Perustelut
Liikenneturvallisuuden parantamiseksi on laadittu katusuunnitelma Kalevantien suojateiden parantamistoimenpiteistä välillä Salhojankatu–Tilhentie. Tavoitteena on suojateiden liikenneturvallisuuden parantaminen pienin ja kustannustehokkain toimenpitein. Mikäli Kalevantietä saneerataan myöhemmin laajemmin, voidaan nyt suunnitellut suojatieratkaisut hyödyntää sellaisenaan.
Kalevantien ja Kaupinkadun liittymä- ja suojatiejärjestelyjä on suunnitelmassa muutettu nykyistä turvallisemmaksi. Kalevantien ja Närhinpolun liittymä on suunnitelmassa muutettu suuntaisliittymäksi eli vasemmalle kääntyminen ei ole enää mahdollista kummastakaan suunnasta ajettaessa. Muissa liittymissä muutokset kohdistuvat ainoastaan suojateihin.
Kohteen rakennustyöt sisältyvät kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2024 vuosisuunnitelmaan.
Kohteen rakentamisen kustannusarvio on noin 270 000 euroa.
Katusuunnitelmaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä 22.4. – 6.5.2024. Ehdotusta vastaan on tehty kolme muistutusta.
Muistutus 1
Muistutuksessa esitetään liikenneturvallisuuden parantamiseksi ja melun vähentämiseksi 40 km/h:ssa nopeusrajoituksen asettamista Kalevantielle.
Vastine muistutukseen 1
Katusuunnitelmaehdotukseen on merkitty Kalevantielle 40 km/h:ssa nopeusrajoitus Takojankadusta länteen. Muistutuksen esitys on aiheellinen ja täten 40 km/h:ssa nopeusrajoitus on liikenneturvallisuussyistä aiheellista ulottaa Tilhentielle saakka, koska tässä kohdassa on muutama kadunylittävä suojatie. Muutoksella ei ole juurikaan vaikutusta liikenteen sujuvuuteen.
Muistutus 2
Muistutuksessa tiedustellaan, miksi Kalevantielle ei olla tekemässä yleissuunnitelmassa esitettyjä ratkaisuja etenkin jalkakäytävien ja pyöräteiden kehittämiseksi. Muistutuksessa esitetään myös 40 km/h:ssa nopeusrajoituksen asettamista Kalevantielle Viklanpolun liittymään saakka. Lisäksi muistutuksessa esitetään, että Kalevantien ja Salhojankadun liittymän kaarresädettä tiukennetaan. Muistutuksessa esitetään myös, että Kalevantien pohjoispuolen pyörätien linjausta parannetaan. Lisäksi muistutuksessa esitetään Kalevantien eteläpuolisen ajokaistan muuttamista joukkoliikennekaistaksi välillä Yliopistonkatu–Salhojankatu.
Muistutuksessa esitetään ylijatketun jalkakäytävän toteuttamista Kaupinkadun ja Oravanpolun liittymään Oravanpolun liikennemäärien vähentämiseksi. Lisäksi muistutuksessa esitetään Kalevantien pyörätien jatkeen korottamista Kaupinkadun liittymän kohdalla ja Kaupinkadun ajokaistojen kaventamista. Muistutuksessa esitetään myös Kalevantiellä Kaupinkadun liittymän eteläpuolella olevan linja-autopysäkin muuttamista ajoratapysäkiksi, jolloin tilaa jäisi enemmän pysäkin odotustilaan sekä pyörätielle ja jalkakäytävälle.
Muistutuksessa esitetään, että Kalevantien pysäköintialueelle ajo Salhojankadun liittymän kohdalta poistetaan turvallisuussyistä ja itäistä pysäköintialueen liittymää parannetaan nykyisestä. Lisäksi muistutuksessa esitetään, että hautausmaan muurin kohdalla olevia pysäköintipaikkoja vähennetään, koska autot jäävät helposti tuossa kohdassa osittain jalkakäytävälle ja aiheuttavat siten vaaratilanteita ja tilanahtautta etenkin lastenrattaiden kanssa kulkeville.
Muistutuksessa esitetään, että Viklanpolun kohdalla olevan Kalevantien ylittävän suojatien näkyvyyttä parannetaan. Metsän puolella olevat puut aiheuttavat näkemäongelmia tässä kohdassa. Lisäksi muistutuksessa esitetään, että Kalevantien ja Viklanpolun liittymä suljetaan Kalevantien tiheän liittymävälin vuoksi ja liikenne ohjataan Kuovinkujan kautta. Muistutuksessa esitetään myös Kalevantien ja Teerentien hidasteen muokkaamista paremmin pyöräilijöille soveltuvaksi. Lisäksi muistutuksessa esitetään Kalevantien ja Tilhentien liittymän kohdassa olevan linja-autopysäkin eteen merkityn kaistaopasteen siirtämistä.
