Yhdyskuntalautakunta, kokous 26.9.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 252 Poikkeamishakemus Kauppi, Verner Järvisen reitti 9 (Kaupin urheilupuisto), matkaviestintukiaseman rakentaminen 

TRE:3747/10.03.01/2022

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Toimistoarkkitehti Merja Kinos, puh. 040 481 2571, etunimi.sukunimi@tampere.fi   

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Poikkeamispäätös MRL 171 §:n nojalla MRL 58 § 1 momentin säännöksestä, jonka mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa.

Kaupin urheilupuistoon pesäpallostadionin eteläpuolelle rakennetaan matkaviestintukiasema, joka käsittää 42 metriä korkean maston sekä 10 m2 suuruisen laitetilan. 

HAKIJA ON ANTANUT ERITYISET SYYT POIKKEAMISELLE

”Haetaan poikkeamislupaa / -päätöstä DNA Tower Finland Oy:n matkaviestintukiasemalle (kohdenimi:Kaupin urheilupuisto). Tukiasema koostuu 42-metrisestä harustamattomasta ristikkomastosta ja laitesuojasta kooltaan noin 10 m2.

Myös muut teleoperaattorit ovat ilmoittaneet, että on ilmeinen tarve saada parannettua langatonta verkkoaan alueella, joten tukiasema palvelee myös heitä (yhteiskäyttö / -tukiasema).

Alue on asemakaavassa VU-6 Urheilu- ja virkistyspalvelujen alue, liikuntakentän alueella mobiiliverkon käyttäjämäärä on kasvanut ja tukiasemalle on alueella selkeä tarve. Lähistöllä ei ole sopivaa ET- aluetta tukiaseman sijoittamiseen, rakennuksista toteutettuna alueelle ei aikaansaada riittävää mobiilikuuluvuutta, joten haetaan poikkeamispäätöstä maston ja laitesuojan toimenpidelupahakemusta varten. Mastosta aiheutuva ainoa haitta asutukselle on visuaalinen. Maston sijainti on suunniteltu tilalle Kyttälä RN:n 2:0 (Kaupin urheilupuisto). Maston lähiympäristö on virkistys- ja urheilukäytössä, välittömässä läheisyydessä on asutusta vähäisissä määrin sekä lähin asuinrakennus on yli 150 metrin etäisyydellä maston keskipisteestä. Paikan valinnassa on pyritty säilyttämään olemassa oleva luonnollinen alueen ympäristö sekä pyritty kunnioittamaan luontoarvoja. Masto ja laitesuoja sijoittuu avoimelle viheralueelle, eikä mastosta ole haittaa liito-oravalle. Sijoituksesta on neuvoteltu Tampereen kaupungin kiinteistötoimen, liikuntatoimen ja ympäristösuunnittelun kanssa sekä todettu paikka parhaaksi alueella olevaksi, viimeisimmät katselmukset kohteessa ovat olleet 14.11.2022 ja 20.12.2022.”

Hakija on kertonut lisää hankkeesta ja sen vaikutuksista liitteenä olevassa maankäyttö- ja rakennusasetuksen (MRA) 64 §:n mukaisessa selvityksessä.

KUULEMINEN

Naapurit on kuultu kaupungin toimesta ja hakemus on kuulutettu Aamulehdessä 18.5.-9.6.2023. Naapurit on kuultu myös rakennuslupaa varten. 

Hakemuksesta saatiin yksi muistutus Petsamon omakotiyhdistykseltä. Petsamon omakotiyhdistys ry vastustaa jyrkästi minkäänlaisen rakentamisen sallimista Kaupin urheilupuistossa alueille, joille ei ole annettu rakennusoikeutta tai rakennusalaa 11.11.2022 voimaantulleessa asemakaavassa nro 8767. Muistutuksessa todetaan, että maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n mukaiset poikkeamisen edellytykset sekä poikkeamisen erityiset eivät täyty. Muistutuksessa otettiin kantaa myös mastojen eri operaattorien yhteiskäyttöön sekä muiden operaattorien mahdolliseen tukiasematarpeeseen.

Muistutus on kokonaisuudessaan hakemuksen liitteenä. 

