Kasvatus- ja opetuslautakunta, kokous 14.11.2023

§ 56 Perustevalitus elokuun 2023 varhaiskasvatusmaksusta 

TRE:4936/02.04.03/2023

Valmistelija

  • Rasimus Elli, Varhaiskasvatusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Asiakaspalvelupäällikkö Katri Mantere puh. 040 849 2107,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kalle Kaunisto, puh. 040 485 1059, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Varhaiskasvatuspalveluiden asiakas on toimittanut 14.9.2023 kirjallisen reklamaation koskien elokuun 2023 varhaiskasvatuksen laskua, joka on tämän asian liitteenä. Varhaiskasvatusmaksu perustuu 2.5.2023 tehtyyn tämän asian liitteenä olevaan varhaiskasvatuksen asiakasmaksua koskevaan päätökseen. Päätöksessä varhaiskasvatusmaksun suuruus on määrätty huoltajien tulojen perusteella varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain mukaisesti (1503/2016). Varhaiskasvatuksen asiakasmaksua koskevaan päätökseen ei ole tehty oikaisuvaatimusta säädetyssä määräajassa. Siten reklamaatio käsitellään verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetun lain (706/2007) mukaisena perustevalituksena. Mainitun lain 9 §:n mukaan se, joka katsoo, että julkinen saatava on määrätty tai maksuunpantu virheellisesti, saa tehdä perustevalituksen. Edellä mainitun lain 10 §:n mukaan perustevalitus tehdään samalle viranomaiselle kuin säännönmukainen valitus. Koska varhaiskasvatusmaksua koskevan oikaisuvaatimuksen käsittelisi kasvatus- ja opetuslautakunta, myös perustevalitus kuuluu sen päätettäväksi.

Perusteena valituksessa on se, ettei palvelu ole ollut kaupungin verkkosivuilla todettua laadukasta ja tavoitteellisesti lapsen kasvua, kehitystä ja hyvinvointia tukevaa varhaiskasvatusta. Tästä syystä valittaja katsoo, ettei hän ole velvollinen maksamaan varhaiskasvatuksesta ainakaan täyttä hintaa. Asiakaspalvelupäällikkö on keskustellut asiakkaan kanssa palvelun laadusta 12.9.2023 ja käsitellyt reklamaation etenemistä asiakkaan kanssa sähköpostitse 9.10.2023 ja 24.–26.10.2023. Ote sähköpostikeskustelusta on tämän asian liitteenä.

Varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain mukaan asiakasmaksua voidaan tarkistaa, alentaa tai jättää perimättä vain varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain 12 §:n ja 13 §:n perusteella. Mainitun lain 12 §:n 1 momentin mukaan maksua on tarkistettava silloin kun 1) perheen maksukyky on olennaisesti muuttunut; 2) on ilmeistä, että maksua määrättäessä huomioon otettavat perheen olosuhteet ovat muuttuneet; 3) lapsen varhaiskasvatusaika muuttuu tai 4) maksu osoittautuu virheelliseksi. 13 §:n mukaan puolestaan varhaiskasvatusmaksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa palvelun käyttäjän tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai lapsen vanhemman tai huoltajan lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista.

Asiassa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joilla lain mukaan asiakasmaksua voitaisiin tarkistaa, alentaa tai se voitaisiin jättää perimättä. Mainitun lain mukaisesti maksua ei voida alentaa palvelun laatuun liittyvällä perusteella. Varhaiskasvatuksen asiakasmaksuihin ei sovelleta kuluttajansuojalakia, koska viranomainen ei toimi palvelua tuottaessaan elinkeinoharjoittajana. Maksu on lain mukainen. Kasvatus- ja opetuslautakunnalle esitetään perustevalituksen hylkäämistä.

Asian liitteet ovat salassa pidettäviä. Salassa pidon peruste: Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 24.1 § 23-kohta.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Perustevalitus hylätään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Salassapidettävät tiedot poistettu.

Tiedoksi

Asianosainen, Katri Mantere, Elli Rasimus

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Yleistiedoksiannossa tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla. Jos ilmoitus julkaistaan kaupungin verkkosivujen lisäksi myös sanomalehdessä, katsotaan tiedoksiannon tapahtuneen kuitenkin seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta verkkosivuilla. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.