kehittämisessä tulee ottaa huomioon alueen sijainti, maisemallinen merkitys ja kulttuurihistoriallisten arvojen säilyminen. Kaava-alueeseen sisältyvät osat Rautatienkadusta ja Itsenäisyydenkadusta osoitetaan katualueeksi. Aluevarauksissa on huomioitu nykytilanteen mukaiset katujärjestelyt sekä suunnitteilla olevan Itsenäisyydenkadun alikulkusillan uusimisen yhteydessä tapahtuvat muutokset.
P-Hämpin kalliotilojen olemassa olevan pystykuilun maanpäällisten rakenteiden rakennusala osoitetaan erityisalueeksi. Alueelle saa sijoittaa maanalaisten tilojen varapoistumistien, maanalaisten tilojen ilmanvaihto- ja savunpoistolaitteita sekä muita taloteknisiä verkostoja ja rakenteita. Rakennuksen maanpäälliset osat tulee toteuttaa ympäristöön sopivalla tavalla. Suurin sallittu kerrosluku on yksi ja rakennusoikeus 40 m2.
Kaavan yleismääräysten mukaan yleisten alueiden rakenteet, varusteet ja kalusteet tulee sovittaa arvokkaaseen rakennettuun kulttuuriympäristöön, historialliseen puistomiljööseen ja asemarakennuksen arkkitehtuuriin. Muutos- ja korjaustöiden yhteydessä alueelta purettavia ja uudelleen käytettävissä olevia materiaaleja tulee hyödyntää muussa asemarakennukseen liittyvässä rakentamisessa. Toimenpiteistä, joista syntyy kaava-alueen ulkopuolelle sijoittuvan arvokkaan rakennuskannan (rautatieaseman) julkisivuja muuttavia vaikutuksia, on pyydettävä museoviranomaisen lausunto.
Itsenäisyydenkadun alikulkusillan uusimisen sekä katu- ja puistoalueita koskevien muutosten yksityiskohtainen suunnittelu tapahtuu kaavasta erillisten valmistelu- ja lupaprosessien sekä yleisten alueiden toteuttamista koskevan päätöksenteon yhteydessä.
Lausunnot
Pirkanmaan ELY-keskus, Pirkanmaan liitto, Pirkanmaan maakuntamuseo, Väylävirasto
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.