Perustelut
Esioppilaalle osoitetaan esiopetuspaikka, joka määrittyy lähikouluperiaatteen ja Tampereen kaupungin kasvun- ja opinpolkurajojen mukaisesti. Esiopetukseen osallistuvan oppilaan esiopetuksen järjestämispaikka on esiopetukseen ilmoittautumisajankohtana esioppilaan väestörekisteriin merkityn voimassa olevan asuinosoitteen mukainen. Oppilaaksi ottamisesta päättää esiopetuksessa varhaiskasvatuksen asiakaspalvelupäällikkö. Tampereen kaupungin kasvun- ja opinpolkurajat on kuvattu tämän asian liitteenä olevassa asiakirjassa ja ne vastaavat perusopetuksen koulupolkurajoja, joista päätetään kasvatus- ja opetuslautakunnan kokouksessa 14.11.2024.
Oppilaaksiotto tehdään esiopetukseen. Lisäksi oppilaaksiotto tehdään uuden esioppilaan muuttaessa kaupunkiin ja esioppilaan muuttaessa kaupungin sisällä toisen koulun oppilaaksiottoalueelle, mikäli hän ei jatka hänen aiemman kasvun- ja opinpolkunsa mukaisessa koulussa.
Ensimmäisen kerran nyt päätettäviä esioppilaaksioton periaatteita esitetään noudatettaviksi toistaiseksi voimassa olevina alkaen 1.1.2024.
Ensisijainen oppilaaksiotto
Esioppilaalle osoitetaan niin sanottu lähikoulu tai muu soveltuva paikka, jossa perusopetuslain 4 §:n 1 ja 2 momentin mukaisesti annetaan opetusta sellaisella oppilaan omalla kielellä, jolla kunta on velvollinen opetusta järjestämään. Esiopetuspaikaksi voidaan osoittaa myös vastaavat edellytykset täyttävä perusopetuslain 1 §:n 2 momentissa tarkoitettu varhaiskasvatuspaikka tai muu soveltuva esiopetuksen järjestämispaikka. (Perusopetuslaki 6 § 2 mom.)
Esioppilaaksiotto tehdään huomioimalla järjestyksessä seuraavat asiat:
- kaikki kasvun- ja opinpolun mukaisella esioppilaaksiottoalueella asuvat esioppilaat
- sisarusperuste
- esikoulumatkan pituus
- muut erityiset syyt
Muita erityisiä syitä voivat olla esioppilaan terveydentilaan liittyvät tai oppilashuollolliset syyt. Muut erityiset syyt tulee perustella esiopetuksen monialaisen asiantuntijaryhmän, pedagogisen tuen tiimin, lääkärin tai psykologin lausunnolla ennen esioppilaaksiottopäätöstä.
Sisarusperustetta ei sovelleta, jos sisarus on kyseisen koulun ylimmällä luokalla.
Esioppilaaksiottoalueelta pois muuttaneen lapsen esiopetuspaikka määräytyy uuden osoitteen perusteella. Halutessaan esioppilas voi jatkaa nykyisessä esiopetuksen järjestämispaikassa, mikäli asuu edelleen Tampereella. Mikäli esioppilas jatkaa muuton jälkeen alkuperäisessä esiopetuspaikassa, huoltajat vastaavat lapsen mahdollisista kuljetuskustannuksista.
Tamperelaiselle lapselle voidaan osoittaa esiopetuspaikka myös muualta kuin lapsen kotiosoitteen mukaiselta esiopetuksen oppilaaksiottoalueelta vuorohoidon tarpeen vuoksi. Mikäli lapsi tarvitsee säännöllistä vuorohoitoa esiopetusvuoden aikana, huoltaja ilmoittaa lapsen vuorohoidon tarpeen esiopetukseen ilmoittautumisen yhteydessä. Huoltajan tulee todentaa vuorohoidon tarve.