Vastine muistutukseen 2
Tällä hetkellä kaupungilla ei ole taloudellisia mahdollisuuksia Kalevantien laajamittaiseen saneeraukseen. Nyt suunnitelluilla ratkaisuilla on tarkoitus parantaa Kalevantien suojatieturvallisuutta ja nämä toimenpiteet on tarkoitus ainakin osittain säilyttää kokonaisvaltaisen saneerauksen jälkeenkin. Pyöräteitä, jalkakäytäviä ja linja-autopysäkkejä kehitetään seuraavassa suunnitteluvaiheessa. Kalevantielle välille Yliopistonkatu–Salhojankatu esitetyt joukkoliikenteen kehittämistoimenpiteet eivät kuulu myöskään tähän suunnittelualueeseen.
Ehdotusvaiheen jälkeen on Kalevantien länsipään 40 km/h:ssa nopeusrajoitus ulotettu Tilhentien liittymään saakka. Kalevantien ja Salhojankadun kaarresädettä ei voida tiukentaa, koska muuten siitä ei mahdu ajamaan raskaan liikenteen kalustolla.
Kaupinkadun ja Oravanpolun liittymään ei ole järkevää tehdä ylijatkettua jalkakäytävää johtuen Oravanpolun suuresta pituuskaltevuudesta. Tämä toimenpide edellyttäisi Oravanpolun laajemman saneerauksen. Myöskään Kalevantien pyörätien jatkeen korottaminen Kaupinkadun liittymässä ei ole korkeuserojen vuoksi mahdollista. Korotuksia tehdään pääasiassa pyöräteiden pääreittien yhteyteen ja Kalevantien pyörätie kuuluu aluereitistöön. Raskaan liikenteen kaluston vuoksi Kaupinkadun ajokaistoja ei voida kaventaa. Kalevantien suurehkoista liikennemääristä johtuen sinne ei ole liikenteen sujuvuuden turvaamiseksi järkevää toteuttaa ajoratapysäkkejä.
Hautausmaan tuntumassa olevalle pysäköintialueelle ajo sallitaan jatkossakin Kalevantien ja Salhojankadun liittymän kohdalta lännen suunnasta ajettaessa. Idästäpäin ajettaessa suunnitelluilla ratkaisuilla ei tästä liittymästä enää kuljeta pysäköintialueelle. Kulku pysäköintialueelle kahdesta eri liittymästä on aiheellista pysäköintialueella tapahtuvan liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden kannalta. Hautausmaan läheisyydessä on aika vähän pysäköintipaikkoja, eikä niitä ole aiheellista vähentää muurin varresta. Täten näiden pysäköintipaikkojen käyttö vaatii nykyiset ajojärjestelyt. Tieliikennelain mukaan pysäköinti pitää tapahtua sille osoitetussa paikassa, eikä pysäköity ajoneuvo saa jäädä osittainkaan jalkakäytävän puolelle.
Kalevantien ylittävällä suojatiellä Viklanpolun kohdalla ei ole kovin suuria näkemäongelmia, eikä arvokkaalta metsäalueelta ole aiheellista kaataa puita. Kalevantieltä ei ole erityistarvetta kieltää ajoa Viklanpolulle. Idästä länteen ajettaessa on Kalevantielle suunniteltu kääntymiskaista Viklanpolulle, jolloin kääntyvät ajoneuvot eivät hankaloita Kalevantie muuta liikennettä. Kalevantien ja Teerentien liittymän tuntumassa olevaa valaisinpylvästä siirretään, mikä parantaa hiukan Kalevantien pyöräilyolosuhteita tuossa kohdassa. Muut pyöräilyä edistävät toimenpiteet liittymässä toteutetaan Kalevantien laajemman saneerauksen yhteydessä. Kalevantien ja Tilhentien liittymän kohdassa olevan linja-autopysäkin eteen merkitty kaistaopaste on katusuunnitelmassa siirretty ehdotusvaiheen jälkeen.
Muistutus 3
Katusuunnitelmassa on esitetty, että Kalevantien ja Närhinpolun liittymä muutetaan suuntaisliittymäksi. Muistutuksessa esitetään, että kyseisessä liittymässä kääntymisjärjestelyt säilytetään nykyisellään. Närhinpolun jyrkkyyden vuoksi ajo Närhinpolun varren pihoihin muiden katujen kautta on hankalaa. Nykyisillä järjestelyillä liikenne säilyisi sujuvana ja turvallisena.
Vastine muistutukseen 3
Asemakaavassa on Närhinpolun pohjoispää osoitettu ainoastaan kävelyn ja pyöräilyn sallivaksi katuosuudeksi. Suunnitellut ratkaisut mahdollistavat kuitenkin moottoriajoneuvoilla ajon tonteille Kalevantietä lännen suunnasta Närhinpolulle käännyttäessä, jolloin vältetään Närhinpolun jyrkkä ylämäki. Idän suunnasta ajettaessa kääntyminen Kalevantieltä Närhinpolulle ei ole suunnitelluilla liikenneturvallisilla ratkaisuilla mahdollista. Alueen tonteille pääsee tarvittaessa myös käyttämällä muita Kalevantien katuliittymiä. Närhinpolun tonteilta Kalevantielle ajettaessa käytetään jatkossa muita katuyhteyksiä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Kalevantien välillä Salhojankatu–Tilhentie suojatiejärjestelyjen katusuunnitelma numero 1/22570, Kalevanharjun ja Järvensivun alueella, hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta siten muutettuna, että Kalevantielle Tilhentiestä länteen asetetaan nopeusrajoitus 40 km/h.
Maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.