Hakijan vastineessa todetaan mm.:

”Tukiasemat ovat välttämätön osa yhdyskunnan infrastruktuuria ja sen teknistä toimivuutta. Suunnitteilla oleva masto parantaisi alueen infrastruktuuria tarjoamalla parhaat mahdolliset yhteydet teleoperaattoreiden asiakkaille, jotka alueella asuvat, liikkuvat tai työskentelevät. Näin ollen paremmat tietoliikenneyhteydet palvelisivat yhteiskunnallista kehitystä ja toimivuutta tällä alueella. Matkaviestinpalvelujen luotettava kuuluvuus ja kapasiteetti ovat useille käyttäjille jopa turvallisuuskysymys. Ymmärtääksemme tontit ja kiinteistöt hyötyvät positiivisesti siitä, että lähialueella matkaviestinverkon palvelut toimivat.

Matkapuhelintukiasema on suunniteltu tilalle KYTTÄLÄ 837-599-2-0, tällä hetkellä olemassa olevalle nurmialueelle ja tilan kokonaispinta-ala kiinteistörekisterin mukaan on 72,28 ha. Hakija vuokraa Tampereen kaupungilta noin 60 m2 kokoisen vuokra-alueen. Hakijan mielestä kaavasta poikkeaminen tai rakentaminen on hyvin vähäistä tilan kokoon nähden. Varsinainen rakentaminen tapahtuu suurelta osin sl-6 ”keltaisen” alueen ulkopuolelta sekä ”vihreällä” sl-6, luo-4 alueella ei ole rakentamista.

Lainaus hakemuksen liitteenä olevasta MRL 132-1999 ja MRA64§ mukaisesta selvityksestä:

”Maston lähiympäristö on virkistys ja urheilukäytössä. Välittömässä läheisyydessä on asutusta vähäisissä määrin. Paikan valinnassa on pyritty säilyttämään olemassa oleva luonnollinen alueen ympäristö sekä pyritty kunnioittamaan luontoarvoja. Sijoituksesta on neuvoteltu Tampereen kaupungin kiinteistötoimen, liikuntatoimen ja ympäristösuunnittelun kanssa sekä todettu paikka parhaaksi alueella olevaksi, viimeisimmät katselmukset kohteessa ovat olleet 14.11.2022 ja 20.12.2022.”

”Mielestämme maston rakentaminen ei ole ristiriidassa alueen ympäristön, luonnon, naapureiden ja alueen muun kehittämisen kanssa. Korostamme lisäksi, että lähtökohtana tukiaseman rakentamiselle on parempien ja laadukkaampien matkaviestinpalveluiden tarjoaminen.”

"Internetissä olevat mobiiliverkon kuuluvuuden tai yhteysnopeuskartat ovat suuntaa-antavia. Todellista kuuluvuutta tai verkon nopeutta maallikko ei pysty toteamaan karttojen perusteella. Todellinen alueellinen kuuluvuus tai verkon nopeus on todennettava mittauksin. Tukiasemien sijaintitieto ei ole julkista, tässä tapauksessa DNA:lta löytyy jo tukiasemat alueen lähimmistä korkeimmista rakennuksista.”

Hakijan vastine on kokonaisuudessaan hakemuksen liitteenä. 

Asemakaavoituksen vastine: 

Poikkeamisen myöntämiselle ei ole maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 171 §:ssä esitettyjä esteitä. Hakija on antanut MRL 171 §:n mukaiset erityiset syyt. Matkaviestintukiasemia tarvitaan runsaasti eri puolilla kaupunkia ja koska niille soveltuvia paikkoja on rajoitetusti, tulee operaattorien hyödyntää myös jo olemassa olevia mastoja. Asemakaavoissa on harvoin osoitettu rakennuspaikkoja tukiasemille, joten niiden paikat joudutaan usein ratkaisemaan poikkeamisluvin, tapauskohtaisesti tarkasteltuina.

POIKKEAMINEN

Asemakaavassa rakennuspaikka on osoitettu urheilu- ja virkistyspalvelujen alueeksi. Siitä poiketen alueelle rakennetaan matkaviestintukiasema.

Kulku rakennuspaikalle tapahtuu osin ohjeellista yleiselle jalankululle ja polkupyöräilylle varatun alueen osan, joka on toteutettava esteettömyyden erikoistason kriteereitä noudattaen, kautta.