Mikäli huoltaja hakee lapselle esiopetuspaikkaa esiopetuksen erikseen määritellyn ilmoittautumisajan ulkopuolella, lapselle osoitetaan ensisijaisesti esiopetuspaikka lapsen osoitteen mukaiselta esioppilaaksiottoalueelta. Jos esiopetuksen oppilaaksiottoalueella ei ole vapaita paikkoja, voidaan paikka osoittaa myös toiselta esiopetuksen oppilaaksiottoalueelta lapsen kotia lähimpänä olevasta esiopetuspaikasta, jossa on vapaita esiopetuspaikkoja.
Tukea tarvitsevan esioppilaan oppilaaksiotto
Erityistä tukea annetaan oppilaille pääsääntöisesti oppilaan niin sanotun lähikouluperiaatteen mukaisesti määrittyvässä esiopetuspaikassa. Jos oppilaan etu ja esiopetuksen järjestämisedellytykset vaativat, oppilaan esiopetus järjestetään esiopetuksen integroidussa ryhmässä tai esiopetuksen erityisryhmässä. Esiopetuksen integroidun ryhmän tai erityisryhmän osoittamisessa ei kuitenkaan sovelleta sisarusperustetta.
Mikäli erityisen tuen esioppilas muuttaa kesken lukuvuoden toiseen kuntaan, voi esioppilas jatkaa nykyisessä esiopetuksen integroidussa ryhmässä tai esiopetuksen erityisryhmässä korkeintaan lukuvuoden loppuun. Näissä tapauksissa kuljetuksesta vastaa esioppilaan huoltaja.
Toissijainen esioppilaaksiotto
Toissijaisessa esioppilaaksiotossa on kyse siitä, kun esioppilaalle haetaan esiopetuspaikkaa muusta kuin esioppilaalle osoitetusta lähikouluperiaatteen mukaisesta esiopetuksen järjestämispaikasta (perusopetusasetus 23 § a 2 mom.).
Mikäli esiopetuksen ryhmissä on tilaa ensisijaisen esioppilaaksioton jälkeen, eikä toissijainen esioppilaaksiotto kasvata ryhmäkokoa 20 esioppilasta suuremmaksi, voidaan ryhmiin ottaa esioppilaita huomioimalla järjestyksessä seuraavat asiat:
- esioppilaan asuinkunta on Tampere
- esikoulumatkan pituus
- esiopetuksen järjestämispaikassa jo olevat sisarukset
Sisarusperustetta ei sovelleta, jos sisarus on kyseisen koulun ylimmällä luokalla.
Mikäli toissijaiseen esiopetukseen on hakijoita enemmän kuin siihen voidaan ottaa, arvotaan paikat yllä mainitun järjestyksen mukaan.
Esioppilaaksioton perusteet perusopetuslaissa ja -asetuksessa
Perusopetuslain (628/1998) 4 §:n 1 momentin mukaan kunta on velvollinen järjestämään esiopetusta sen alueella asuville lapsille oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuonna. Lisäksi kunta on velvollinen järjestämään oppivelvollisuuden alkamisvuonna esiopetusta oppivelvollisuuslain 2 §:n 3 momentissa tarkoitetun pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä oleville lapsille ja niille lapsille, jotka tämän lain 27 §:n nojalla aloittavat perusopetuksen vuotta säädettyä myöhemmin (perusopetuslaki 26 a § 2–3 mom.).
Kunta voi järjestää tässä laissa tarkoitetut palvelut itse tai yhdessä muiden kuntien kanssa taikka hankkia ne 7 tai 8 §:ssä tarkoitetulta perusopetuksen järjestäjältä. Kunta voi hankkia esiopetuspalvelut myös muulta julkiselta tai yksityiseltä palvelujen tuottajalta. Kunta vastaa siitä, että sen hankkimat palvelut järjestetään tämän lain mukaisesti. (Perusopetuslaki 4 § 1 mom.)
