Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 7.6.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 112 Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuosisuunnitelman osavuosikatsaus tammi–huhtikuu 2023 (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:6039/02.02.01/2022

Valmistelija

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Pauliina Laisi, puh. 040 836 2730 ja strategiacontroller Tuomas Huhtala, puh. 040 353 7384, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Lautakunnan vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Vuosisuunnitelmalla tarkennetaan ja toimeenpannaan palvelusuunnitelmaa sekä vuosittaista talousarviota. Vuosisuunnitelman seurantaraportissa raportoidaan lautakunnan alaiseen toimintaan liittyvät keskeiset toimenpiteet, talouden toteumat ja riskienhallinnan tilanne tavallisesti kolmesti vuodessa huhti-, elo- ja joulukuun tilanteista.

Lautakunnan vuosisuunnitelman katsauksessa on kuvattu palvelusuunnitelmassa määriteltyjen toimenpidekokonaisuuksien edistyminen vuoden 2023 ensimmäisen kolmanneksen aikana. Katsauksen liitteessä on puolestaan kuvattu vielä erikseen jokaisen yksittäisen toimenpiteen toteumaennuste. Elinvoima- ja osaamislautakunnan osalta toimenpidekokonaisuudet ovat edistyneet yleisesti ottaen erittäin hyvin. Ainoastaan ennakoivien ja automaattisten palvelujen tarjoamisen sekä vaikuttavan korkeakouluyhteistyön kokonaisuuksien toimenpiteissä on poikkeamia siinä määrin, että niiden arvioidaan toteutuvan vuoden loppuun mennessä osittain. Poikkeamat liittyvät muun muassa älykkään työnvälityksen kehittämishankkeeseen sekä opiskelijaystävällisyysohjelman ja korkeakouluyhteisön kanssa tehtävän tutkimusyhteistyön toimeenpanoon. Muissakin toimenpidekokonaisuuksissa on poikkeamia yksittäisissä toimenpiteissä, mutta lukumääräisesti kuitenkin niin vähän, että niillä ei ole ollut merkittävää vaikutusta kokonaisuuksien edistymiseen. Startup-yritysten toimintaedellytysten edistämisen kokonaisuuden toteutumista ei tässä vaiheessa vuotta ole vielä mahdollista arvioida. Raportointikauden erityisinä onnistumisina on nostettu esiin mm. lukiokoulutuksen ja TAMK:n yhteistyön vauhdikas eteneminen väyläopintojen tarjoamiseksi lukiolaisille. Raportointikauden poikkeamia sekä keskeisiä onnistumisia on avattu tarkemmin asian liitteenä olevassa katsauksessa.

Elinvoima- ja osaamislautakunnan toimintakate toteutui tammi-huhtikuussa 5,2 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempänä. Toimintatuottoja on alkuvuonna toteutunut 1,4 milj. euroa suunniteltua vähemmän, mm. palkkatukien sekä ammatillisen koulutuksen projektiavustusten toteutuessa arvioitua pienempinä. Toimintakulut ovat tammi-huhtikuussa toteutuneet 6,6 milj. euroa kauden suunnitelmaa pienempinä. Suurimmat poikkeamat kohdistuvat etenkin henkilöstömenoihin ja palvelujen ostoihin. Henkilöstökulut ovat toteutuneet 3,1 milj. euroa kauden suunnitelmaa pienempinä. Taustalla vaikuttavat mm. palkkatuen lainsäädännön voimaantulon siirtyminen heinäkuun alkuun 2023 sekä rekrytointien viivästyminen Työllisyys- ja kasvupalveluissa. Palvelujen ostot ovat toteutuneet 3,9 milj. euroa kauden suunnitelmaa pienempinä. Taustalla on valtion työllisyysmäärärahojen käytön painottuminen työllisyyskokeilussa sekä Strategisen hankekehityksen palveluryhmään sisältyvän Viiden tähden keskustan kehitysohjelman palvelujen ostojen painottuminen loppuvuoteen. Avustukset ovat toteutuneet 0,4 milj. euroa vuosisuunnitelmaa suurempina.

Tilinpäätösennusteen mukaan lautakunnan toimintakate toteutuu 1,1 milj. euroa muutettua talousarviota pienempänä. Toimintatuottojen ennustetaan toteutuvan 0,1 milj. euroa ja toimintakulujen 1,2 milj. euroa muutettua talousarviota pienempinä. Lautakuntatasolla henkilöstökulujen ennuste alittaa suunnitellun 0,7 milj. euroa. Palveluryhmätasolla henkilöstökulujen ennusteeseen sisältyy alitusta etenkin Työllisyys- ja kasvupalveluissa ja ylitystä lukiokoulutuksessa palkkaratkaisun vaikutusten vuoksi. Palvelujen ostojen ennuste alittaa muutetun talousarvion 0,6 milj. euroa. Aineet, tarvikkeet ja tavarat -tiliryhmän ennuste on 0,1 milj. euroa suunniteltua suurempi ja ylitys kohdistuu Treduun. Avustuksiin sisältyvä työmarkkinatuen kuntaosuus on tämän hetken arvion mukaan toteutumassa budjetin mukaisesti 24,5 milj. eurona.

Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuosisuunnitelmaan sisältyy nettoinvestointeja yhteensä 3,6 milj. euroa. Investoinnit koostuvat erikseen sitovista ammatillisen koulutuksen investoinneista sekä lukiokoulutuksen ensikertaisesta kalustamisesta. Ammatillisen koulutuksen investointisuunnitelma sisältää 1,6 milj. euron kone- ja laitehankinnat sekä Silta-kampuksen ensikertaisen kalustamisen uudelleen budjetoidut 0,8 milj. euron hankinnat. Lukiokoulutuksen suunnitellut investoinnit 1,24 milj. euroa liittyvät Pyynikintie 2 kiinteistön remontoitujen tilojen ensikertaiseen kalustamiseen.

Investointeja on tammi-huhtikuussa toteutettu 0,4 milj. eurolla kohdistuen Ammatillisen koulutuksen palveluryhmään. ​Nettoinvestointien tilinpäätösennuste on 3,2 milj. euroa, joka on 0,4 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempi. Ammatillisen koulutuksen osalta ensikertaiseen kalustamiseen varattua määrärahaa arvioidaan jäävän käyttämättä 0,4 milj. euroa. Lukiokoulutuksen osalta investointien ennuste on budjetin mukainen.​

Vuosisuunnitelman osavuosikatsaus sekä osavuosikatsauksen liite ovat tämän asian liitteinä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuosisuunnitelman 2023 osavuosikatsaus hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Tuomas Huhtala oli läsnä kokouksessa asian käsittelyn ajan ja poistui kokouksesta päätöksen jälkeen.

Kirsi Viskari saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Teppo Rantanen, Regina Saari, Mari Aalto, Kirsi Viskari, Timo Antikainen, Anna-Kaisa Heinämäki, Maiju Viiki, Irene Impiö, Tero Tenhunen, Tuomas Huhtala, Pauliina Laisi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.