Poikkeaminen voidaan erityisestä syystä myöntää, mikäli se ei MRL 171 § mukaisesti

  1. aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
  2. vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
  3. vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
  4. johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

 

ASEMAKAAVOITUS

Rakennuspakka sijaitsee Kaupin urheilupuistossa, pesäpallostadionin välittömässä läheisyydessä. Rakennuspaikka rajautuu koillisessa Verner Järvisen reittiin, kaakossa ja lounaassa metsään ja luoteessa ulkoliikuntasalin alueeseen.

Lähistölle ei ole kaavoitettu sopivaa yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten ja laitosten aluetta (ET) tukiaseman sijoittamiseen. Hakijan mukaan liikuntakentän alueella mobiiliverkon käyttäjämäärä on kasvanut ja tukiasemalle on alueella selkeä tarve. Tukiaseman sijoittamisella rakennuksiin alueelle ei saada aikaan riittävää mobiilikuuluvuutta, joten tukiasema on sijoitettava maastoon. Mastosta aiheutuva ainoa haitta on visuaalinen, masto näkyy paikoitellen puiden latvojen yli. Lähimmät asuinrakennukset sijaitsevat yli 150 metrin päässä, metsikön takana.

Paikan valinnassa on pyritty säilyttämään olemassa oleva luonnollinen alueen ympäristö sekä pyritty kunnioittamaan luontoarvoja. Sijaintipaikalle on tehty maastokatselmus ympäristönsuojelun, viheralueet ja hulevedet -yksikön sekä liikuntapalvelujen edustajien kanssa, jotka puolsivat esitettyä sijoituspaikkaa. Tukiasemalle on aiemmin esitetty muutamia muita sijoituspaikkoja, mutta niistä on luovuttu mm. luontoarvoihin sekä alueen virkistyskäyttöön kohdistuvien haittojen takia. Esitetty sijoituspaikka ei estä alueen virkistyskäyttöä millään tavoin. Rakennusaikaa lukuun ottamatta jalankululle ja pyöräilylle varatun alueen osan kautta kulkeminen tukiasemalle ei aiheuta haittaa alueen käytölle. Voidaan todeta, että tukiaseman rakentaminen ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. 

Liito-oravaselvityksen (2019) mukaan rakennuspaikka sijoittuu liito-oravalle soveltuvaan ympäristöön. Kaavakartassa paikalle on annettu määräys sl-6: Alueen osa, jolla liito-oravan elinolosuhteiden ja kulkureittien turvaamiseksi tulee säilyttää ja istuttaa lajiltaan liito-oravalle suotuisaa puustoa. Pirkanmaan ELY-keskuksen lausunnon mukaan ELY-keskuksen tiedossa ei ole liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkoja (pesäpuut suojapuineen) rakennettavan matkaviestintukiaseman alueelta tai sen välittömästä läheisyydestä. Matkaviestintukiaseman rakentamiselle suunniteltuun paikkaan ei ole estettä liito-oravan kannalta, mikäli asemapiirroksessa todetun mukaisesti puustoa ei kaadeta. Mikäli puustoa kuitenkin joudutaan kaatamaan, tulee ELY-keskuksen lausunnon mukaan tällöin varmistaa, että poistettavissa puissa ei ole liito-oravalle soveltuvaa pönttöä, risupesää tai koloa, eivätkä puut kuulu oleellisina liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikan suojapuustoon (pesäpuun ympärillä n. 30 m etäisyydellä jätettävä suojavyöhyke).

Matkaviestintukiaseman alue sijoittuu Kaupin asemakaavojen lahokaviosammalselvityksessä v. 2020 todetun rauhoitetun ja uhanalaisen lahokaviosammalen ydinalueen tuntumaan (Urheilupuisto läntinen). Laji esiintyy kaatuneilla lahorungoilla ja lahokannoilla (lähinnä havupuu). Lahokaviosammalen havaintoja koskevan paikkatiedon mukaan yksi selvityksessä havaituista lahokaviosammalen itujyväsryhmistä sijoittuu matkaviestintukiaseman alueen eteläreunan tuntumaan. Pirkanmaan ELY-keskuksen lausunnon mukaan tätä esiintymää on syytä pyrkiä säästämään toimenpiteissä. Mikäli tukiaseman toimenpidealueelle muutoin sijoittuu kaatuneita lahoavia havupuurunkoja, olisi niitä hyvä säästää ja tarvittaessa mahdollisuuksien mukaan siirtää viereiseen metsään toimenpidealueen ulkopuolelle. Raivattava toimenpidealue olisi hyvä pitää mahdollisimman pienialaisena.

