Perustelut
Tampereen kaupungin väliluku kasvaa tällä hetkellä voimakkaasti. Myös henkilöautojen määrä kaupungissa on väkimäärän kasvun myötä lisääntynyt, mikä luo haasteita katujen ruuhkautumisen ohella pysäköinnin järjestämiseen ja katujen kunnossapitoon. Kaupunki pyrkii tarjoamaan yksityisautoilulle vaihtoehtoja, mutta monelle matkalle auto on edelleen tärkeä vaihtoehto. Autojen yhteiskäyttöisyyden edistäminen on keino pyrkiä tarjoamaan kaupunkilaisille sama liikkumisen vapaus kuin auton omistamisella saa, mutta vähemmällä automäärällä. Tampereella on jo vuokrattavana suuri määrä yhteiskäyttöautoja, jotka ovat yleistyneet etenkin taloyhtiöissä. Myös ns. autojen vertaisvuokrauspalvelua on Tampereella saatavilla. Autojen vertaisvuokrauksella tarkoitetaan autojen vuokraamista kaupunkilaiselta toiselle siten, että vuokraustapahtuma tapahtuu kolmannen osapuolen tietojärjestelmää hyödyntäen. Parhaimmillaan vertaisvuokraus voisi vähentää kotitalouksien tarvetta omistaa ainakaan useampia autoja.
Henkilöautot ovat tutkimusten mukaan pysäköitynä valtaosan ajasta, jopa yli 95 %. Autojen vertaisvuokrauksella tavoitellaan myös resurssien kestävää käyttöä, kun pienempi automäärä saadaan paremmin käyttöön. Ympäristön kannalta olisi parasta, jos vuokra-autot olisivat mahdollisimman uusia, mutta positiivisia vaikutuksia saadaan myös pelkästään autojen kokonaismäärää vähentämällä. Auton omistaja puolestaan voi hyötyä taloudellisesti antamalla autonsa vuokralle toiselle käyttäjälle silloin kun ei sitä itse tarvitse. Vuokraustapahtumassa välissä toimiva palveluntarjoaja vakuuttaa vuokraustapahtuman, jolloin auton omistajalle ei vahinkotilanteessakaan aiheudu kustannuksia mahdollista omavastuuta lukuun ottamatta.
Tampereen kaupunki voisi kannustaa asukkaita antamaan ajoneuvojaan vertaisvuokraukseen tarjoamalla taloudellisen kannustimen auton lisäämiseksi palveluun. Helpoiten tämä on tehtävissä tarjoamalla alennus maksullisesta asukaspysäköintitunnuksesta. Asukaspysäköintitunnusta ei ole saatavilla koko kaupungissa, mutta toisaalta keskustaa lukuun ottamatta pysäköinti on asukaspysäköintialueen ulkopuolella ilmaista. Keskustan maksullisella alueella asukkaiden pysäköinti kadunvarsipaikoilla taas on verrattain harvinaista johtuen maksullisen pysäköinnin pitkistä kellonajoista.
Asukaspysäköintiluvan hinta on tällä hetkellä 25 €/kk tai 300 €/vuosi (Petsamon alueella puolet halvempi). Kaupunki voisi tarjota 50 % alennuksen asukaspysäköintiluvasta, jos auto on liitetty vertaisvuokrauspalveluun ja sillä on ollut palveluntarjoajan todentamasti vähintään yksi vuokrauskerta kuukaudessa. Kysynnän lisääntyessä ehtoa alennuksen saamiselle voisi myös nostaa, mutta alussa kannustin on syytä olla helposti saavutettavissa. Alennus voitaisiin antaa henkilöautojen ohella myös muille asukaspysäköintilupaan oikeutetuille ajoneuvoille eli pakettiautoille, moottoripyörille, mopoautoille ja alle 3500 kg painaville erikoisajoneuvoille. Palveluntarjoajat määrittelevät, hyväksyvätkö ne muita kuin henkilöautoja palveluunsa. Kaupunki voisi tukea lisäksi enemmän täyssähköisten ajoneuvojen jakamista, niiden vaikutus lähipäästöjen vähentämiseen on polttomoottoriajoneuvoja suurempi. Tämä voisi tarjota myös uuden keinon päästä kokeilemaan täyssähköisiä ajoneuvoja käytännössä. Ehdotettu alennus täyssähköisille ajoneuvoille on 75 %.
Määrällisesti vertaisvuokrauksen suosiota on vaikea ennustaa, mutta jos vuokraustapahtumia olisi 100 kpl kuukaudessa vuoden ajan, pienenisi kaupungin saamat asukaspysäköinnin tulot 15 000 € vuodessa. Toisaalta vuokrattuja autoja saatetaan pysäköidä muualla kaupungissa maksullisilla pysäköintialueilla. 100 kpl vuokrauksia kuukaudessa asukaspysäköintilupa-alueilla olisi jo suuri määrä, ja oletettavaa on, että alkuun alennuksen hyödyntäminen voi olla vähäistä. Vaikutuksia päästöihin ja autojen määriin on lyhyellä aikavälillä oletettavasti hyvin vähän jos lainkaan, mutta vuokrattavien autojen lisääntyminen voi parantaa liikkumisen tasa-arvoisuutta sekä mahdollistaa matkoja, jotka ilman ajoneuvoa jäisi toteuttamatta. Vertaisvuokraus kilpailee lähinnä yhteiskäyttöautojen kanssa, joille on Tampereella saatavilla ilmainen Z-lupa pysäköintiin kaikilla asukaspysäköintitunnusalueilla.
Palvelun käyttöä tulisi seurata ja vaikutuksia arvioida tarkemmin, kun etuisuuden käytöstä saadaan kokemusta. Samalla tulisi selvittää, millaisia matkoja autojen vertaisvuokrausella tehdään ja olisivatko ne korvattavissa muilla kulkumuodoilla. Ensimmäinen arviointi on tarpeen tehdä jo suhteellisen nopeasti alennuksen käyttöönoton jälkeen, jotta voidaan varmistua siitä, että alennusta hyödynnetään sen perimmäisessä tarkoituksessa. Pilottivaihetta voidaan myös jatkaa ja ehtoja säätää kokemusten perusteella.
Tampere laatii palveluntarjoajille ohjeen, jossa määritellään palveluntarjoajien kelpoisuusvaatimukset ja alennuksen saamisen edellytykset, jotka koskevat palveluntarjoajaa. Kaupunkilaisille luodaan ohjeistus ja hakulomake kaupungin internetsivuille palveluun liittymistä varten.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Ajoneuvojen vertaisvuokrauksen pysäköintialennus otetaan kokeilukäyttöön 1.9.2023 alkaen.
Alennus on polttomoottoriajoneuvoille 50 % asukaspysäköintiluvan normaalihinnasta. Täyssähköisille ajoneuvoille alennus on 75 % asukaspysäköintiluvan normaalihinnasta.
Järjestelyn toimivuutta seurataan vuoden 2024 loppuun asti, minkä jälkeen alennuksen jatkosta päätetään erikseen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.