Yhdyskuntalautakunta, kokous 21.6.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 190 Asemakaava nro 8935, Leinola, Mikkolankatu 10, tontin jakaminen 

TRE:5593/10.02.01/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 26.1.2023 päivätyn ja 2.5.2022 tarkastetun asemakaavamuutoksen nro 8935. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.

Lisätietoja osoitteessa: http://www.tampere.fi/cgi-​bin/kaava/kaavadoc?8935

Dno: TRE: 5593/10.02.01/2022

Kaavan laatija

Tampereen kaupunki,​ kaupunkiympäristön suunnittelu,​ asemakaavoitus, toimistoarkkitehti Onni Pernu.

Tontit osoitetaan yksiasuntoisten erillispientalojen korttelialueeksi (AO-33)

Asemakaavan muutoksessa tonteille osoitetaan asumisen kerrosalaa yhteensä 305 k-​m2 ja varastorakennusta varten 35 k-m2. Rakennusoikeus lisääntyy 146 k-​m2. Tontti 5654-​18,​ 608 m2,​ tonttitehokkuus e= 0,​32. Tontti 5654-​19,​ 623 m2,​ tonttitehokkuus e=0,​23.

Kaava-​alueen sijainti ja luonne

Suunnittelualue sijaitsee Leinolan kaupunginosassa noin 8 km kaakkoon kaupungin keskustasta osoitteessa Mikkolankatu 10. Alue rajautuu pohjoisessa Mikkolankatuun ja muutoin pientalotontteihin. Tontin pinta-​ala on 1230 m2. Tontilla sijaitsee vuonna 1980 valmistunut asuintalo. Rakennusoikeutta tontilla on yhteensä 162 + v32 k-​m2,​ ja tehokkuusluku on e= 0,​16. Olemassa oleva kerrosala on 193 k-​m2. Ympäristössä on viime vuosina jaettu useita tontteja,​ ja alue on sen myötä tiivistynyt. Tontti on liitetty kunnalliseen vesi-​ ja viemäriverkostoon.

Asemakaavan tavoitteet

Asemakaavamuutoksen hakijoiden tavoitteena on tontin jakaminen ja rakennusoikeuden lisääminen. Tampereen kaupungin strategia ohjaa yhdyskuntarakenteen tiivistämiseen täydennysrakentamisella. Asemakaavoituksen tavoitteena on luoda kaavalliset edellytykset hyvälle asuinympäristölle ja siihen sopeutuvalle täydennysrakentamiselle. Asemakaavoituksessa otetaan huomioon alueen sijainti kaupunkirakenteessa ja kaupunkikuvallinen luonne.

Asemakaavaehdotuksen nähtävilläolo ja palautteen huomioiminen

Asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä valmisteluaineisto kuulutettiin nähtäville 26.1. - 16.2.2023. Nähtävillä olon ajan oli mahdollista antaa palautetta valmisteluaineistosta. 

Valmisteluvaiheessa saatiin neljä viranomaiskommenttia ja yksi mielipide.Ympäristönsuojelu edellytti sitä, että jäteastioille on kadunvarressa tarvittava tilavaraus. Maakuntamuseolla ei ollut asemakaavasta huomautettavaa, ja totesi, ettei nykyisellä mallilla mentäessä tarvitse pyytää erillistä lausuntoa ehdotusvaiheessa. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (TUKES) kommentoi, että Amerplast Oy:n onnettomuuksien vaikutusalueet eivät ulotu asemakaavakohteeseen. Mahdolliset onnettomuustilanteet tulee kuitenkin huomioida mm. ilmanvaihtosuunnittelussa. Hulevesiyksikkö totesi tarpeen varmistaa uuden tontin hulevesien johtaminen Mikkolankadun hulevesiviemäriin. Mielipiteessä edellytettiin tontin eteläosan puurivin säilyttämistä.

Saatu palaute huomioitiin asemakaavaehdotuksen valmistelussa seuraavasti: Ympäristönsuojelun kommenttiin jäteastioiden tilavarauksesta todetaan, että asemakaavassa ei merkitä tilavarauksia jäteastioille. Hulevesiyksikön kommentista johtuen asemakaavan määräyksiin lisättiin viem-1 -määräys, jota on käytetty vastaavissa tilanteissa varmistamaan hulevesien päätyminen hulevesiviemäriin. Mielipiteessä esitettyä toivetta puurivin säilyttämisestä ei ollut mahdollista lisätä kaavaan, sillä asemakaava-aluetta sivuavat viime vuosina asemakaavoitetut lähes vastaavat tontit eivät sisällä vastaavia määräyksiä puiden säilyttämisestä. Erilainen menettely tällä tontilla asettaisi tontit eriarvoiseen asemaan.

Henkilötietoja sisältävän oheismateriaalin verkkojulkisuutta on rajoitettu.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Kankaala Kari, Ympäristö- ja kehitysjohtaja, Kari.Kankaala@tampere.fi

Asemakaavaehdotus nro 8935 (päivätty 26.1.2023, tarkistettu 2.5.2023) hyväksytään asetettavaksi nähtäville.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Toimistoarkkitehti Onni Pernu, puh. 040 626 7880, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 1241 626, etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 26.1.2023 päivätyn ja 2.5.2022 tarkastetun asemakaavamuutoksen nro 8935. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.

Lisätietoja osoitteessa: http://www.tampere.fi/cgi-​bin/kaava/kaavadoc?8935

Dno: TRE: 5593/10.02.01/2022

Kaavan laatija

Tampereen kaupunki,​ kaupunkiympäristön suunnittelu,​ asemakaavoitus, toimistoarkkitehti Onni Pernu.

Ehdotus uudeksi asemakaavaksi esiteltiin 16.5.2023 yhdyskuntalautakunnalle, joka asetti ehdotuksen nähtäville 19.5.-1.6.2023.

Ehdotuksesta ei tullut lausuntoja tai muistutuksia.

Kaavaehdotukseen tehdyt muutokset nähtävillä olon jälkeen ovat luonteeltaan teknisiä, eivätkä ne edellytä kaavaehdotuksen asettamista uudelleen nähtäville.

Henkilötietoja sisältävän oheismateriaalin verkkojulkisuutta on rajoitettu.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Asemakaavaehdotus nro 8935 (päivätty 26.1.2023, tarkistettu 2.5.2023) hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Hakija, Pirkanmaan ELY-keskus, Sirpa Lehtonen, Jaana Huttunen 

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisen ja kunnan jäsenen tietoon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on asetettu nähtäville, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.