Ehtojen mukaan toimittaessa poikkeaminen asemakaavasta ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista.

Rakennuspaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä ei ole arvokkaita rakennetun kulttuuriympäristön kohteita, joten poikkeaminen asemakaavasta ei vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.

Vaikutuksiltaan merkittävänä rakentamisena pidetään ympäristöstään täysin poikkeavaa rakentamista, kuten kerrostalon rakentamista omakotialueelle tai suuren päivittäistavarakaupan perustamista. Nyt on kyse 46 metriä korkean maston ja 10 m2 suuruisen laitetilan rakentamisesta pesäpallostadionin välittömään läheisyyteen, etäälle asutuksesta. Poikkeaminen asemakaavasta ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Haetun poikkeamisluvan mukaisen matkaviestintukiaseman rakentaminen parantaa alueen matkapuhelinverkon palvelukykyä. Nykyiset vaatimukset edellyttävät aiempaa suurempaa tukiasematiheyttä. Laki sähköisen viestinnän palveluista huomioiden kunnan on edistettävä sähköisen viestinnän palvelujen tarjontaa ja käyttöä sekä varmistaa, että viestintäverkkoja ja viestintäpalveluja on jokaisen saatavilla. Lain mukaan tulee myös varmistaa, että nämä ovat teknisesti kehittyneitä, laadultaan hyviä, toimintavarmoja ja turvallisia (Laki sähköisen viestinnän palveluista 7.11.2014/917). Näin ollen poikkeamisluvan myöntämiselle voidaan katsoa olevan MRL 171 § mukaisia erityisiä syitä.

Ottaen huomioon hakijan selvityksen sekä saadut lausunnot, asemakaavayksikkö toteaa, että ehtojen mukaan toteutettuna poikkeaminen asemakaavan käyttötarkoituksesta sekä ohjeellisesta yleiselle jalankululle ja polkupyöräilylle varatusta alueen osasta, joka on toteutettava esteettömyyden erikoistason kriteereitä noudattaen, ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta luonnon tai rakennetun ympäristön arvojen säilyttämistä koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia. 

Poikkeamisluvan myöntämisellä ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.

LIITTEET:

Sijaintikartta: Kartassa on esitetty rakennuspaikan sijainti ja poikkeuslupatilanne. Rakennuspakka sijaitsee Kaupin urheilupuistossa, pesäpallostadionin välittömässä läheisyydessä. Rakennuspaikka rajautuu koillisessa Verner Järvisen reittiin, kaakossa ja lounaassa metsään ja luoteessa ulkoliikuntasalin alueeseen.

Kohteen pohjoispuolella on kaksi aikaisempaa, vuosina 2021 ja 2022 myönnettyä poikkeamislupaa.

Asemakaava ja suojelumerkinnät-kartta: Rakennuspaikan pääkäyttötarkoitus on urheilu- ja virkistyspalvelujen alue. Kulku rakennuspaikalle tapahtuu osin yleiselle jalankululle ja polkupyöräilylle varatusta alueen osan, joka on toteutettava esteettömyyden erikoistason kriteereitä noudattaen, kautta. Suojelumerkinnät-kartassa on esitetty suojelualueiden rajaukset.

Hakijan vastine muistutukseen

Lausunnot

MRA 64 §:n mukainen selvitys

Muistutus

Poikkeamishakemus: Liitteessä on kerrottu hankkeen, rakennuspaikan ja hakijan tiedot. 