Perusopetuslain 6 §:n 1 momentin mukaan opetus tulee kunnassa järjestää siten, että oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen sijainti sekä liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä. Esiopetusta järjestettäessä tulee lisäksi ottaa huomioon, että opetukseen osallistuvilla lapsilla on mahdollisuus käyttää varhaiskasvatuspalveluita.
Perusopetuslain 6 §:n 2 momentin mukaan kunta osoittaa oppivelvolliselle ja muulle tässä laissa tarkoitettua opetusta saavalle 1 momentin mukaisen lähikoulun tai muun soveltuvan paikan, jossa tämän lain 4 §:n 1 ja 2 momentin mukaisesti annetaan opetusta sellaisella oppilaan omalla kielellä, jolla kunta on velvollinen opetusta järjestämään. Esiopetusta saavalle oppilaalle voidaan opetuksen järjestämispaikaksi osoittaa myös vastaavat edellytykset täyttävä 1 §:n 2 momentissa tarkoitettu varhaiskasvatuspaikka tai muu soveltuva esiopetuksen järjestämispaikka. Kunta voi perustellusta opetuksen järjestämiseen liittyvästä syystä opetuskieltä muuttamatta vaihtaa opetuksen järjestämispaikkaa.
Lasta ei ilman huoltajan suostumusta saa osoittaa opetukseen, jossa 31 §:n 3 momentin nojalla peritään oppilaalta maksuja, eikä opetukseen, jossa kunnan päätöksen tai opetuksen järjestämisluvan perusteella noudatetaan erityistä maailmankatsomuksellista tai kasvatusopillista järjestelmää (perusopetuslaki 6 § 3 mom.).
Perusopetusasetuksen (852/1998) 23 a §:n 2 momentin mukaan esiopetukseen voi hakea oppilaaksi myös muuhun kuin kunnan perusopetuslain 6 §:n 2 momentin mukaan osoittamaan esiopetuksen järjestämispaikkaan. Näitä oppilaita otettaessa on sovellettava yhdenvertaisia valintaperusteita. Kunta voi kuitenkin päättää, että sen itse järjestämään tai hankkimaan esiopetukseen otetaan ensisijaisesti kunnassa asuvia lapsia.
Perusopetuslaissa säädetään myös koulumatkoista, jotka liittyvät myös oppilaaksiottoon. Jos esiopetusta saavan oppilaan matka kotoa esiopetukseen tai varhaiskasvatuslaissa tarkoitetusta varhaiskasvatuksesta esiopetukseen on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on vastaavasti oikeus maksuttomaan kuljetukseen kotoa suoraan esiopetukseen tai varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ja esiopetuksesta kotiin tai varhaiskasvatukseen. Esiopetusta saavalla oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen myös silloin, kun edellä tarkoitettu matka oppilaan ikä ja muut olosuhteet huomioon ottaen muodostuu oppilaalle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi. Maksuttoman kuljetuksen vaihtoehtona on oppilaan kuljettamista tai saattamista varten myönnettävä riittävä avustus. (Perusopetuslaki 32 § 1 mom.)
Edellä 1 momentin mukaisesti järjestettävä oppilaan päivittäinen koulumatka odotuksineen saa kestää enintään kaksi ja puoli tuntia (perusopetuslaki 32 § 2 mom.)
Perusopetuslain 32 §:n 3 momentin mukaan, jos oppilas otetaan muuhun kuin 6 §:n 2 momentissa tarkoitettuun kouluun tai opetuksen järjestämispaikkaan, oppilaaksi ottamisen edellytykseksi voidaan asettaa, että huoltaja vastaa oppilaan kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista. Lisäksi, jos esiopetusta saava lapsi osallistuu toisessa kunnassa järjestettävään varhaiskasvatukseen varhaiskasvatuslain 6 §:n 4 momentissa tarkoitetulla tavalla, opetuksen järjestäjällä on oikeus edellyttää, että lapsen huoltaja vastaa lapsen kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista varhaiskasvatus- ja esiopetuspaikan välillä.