Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 19.6.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 64 Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuosisuunnitelman osavuosikatsaus tammi-huhtikuu 2024 (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:3749/02.02.01/2023

Valmistelija

  • Salmi Pekka, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Maaret Kastelli, puh. 040 806 3309 ja strategiacontroller Tuomas Huhtala, puh. 040 353 7384, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Lautakunnan vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Vuosisuunnitelmalla tarkennetaan ja toimeenpannaan palvelusuunnitelmaa sekä vuosittaista talousarviota. Vuosisuunnitelman seurantaraportissa raportoidaan lautakunnan alaiseen toimintaan liittyvät keskeiset toimenpiteet, talouden toteumat ja riskienhallinnan tilanne kolmesti vuodessa huhti-, elo- ja joulukuun tilanteista.

Lautakunnan vuosisuunnitelman katsauksessa on kuvattu palvelusuunnitelmassa määriteltyjen toimenpidekokonaisuuksien edistyminen vuoden 2024 ensimmäisen kolmanneksen aikana. Elinvoima- ja osaamislautakunnan osalta toimenpidekokonaisuudet ovat edistyneet alkuvuoden aikana erittäin hyvin. Kaikkiaan 20 kokonaisuudesta 15 olisi ennusteen mukaan toteutumassa suunnitellusti ja kolme osittain. Lisäksi startup-yritysten toimintaedellytysten edistämisen ja yritysekosysteemien vahvistamisen kokonaisuuksien ennusteisiin liittyy vielä niin paljon epävarmuutta, että niiden toteutumista ei tässä vaiheessa vuotta ole mahdollista arvioida. Iso osa näiden kokonaisuuksien toimenpiteistä odottaa vielä tarvittavia rahoituspäätöksiä tai projektien käynnistymistä. Osittain toteutuviksi ennustettuihin kokonaisuuksiin lukeutuu muun muassa kaupungin ja hyvinvointialueen välisten yhdyspintojen luominen, jossa erityisesti työllisyyden ja kotoutumisen yhdyspintatyö on kesken ja yhteistyötä haastaa osapuolten erilainen näkemys resursoinnista ja palvelutuotannosta. Alkuvuoteen on mahtunut myös merkittäviä onnistumisia kuten toisen asteen koulutuksen projektit opiskelijoiden hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden edistämiseksi, jotka opiskelijakyselyiden perusteella ovat tuottaneet tuloksia. Myös toimenpiteet tulevaisuuden digitaalisten ja virtuaalisten oppimisympäristöjen kehittämiseksi ovat edistyneet alkuvuoden aikana hyvin ja erityisesti ammatillisessa koulutuksessa on lisäksi edistetty kestävän tulevaisuuden toimintakulttuuria useilla toimenpiteillä. Vuoden alussa käynnistyneen Tampere Welcoming City kehitysohjelman keskeiset toimenpiteet ovat niin ikään lähteneet hyvin liikkeelle, ja työllisyysstrategian valmistelutyö etenee hyvässä yhteistyössä keskeisten sidosryhmien kanssa. Raportointikauden poikkeamia ja onnistumisia on avattu tarkemmin asian liitteenä olevassa katsauksessa.

Elinvoima- ja osaamislautakunnan toimintakate toteutui tammi-huhtikuussa 4,5 milj. euroa muutettua talousarviota pienempänä. Toimintatuottoja on alkuvuonna toteutunut 1,2 milj. euroa suunniteltua vähemmän pääosin tukien ja avustusten toteutuessa suunnitelmaa pienempinä. Toimintakulut ovat tammi-huhtikuussa toteutuneet 5,7 milj. euroa kauden suunnitelmaa pienempinä. Suurimmat poikkeamat kohdistuvat etenkin henkilöstömenoihin ja palvelujen ostoihin. Henkilöstökulut ovat toteutuneet 3,8 milj. euroa kauden suunnitelmaa pienempinä. Palvelujen ostot ovat toteutuneet 2,4 milj. euroa kauden suunnitelmaa pienempinä johtuen valtion työllisyysmäärärahojen käytöstä hankintoihin. Avustukset ovat toteutuneet 0,7 milj. euroa muutettua talousarviota suurempina. Ylitys kohdistuu työmarkkinatuen kuntaosuuteen.

Tilinpäätösennusteen mukaan lautakunnan toimintakate toteutuu 1,7 milj. euroa muutettua talousarviota heikompana. Toimintatuottojen ennustetaan toteutuvan 1,9 milj. euroa budjetoitua heikompana ja toimintakulujen 0,2 milj. euroa budjetoitua pienempinä. Lautakuntatasolla henkilöstökulujen ennuste alittaa suunnitellun 0,8 milj. euroa. Palveluryhmätasolla henkilöstökulujen ennusteeseen sisältyy alitusta etenkin Työllisyys- ja kasvupalveluissa ja ammatillisessa koulutuksessa. Palvelujen ostojen ennuste alittaa muutetun talousarvion 0,4 milj. euroa ja vuokrakulujen ennuste on 0,5 milj. euroa suunniteltua pienempi. Avustuksiin sisältyvä työmarkkinatuen kuntaosuus on tämän hetken arvion mukaan toteutumassa 26,5 milj. eurona, joka ylittää 2,0 milj. euroa suunnitellun.

Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuosisuunnitelmaan sisältyy nettoinvestointeja yhteensä 2,6 milj. euroa. Investoinnit koostuvat erikseen sitovista ammatillisen koulutuksen investoinneista sekä lukiokoulutuksen kalustamisesta. Ammatillisen koulutuksen investointisuunnitelma sisältää 2,0 milj. euron kone- ja laitehankinnat. Lukiokoulutuksen suunnitellut investoinnit 0,6 milj. euroa liittyvät Pyynikintie 2 kiinteistön remontoitujen tilojen ensikertaiseen kalustamiseen ja Klassillisen lukion kuntosalin kalustamiseen. Pyynikintie 2:n ensikertaiseen kalustamiseen uudelleen budjetoitiin 0,5 milj. euroa vuodelta 2023.

Investointeja on tammi-huhtikuussa toteutettu 0,2 milj. eurolla kohdistuen pääasiassa Ammatillisen koulutuksen palveluryhmään. Nettoinvestointien tilinpäätösennuste on 2,6 milj. euroa, joka on 39 te muutettua talousarviota suurempi. Ammatillinen koulutus ja lukiokoulutus ennustavat budjetin mukaista toteumaa. Ero johtuu Työllisyys- ja kasvupalvelujen projektilta kirjautuvasta investointimenosta, jota ei ole huomioitu talousarviossa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Salmi Pekka, Johtaja

Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuosisuunnitelman 2024 osavuosikatsaus hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Pekka Salmi, Teppo Rantanen, Regina Saari, Mari Aalto, Kirsi Viskari, Timo Antikainen, Anna-Kaisa Heinämäki, Tero Tenhunen, Tuomas Huhtala, Maaret Kastelli

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)