Suunnitelmat: Masto on 46 metriä korkea. Laitesuojan koko on 10 m2. Laitesuojan julkisivut ja katto ovat tummanharmaata profiilipeltiä. Kattomuoto on loiva harjakatto. Havainnekuvssa on näytetty tukiaseman sijoittuminen metsän eteen, aukealle paikalle.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Myönnetään kiinteistölle 837-599-2-0 lupa saada poiketa asemakaavan käyttötarkoituksesta sekä ohjeellisesta yleiselle jalankululle ja polkupyöräilylle varatusta alueen osasta, joka on toteutettava esteettömyyden erikoistason kriteereitä noudattaen, matkaviestintukiaseman rakentamiseksi hakemuksen liitteenä olevien suunnitelmien periaatteiden mukaisesti Kaupin kaupunginosassa, osoitteessa Verner Järvisen reitti 9 (Kaupin urheilupuisto) sillä ehdolla,

että mikäli puustoa kuitenkin joudutaan kaatamaan, varmistetaan, että poistettavissa puissa ei ole liito-oravalle soveltuvaa pönttöä, risupesää tai koloa, eivätkä puut kuulu oleellisina liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikan suojapuustoon (pesäpuun ympärillä n. 30 m etäisyydellä jätettävä suojavyöhyke), ja

että matkaviestintukiaseman eteläreunan tuntumassa olevaa lahokaviosammalen itujyväsryhmää pyritään säästämään toimenpiteissä. Mikäli tukiaseman toimenpidealueelle muutoin sijoittuu kaatuneita lahoavia havupuurunkoja, on niitä hyvä säästää ja tarvittaessa mahdollisuuksien mukaan siirtää viereiseen metsään toimenpidealueen ulkopuolelle. Raivattava toimenpidealue on pidettävä mahdollisimman pienialaisena.

Lupa on voimassa kaksi (2) vuotta siitä, kun tämä päätös on saanut lainvoiman. Päätöstä vastaavaa rakennuslupaa on haettava luvan voimassaoloaikana.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Lausunnot

Hakemuksesta on saatu lausunto Pirkanmaan ELY-keskukselta, Tampereen ympäristönsuojelulta sekä viheralueet ja hulevedet -yksiköltä. Vastaaviin muihin matkaviestintukiasemien hankkeisiin liittyen on aiemmin saatu Terveydensuojelulta sekä Säteilyturvallisuuskeskukselta lausunnot, jotka on lisätty myös tälle hakemukselle. 

Lausuntopyyntöjen lähettämisen jälkeen rakennuspaikalle annettiin uusi osoite, jolloin Kuntokatu 19 muuttui Verner Järvisen reitti 9:ksi. Lisäksi hakija lisäsi asemapiirrokseen (9.5.2023) asemakaavassa olevat rajaukset (mm. sl-6). Muilta osin asemapiirros on vastaava kuin 28.3.2023 päivätty asemapiirros.

Pirkanmaan ELY-keskus 17.5.2023: 

Suunniteltu matkaviestintukiaseman uusi sijainti sijoittuu kantakaupungin osayleiskaavan liito-oravaselvityksessä 2016 ja Kaupin urheilupuiston asemakaavan luontoselvityksessä 2019 liito-oravan todetulle elinympäristölle. Hakemuksen asemapiirroksen mukaan puita ei ole tarpeen kaataa ja lähimmät puut suojataan.

ELY-keskuksen tiedossa ei ole liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkoja (pesäpuut suojapuineen) rakennettavan matkaviestintukiaseman alueelta tai sen välittömästä läheisyydestä. Matkaviestintukiaseman rakentamiselle suunniteltuun paikkaan ei ole estettä liito-oravan kannalta, mikäli asemapiirroksessa todetun mukaisesti puustoa ei kaadeta. Mikäli puustoa kuitenkin joudutaan kaatamaan, tulee tällöin varmistaa, että poistettavissa puissa ei ole liito-oravalle soveltuvaa pönttöä, risupesää tai koloa, eivätkä puut kuulu oleellisina liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikan suojapuustoon (pesäpuun ympärillä n. 30 m etäisyydellä jätettävä suojavyöhyke).

Matkaviestintukiaseman alue sijoittuu Kaupin asemakaavojen lahokaviosammalselvityksessä v. 2020 todetun rauhoitetun ja uhanalaisen lahokaviosammalen ydinalueen tuntumaan (Urheilupuisto läntinen). Laji esiintyy kaatuneilla lahorungoilla ja lahokannoilla (lähinnä havupuu). Lahokaviosammalen havaintoja koskevan paikkatiedon mukaan yksi selvityksessä havaituista lahokaviosammalen itujyväsryhmistä sijoittuu matkaviestintukiaseman alueen eteläreunan tuntumaan. Tätä esiintymää on syytä pyrkiä säästämään toimenpiteissä. Mikäli tukiaseman toimenpidealueelle muutoin sijoittuu kaatuneita lahoavia havupuurunkoja, olisi niitä hyvä säästää ja tarvittaessa mahdollisuuksien mukaan siirtää viereiseen metsään toimenpidealueen ulkopuolelle. Raivattava toimenpidealue olisi hyvä pitää mahdollisimman pienialaisena.”

Ympäristönsuojelu 19.4.2023: 

”Ympäristönsuojelu puoltaa asemapiirroksen 28.3.2023 mukaista sijaintia. Kyseinen paikka on katselmoitu maastossa 20.12.2022, jolloin voitiin todeta, että masto sijoitetaan metsänreunaan siten, ettei puita tarvitse kaataa ja masto sijoittuu nykyiselle muokatulle nurmialueelle. Näin ollen sijainnilla ei ole vaikutusta alueen luontoarvoihin.”

Viheralueet ja hulevedet -yksikkö 27.4.2023:

”Esitetty uusi sijainti ei aiheuta ongelmia viheralueen käytölle.”

Terveydensuojelu, lausunto annettu toista vastaavaa matkaviestintukiaseman hakemusta varten:

”Suomessa säteilyä valvoo Säteilyturvakeskus STUK. Säteilyturvakeskus (STUK) seuraa aktiivisesti operaattorien toimintaa ja esimerkiksi 5G-verkon käyttöönottoa. STUK myös puuttuu tarvittaessa tukiasema-asennuksiin, jos on syytä epäillä, että väestö on vaarassa altistua raja-arvot ylittävälle säteilylle.

Matkaviestinverkkojen säteilyturvallisuuden varmistamiseksi säteilylainsäädännössä on määritelty altistuksen raja-arvot. Ne perustuvat parhaaseen tieteelliseen näyttöön ja kattavat kaikki nyt käytössä olevat taajuudet sekä tulevaisuudessa käyttöön tulevat uudet 5G-verkon taajuudet. Raja-arvot suojaavat niin lyhyt- kuin pitkäaikaisenkin altistumisen terveysvaikutuksilta. Väestöaltistuksen raja-arvot sekä toimenpidetasot sähkömagneettiseille kentille on säädetty Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa (1045/2018). Ne noudattavat Euroopan unionin neuvoston suositusta, joka on voimassa useimmissa Euroopan maissa. 

Radiotaajuisen säteilyn ainoa tieteellisesti todettu vaikutus on kudosten lämpeneminen ja rajaksi määrätyn altistuksen ja mahdollisesti terveydelle haitallisen kudosten lämpenemisen väliin jää iso turvamarginaali. Säteilyturvakeskuksen (STUK) tiedon mukaisesti 5G-verkon tukiasemat eivät ole lisäämässä merkittävästi ihmisten altistumista radiotaajuiselle säteilylle.  5G-tukiasemien lähetystehot ovat samaa luokkaa kuin aiemmissa matkaviestintekniikoissa. 

Tukiaseman suunnittelussa on otettu huomioon Säteilyturvakeskuksen (STUK) ohjeistus. STUK:n julkaisemien tutkimusten perusteella oikein sijoitetut matkapuhelinverkon tukiasemat eivät nykyisen tutkimustiedon perusteella aiheuta sellaista altistumista, jolla olisi haitallisia terveysvaikutuksia. Säteilylle altistuminen pienenee nopeasti etäisyyden kasvaessa.”

Säteilyturvallisuuskeskus STUK, lausunto annettu toista vastaavaa matkaviestintukiaseman hakemusta varten:

”Säteilyturvallisuuteen liittyvänä lausuntonaan STUK toteaa seuraavan:

Matkaviestintukiasemien radiotaajuisia kenttiä koskevat altistuksen raja-arvot on annettu sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa 1045/2018, joka on säädetty säteilylain 859/2018 nojalla. Matkaviestinoperaattorilla on velvollisuus huolehtia siitä, etteivät raja-arvot ylity paikoissa, joihin väestöllä on vapaa pääsy. STUK valvoo väestön altistusta tukiasemien radiotaajuisille kentille. Valvonnan keinoja ovat operaattoreiden opastaminen tukiasemien turvallisessa asentamisessa, säteilyturvallisuutta selvittävien mittauskampanjoiden tekeminen ja tarvittaessa valvontatoimien kohdentaminen yksittäiseen tukiasemaan.

Radiotaajuisten kenttien terveysvaikutuksia on selvitetty tuhansissa tutkimuksissa. Tämänhetkisen tiedon valossa Suomessa sovellettavat raja-arvot suojaavat kaikilta todennetuilta haittavaikutuksilta. Raja-arvot perustuvat suureen joukkoon tutkimuksia ja ne kattavat sekä lyhyt- että pitkäkestoisen altistuksen. Vastaavat rajat ovat käytössä suuressa osassa Euroopan maista.

STUK seuraa raja-arvojen ajantasaisuutta ja alan tutkimustiedon kehittymistä. STUK perustaa näkemyksensä ensisijaisesti riippumattomien kansainvälisten asiantuntijaryhmien (mm. WHO,  SCENIHR/SCHEER, ICNIRP) julkaisemiin kirjallisuuskatsauksiin radiotaajuisen säteilyn terveysvaikutuksista. Lisäksi STUK seuraa kansainvälisissä tieteellisissä julkaisusarjoissa julkaistuja aiheeseen liittyviä tutkimusartikkeleita uusimman tiedon saamiseksi. Kansainvälisissä asiantuntijaryhmissä on sellaista monitieteellistä osaamista, jota radiotaajuisen säteilyn terveysvaikutusten arviointiin tarvitaan. Tutkimusten arviointiin ne käyttävät aina ennalta-asetettuja laatukriteerejä. Katsausten perusteella Suomessa käytettävät altistuksen raja-arvot ovat ajan tasalla.

Tukiasema-antennit sijoitetaan korkealle kyseisiin mastoihin, jolloin väestöllä ei ole vapaata pääsyä paikkoihin, joissa raja-arvot voisivat ylittyä. Radiotaajuisille kentille asetetut raja-arvot voivat ylittyä pisimmillään noin kymmenen metrin etäisyydellä tukiasema-antennista pääkeilan suunnassa. Altistus pienenee nopeasti etäisyyden kasvaessa. Suunniteltujen tukiasemien aiheuttamat radiotaajuiset kentät tulevat olemaan selvästi raja-arvoja pienemmät paikoissa, joihin väestöllä on vapaa pääsy. Tämän tasoisesta altistuksesta ei aiheudu haitallisia terveysvaikutuksia.

5G-verkon tukiasemat eivät ole lisäämässä merkittävästi ihmisten altistumista radiotaajuisille kentille. Lähetystehot ovat samaa luokkaa kuin varhaisemmissa matkaviestintekniikoissa. Tällä hetkellä 5G-verkkoa rakennetaan 3,5 GHz taajuusalueella, joka ei poikkea merkittävästi varhaisempien matkaviestintekniikoiden taajuuksista. Tästä syystä jo tehtyjä tuhansia tutkimuksia terveysvaikutuksista voidaan hyödyntää myös 5G-verkon säteilyturvallisuutta arvioitaessa. Tämänhetkisen tiedon valossa 5G-verkon radiotaajuiset kentät eivät aiheuta haitallisia terveysvaikutuksia. Raja-arvot kattavat myös ns. millimetriaallot, joihin muistutuksissa viitattiin. Tutkimustiedon perusteella ei ole syytä epäillä, että 5G-verkossa myöhemmin käyttöön otettavista millimetriaalloista aiheutuisi haitallisia terveysvaikutuksia, kun altistus on raja-arvoja pienempää.

Millimetriaalloilla tukiaseman solukoko on pieni, koska näin korkea radiotaajuus etenee heikosti. Pienen peittoalueen tukiasemissa käytetään matalaa lähetystehoa, joten niiden aiheuttama altistus tulee olemaan vähäistä. 

Säteilyturvallisuussyyt eivät estä lausuntopyynnössä mainittujen matkaviestintukiasemien käyttöönottoa.”

Tiedoksi

Hakija, Pirkanmaan ELY-keskus, muistuttaja

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Valitusoikeus on:

1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla;
2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;
3) sillä, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa;
4) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen);
5) kunnalla ja naapurikunnalla, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa;
6) toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhdistyksellä, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen; sekä
7) viranomaisella toimialaansa kuuluvissa asioissa.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Päätös on annettu julkipanon jälkeen. Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen antamisesta. Päätöksen antamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.